Anonym bruker Skrevet 4. august 2016 #51 Skrevet 4. august 2016 Nr. 41 igjen her. Jeg mener at det er viktig å ha menn i slike yrker. Menn leker med barn på en annen måte enn kvinner ofte gjør. Menn tør ofte la barna leke mer fysisk, få prøve seg mer på fysiske ting som er viktige for motorisk utvikling. Dette gir mestringsfølelse når det gjøres riktig. Mange kvinner er litt for forsiktige, eller rett og slett ikke orker å leke slik med barna. Jeg har sett en del barnehager hvor de kvinnelige ansatte generelt gjerne sitter i ro, snakker sammen, ser på barna når de leker ute, mens mennene er mer med i lek, mer engasjerte, mer oppmuntrende. En generalisering, selvfølgelig, mange veldig dyktige kvinner også. Men generelt sett vil menn og kvinner gi ulike, men like viktige, impulser til barn i utvikling. Jeg tror også det er viktig for gutters identitet og senere holdninger at de har menn de kan identifisere seg med også i barnehagen, og ser at menn kan ha slike omsorgsyrker også. Anonymous poster hash: ae74c...6e1 Det er tydelig at du generaliserer utifra forutinntatthet. Trist at du tror at damer bare sitter å kjaser og ser uengasjert på barna, mens mennene bare duger til å leke. Man trenger ikke å trykke ned damene for å fremheve mennene i barnehager. Anonymous poster hash: 0278b...227
Anonym bruker Skrevet 4. august 2016 #52 Skrevet 4. august 2016 Man trenger jo ikke disse kvinnfolk da! Denne generaliseringen likte ikke jeg. Jeg er barnehagelærer og kvinne, og vil virkelig ikke ha på meg at "kvinner er for forsiktige og sitter bare og ser på barna når de leker". Hva er poenget med å sk at menn er sånn og kvinner er sånn? Ja til menn i barnehagen, men ikke fordi kvinner liksom ikke er gode nok til å leke og herje med barna! Litt utenom tema her, men det gjør meg faktisk skuffa og sint når jeg leser eller hører folk som sier dette, og bruker det som argument for menn i barnehagen. Anonymous poster hash: c2514...d3c Det er tydelig at du generaliserer utifra forutinntatthet. Trist at du tror at damer bare sitter å kjaser og ser uengasjert på barna, mens mennene bare duger til å leke. Man trenger ikke å trykke ned damene for å fremheve mennene i barnehager. Anonymous poster hash: 0278b...227 Dere var jammen hårsåre. Jeg er ikke forutinntatt. I denne tråden har det derimot kommet frem mange skremmende forutinntatte holdninger om menn. Jeg skrev ikke at alle kvinner er passive. Jeg skrev at jeg har erfart at kvinner generelt er mer rolige i lek ute med barna enn det menn er, at menn er mer fysiske. Dette er en observasjon jeg har gjort, men den sammenfaller også med en generell oppfatning som barnehageansatte har fortalt om i div. undersøkelser som er gjort rundt barnehager. Husker ikke navnet, men en undersøkelse som tar for seg mye om likestilling i barnehager og som hadde Knøttet i tittelen nevner dette. Det er også vist i annen forskning at menn ofte (merk, ofte betyr ikke alltid!!) er mer fysiske i lek enn det kvinner er. Dette er generelle tendenser, det sier selvfølgelig ikke at alle menn er veldig aktive og fysiske og alle kvinner er det motsatte. Det har jeg aldri hevdet. Men en generell tendens går mot at menn er mer fysisk aktiv i lek med barn enn det kvinner er. Det betyr ikke at ikke kvinner tilfører barna mye positivt i lek, eller at de ikke er fysisk aktive i lek. Det er flere studier som har vist at menn generelt (igjen, generelt betyr ikke alle!) leker på en mer fysisk måte med barn enn det kvinner gjør. Menn tillater ofte mer boltrelek og lekeslossing enn kvinner gjør. Menn tillater ofte at barn tar mer risikoer i lek enn det kvinner gjør. Igjen ofte betyr ikke alltid. Slik lek er vist å være viktig for barns motoriske og nevrologiske utvikling og å ha mange fordeler for andre viktige aspekter ved utvikling, bl.a. mestringsfølelse, kjenne egen kropp, kjenne egen kropps grenser m.m. Poenget med å si at kvinner er slik og menn er slik er ikke for å si at det ene er bedre enn det andre - men kvinner og menn kan tilføre barn ulike impulser i ulike aktiviteter, og vi trenger begge deler! "Man trenger ikke å trykke ned damene for å fremheve mennene i barnehager." Hele denne tråden ble startet for å trykke ned menn og fremheve kvinner. Men når noen kommer med saklige innlegg, da er det angrep på kvinner??? Leste dere det jeg skrev - eller så dere dere blindt på det som kunne oppfattes som kritikk av noen - noen, ikke alle!!! - kvinner? "...mange veldig dyktige kvinner også. Men generelt sett vil menn og kvinner gi ulike, men like viktige, impulser til barn i utvikling." Igjen - jeg har ikke sagt at menn er bedre enn kvinner. Jeg har ikke sagt at kvinner er late og ikke gidder gjøre noe. Jeg har sagt at menn kan tilføre en annen dimensjon til barnehagene og barna enn det kvinner alene greier. Jeg har sagt at begge kjønn er viktige. Menn utgjør i dag bare 9 % av alle barnehageansatte, jeg mener vi trenger flere. Og etter at menn generelt har fått så mye ufortjent mistanke rettet mot seg så ville jeg påpeke at heller ikke alle kvinner i barnehagen gjør en god jobb. Jeg har flere gode venninner som jobber i barnehage og har stor respekt for den jobben de gjør. Den ene er en som herjer ordentlig med barna i lek, hun er ofte like skitten som barna på slutten av dagen De andre er mer moderate. Alle er dyktige i jobben sin selv om de er ganske ulike. De er alle enige i at menn tilfører barnehagene viktige impulser og ønsker seg flere menn inn i barnehagene. Og jeg mener at de fleste barnehageansatte gjør en god jobb (selv om ikke alle gjør det). Jeg har stor respekt for den jobben de gjør, jeg hadde ikke orket den pga. støynivået. Det er en viktig jobb, en jobb som fortjener mer status og trolig bedre lønn. De fleste som har utdannet seg i den retningen har gjort det fordi de oppriktig ønsker å jobbe med barn, og dermed er mange også ildsjeler vi trenger. Det er som ved alle andre yrker - det er dyktige folk og ikke fullt så dyktige folk i barnehager. Og som ved de fleste andre arbeidsplasser så er det også i barnehager positivt med en jevnere kjønnsfordeling. For våre barn tror jeg også det er viktig å få en jevnere kjønnsfordeling slik at de får mer omgang med begge kjønn. Dette kan være ekstra viktig for de barna som kanskje ser lite av sine fedre i hverdagen. Ordningen Lekeressurs er et spennende prosjekt for å få mer bevissthet hos unge gutter/menn om barnehageyrket. Hva vil dere misforstå med det jeg har skrevet her? Vil dere prøve å generalisere bort meningen i det jeg har skrevet her også? Dere som er barnehageansatte - hvordan stiller dere dere til menn i barnehagestillinger? Anonymous poster hash: ae74c...6e1
Anonym bruker Skrevet 5. august 2016 #53 Skrevet 5. august 2016 Jeg stoler ikke på at vandelsattest alltid blir hentet ut. Jeg vet om en person(bror til en nabo) som er dømt for smugling av narkotika som jobber i barnehage. Han har ADHD og har perioder der han doper seg enda. Jeg vet ikke hvilken barnehage han jobber i. Anonymous poster hash: 905fd...e50
Anonym bruker Skrevet 5. august 2016 #54 Skrevet 5. august 2016 Jeg stoler ikke på at vandelsattest alltid blir hentet ut. Jeg vet om en person(bror til en nabo) som er dømt for smugling av narkotika som jobber i barnehage. Han har ADHD og har perioder der han doper seg enda. Jeg vet ikke hvilken barnehage han jobber i. Anonymous poster hash: 905fd...e50 Man får politiattest for gitte paragrafer. Derfor. Anonymous poster hash: 29e41...713
Anonym bruker Skrevet 5. august 2016 #55 Skrevet 5. august 2016 Det er min erfaring!! Anonymous poster hash: dc7c0...c14 Da ville jeg skaffet meg erfaring fra flere arbeidsplasser før jeg uttalte meg. Anonymous poster hash: 29e41...713
førskolelæreren Skrevet 5. august 2016 #56 Skrevet 5. august 2016 Det er flere dyktige mannlige ansatta der hvor jeg jobber, mange av de er dobbelt så dyktige som kvinnene. Jeg heier på dem - de gjør en flott jobb!
Anonym bruker Skrevet 5. august 2016 #58 Skrevet 5. august 2016 Nei... Jeg er ikke mer redd for det enn når jeg sender ungene på overnatting hos venner, trening, lege, tannlege osv.... Hvis vi skal ha tankegangen din, så er jo alle menn i omgangskretsen potensielle forbrytere. Det er jo da skumlere å la barna overnatte hos venner, hvor fedrene deres er... Har jo 0 kontroll der. I en barnehage er det større sikkerhetsnett. Jeg klarer ikke å se på alle menn som forbrytere, grunnet overskrifter i vg. Det er viktig med en bevisstgjøring og lære barna om kroppen og hva som ikke er greit. Er veldig glad for de mannlige barnehageansatte i vår barnehage. Flinke karer som gjør en god jobb med ungene. Anonymous poster hash: 217cd...816
Anonym bruker Skrevet 5. august 2016 #59 Skrevet 5. august 2016 Nei! Skjærer ikke alle over en kam jeg Jobbet noen fantastiske menn i barnehagen der datteren min gikk. Anonymous poster hash: 36600...e3d
Anonym bruker Skrevet 5. august 2016 #60 Skrevet 5. august 2016 Dere var jammen hårsåre. Jeg er ikke forutinntatt. I denne tråden har det derimot kommet frem mange skremmende forutinntatte holdninger om menn. Jeg skrev ikke at alle kvinner er passive. Jeg skrev at jeg har erfart at kvinner generelt er mer rolige i lek ute med barna enn det menn er, at menn er mer fysiske. Dette er en observasjon jeg har gjort, men den sammenfaller også med en generell oppfatning som barnehageansatte har fortalt om i div. undersøkelser som er gjort rundt barnehager. Husker ikke navnet, men en undersøkelse som tar for seg mye om likestilling i barnehager og som hadde Knøttet i tittelen nevner dette. Det er også vist i annen forskning at menn ofte (merk, ofte betyr ikke alltid!!) er mer fysiske i lek enn det kvinner er. Dette er generelle tendenser, det sier selvfølgelig ikke at alle menn er veldig aktive og fysiske og alle kvinner er det motsatte. Det har jeg aldri hevdet. Men en generell tendens går mot at menn er mer fysisk aktiv i lek med barn enn det kvinner er. Det betyr ikke at ikke kvinner tilfører barna mye positivt i lek, eller at de ikke er fysisk aktive i lek. Det er flere studier som har vist at menn generelt (igjen, generelt betyr ikke alle!) leker på en mer fysisk måte med barn enn det kvinner gjør. Menn tillater ofte mer boltrelek og lekeslossing enn kvinner gjør. Menn tillater ofte at barn tar mer risikoer i lek enn det kvinner gjør. Igjen ofte betyr ikke alltid. Slik lek er vist å være viktig for barns motoriske og nevrologiske utvikling og å ha mange fordeler for andre viktige aspekter ved utvikling, bl.a. mestringsfølelse, kjenne egen kropp, kjenne egen kropps grenser m.m. Poenget med å si at kvinner er slik og menn er slik er ikke for å si at det ene er bedre enn det andre - men kvinner og menn kan tilføre barn ulike impulser i ulike aktiviteter, og vi trenger begge deler! "Man trenger ikke å trykke ned damene for å fremheve mennene i barnehager." Hele denne tråden ble startet for å trykke ned menn og fremheve kvinner. Men når noen kommer med saklige innlegg, da er det angrep på kvinner??? Leste dere det jeg skrev - eller så dere dere blindt på det som kunne oppfattes som kritikk av noen - noen, ikke alle!!! - kvinner? "...mange veldig dyktige kvinner også. Men generelt sett vil menn og kvinner gi ulike, men like viktige, impulser til barn i utvikling." Igjen - jeg har ikke sagt at menn er bedre enn kvinner. Jeg har ikke sagt at kvinner er late og ikke gidder gjøre noe. Jeg har sagt at menn kan tilføre en annen dimensjon til barnehagene og barna enn det kvinner alene greier. Jeg har sagt at begge kjønn er viktige. Menn utgjør i dag bare 9 % av alle barnehageansatte, jeg mener vi trenger flere. Og etter at menn generelt har fått så mye ufortjent mistanke rettet mot seg så ville jeg påpeke at heller ikke alle kvinner i barnehagen gjør en god jobb. Jeg har flere gode venninner som jobber i barnehage og har stor respekt for den jobben de gjør. Den ene er en som herjer ordentlig med barna i lek, hun er ofte like skitten som barna på slutten av dagen De andre er mer moderate. Alle er dyktige i jobben sin selv om de er ganske ulike. De er alle enige i at menn tilfører barnehagene viktige impulser og ønsker seg flere menn inn i barnehagene. Og jeg mener at de fleste barnehageansatte gjør en god jobb (selv om ikke alle gjør det). Jeg har stor respekt for den jobben de gjør, jeg hadde ikke orket den pga. støynivået. Det er en viktig jobb, en jobb som fortjener mer status og trolig bedre lønn. De fleste som har utdannet seg i den retningen har gjort det fordi de oppriktig ønsker å jobbe med barn, og dermed er mange også ildsjeler vi trenger. Det er som ved alle andre yrker - det er dyktige folk og ikke fullt så dyktige folk i barnehager. Og som ved de fleste andre arbeidsplasser så er det også i barnehager positivt med en jevnere kjønnsfordeling. For våre barn tror jeg også det er viktig å få en jevnere kjønnsfordeling slik at de får mer omgang med begge kjønn. Dette kan være ekstra viktig for de barna som kanskje ser lite av sine fedre i hverdagen. Ordningen Lekeressurs er et spennende prosjekt for å få mer bevissthet hos unge gutter/menn om barnehageyrket. Hva vil dere misforstå med det jeg har skrevet her? Vil dere prøve å generalisere bort meningen i det jeg har skrevet her også? Dere som er barnehageansatte - hvordan stiller dere dere til menn i barnehagestillinger? Anonymous poster hash: ae74c...6e1 "Menn leker med barn på en annen måte enn kvinner ofte gjør. Menn tør ofte la barna leke mer fysisk, få prøve seg mer på fysiske ting som er viktige for motorisk utvikling. Dette gir mestringsfølelse når det gjøres riktig. Mange kvinner er litt for forsiktige, eller rett og slett ikke orker å leke slik med barna. Jeg har sett en del barnehager hvor de kvinnelige ansatte generelt gjerne sitter i ro, snakker sammen, ser på barna når de leker ute, mens mennene er mer med i lek, mer engasjerte, mer oppmuntrende." Las du selv hva du skrev? Rolige i lek som du skriver i ditt siste innlegg er noe helt annet enn å være direkte inkompetent i jobben sin. Det du skriver nå er noe helt annet enn det du skriver først, som jeg reagerer på. Vil også si at av de 10 kvinnelige ansatte på jobben min er 8 stk veldig aktive og fysisk i lek med barna. De to som ikke er det er snart 60 år, så det er kanskje ikke rart. Er enig med at det kommer frem mange skremmende holdninger til menn i denne tråden. Det betyr ikke at man trenger å trykke ned alle de fantastiske damene som jobber i barnehagen. Den undersøkelsen vil jeg gjerne ha en link til, for den har jeg ikke hørt om! Jeg vil si jeg er ganske oppdatert på diverse forskningen og undersøkelser, så syns det er rart jeg aldri harbaett den. Jeg har vært innom mange barnehager i løpet av utdanningen min, i praksis og da jeg samlet inn data til bacheloroppgaven min. At "kvinner rett og slett ikke orker å leke slik og sitter i ro og snakker samme" stemmer jo ikke i det hele tatt. Derfor reagerer jeg. Gereralisering er noe jeg absolutt ikke vil ha noe av. Om det gjelder mannlige eller kvinnelige barnehageansatte, mannlige sykepleiere eller til og med muslimer, ingen kan påstå at en hel gruppe med veldig forskjellige mennesker "er sånn". Anonymous poster hash: c2514...d3c
Anonym bruker Skrevet 5. august 2016 #61 Skrevet 5. august 2016 Nei, har ikke tenkt tanken engang. Jobber 2 flotte menn i barnehagen barnet mott går i. Anonymous poster hash: 91766...4c9
Anonym bruker Skrevet 5. august 2016 #62 Skrevet 5. august 2016 Nei jeg er ikke skeptisk. I barnehagen til sønnen min er det mannlig styrer, han har mannlig ped.leder og det jobber to menn til i barnehagen og han ene jobber 50% på min sønns avdeling. Bedre personer skal en lete lenge etter. I tillegg har de dyktige kvinnelige ansatte i barnehagen. Andre barnet mitt har hatt to mannlige kontaktlære, han ene har vært læreren hans i 2 år og starter det 3 året nå. Han er fantastisk lærer, som ser barna og tilrettelegger. For å gni det ekstra inn på de som ikke menn i barnehagen og skole så er både ped.leder og kontaktlærer utlandske. Fra Tyrkia faktisk og de gjør en fantastisk jobb. Min yngste sønn ble innlagt på akutt mottaket på sykehuset for noen uker siden og vi hadde en mannlig sykepleier. Han var morsom, omsorgsfull og viste respekt for barnet. Han gjorde innleggelsen til noe hyggelig for barnet vårt. Så nei er ikke skeptisk til menn i omsorgsyrker. Anonymous poster hash: 54953...0b7
Gjest Antarctica Skrevet 5. august 2016 #63 Skrevet 5. august 2016 Hvorfor det? Skal alle menn straffes for dette? Skal mann ikke ha mannlige lærere eller ledere for fritidsaktiviteter? Jeg dømmer ikke mennesker fordi noen av samme kjønn har gjort noe galt. Anonymous poster hash: 29e41...713 Eller dømmer ikke alle med samme hårfarge, rase, dialekt, bil eller religion.
Anonym bruker Skrevet 5. august 2016 #64 Skrevet 5. august 2016 "Menn leker med barn på en annen måte enn kvinner ofte gjør. Menn tør ofte la barna leke mer fysisk, få prøve seg mer på fysiske ting som er viktige for motorisk utvikling. Dette gir mestringsfølelse når det gjøres riktig. Mange kvinner er litt for forsiktige, eller rett og slett ikke orker å leke slik med barna. Jeg har sett en del barnehager hvor de kvinnelige ansatte generelt gjerne sitter i ro, snakker sammen, ser på barna når de leker ute, mens mennene er mer med i lek, mer engasjerte, mer oppmuntrende." Las du selv hva du skrev? Rolige i lek som du skriver i ditt siste innlegg er noe helt annet enn å være direkte inkompetent i jobben sin. Det du skriver nå er noe helt annet enn det du skriver først, som jeg reagerer på. Vil også si at av de 10 kvinnelige ansatte på jobben min er 8 stk veldig aktive og fysisk i lek med barna. De to som ikke er det er snart 60 år, så det er kanskje ikke rart. Er enig med at det kommer frem mange skremmende holdninger til menn i denne tråden. Det betyr ikke at man trenger å trykke ned alle de fantastiske damene som jobber i barnehagen. Den undersøkelsen vil jeg gjerne ha en link til, for den har jeg ikke hørt om! Jeg vil si jeg er ganske oppdatert på diverse forskningen og undersøkelser, så syns det er rart jeg aldri harbaett den. Jeg har vært innom mange barnehager i løpet av utdanningen min, i praksis og da jeg samlet inn data til bacheloroppgaven min. At "kvinner rett og slett ikke orker å leke slik og sitter i ro og snakker samme" stemmer jo ikke i det hele tatt. Derfor reagerer jeg. Gereralisering er noe jeg absolutt ikke vil ha noe av. Om det gjelder mannlige eller kvinnelige barnehageansatte, mannlige sykepleiere eller til og med muslimer, ingen kan påstå at en hel gruppe med veldig forskjellige mennesker "er sånn". Anonymous poster hash: c2514...d3c Det er egentlig to ting jeg har sett - at kvinner ofte leker roligere (ikke noe galt i det), men også det jeg skrev først, at i flere barnehager er det ofte kvinner som sitter i ro, prater med hverandre uten å leke med barna. Jeg har sett det i mange ulike barnehager, så det er tydeligvis noe som går igjen i noen barnehager. Jeg har aldri sett menn gjøre det. Men de fleste som jobber i barnehager har jeg inntrykk av er gode i jobben. Her er undersøkelsen om likestilling i barnehagen, halvannet år gammel. http://www.udir.no/globalassets/upload/forskning/2015/likestilling-i-barnehagen.pdf Da har du litt lesestoff i helgen (nærmere 100 sider) Det er interessant å lese om hvordan ansatte (kvinner og menn) påpeker fordelen med å få flere menn inn i barnehagen, at det påvirker arbeidsmiljøet positivt, og også det faglige arbeidet positivt fordi menn ofte har en annen måte å løse ting på. Noe som gjør at helheten blir bedre fordi de utfyller hverandre. Jeg jobber ikke i barnehage, men synes denne rapporten er interessant. Anonymous poster hash: ae74c...6e1
Anonym bruker Skrevet 5. august 2016 #65 Skrevet 5. august 2016 Jobbet i barnehage. Og ser at de få mannfolka som jobba der var veldig bra å ha der. Barna har godt av å ha mannlige ansatte i barnehager. Burde vært mange flere. Dessverre så søker pedofile seg til jobber med barn. Flertallet er mannfolk, men damer kan også være pedofile.. Dumt for de skikkelige mannfolka at de blir mistenkelig gjort fordi de er mann.. Er så mange flinke mannlige barnehageansatte. Anonymous poster hash: 22910...8d0
ulenissen Skrevet 5. august 2016 #66 Skrevet 5. august 2016 Jeg jobber selv i et omsorgsyrke og har gjort meg den erfaring at menn generelt ikke er de beste omsorgspersoner. Kvinner har et fortrinn der, sånn er det bare. Den som er patetisk her, det er du det! Anonymous poster hash: dc7c0...c14 Som tidligere pedagogisk leder, har jeg erfart at mange kvinner aldri burde jobbet med barn! Men alle mannlige ansatte jeg til nå har truffet på har vært kompetente omsorgspersoner for barna..
ulenissen Skrevet 5. august 2016 #67 Skrevet 5. august 2016 Overhode ikke skeptisk! Ja til flere menn i barnehagen!
SuperFries Skrevet 5. august 2016 #69 Skrevet 5. august 2016 Finnes ikke skeptisk, engang. Har aldri tenkt tanken når jeg ser de flotte mannfolka som jobber i vår barnehage.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå