Gå til innhold

Dyrt å være student!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er student på vernepleier, starter 2 semester nå om to uker.. Kjøpte MASSE bøker til første semester og nå på andre semester er det vel én av bøkene jeg trenger.. Vanvittig kjipt! To av bøkene jeg trenger nå koster 1600 kr ny tilsammen, får de heldigvis brukt for 800-900.. I tillegg må jeg kjøpe en drøss andre bøker. Åh, dagens i-land problem! Heldigvis jobber jeg 75% :-)

Anonymous poster hash: 1a78a...c90

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke derfor man blant annet får en ganske god sum lån/stipend i begynnelsen av hvert semester? Det er hvert fall bøker og utstyr jeg bruker det meste på. Er ikke spesielt dyrt å være student i Norge altså.

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, HI. Nettopp ferdig med treåring utdAnnelse. Jeg jobbet også 75% ved siden av studiet, hadde jeg ikke gjort det hadde ikke stipend/lån dekket nok til pensumbøkene, utstyr og vanlige levekostnader. Ja, selve skolen er gratis, men ingenting tilrettelegges studenter i samfunnet. det er muligens derfor karakterene synker og så mange hopper av studier underveis.

Anonymous poster hash: aac43...79c

Skrevet

Jeg er helt enig med deg, HI. Nettopp ferdig med treåring utdAnnelse. Jeg jobbet også 75% ved siden av studiet, hadde jeg ikke gjort det hadde ikke stipend/lån dekket nok til pensumbøkene, utstyr og vanlige levekostnader. Ja, selve skolen er gratis, men ingenting tilrettelegges studenter i samfunnet. det er muligens derfor karakterene synker og så mange hopper av studier underveis.

Ingenting tilrettelegges? Hva mener du skulle vært tilrettelagt?
Skrevet

Folk ass... Her får vi gratis skolegang, stipend, lån, studentrabatter, men nei! Ikke godt nok. Det er dyrt faktisk? Slutt å klag!!! Er ikke synd i dere på en plass.

Anonymous poster hash: 4ec83...7c3

Skrevet

Det er vel ikke så mange studier hvor man bruker samme bøker flere semestre? Jeg har ihvertfall aldri opplevd det. Bortsett fra lovboken da.

Skrevet

Enig med deg HI. Jeg syntes det var utrolig tungt å skulle jobbe 50 - 75% samtidig som jeg skulle være 100% student. Jeg brydde meg mye om karakterene mine og det var trist at jeg ikke følte jeg fikk gjort god nok jobb og i tillegg aldri fikk hvilt. Noen er heldige og har foreldre som hjelper, men for de som ikke har det kan det bli veldig mye.

Anonymous poster hash: e9994...ef3

Skrevet

Men hva mener dere skulle vært annerledes da? Skulle vi fått lønn for å ta utdanning? Det høres jo noe råflott ut.

Skrevet

Du går ikke andre semester, men tredje semester, andre året. Du kan fint bruke bøkene som litteratur ved siden av pensum dette året. Du vil også få bruk for noen av bøkene både dette året og kanskje særlig når du skriver bachelor neste år. Det samme når du kommer i jobb. Vernepleien er innom mange ulike retninger, derav mange bøker. Jeg er vernepleier selv og har fått god bruk for flere av bøkene i ettertid.

Samtidig er jeg enig med de andre her. Å være student i Norge er ingenting når vi får låne penger til utdannelse.

Anonymous poster hash: 393b1...7ff

Skrevet

Lån på biblioteket!

- og les gjennom innholdsfortegnelsen. Så kjøper du kun de du virkelig trenger og låner resten 😉 Det er garantert ikke alle bøkene du trenger å kjøpe selv om de står på pensumlisten.

Skrevet

Du går ikke andre semester, men tredje semester, andre året. Du kan fint bruke bøkene som litteratur ved siden av pensum dette året. Du vil også få bruk for noen av bøkene både dette året og kanskje særlig når du skriver bachelor neste år. Det samme når du kommer i jobb. Vernepleien er innom mange ulike retninger, derav mange bøker. Jeg er vernepleier selv og har fått god bruk for flere av bøkene i ettertid.

Samtidig er jeg enig med de andre her. Å være student i Norge er ingenting når vi får låne penger til utdannelse.

Anonymous poster hash: 393b1...7ff

Jeg går deltid og startet første år i januar i år..

Skrevet

Men hva mener dere skulle vært annerledes da? Skulle vi fått lønn for å ta utdanning? Det høres jo noe råflott ut.

Da skulle hvertfall jeg vært evig student :P

Anonymous poster hash: 209f3...f30

Skrevet

Vi klarer oss fint som en familie på 5 med studielån og en inntekt,boliglån osv.

Mannnen tjener helt gj.snittlig.

Det er trangt, ja. Men det går jo. Sånn er der bare for en periode.

Kan ikke skjønne hvordan du må jobbe så mye for å få det til å gå rundt

Anonymous poster hash: ed831...cdd

Skrevet

Venninen min ga meg et godt råd ang bøkene. Ikke kjøp dem før du trenger dem. Det har jeg ikke gjort. Har opplevd flere ganger at vi ikke bruker alle bøkene på listen. Noen ganger bruker vi lite fra en bok, feks et kapittel, så om læreren ikke lager kompendie, lån på biblioteket og koper selv.

Skrevet

Lån bøkene du trenger kun noen kapitler av på biblio også kopierer du dem.

Det gjorde jeg gjennom hele mitt treårige studie. Noen bøker bare lånte jeg når jeg måtte lese. Nye bøker er rådyrt og studenttilværelsen er smal. Man kan ikke leve som før, som student. Man må tenke lurt og leve billig.

Å være student i Norge er veldig luksuriøst sammenlignet med veldig mange andre land!

Anonymous poster hash: b7759...c61

Skrevet

Å være student er ikke dyrt i Norge. Det vil uansett alltid lønne seg å ha utdannelse. Jeg har 700.000 i studielån når jeg er ferdig om to år. Jobber 50-80% ved siden av fulltidsstudie. Ser på det som en investering. Lønnen min når jeg er ferdig er nesten tredoblet fra da jeg var ufaglært.

Anonymous poster hash: 85762...239

Skrevet

Å være student er ikke dyrt i Norge. Det vil uansett alltid lønne seg å ha utdannelse. Jeg har 700.000 i studielån når jeg er ferdig om to år. Jobber 50-80% ved siden av fulltidsstudie. Ser på det som en investering. Lønnen min når jeg er ferdig er nesten tredoblet fra da jeg var ufaglært.

Anonymous poster hash: 85762...239

Det er flott for deg, men er dessverre ikke alltid slik for alle. Jeg har god utdannelse, men tjener likevel ikke fett. Jeg har studielån og dette blir lagt til grunn når man skal søke om boliglån bl.a. Det er nettopp det det er. Et LÅN! Store deler må betales tilbake. Studenter får dermed ikke så mye gratis som mange hevder. Og de som gjør det kan aldri ha studert...Jeg har vært svært heldig i livet og har klart meg fint både under og etter studier, men vet hvor vanskelig det er for mange. Synes det er trist at flere her inne bagatelliserer hverdagen til studenter. På kun det lille lånet man får/låner klarer man seg ikke. Bare boligprisene i de største byene er et godt eksempel på det. De fleste er nødt til å spe på lånet med ekstra jobb. Og det er tøft til tider! Stå på alle studenter! Dere er flinke :)

Skrevet

Vi klarer oss fint som en familie på 5 med studielån og en inntekt,boliglån osv.

Mannnen tjener helt gj.snittlig.

Det er trangt, ja. Men det går jo. Sånn er der bare for en periode.

Kan ikke skjønne hvordan du må jobbe så mye for å få det til å gå rundt

Anonymous poster hash: ed831...cdd

Har utgifter på 32 000 totalt i mnd og du skjønner ikke at jeg må jobbe? Bare barnehage og SFO koster 5500,- i mnd. Bor på landet, trenger derfor bil. Lån, forsikring. Husleie, spare til bolig og EK. Studerer i en annen by, har 1-2 uker samling i mnd. Flybilletter + husleie der også. Heldigvis koster det ikke skjorta, but still. Men takk for tips alle :-) føles bortkastet ut å kjøpe bøker der det kun er 30 sider man må lese.

Skrevet

Har utgifter på 32 000 totalt i mnd og du skjønner ikke at jeg må jobbe? Bare barnehage og SFO koster 5500,- i mnd. Bor på landet, trenger derfor bil. Lån, forsikring. Husleie, spare til bolig og EK. Studerer i en annen by, har 1-2 uker samling i mnd. Flybilletter + husleie der også. Heldigvis koster det ikke skjorta, but still. Men takk for tips alle :-) føles bortkastet ut å kjøpe bøker der det kun er 30 sider man må lese.

Så var det det med å ta utdannelse FØR man setter unger til verden!

Anonymous poster hash: e7ee6...261

Skrevet

Det er flott for deg, men er dessverre ikke alltid slik for alle. Jeg har god utdannelse, men tjener likevel ikke fett. Jeg har studielån og dette blir lagt til grunn når man skal søke om boliglån bl.a. Det er nettopp det det er. Et LÅN! Store deler må betales tilbake. Studenter får dermed ikke så mye gratis som mange hevder. Og de som gjør det kan aldri ha studert...Jeg har vært svært heldig i livet og har klart meg fint både under og etter studier, men vet hvor vanskelig det er for mange. Synes det er trist at flere her inne bagatelliserer hverdagen til studenter. På kun det lille lånet man får/låner klarer man seg ikke. Bare boligprisene i de største byene er et godt eksempel på det. De fleste er nødt til å spe på lånet med ekstra jobb. Og det er tøft til tider! Stå på alle studenter! Dere er flinke :)

Men hva forventer du da? Hva synes du er rimelig? Hvem skal sponse utdannelsen din? Hva skal du få? Hva burde studenter ha krav på?

Jegber student selv. Kommer ikke til å bli millionær når jeg er ferdig heller, men jeg har en utdannelse. Jeg lever på ingen mpte fett, men er inneforstått med at sånn må det bare være en periode.

Skrevet

Javisst ja. Mye jeg burde gjort før jeg fikk barn, men nå er det dessverre slik at jeg gjør det beste ut av det.

Skrevet

Her må jeg faktisk si meg litt enig. Fikk selv et barn underveis i utdanning og det var jo mitt eget valg. Klaget ikke over alle utgifter fordet. Jeg klarte meg fint sammen med mannen. Han sto for det meste av utgifter de årene jeg gikk på skolen. Vi måtte jo prioritere. Men levde veldig bra mens jeg gikk på skolen. Men vi la nok opp løpet helt annerledes enn mange andre. Har man store utgifter og er vant til store inntekter, ja så er det kanskje vanskeligere å gjennomføre en utdanning. Det må man regne på før man begynner,slik at man vet at det går uten å slite seg helt ut. Jeg mener det er snakk om prioriteringer og valg man tar, helt enkelt. Ikke kom å klag på at det ikke er lagt opp bra nok. Mye vil ha mer 😳😠

Anonymous poster hash: 96106...70b

Skrevet

Men hva forventer du da? Hva synes du er rimelig? Hvem skal sponse utdannelsen din? Hva skal du få? Hva burde studenter ha krav på?

Jegber student selv. Kommer ikke til å bli millionær når jeg er ferdig heller, men jeg har en utdannelse. Jeg lever på ingen mpte fett, men er inneforstått med at sånn må det bare være en periode.

Hvor leste du at jeg skrev andre skulle sponse utdannelsen til studenter? Om det var litt vanskelig å forstå, så mente jeg at holdningen om at studenter får alt gratis er fryktelig.

Skrevet

Det er tøft, ja, jeg eier selv leilighet i Stavanger og har billån i tillegg så har 2,5 mill i lån utenom det fra Lånekassen. Jeg er alenemor og jobber så mye jeg kan utenom. MEN selv om det er tøft de 5 årene jeg studerer så tenker jeg det er en liten del av livet litt der jeg må leve på budsjett og snu på hver krone. Jeg skal tåle å være "fattig" student i noen få år når jeg vet det lønner seg de 40 neste årene. Mange som bor i Norge som ikke vet hvor godt de har det. Alle har de samme mulighetene, og det er GODE muligheter med de ordningene vi har for utdannelse.

Skrevet

Ingenting tilrettelegges for studenter i samfunnet?? Virkelig? Jeg blir litt oppgitt over slike uttalelser kjenner jeg. Se for øvrig uttalelsen nedenfor, som summerer det hele fint opp:

Folk ass... Her får vi gratis skolegang, stipend, lån, studentrabatter, men nei! Ikke godt nok. Det er dyrt faktisk? Slutt å klag!!! Er ikke synd i dere på en plass.

Anonymous poster hash: 4ec83...7c3

Venninen min ga meg et godt råd ang bøkene. Ikke kjøp dem før du trenger dem. Det har jeg ikke gjort. Har opplevd flere ganger at vi ikke bruker alle bøkene på listen. Noen ganger bruker vi lite fra en bok, feks et kapittel, så om læreren ikke lager kompendie, lån på biblioteket og koper selv.

Kjempefint å oppfordre folk til "tyveri" og brudd på åndsverksloven... Herregud...

Mye som det er med alle andre som har tatt utdannelse før deg. Studenter nå år mye mer stipend enn hva vi gjorde på 90-tallet og folk før den tid. Det er da en selvfølge at man må betale lånet man tar for å studere...?

Anonymous poster hash: 59b66...270

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...