Anonym bruker Skrevet 9. august 2016 #1 Skrevet 9. august 2016 Eller som har mistet/abortert bort? Hvor gamle var de (moren primært), har de fått friske barn etterpå osv. Alle historier hjelper! Anonymous poster hash: 79bf2...360
Optatium Skrevet 9. august 2016 #2 Skrevet 9. august 2016 Jeg kjenner tre stykker. Hos det ene paret var dette barnet deres første, de er rundt 30 år begge foreldrene. Andre paret er det siste barnet, mor var 36. Tredje paret er barnet i midten, usikker på mors alder, men i starten/midten av 30-årene.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2016 #3 Skrevet 9. august 2016 Jeg kjenner tre stykker. Hos det ene paret var dette barnet deres første, de er rundt 30 år begge foreldrene. Andre paret er det siste barnet, mor var 36. Tredje paret er barnet i midten, usikker på mors alder, men i starten/midten av 30-årene. Vet du om noen av dem visste før fødsel? Det første paret du snakker om, har de fått flere barn? Anonymous poster hash: 79bf2...360
Blondzilla Skrevet 9. august 2016 #4 Skrevet 9. august 2016 Jeg kjenner mange, men det er fordi jeg har jobbet med akkurat dette. Familie 1. Mor 36 år, første barn. Visste ikke om diagnosen før etter barnet var født.,Fått ett friskt barn senere. Da benyttet de fostervannsprøve. Familie 2. Mor 23 år, første barn. Visste ikke om diagnosen før etter fødsel. Fått et barn til senere med infantil autisme. Vil presisere at dette er helt tilfeldig. Familie 3. Mor 43 år. Barn nr 4. Her vet jeg ikke noe om forhistorien. Familie 4. Mor 30 år. Barn nr 1. Visste ikke noe om diagnosen før etter fødsel. Ikke fått flere barn. Familie 5. Mor 33 år. Barn nr 2. Visste ikke om diagnosen. De aller fleste som får barn med Down vet det ikke på forhånd. De som vet det tar stort sett abort. Jeg vet faktisk ikke om korn jeg har jobbet med som har visst det på forhånd.
Ylva og Mathilde Skrevet 9. august 2016 #5 Skrevet 9. august 2016 Jeg kjenner mange, men det er fordi jeg har jobbet med akkurat dette. Familie 1. Mor 36 år, første barn. Visste ikke om diagnosen før etter barnet var født.,Fått ett friskt barn senere. Da benyttet de fostervannsprøve. Familie 2. Mor 23 år, første barn. Visste ikke om diagnosen før etter fødsel. Fått et barn til senere med infantil autisme. Vil presisere at dette er helt tilfeldig. Familie 3. Mor 43 år. Barn nr 4. Her vet jeg ikke noe om forhistorien. Familie 4. Mor 30 år. Barn nr 1. Visste ikke noe om diagnosen før etter fødsel. Ikke fått flere barn. Familie 5. Mor 33 år. Barn nr 2. Visste ikke om diagnosen. De aller fleste som får barn med Down vet det ikke på forhånd. De som vet det tar stort sett abort. Jeg vet faktisk ikke om korn jeg har jobbet med som har visst det på forhånd. Oi, du satt på mye nyttig info, takk! Var det store funksjonsforskjeller hos de barna du jobbet med?
Optatium Skrevet 9. august 2016 #6 Skrevet 9. august 2016 Vet du om noen av dem visste før fødsel? Det første paret du snakker om, har de fått flere barn? Anonymous poster hash: 79bf2...360 Det første paret fikk vite dør fødsel, men de har ikke fått flere barn enda. Nå er jenta knapt to år, så det kan jo fortsatt skje👍🏼 Paret der barnet er det siste fikk tydelig beskjed om at "det er iallefall ikke downs" når de var på ekstra ultralyd. Det ble senere sendt klage på legen og han måtte beklage sin formulering. Det siste paret kjenner jeg ikke så godt at keg vet om de visste på forhånd. De et forøvrig de eneste som begrenser sine liv ifht dette. De reiser ikke bort og er aldri på ferie, med begrunnelse i barnet med downs. De andre parene lever helt normale liv akkurat som om de hadde "friske" barn.
Blondzilla Skrevet 9. august 2016 #7 Skrevet 9. august 2016 Ja, veldig stor forskjell. Variasjonen i utvikling hos barn med DS er større enn hos normale barn. Vanlig alder å begynne å gå for eksempel spenner fra 12 mnd til 4 år. Den "dårligste" jeg har jobbet med begynte ikke å gå før 4,5 år, han spiste ikke selv før samme alder. Han hadde ikke verbalspråk, bare noen få tegn. Han hadde også mye selvskading og repeterende atferd. Han hadde ingen påviste tilleggsdiagnoser. Mange med DS har autisme og CP i tillegg. Den best fungerende jeg har jobbet med utviklet seg nesten i tempo med andre jevnaldrende. Begynte å gå ved 13 mnd. Godt utviklet språk og gode lekegerdigheter. De er svært forskjellige. Det som derimot er likt, er at de responderer likt på det samme pedagogiske opplegget, men at tiden de bruker på å tilegne seg nye ferdigheter varierer voldsomt.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2016 #8 Skrevet 9. august 2016 Takk for svar! Anonymous poster hash: 79bf2...360
Anonym bruker Skrevet 9. august 2016 #9 Skrevet 9. august 2016 Oi, du satt på mye nyttig info, takk! Var det store funksjonsforskjeller hos de barna du jobbet med? De er ulikt funksjonsnivå. Det kommer an på hvilken type down syndrom man har, hvilken grad av utviklingshemming og om man får tilleggsproblematikk. Noe tilleggsproblematikk er mer vanlig hos mennesker med down syndrom enn hos resten av befolkningen. Det er større variasjon innen down syndrom enn resten av befolkningen. Anonymous poster hash: 74327...5c8
februarprins2013 Skrevet 9. august 2016 #10 Skrevet 9. august 2016 Kjenner et par stk og alle har fine liv
Blondzilla Skrevet 9. august 2016 #11 Skrevet 9. august 2016 De er ulikt funksjonsnivå. Det kommer an på hvilken type down syndrom man har, hvilken grad av utviklingshemming og om man får tilleggsproblematikk. Noe tilleggsproblematikk er mer vanlig hos mennesker med down syndrom enn hos resten av befolkningen. Det er større variasjon innen down syndrom enn resten av befolkningen. Anonymous poster hash: 74327...5c8 Type Down's blir litt misvisende og si. Det finnes full trisomi, translokasjon og mosaikk. Translokasjon og full trisomi arter seg i praksis på samme måte. Mosaikk betyr at ikke alle cellene har et ekstra kromosom. Noen ganger kan det føre til at barnet ikke har så utpregede trekk, og born ganger er funkskonsnivået bedre enn det man forventer. Dette gjelder på langt nær alltid. Av de barna jeg har jobbet med hadde hun som fungerte absolutt dårligst nettopp mosaikk. Denne artikkelen forklarer det ganske bra https://www.verywell.com/what-is-mosaic-down-syndrome-1120489
Anonym bruker Skrevet 9. august 2016 #12 Skrevet 9. august 2016 Jeg var 32 da jeg ble gravid og fant ut at det var downs. Hadde en fra før. Vi valgte abort. Fikk er barn til som er "frisk" Anonymous poster hash: a5e43...122
Anonym bruker Skrevet 9. august 2016 #13 Skrevet 9. august 2016 Kjenner ikke godt akkurat, men har hatt noe kontakt. De har tre sønner, eldstemann har downs. Begge foreldre i begynnelsen av 30-årene når de fikk førstemann.Så har vi jo Gunn-Britt Westerheim som fikk Jonas, med downs, i begynnselsen av 20-årene, og et funksjonsfriskt barn senere. http://www.familieverden.no/Livet/--Jeg-fikk-Jonas-I-gar-kjente-jeg-at-det-var-helt-greit/ Anonymous poster hash: 25104...1fd
Hannepålandet Skrevet 9. august 2016 #14 Skrevet 9. august 2016 Jeg har en bekjent som fikk vite ungen nokså sikkert hadde downs. De valgte å beholde. Og ikke ta masse prøver og greier. Ungen kom ut 100% frisk. Men med et noe spesiellt utseende. Og mor tenker enda på at hun "burde" ta abort ifølge legene. Har lest en plass at mange friske unger blir abortert fordi man trooor ungen er syk.
Blondzilla Skrevet 9. august 2016 #15 Skrevet 9. august 2016 Jeg har en bekjent som fikk vite ungen nokså sikkert hadde downs. De valgte å beholde. Og ikke ta masse prøver og greier. Ungen kom ut 100% frisk. Men med et noe spesiellt utseende. Og mor tenker enda på at hun "burde" ta abort ifølge legene. Har lest en plass at mange friske unger blir abortert fordi man trooor ungen er syk. Det stemmer ikke. Før en eventuell abort tar man fostervannsprøve. Da får man vite med sikkerhet om barnet har Down's. Hvis man uansett ikke vil ta abort er det mange som velger bort fostervannsprøven til tross for indikasjoner på kromosomfeil, da prøven innebærer en viss risiko.
Hannepålandet Skrevet 9. august 2016 #16 Skrevet 9. august 2016 Det stemmer ikke. Før en eventuell abort tar man fostervannsprøve. Da får man vite med sikkerhet om barnet har Down's. Hvis man uansett ikke vil ta abort er det mange som velger bort fostervannsprøven til tross for indikasjoner på kromosomfeil, da prøven innebærer en viss risiko. Jeg husker ikke hvor jeg har lest det. Regner med det er her inne. Så det trenger ikke stemme.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2016 #17 Skrevet 9. august 2016 Jeg var 32 da jeg ble gravid og fant ut at det var downs. Hadde en fra før. Vi valgte abort. Fikk er barn til som er "frisk" Anonymous poster hash: a5e43...122 Hvordan fant du det ut? Tok du fostervannsprøve? Var du redd andre gang? Ble du fulgt opp ekstra i neste svangerskap? Anonymous poster hash: 79bf2...360
Anonym bruker Skrevet 9. august 2016 #18 Skrevet 9. august 2016 Ja. Ei venninne. De har det ikke noe bra Anonymous poster hash: 173a9...f6f
Anonym bruker Skrevet 10. august 2016 #19 Skrevet 10. august 2016 Mitt søskenbarn har et barn med downs som er såkalt høytfungerende. Hun var i 30 årene og visste det ikke. Jeg tok morkaketest pga alder og forhistorie og fikk vite at fosteret hadde trisomi 21. Da søkte jeg til søskenbarnet mitt for råd og erfaring, og da hun, som elsker sitt barn høyere enn noe, kunne si at hun hadde tatt abort hvis hun fikk vite det ble det et viktig innspill for valget vårt om å ta abort. Hennes barn tar også morkaketest fordi de ikke orker å få et barn med downs (de har stor sjans for diagnosebarn pga en genfeil). Anonymous poster hash: ae284...509
Anonym bruker Skrevet 10. august 2016 #20 Skrevet 10. august 2016 Jeg kjenner ei dame som var 42 år da hun fikk ett barn med Downs syndrom. Dette var hennes 4.barn. Mannen var også over 40. Det var hans 3.barn. De visste det ikke på forhånd. Anonymous poster hash: f6697...8d3
Anonym bruker Skrevet 10. august 2016 #21 Skrevet 10. august 2016 Jeg har en slektning med downs. Foreldrene lever og ånder for denne gutten. De ville likevel tatt abort dersom de visste hva som ventet. Anonymous poster hash: c73f2...a9d
Anonym bruker Skrevet 10. august 2016 #22 Skrevet 10. august 2016 Ja. Hun har 2 friske barn fra før av. Når hun ble gravid med nr 3 var hun over 40 år. Hun ønsket ikke verken tidlig ultralyd eller fostervannsprøve - hun var klar over risikoen for downs og tydelig på at barnet var like velkomment uansett :-) Anonymous poster hash: e6abc...2b3
Anonym bruker Skrevet 10. august 2016 #23 Skrevet 10. august 2016 Mitt søskenbarn har et barn med downs som er såkalt høytfungerende. Hun var i 30 årene og visste det ikke. Jeg tok morkaketest pga alder og forhistorie og fikk vite at fosteret hadde trisomi 21. Da søkte jeg til søskenbarnet mitt for råd og erfaring, og da hun, som elsker sitt barn høyere enn noe, kunne si at hun hadde tatt abort hvis hun fikk vite det ble det et viktig innspill for valget vårt om å ta abort. Hennes barn tar også morkaketest fordi de ikke orker å få et barn med downs (de har stor sjans for diagnosebarn pga en genfeil). Anonymous poster hash: ae284...509 Hvor gammel var du? Endte du med å ta abort? Takk for svar! Anonymous poster hash: 79bf2...360
Anonym bruker Skrevet 10. august 2016 #24 Skrevet 10. august 2016 Kjenner 4 barn med Downs. Alle mødrene var i begynnelsen av 20årne da barnet ble født Anonymous poster hash: 9ec9a...8aa
Anonym bruker Skrevet 10. august 2016 #25 Skrevet 10. august 2016 Hvor gammel var du? Endte du med å ta abort? Takk for svar! Anonymous poster hash: 79bf2...360 Jeg var 44 år og tok abort i uke 16. Det var et veldig riktig valg for oss selv om det var og er tungt. Barnet var ønsket og vår siste sjanse til flere barn, men pga livssituasjon og andres erfaring var valget klart. Hvorfor lurer du på dette? Anonymous poster hash: ae284...509
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå