Gå til innhold

Føde på Ahus. Erfaringer?


Bringebæret

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har født på A-hus to ganger og vært fornøyd begge gangene. Jeg har hørt om en jordmor som ingen liker, så får du henne er det bare å be om å bytte.. Jeg hadde bare hyggelige jordmødre, så har ikke hatt den erfaringen. Nye fasiliteter og lystgass! Hang i maska begge gangene. :-) Det er ganske langt fra fødestua til barselhotellet, men dere blir fraktet. Hørte ikke til noen andre heller så slapp å tenke på det. A-hus er et læresykehus så det kommer gjerne studenter med på diverse. Hadde en student med første gangen og syns det var greit. Hun hadde tid til å være der hele tiden, mens jordmor måtte fly litt frem og tilbake. Ja, det er to ulike fløyer, en med lystgass og gode fasiliteter og en uten. Har ikke vært der, men har hørt at det er mer "hjemmekoselig". Kanskje noen andre kan svare på hvordan det er der? Og hva som skal til for å havne der..



Anonymous poster hash: 079c1...794
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Hjemmekoselig høres veldig bra ut, men må si at jeg kanskje er mer fristet av epiduralen, hehe :) Aner ikke hva jeg kan forvente, men kjenner jeg er livredd for å føde naturlig uten noen form for smertelindring....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om de har lystgass lenger, de kuttet ut lystgass i høst (jeg fødte i november, da hadde de ikke). Jeg spurte legene om lystgassen skulle komme tilbake, og de mente bestemt NEI. Pga fare for de ansattes helse etc. Men som sagt, jeg vet ikke om de har fått det tilbake nå, er tross alt 9 mnd siden jeg fødte. 

 

Du må belage deg på mye surr fra sekretærer i skranken etc, men jeg har god erfaring med å føde der. De er helt OK! Men Ahus er Ahus.. de får ikke til noe som helst, som oftest, men jeg var fornøyd med fødeavdelingen. Man gjør tross alt mye av jobben sjøl ;) 



Anonymous poster hash: 198f6...97b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Hjemmekoselig høres veldig bra ut, men må si at jeg kanskje er mer fristet av epiduralen, hehe :) Aner ikke hva jeg kan forvente, men kjenner jeg er livredd for å føde naturlig uten noen form for smertelindring....

Anbefaler epidural hvis det blir for vondt :) Fikk det sist.. hadde ikke klart uten. Har født barn uten epidural altså, det går an dersom man har en OK fødsel... men er fødselen vond så ikke nøl med å bestille.

 

Anonymous poster hash: 198f6...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg vet ikke om de har lystgass lenger, de kuttet ut lystgass i høst (jeg fødte i november, da hadde de ikke). Jeg spurte legene om lystgassen skulle komme tilbake, og de mente bestemt NEI. Pga fare for de ansattes helse etc. Men som sagt, jeg vet ikke om de har fått det tilbake nå, er tross alt 9 mnd siden jeg fødte.

 

Du må belage deg på mye surr fra sekretærer i skranken etc, men jeg har god erfaring med å føde der. De er helt OK! Men Ahus er Ahus.. de får ikke til noe som helst, som oftest, men jeg var fornøyd med fødeavdelingen. Man gjør tross alt mye av jobben sjøl ;)

 

Anonymous poster hash: 198f6...97b

Nå føler jeg du tar alle over en kam. Jobber selv på ahus og jeg skal love deg at på min avdeling får vi det til (jobber b.la med kreftsyke barn).

 

Jeg skal også føde på ahus for første gang om noen uker og er spent på hvordan det blir 😊

 

Anonymous poster hash: 6f672...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Har født på A-hus to ganger og vært fornøyd begge gangene. Jeg har hørt om en jordmor som ingen liker, så får du henne er det bare å be om å bytte.. Jeg hadde bare hyggelige jordmødre, så har ikke hatt den erfaringen. Nye fasiliteter og lystgass! Hang i maska begge gangene. :-) Det er ganske langt fra fødestua til barselhotellet, men dere blir fraktet. Hørte ikke til noen andre heller så slapp å tenke på det. A-hus er et læresykehus så det kommer gjerne studenter med på diverse. Hadde en student med første gangen og syns det var greit. Hun hadde tid til å være der hele tiden, mens jordmor måtte fly litt frem og tilbake. Ja, det er to ulike fløyer, en med lystgass og gode fasiliteter og en uten. Har ikke vært der, men har hørt at det er mer "hjemmekoselig". Kanskje noen andre kan svare på hvordan det er der? Og hva som skal til for å havne der..

 

Anonymous poster hash: 079c1...794

Sikkert hun jordmora som jeg fikk da jeg skulle snakke om fødselsangsten min på Ahus. Hun var en skikkelig bi*ch... Jeg byttet til et annet sykehus pga henne. Skikkelig uprofesjonell og stygge uttalelser. Hadde jeg ikke vært så uerfaren da som førstegangsfødende og såpass langt uti svangerskapet da jeg fant det ut, så hadde jeg lagt inn klage på henne til ledelsen. Hvis du får henne så merker du det med en gang og krev å få bytte.

 

Anonymous poster hash: ef155...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har født to ganger på tun A og en gang på tun B. Min første kom prematurt, så hadde ikke noe annet valg enn å føde på tun B da. Tun A er jordmorstyrt bare med lystgass som smertelindring. Tun B kan du få epidural og lystgass. Tun B er mer sykehusstue, med fødestol osv. Tun A er som et hotellrom hvor man føder i en dobbelseng. Har bare brukt lystgass på alle fødslene, foretrekker tun A da jeg hatet å ligge spent fast i en fødestol. Følte jeg mistet kontrollen i den stolen og forestilte meg at jeg kom til å revne siden man ligger med beina som i en gynekologstol. Har jo såklart ingenting å si, men for meg psykisk var det bedre å ligge i dobbeltsenga og styre dette selv. Også mye mer avslappet stemning på tun A. Vil anbefale deg å starte der og så blir du jo flytta over på tun B etter hvert hvis du trenger epidural. Er vel badekar på begge avdelinger og, men dette har ikke jeg prøvd.

 

Veldig fornøyd med å føde på ahus! Men liker ikke barselhotellet særlig mye, var heldig å lå på barsel med første og fikk god oppfølging der. Glad for det siden jeg var førstegangsfødende. På barselhotellet satt jeg mest for meg selv på rommet, så da ville jeg bare dra hjem. Lykke til! :)

 

Anonymous poster hash: 3057a...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå føler jeg du tar alle over en kam. Jobber selv på ahus og jeg skal love deg at på min avdeling får vi det til (jobber b.la med kreftsyke barn).

 

Jeg skal også føde på ahus for første gang om noen uker og er spent på hvordan det blir

 

Anonymous poster hash: 6f672...ad5

Neida, jeg har ikke vært innom der så dere er sikkert jævlig flinke.

Jeg har bare vært innom 4-5 avdelinger, så kan kun snakke for de avdelingene der ;) 

 

Anonymous poster hash: 198f6...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har født to ganger på tun A og en gang på tun B. Min første kom prematurt, så hadde ikke noe annet valg enn å føde på tun B da. Tun A er jordmorstyrt bare med lystgass som smertelindring. Tun B kan du få epidural og lystgass. Tun B er mer sykehusstue, med fødestol osv. Tun A er som et hotellrom hvor man føder i en dobbelseng. Har bare brukt lystgass på alle fødslene, foretrekker tun A da jeg hatet å ligge spent fast i en fødestol. Følte jeg mistet kontrollen i den stolen og forestilte meg at jeg kom til å revne siden man ligger med beina som i en gynekologstol. Har jo såklart ingenting å si, men for meg psykisk var det bedre å ligge i dobbeltsenga og styre dette selv. Også mye mer avslappet stemning på tun A. Vil anbefale deg å starte der og så blir du jo flytta over på tun B etter hvert hvis du trenger epidural. Er vel badekar på begge avdelinger og, men dette har ikke jeg prøvd.

 

Veldig fornøyd med å føde på ahus! Men liker ikke barselhotellet særlig mye, var heldig å lå på barsel med første og fikk god oppfølging der. Glad for det siden jeg var førstegangsfødende. På barselhotellet satt jeg mest for meg selv på rommet, så da ville jeg bare dra hjem. Lykke til! :)

 

Anonymous poster hash: 3057a...4f9

Hva mener du med "kan få lystgass", har du født nylig? 

 

Anonymous poster hash: 198f6...97b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hva mener du med "kan få lystgass", har du født nylig?

 

Anonymous poster hash: 198f6...97b

Ja, fødte januar 2015 og mai 2016. De kutta ut lystgass i mellom mine fødsler, men innførte det heldigvis igjen noen uker før jeg fødte i mai! Takk Gud. Hadde tenkt meg til Kalnes for å få den lystgassen hvis ikke de hadde gjort det.

 

 

 

Anonymous poster hash: 3057a...4f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte på ahus for 1 år siden. Hadde hørt litt ymse, men jordmoren jeg hadde var super! Nå gikk denne fødselen veldig fort (12-14.23) så rakk ikke noe smertelindring. Var også på fødestue med vanlig seng og ikke noe særlig sykehusting (husker ikke hva det heter).

Men jeg spurte etter epidural en gang, å da var hun på vei til å gjøre klart og sende meg over om jeg ønsket. Så følte jeg ble hørt. Men plutselig gikk det så fort.

 

Men barselavdelingen var jeg ikke like fornøyd med. Siden vi ble sendt på intensiven følte jeg de ikke trengte å ta vare på oss... Men intensiven derimot var kjempeflott! Men dit vil man jo helst ikke selvfølgelig. Men godt å føle seg ivaretatt der når der kjæreste man har er syk.

 

Anonymous poster hash: 966b2...a08

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Neida, jeg har ikke vært innom der så dere er sikkert jævlig flinke.

Jeg har bare vært innom 4-5 avdelinger, så kan kun snakke for de avdelingene der ;)

 

Anonymous poster hash: 198f6...97b

For et språk på deg da 😲 håper ikke du snakker slik til vanlig. Jaja synd du ikke har blitt behandlet slik du og alle pasienter har krav på.

 

Anonymous poster hash: 6f672...ad5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svar folkens. Er så greit å høre andres erfaringer. Høres ut som Tun A er et bra sted og starte om man er så heldig og kan velge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har født på Ullevål og ahus. Ble veldig godt ivaretatt på ahus og ville valgt dem igjen ved et evt tredje barn.

 

Var faktisk på ahus i dag på kontroll med snuppa. Vi har hatt et barn innlagt på barneavdelingen, brukt skadelegevakta, ortopedisk og sikkert flere avdelinger. Har utelukkende positivt å si om ahus.

 

 

Anonymous poster hash: 85700...156

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte begge på ahus. Var veldig fornøyd jeg. Koselige jordmødre, anestesileger, leger, sykepleiere og vaskere. Stua på barselhotellet var full av nybakte mødre som gledet seg over den lille.

Elsket å være der og kunne lett ha blitt der en stund😁

 

Så må jeg si en ting om sykehuset og de ansatte... Mange klager. Mange av de som klager er pårørende og ikke den syke selv. De som jobber på sykehuset jobber for å få syke friske og IKKE for de pårørende. Dersom dere mener noen har vært bryske så kan dere kanskje tenke igjen om hvordan dere oppførte dere. Det er ikke et hotell, det er et sykehus. Folk skal være der så lite som overhode mulig. Ingen av de jeg kjenner har sagt et vondt ord om det "beryktede" sykehuset. Det jeg vet om de er at det er ordentlige folk som snakker på en normal måte til andre og ikke tror at alle er der for å feie for deres føtter.

 

Sånn... Det var dagens fra meg😄

Ahus er bra! Jeg har vært innom flere avdelinger og har ikke noe å klage på.

 

Anonymous poster hash: 49a8a...da0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte på Ahus for snart seks år siden. Hadde tre forskjellige jordmødre under fødselen pluss en kjempehyggelig student. Var også borti jordmora med dårlig rykte. Merket med en gang at det måtte være henne. Hun har dobbeltnavn med initialene A.M. Får du henne, så be om å få bytte. Har ingenting negativt å si om Ahus bortsett fra den ene jordmoren. Ikke nøl med å be om hjelp på barsel. Kan fort bli travelt der, så ikke alltid man får den oppfølgingen man trenger med mindre man ber om det.

 

Anonymous poster hash: 1f2f7...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis denne jordmoren er så ille er det ikke da rart at hun får fortsette i jobben?? Var hos en jordmor på OUL som var kjempe hyggelig. Velger å tro og håpe at jordmoren dere forteller om er lett å misforstå og kanskje er streng, men ikke ufin og uhyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis denne jordmoren er så ille er det ikke da rart at hun får fortsette i jobben?? Var hos en jordmor på OUL som var kjempe hyggelig. Velger å tro og håpe at jordmoren dere forteller om er lett å misforstå og kanskje er streng, men ikke ufin og uhyggelig.

Jeg husker ikke navnet hennes (fortrengt det). Jeg fant ut at jeg var gravid i uke 17 (ikke planlagt&jeg var på vei til å flytte vekk fra samboeren), og var inne til ul på Ahus like etterpå. Fikk helt sjokk og hadde fødselsangst (alt kom så fort og jeg var nesten halvveis i svangerskapet). Jeg ba om å få time til samtale grunnet dette og fikk hun dama der. Hun sa at hvis jeg hadde slik fødselsangst skulle jeg aldri blitt gravid eller så skulle jeg gjort noe med graviditeten tidligere (abort). Hun hadde null medfølelse, empati og satt bare der og kjeftet. En jordmor som sier slik burde aldri få være i sin stilling. Jeg var ikke erfaren nok til å sende inn klage på henne og hadde helt bakoversveis. Jeg byttet sporenstreks over til et annet sykehus som var i nærheten av der foreldrene mine bodde og flyttet inn til dem i god tid før termin. Der var de helt anerledes- hyggelige og snille. Hadde samtale med dem og ble helt beroliget. Fikk en drømmefødsel og har ikke lenger fødselsangst. Ja, jeg kunne ønske at jeg husket navnet hennes, men etter det jeg har lest er det flere som har hatt henne (utifra beskrivelser). Begynner å bli en del år siden, men er nok kanskje en mulighet å kontakte Ahus, få navnet hennes og sende inn en klage. Er fortsatt bitter på henne hver gang jeg tenker på Ahus, og hun er virkelig ikke en person som er egnet til å være i kontakt med mennesker i en sårbar situasjon.

 

Anonymous poster hash: ef155...29b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker ikke navnet hennes (fortrengt det). Jeg fant ut at jeg var gravid i uke 17 (ikke planlagt&jeg var på vei til å flytte vekk fra samboeren), og var inne til ul på Ahus like etterpå. Fikk helt sjokk og hadde fødselsangst (alt kom så fort og jeg var nesten halvveis i svangerskapet). Jeg ba om å få time til samtale grunnet dette og fikk hun dama der. Hun sa at hvis jeg hadde slik fødselsangst skulle jeg aldri blitt gravid eller så skulle jeg gjort noe med graviditeten tidligere (abort). Hun hadde null medfølelse, empati og satt bare der og kjeftet. En jordmor som sier slik burde aldri få være i sin stilling. Jeg var ikke erfaren nok til å sende inn klage på henne og hadde helt bakoversveis. Jeg byttet sporenstreks over til et annet sykehus som var i nærheten av der foreldrene mine bodde og flyttet inn til dem i god tid før termin. Der var de helt anerledes- hyggelige og snille. Hadde samtale med dem og ble helt beroliget. Fikk en drømmefødsel og har ikke lenger fødselsangst. Ja, jeg kunne ønske at jeg husket navnet hennes, men etter det jeg har lest er det flere som har hatt henne (utifra beskrivelser). Begynner å bli en del år siden, men er nok kanskje en mulighet å kontakte Ahus, få navnet hennes og sende inn en klage. Er fortsatt bitter på henne hver gang jeg tenker på Ahus, og hun er virkelig ikke en person som er egnet til å være i kontakt med mennesker i en sårbar situasjon.

 

Anonymous poster hash: ef155...29b

Navnet på jordmoren skal være i journalen din. Ta kontakt med sykehuset.

 

 

 

Anonymous poster hash: 1f2f7...7d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres virkelig ikke bra ut. Ingen burde vært utsatt for en sånn opplevelse. Får bare håpe jeg slipper å møte på slike mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fødte på Ahus i januar 2016. Da var det ingen lystgass. Jeg skulle egentlig føde på riksen, men da det var fullt der ble jeg sendt til Ahus. Jeg hadde en helt fantastisk ung jordmor som jeg mener het Linn. Dette var på tun A, da jeg har et snitt bak meg. Veldig rask fødsel (fødte 1 time etter ankomst) så jeg brukte ingen smertestillende. Barsel var ikke så bra synes jeg. Fint, digert rom, men virkelig null oppfølging. For meg som var tredjegangs var det ok, men for en førstegangs er det jo ikke bra, men mulig de blir fulgt opp bedre. Det er mat i en kantine nede som blir servert på bestemte tiden. Frokosten var ok, men lunch og middag var nærmest uspiselig. Maten på Ullevål er reine Michelinrestauranten i forhold.

 

Anonymous poster hash: b9d8c...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødte første gang på Ahus! med unntak av en litt bysk jordmor den første timen (som altså gikk av vakt før selve fødselen startet), var den en flott opplevelse! Veldig koselige jordmødre og lege. Supert barselhotell! Følte meg utrolig godt ivaretatt😄 Husker mannen ga klem til flere av damene på barselshotellet da vi skulle dra😂 Vi var lykkelige og på tuppa😃

 

Anonymous poster hash: 06aa9...9e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...