Anonym bruker Skrevet 11. august 2016 #26 Skrevet 11. august 2016 Type Down's blir litt misvisende og si. Det finnes full trisomi, translokasjon og mosaikk. Translokasjon og full trisomi arter seg i praksis på samme måte. Mosaikk betyr at ikke alle cellene har et ekstra kromosom. Noen ganger kan det føre til at barnet ikke har så utpregede trekk, og born ganger er funkskonsnivået bedre enn det man forventer. Dette gjelder på langt nær alltid. Av de barna jeg har jobbet med hadde hun som fungerte absolutt dårligst nettopp mosaikk. Denne artikkelen forklarer det ganske bra https://www.verywell.com/what-is-mosaic-down-syndrome-1120489 Du trenger ikke belære meg om dette. Det er ikke uvanlig å bruke "type". Det er gjort i flere fagbøker. En rask titt på nettsiden til SNL viser at de bruker samme betegnelse. Leste ikke artikkelen din, så dette blir litt på siden... Leste en artikkel om mosaikk en gang. Den handlet om en kvinne som hadde fått et barn med Down syndrom. Viste seg at hun selv hadde mosaikk, men kun i eggcellene. Hun hadde altså Down syndrom, men alle var uvitende om det frem til hun selv fikk barn. Store variasjoner er det. Hvilken "type" man har vil kunne påvirke enkelte faktorer. Men nå presiserte jeg at det er store forskjeller innad i "gruppen". Anonymous poster hash: 74327...5c8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå