Gå til innhold

Hva havner dere på i denne testen om depresjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Legen min mener jeg er deprimert, og i dag tok jeg denne testen og fikk sjokk. Fikk 35 poeng, noe som i følge testen er alvorlig depresjon og kvalifiserer til innleggelse. Jeg vet at sånne tester ikke er helt reelle, men noe sannhet er det vel i de. Hvor mange poeng får dere, føler dere at det stemmer?

Her er testen

http://www.klikk.no/helse/doktoronline/psykiskhelse/article798441.ece

Her er den litt mer forklart

http://nhi.no/forside/skjema-og-kalkulatorer/kalkulatorer/montgomery-and-aasberg-depression-rating-scale-madrs-3271.html

Anonymous poster hash: e969e...554
Videoannonse
Annonse
Skrevet

0-12, ingen depresjon. Det stemmer helt, jeg har det veldig bra om dagen 😃

Hvis både legen og testen mener du har depresjon er det nok noe i det. Har du fått tilbud om noe behandling?

Skrevet

0-12, ingen depresjon. Det stemmer helt, jeg har det veldig bra om dagen

Hvis både legen og testen mener du har depresjon er det nok noe i det. Har du fått tilbud om noe behandling?

Fått tilbud om piller bare

Skrevet

Havner på 0-12 nå, men i mars i fjor hadde jeg havnet godt over 25. Begynte på citalopram, og gikk til psykolog omtrent en gang i mnd. Gikk til psykolog i et halvt år, og på citalopram i et år. Citalopram hjalp, psykologen gjorde ikke. Det som gjorde at jeg er "frisk" idag derimot, er endringer i livssituasjon, bl.a. mer stabilitet, og kanskje et par av rådene jeg fikk fra psykologen.

Hva mer sa legen, annet enn at han mener du er deprimert? Vet om flere som har gode erfaringer med psykolog, jeg var bare uheldig med min, følte ikke han forsto meg.

Anonymous poster hash: c4db5...5b2
Skrevet

Madsr er et godt klinisk intervju. Du har altså søvnproblemer, lite apetitt, skyldfølelse. er apatisk, labil...og kanskje selvmordstanker?

Du trenger hjelp ja

Anonymous poster hash: d8082...7f4

Skrevet

0-12 her også. Det er vel vanlig at de fleste slår ut litt (legen tok den testen på meg for noen år siden pga ekstrem trøtthet), men 35 hørtes mye ut. Håper du kan få bedre hjelp enn bare noen piller, man må jo jobbe med årsaken til at du ikke føler deg helt bra.

God bedring!

Anonymous poster hash: 79c55...241

Skrevet

20-34. Er på Aap nå pga Angst og depresjon så stemmer jo den testen.

Anonymous poster hash: 59452...2e3

Skrevet

Havner på 0-12 nå, men i mars i fjor hadde jeg havnet godt over 25. Begynte på citalopram, og gikk til psykolog omtrent en gang i mnd. Gikk til psykolog i et halvt år, og på citalopram i et år. Citalopram hjalp, psykologen gjorde ikke. Det som gjorde at jeg er "frisk" idag derimot, er endringer i livssituasjon, bl.a. mer stabilitet, og kanskje et par av rådene jeg fikk fra psykologen.

Hva mer sa legen, annet enn at han mener du er deprimert? Vet om flere som har gode erfaringer med psykolog, jeg var bare uheldig med min, følte ikke han forsto meg.

Anonymous poster hash: c4db5...5b2

Hun sa ikke så mye mer, for jeg ville ikke ha medisiner. Er på aap etter langtidssykemelding, hun ville gi meg medisiner for 4 - 5 måneder siden og

Hi

Skrevet

Fått tilbud om piller bare

Kanskje du bør gi pillene et forsøk (noen uker/mnd? Jeg vet ikke hvor raskt de bør virke), men jeg synes jo det er rart at han bare foreslår piller og ingenting annet. Psykolog burde vel være førstevalget? Men hører at det er lang ventetid...

Skrevet

Madsr er et godt klinisk intervju. Du har altså søvnproblemer, lite apetitt, skyldfølelse. er apatisk, labil...og kanskje selvmordstanker?

Du trenger hjelp ja

Det er litt sprøtt, for jeg føler meg egentlig ikke sånn. Men jeg har nok noe innslag av noen av tingene ja. Hva er det legen min ser som jeg ikke ser

Hi

Skrevet

Fikk 0-12.

Anonymous poster hash: 79c7e...93d

Skrevet

Ingen depresjon får jeg på denne

Men kunne nok kanskje havnet der om jeg svarte litt annerledes på noen av spørsmålene(fordi jeg visste det var en test om depresjon gjorde jeg det ikke), men det er fordi jeg har og jeg derfor er trøtt og sliten om dagen(pga baby og nattevåk)

Var deprimert for en del år siden og vet at det er jeg ikke nå.

Anonymous poster hash: f3a59...d2b
Skrevet

0-12 ☺

og klem til deg 😘😙

Anonymous poster hash: d6477...6cd

Skrevet

Jeg har en kronisk somatisk sykdom som merkelig nok blir bedre av noen typer antidepressiva. Fordi jeg hadde slitt med sykdommen i 5 år før jeg fikk en diagnose, ingen leger tok meg seriøst, og at jeg hadde vært mye værre (sengeliggende hver dag) i 1.5 år så begynte jeg å bli ganske deprimert. Jeg leste at den ene antidepressivaen er veldig bra for min sykdom så jeg spurte fastlegen min om den, og vips så var humøret mitt bedre og! Er ikke deprimert i det hele tatt lengre. Jeg som lå i senga og gråt mye. Er både "frisk" så jeg kan jobbe igjen (blir aldri frisk) men også ikke deprimert!

Så antidepressiva kan absolutt funke :) Jeg bruker Effexor men spør legen va han/hun anbefaler. God bedring! ❤

Anonymous poster hash: f436c...ac6

Skrevet

0-12 ☺

og klem til deg

Anonymous poster hash: d6477...6cd

Takk  :)

Skrevet

0-12, og synes det høyres mykje ut med 35.  Har sjølv sett at antidepressiva har hatt god effekt på nært familimedlem, så det kan vere ein ide å prøve.  Rart at du ikkje får tilbod om psykologisk hjelp.

Skrevet

0-12, og synes det høyres mykje ut med 35. Har sjølv sett at antidepressiva har hatt god effekt på nært familimedlem, så det kan vere ein ide å prøve. Rart at du ikkje får tilbod om psykologisk hjelp.

Psykiatrien har sprengt kapasitet de fleste plasser. Men medisin er et godt alternativ for noen. Det spørs hvorfor man er deprimert, ikke alle trenger å snakke om det. Som jeg som var sengeliggende med annen sykdom i 1.5 år, jeg har ingenting å snakke med en psykolog om.

Anonymous poster hash: f436c...ac6

Skrevet

13-19..kan stemme bra her. Håper du får hjelp. Klem fra meg

Anonymous poster hash: 0576c...b6a

Skrevet

20-34

Er allerede i terapi

Anonymous poster hash: 4298e...eec

Skrevet

0-12, og synes det høyres mykje ut med 35.  Har sjølv sett at antidepressiva har hatt god effekt på nært familimedlem, så det kan vere ein ide å prøve.  Rart at du ikkje får tilbod om psykologisk hjelp.

Jeg ble sjokkert selv over å få høyeste score. Jeg synes egentlig ikke det er så rart at jeg ikke har fått tilbud om psykolog, for jeg har aldri nevnt for legen at jeg er deprimert eller lei meg i det hele tatt. Men tydeligvis så ser hun noe alikevel som jeg ikke har innsett selv

Skrevet

Fikk 35, føler jeg står på sammenbruddets fall. Har det helt jævlig om dagen. Startet hos psykolog på mandag. Men føler jeg trenger mer hjelp, for jeg er helt alene med 2 barn. Og jeg fungerer ikke. Nå starter kroppen min å slite og, bena mine datt sammen under meg i stad. Går rundt med så stress og angst, at kroppen ikke vil mer.

Anonymous poster hash: 784ff...c04
Skrevet

Jeg ble sjokkert selv over å få høyeste score. Jeg synes egentlig ikke det er så rart at jeg ikke har fått tilbud om psykolog, for jeg har aldri nevnt for legen at jeg er deprimert eller lei meg i det hele tatt. Men tydeligvis så ser hun noe alikevel som jeg ikke har innsett selv

Madsr går til 60...så du er høyt, men ikke så dårlig som det kan være.

Skrevet

Høsten for to år siden havnet jeg på 24,fikk tilbud om antidepressiva. Skulle tenke litt på det til neste legebesøk, fant i mellomtiden ut at jeg var gravid og gikk i samtaleterapi gjennom svangerskapet. Tok testen igjen etter en stund, hadde da under 12.

Anonymous poster hash: de913...d66

Skrevet

Fikk score 13-19. Lett depresjon. Stemmer nok godt på meg det. Er inne i en liten dal nå. Var verre for et halvt år siden. Skal nok komme meg opp igjen.

Anonymous poster hash: dd486...8fd

Skrevet

Fikk score 13-19. Lett depresjon. Stemmer nok godt på meg det. Er inne i en liten dal nå. Var verre for et halvt år siden. Skal nok komme meg opp igjen.

Anonymous poster hash: dd486...8fd

Samme her.

Anonymous poster hash: 3070f...cec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...