Gå til innhold

Dyrt med ferie.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ikke mye å bruke 20000 på mat og lommepenger på en toukersferie altså. På fire personer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

11 flasker solkrem?????? I alle dager, hvor mye smører dere? Vi var fem personer i Hellas i to uker, brukte kanskje fire flasker. Ingen ble solbrent....

Anonymous poster hash: d3707...7c7

Vi smører så mye som det er anbefalt. Hele kroppen til alle to gange for dagen med en håndfull solkrem på hver. I tillegg smøres skuldre og snikt oftere, spesielt første uken. Kanskje vi er større enn dere? ;) Store kropper krever mer solkrem enn små vet du. Ingen av oss er feit, men vi er høye alle vi fire eldste i familien og de to andre barna er blitt ganske store de også.

Anonymous poster hash: a7bad...513

Skrevet

Altså......HI her, nå har diskusjonen glidd litt ut da. Men la meg ta tak i noen ting.

Solkrem.

Vi kjøpte med oss en del flasker, cosmica sport mouse, fra apoteket. Denne er helt fantastisk å smøre mannen med, for han har mye hår på armer, bein og bryst. Og for alle som har forsøkt å smøre inn en hårete man VET det ikke er lett. I tilegg er denne ekstremt wather resistant.

Alle blir smurt fra øverst til nederst morgen, lunch og ettermiddag. Faktor 30. I tilegg til ansiktssolkrem faktor 30, og en solspray for å spraye i midtskiller i hodet og i hårfestet osv så de ikke blir solbrendt der. Også denne i faktor 30. I tilegg til de tre faste smøringene, blir det smurt ekstra ved behov, og på skuldre osv. Jeg er snar å smøre.

Jeg kjøpte feil ene dagen, faktor 10. Smørte mine legger med det. Men da ble jeg brent.

Men ingen andre ble brent, men vi ble veldig brune da. Så ja, solkrem er en betydelig utgift. Og det er voktig, viktiv, viktig.

Sernoen tror vi brukte 1000 pr preson. Det gjorde vi jo ikke. Vi som familie brukte 19000 totalt på mat, is, shopping, aktiviteter osv.

Jeg følte det er mye, men det er kanskje ikke det.

Hva koster det for 2 voksene og 1-2 barn å feriere med cmpingvogn, eller boil rundt om i norge i 2 uker??

Heldige dere som kan bruke 1/2 milion på ferier, men dere er nok untaket , ikke regelen, så deres ferievaner blir litt håpløst å sammenligne med.

Anonymous poster hash: 467af...8f0

Skrevet

All inclusive eller halvpensjon vil faktisk ofte lønne seg. Vi var 2 voksne og et barn på 10 som dro på ferie med halvpensjon (1900 kr ekstra til sammen for oss 3 og fikk da frokost og middag). Betalte drikke til middagen i 2 uker - ca 2000 kr (ikke alkohol). Kjøpte litt småtteri til lunsj og kos på kvelden + vann. Det kom på rundt 1000-1500 for 2 uker + at barnet kjøpe leker/lego for ca 300. Solstoler var inkludert i oppholdet, barneklubb og diverse andre aktiviteter var også inkludert. Vi hadde med badeleker hjemmenifra (kjøpt på tilbud- halv pris ca 250 kr for bademadrass, badeball, snorkel, dykkermaske, svømmeføtter, div ballspill, bøtte og spader). Hadde også med 12 flasker med solkrem (kjøpt på tilbud- ca 1500 kr) og bare en kvart flaske ble med tilbake igjen.

Selve oppholdet var av den dyrere varianten (og fikk også gratis stor oppgradering mot slutten av oppholdet), men for oss var det verdt det. Vi kunne fint kjøpe måltider utenfor hotellet eller gå til billige butikker i nærheten. Vi har ikke hatt det store shoppingbehovet annet enn litt taxfree, snacks og lunsj. Badelekene og de andre lekene blir med på neste tur så det er en engangskostnad i den forstand.

I min familie gjennom oppveksten har det gått litt sport i å få tak i billige ferier og holde det billig. F.eks leie privat leilighet, handle på lokale supermarkeder, reise med Ryanair med kun håndbagasje for 2 uker (ja, det er mulig), kutte unødvendigheter etc. Har da fått sett og reist mye rundt, men mannen min liker at det er bedre standard og mer "organisert".

Anonymous poster hash: 17b78...af0

Skrevet

Vi har vært på ferie vi og og har regnet ca 1000 kr dagen i ekstra utgifter.

Og som deg over, jo jeg pleier å ta med bademadrasser hjem og ut året etter, men erfaringen min er at de holder bare i 2 sesonger.

Bademake og snorkle, holder 2 år, men de vokser jo i bena så svømmeføtter hvert år. Men svømmeføtter spare vi faktis 10 euro på ved å gå 10 min bori gata. Men dessverre hadde de ikke mye utvalg i bademaske og snorkel.

Vi har betalt alt fra 30 tusen til 60 tusen for 14 dag og så kommer lommepenger vedisiden av. Og vi er 2 voksne og ett barn. Men alt koster. Men spiste vi ute på en lokal restaurant betale vi halvparten av det vi gjorde på hotellet eller inne i byen.

Anonymous poster hash: a1502...f0a

Skrevet

Jeg var på ferie med to barn, tre uker i Europa (storby, strand og hos familie).  Litt over tusen kroner dagen i snitt på mat/underholdning/shopping/is/solkrem/bensin/osv.  (Jeg holder flyt og hotell utenfor.) Noen dager var dyre, andre dager holdt vi oss på stranden/hage og brukte knapt en krone.  

Innstillingen min er at jeg bestemmer meg på forhånd for sånn cirka hvor mye penger jeg skal bruke.  Om jeg bruker litt mer enn planen er det helt OK, for det jeg gjør av shopping er stort sett "fornuftig", altså sko/klær vi uansett trenger.  Jeg forklarer for ungene at vi f.eks. ikke har anledning til å spise på restaurant hver dag, at penger ikke vokser på trær og at vi må prioritere.  Men jeg synes det er viktig at vi av og til kan slå oss litt løs og føle at vi lever livet.  Aktivitetene varierer mellom det dyre (fornøyelsesparker) og billige (trampolinehopping i privat hage).      

Anonymous poster hash: aa4c6...ebb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...