Gå til innhold

Hvor mye kunne du brukt på en veske?

Anbefalte innlegg

Gjest Skrekkøgla
Skrevet

Den dyreste min er en Guess som jeg kjøpte på 70 prosent avslag for 700 kr. Det er igrunn max for hva jeg velger å betale for en veske.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her kjøper jeg veskene i Tyrkia ;) fantastisk fine kopier til en herlig pris ;)

Duger for meg !

Anonymous poster hash: 95e18...90a

Og du vet at de fleste av de er laget med hjelp av ekstremt underbetalt barnearbeid...

Det er flere grunner til at man bør holde seg unna falske varer enn at det er ulovlig 

Anonymous poster hash: 56a78...5fa

Skrevet

Æsj! Blir så trist når jeg ser at et så stort brukersnitt gir fullstendig beng i solidaritet, dyrevelderd og overforbruk.

Sjekk gjerne på nett hvordan de dyre veskene lages. Eller billige for den saks skyld.

Tenk om pengene kunne vært brukt til noe fornuftig!

Tenk om de små barna som lager varene kunne gått på skole i stedet!

Tenk om vi sluttet å avle opp storfe i regnskogsområder, eller på soya fra regnskogsområder, til skinn- og kjøttproduksjon!

(Men, ikke så interessant som en lekker ny veske..)

Skrevet

Ca 500 hvis jeg virkelig liker den. Er ikke så opptatt av vesker, og har heller ikke økonomi til noe rådyrt. Kunne sikkert ha brukt noen tusen, men for meg ville det føles som "bortkastede" penger - da fine vesker ikke betyr så mye for meg. Mine hardt opptjente penger vil jeg heller bruke på andre ting.

Skrevet

Æsj! Blir så trist når jeg ser at et så stort brukersnitt gir fullstendig beng i solidaritet, dyrevelderd og overforbruk.

Sjekk gjerne på nett hvordan de dyre veskene lages. Eller billige for den saks skyld.

Tenk om pengene kunne vært brukt til noe fornuftig!

Tenk om de små barna som lager varene kunne gått på skole i stedet!

Tenk om vi sluttet å avle opp storfe i regnskogsområder, eller på soya fra regnskogsområder, til skinn- og kjøttproduksjon!

(Men, ikke så interessant som en lekker ny veske..)

Så det du sier er at man ikke bør bruke veske i det hele? Hva med sekk og bag? Er det bedre arbeidsforhold der? Hva med klær?

Det er greit å være bevisst, men det er forskjell på å barbere seg og skjære hodet av seg.

Skrevet

/Kortet ned

Jeg blir målløs og trist av forbruksideen som ligger i denne tråden.

Bruke, kaste, mer, mer, mer! Dyrest! Finest!

Min dyreste veske kostet meg 2500 kr - i 2003. Den brukes fremdeles flere ganger i uken.

De jeg har kjøpt til 200-500 kr har stort sett blitt byttet ut (dvs donert til fretex eller hjelp oss og hjelpe) lenge før den tid.

Samtidig får veldedige organisasjoner nytte av det jeg forbruker, og hvis ingen hadde gitt hadde det ikke vært noe å gi videre.

Historisk sett er det å betale dyrere for enkeltgjenstander og heller bruke dem lengre det som har vært normen, rett og slett fordi man da (i en ideell verden iallefall) betaler det gjenstanden faktisk koster (det drypper nok desverre sjelden ned på arbeidernivå nå til dags). Jeg betaler heller mer for en gjenstand i naturlige materialer, enn å presse ned prisen til en slik grad at jeg vet at det jeg får er et plastderivat masseprodusert av lavtlønnede arbeidere - fordi prisen er så lav at noe annet ikke lønner seg.

Så, det var min forsvarstale/forsøk på å vise at alt er ikke svart-hvitt.

Kjøpte forresten nettopp en stor weekendveske for 2000. Så mitt svar ligger nok rundt 2000-3000 kroner.

Anonymous poster hash: 8e23c...395

Skrevet

Absolutt øvre grense er ca 12-1500 kroner. Veske er noe jeg slett ikke har bruk for, annet enn i spesielle tilfelle. Bruker aldri veske i hverdagen.

Anonymous poster hash: 0c01b...5f4

Skrevet

Økonomisk har jeg råd til det jeg måtte ønske meg av vesker.

Jeg blir målløs og trist av forbruksideen som ligger i denne tråden.

Bruke, kaste, mer, mer, mer! Dyrest! Finest!

Som så ofte her inne ramler " de kjenner prisen på alt, og ikke verdien av noen ting" inn i hodet mitt.

Jeg tror du har misforstått noe grunnleggende her. Å kjøpe dyre vesker er ikke det samme som å kjøpe mange vesker. Bruk-og-kast som du kritiserer handler om å kjøpe mye og bytte ut ofte.

De som kjøper dyre vesker kaster de neppe etter en sesong.

Anonymous poster hash: 1ac2e...32e

Skrevet

Har to vesker her hjemme som jeg kjøpte på H&M for over 10 år siden. Brukes kun i festlige anledninger. Og dem betalte jeg 498 kr til sammen :) Har aldri vært veske mennesker. Bruker kun 1 tynn kortmappe til vanlig.

Anonymous poster hash: 5af27...79e

Skrevet

Så det du sier er at man ikke bør bruke veske i det hele? Hva med sekk og bag? Er det bedre arbeidsforhold der? Hva med klær?

Det er greit å være bevisst, men det er forskjell på å barbere seg og skjære hodet av seg.

Sier vel bare at man bør handle minst mulig, og etisk.

Skrevet

Nå har jeg faktisk ingen vesker da jeg stort sett har med jakke. Liker uansett ting med god kvalitet og skulle jeg kjøpt en veske hadde jeg kunne brukt opp mot 3500kr for en i skinn. Liker derimot ikke disse typiske designerveskene, men de litt mer ukjente merkene der veskene er litt sånn at de går til alt :)

Anonymous poster hash: a0f95...16f

Skrevet

Jeg tror du har misforstått noe grunnleggende her. Å kjøpe dyre vesker er ikke det samme som å kjøpe mange vesker. Bruk-og-kast som du kritiserer handler om å kjøpe mye og bytte ut ofte.

De som kjøper dyre vesker kaster de neppe etter en sesong.

Anonymous poster hash: 1ac2e...32e

Nei, å kjøpe mange vesker er ikke synonymt med å kjøpe dyre vesker, men det er to sider av samme mentalitet.

Den ene; Jeg trenger å kjøpe mange vesker slik at jeg alltid har en ny, alltid har noen som passer til ethvert antrekk, det gir meg en god følelse å kjøpe ting etc etc.

Eller den andre: jeg liker å kjøpe dyre ting, som jeg kan vise frem fordi jeg tror det er fine statussymboler. Når jeg gjør det kan jeg skjule meg bak at jeg bare kjøper èn, det er bedre å kjøpe èn dyr enn mange billige, jeg skal bruke den lenge etc etc.

I begge tilfeller ligger det en idè om at det er nødvendig å kjøpe og forbruke i rett og slett utekkelige mengder. Tidligere var det bare de rike som hadde råd til det, men nå er vi alle så rike at det går an, og for mange av oss tror at det er en bra ting. 

Gjest Stjerneklart
Skrevet

500 er nok absolutt maks! Jeg velger å bruke pengene mine på andre ting. Reiser, opplevelser, gode sko eller turjakker. Men en veske har jeg så lite glede av at DET står langt nede på lista mi 😊

Skrevet

Sier vel bare at man bør handle minst mulig, og etisk.

Men hvorfor er det mest etisk å kjøpe en billigveske til 299,-? Tror du de som produserer den har veldig mye bedre arbeidsvilkår enn en til 2999,-? Man finner råtne egg i alle bransjer og jeg syns det er viktigere å ha fokus på rettferdig handel enn prisen spesielt.

Om alle skulle slutte å bruke penger på 'luksus', kjøre samme bil og ha samme farge på huset hadde man for det første ikke fått et bærekraftig samfunn, hvem skulle hatt behov for tjenestene våre, og for det andre lignet land vi ikke liker å sammenligne oss med.

Skrevet

Men hvorfor er det mest etisk å kjøpe en billigveske til 299,-? Tror du de som produserer den har veldig mye bedre arbeidsvilkår enn en til 2999,-? Man finner råtne egg i alle bransjer og jeg syns det er viktigere å ha fokus på rettferdig handel enn prisen spesielt.

Om alle skulle slutte å bruke penger på 'luksus', kjøre samme bil og ha samme farge på huset hadde man for det første ikke fått et bærekraftig samfunn, hvem skulle hatt behov for tjenestene våre, og for det andre lignet land vi ikke liker å sammenligne oss med.

JEG sier ikke at man skal kjøpe en billigveske til 299,-, men man kan kjøpe en til 449,- på Sally Ann f.eks.

Resten av svaret ditt handler nok om at vi står for vidt fra hverandre politisk, jeg mener at mitt scenario er fullt gjennomførbart.

Skrevet

Jeg liker vintagevesker og kjøper mine ekte skinnvesker på brukthandler fra 15-80kr!

Skrevet

Jeg liker vintagevesker og kjøper mine ekte skinnvesker på brukthandler fra 15-80kr!

Da er du jo fremdeles avhengig av at noen 1. Betaler fullpris for den i utgangspunktet 2. Donerer/selger den videre.

Hvis alle skulle gjort som deg hadde det ikke vært mye tilgjengelig ;)

Skrevet

Da er du jo fremdeles avhengig av at noen 1. Betaler fullpris for den i utgangspunktet 2. Donerer/selger den videre.

Hvis alle skulle gjort som deg hadde det ikke vært mye tilgjengelig ;)

1. Det er gjenbruk 2. Det er billigere og miljøvennlig

Skrevet

Dyreste jeg har nå koster vel rundt 4000 kr. Har ikke ønsket meg noen dyrere. Dersom jeg virkelig ønsket meg en spesiell veske tenker jeg at smertegrensen er ca. 10 000 kr. 

Skrevet

Min dyreste veske er en Lycke som kostet 799,-

Har ikke samvittighet til å betale så veldig mye mer enn det for en veske

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...