Gå til innhold

Er jeg streng? Synes bhg bagatelliserer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var kjekling mellom min sønn og en annen gutt i barnehagen som er 1 år eldre. I går.. ved levering. Min sønn startet! Så jeg irettesatte sønnen min og sa at det ikke er lov å oppføre seg slik, forklarte hvorfor etc, og sa at han skulle si unnskyld. Nevnte det for lederen som var tilstede og hun bagatelliserte det "jaja, det hender de krangler", sa ikke akkurat det da ;) Men noe i den duren, om dere skjønner. Jeg mener bestemt at hvis man krangler, så må den som startet krangelen si unnskyld! Er jeg streng eller? Er det upedagogisk å irettesette barn som starter krangler/som er urettferdige? Jeg vet at det andre barnet også har startet krangler med min sønn, at begge to kan finne på å krangle, og jeg vet ikke om min sønns oppførsel var et svar på bølling tidligere på andre dager, MEN.... de må jo lære at når en ny dag starter og ingen har gjort noe slemt, så må man være hyggelig og snill? Jeg synes barn kan ta igjen, f.eks hvis barn blir mobbet.. mine barn får lov å ta igjen. Men samtidig så skal man vel ikke bare stå og se på at sitt eget barn starter en krangel? Det andre barnet skulle bare hilse på og var glad for å se ham. De er egentlig litt venner. 

Anonymous poster hash: b0070...6ad
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å irettesette ba4n foran andre barn er ikke alltid like heldig. Mye av den sosiale utviklingen er jo nettopp det å finne ut av slike situasjoner på egenhånd. Alternativt kan man ta barnet sitt til side å spørre hvorfor barnet mente det var greit å starte den krangelen, og om barnet selv haxde sy tes det var hyggelig om noen andre oppførte seg slik mot dem selv.

Velg dine kamper med omhu, syns ikke nødvendigvis du overdriver, men jeg skjønner også hvorfor barnehagen "bagatelliserer" det. Om de skulle gått inn i en skikkelig konfliktløsning på alle krangler i en bhg hadde de ikke gjort annet. Og om de krangler mye de to, er nok bhg klar over det og følger ekstra på de to.

Anonymous poster hash: 1099e...734

Gjest Stjerneklart
Skrevet

Jeg forstår at du irettesatte sønnen din når dette skjedde rett foran øynene dine, og jeg forstår at den ansatte "bagatelliserte" situasjonen, som du skriver. Barn krangler, sånn er det. Så lenge det er uskyldig krangling som ikke er voldelig eller ikke går over til mobbing, så syns jeg barn har godt av å lære seg å løse ting selv i blant også. 

Skrevet

Jeg synes du gjør det rette. OG hadde alle gjort slik, så hadde vi kanskje sluppet en del trøbbel videre....

På skolen til datteren vår må ungene ikke si unnskyld ("for de mener det ikke") når de gjør noe mot en annen.

Jeg har lært henne å ta igjen. Er jo nødt til det. Hun har opplevd blant annet å bli slått kraftig (i et klasserom), bli sittet på, låst inne på guttedo osv. i løpet av sine første to skoleår. Hun har også vært vitne til det vi i voksenverden vil kalle grov vold. Barn som tramper på hodet til barn som ligger nede, slår ut tenner osv.  (jada, jeg har en prosess gående med skolen for jeg aksepterer det selvsagt ikke - det gjør ikke de andre foreldrene heller, men de er så fordømt høflige og skal ikke såre de som har ansvaret ved å være tydelig på hva vi aksepterer og ikke)

Det er UTELUKKENDE gutter som har oppførsel som går utover andre så langt jeg har sett. Hvis alle gutteforeldre kan slutte å trekke på skuldrene og si "gutter altså" med når de gjør noe galt, så kanskje de som faktisk får oppdragelse får være i fred og alle kan ha hyggelig sameksistens.

Anonymous poster hash: 2a39b...d2e
Skrevet

Å irettesette ba4n foran andre barn er ikke alltid like heldig. Mye av den sosiale utviklingen er jo nettopp det å finne ut av slike situasjoner på egenhånd. Alternativt kan man ta barnet sitt til side å spørre hvorfor barnet mente det var greit å starte den krangelen, og om barnet selv haxde sy tes det var hyggelig om noen andre oppførte seg slik mot dem selv.

Velg dine kamper med omhu, syns ikke nødvendigvis du overdriver, men jeg skjønner også hvorfor barnehagen "bagatelliserer" det. Om de skulle gått inn i en skikkelig konfliktløsning på alle krangler i en bhg hadde de ikke gjort annet. Og om de krangler mye de to, er nok bhg klar over det og følger ekstra på de to.

Anonymous poster hash: 1099e...734

Jeg gjorde det ikke foran den andre, det var en dør mellom. Jeg tok barnet til side :) De følger ikke noe ekstra med på dem, de krangler ikke mye og hele tiden, men jeg er opptatt av at man skal være hyggelig når man møter andre mennesker. 

Skrevet

Jeg forstår at du irettesatte sønnen din når dette skjedde rett foran øynene dine, og jeg forstår at den ansatte "bagatelliserte" situasjonen, som du skriver. Barn krangler, sånn er det. Så lenge det er uskyldig krangling som ikke er voldelig eller ikke går over til mobbing, så syns jeg barn har godt av å lære seg å løse ting selv i blant også. 

Ja, barn krangler, men skal man overse det uten å kreve unnskyldning? Jeg føler det blir feil og urettferdig, og det føles som om jeg tar min sønns side og sier at det er greit. Den som tier samtykker, om du skjønner. 

Skrevet

Jeg synes du gjør det rette. OG hadde alle gjort slik, så hadde vi kanskje sluppet en del trøbbel videre....

På skolen til datteren vår må ungene ikke si unnskyld ("for de mener det ikke") når de gjør noe mot en annen.

Jeg har lært henne å ta igjen. Er jo nødt til det. Hun har opplevd blant annet å bli slått kraftig (i et klasserom), bli sittet på, låst inne på guttedo osv. i løpet av sine første to skoleår. Hun har også vært vitne til det vi i voksenverden vil kalle grov vold. Barn som tramper på hodet til barn som ligger nede, slår ut tenner osv.  (jada, jeg har en prosess gående med skolen for jeg aksepterer det selvsagt ikke - det gjør ikke de andre foreldrene heller, men de er så fordømt høflige og skal ikke såre de som har ansvaret ved å være tydelig på hva vi aksepterer og ikke)

Det er UTELUKKENDE gutter som har oppførsel som går utover andre så langt jeg har sett. Hvis alle gutteforeldre kan slutte å trekke på skuldrene og si "gutter altså" med når de gjør noe galt, så kanskje de som faktisk får oppdragelse får være i fred og alle kan ha hyggelig sameksistens.

Anonymous poster hash: 2a39b...d2e

Det hørtes fælt ut. 

Skrevet

Tror om de ansatte i barnehagen skulle flydd etter unger som krangler for å kreve unnskyld hadde de ikke gjort noe annet hele dagen. Unger krangler og blir venner igjen. Stort sett på egenhånd uten voksenhjelp. Og slik lærer de seg å løse konflikter.

Anonymous poster hash: c79c0...e84
Skrevet

Tror om de ansatte i barnehagen skulle flydd etter unger som krangler for å kreve unnskyld hadde de ikke gjort noe annet hele dagen. Unger krangler og blir venner igjen. Stort sett på egenhånd uten voksenhjelp. Og slik lærer de seg å løse konflikter.

Jeg har ikke forsøkt å få de ansatte til å holde på slik. 

Skrevet

Jeg har ikke forsøkt å få de ansatte til å holde på slik. 

Hva er det da du ønsker de skal gjøre? Du skriver "Jeg mener bestemt at hvis man krangler, så må den som startet krangelen si unnskyld!" Hvordan tenker du at barnehagen skal håndheve dette?

Om du ikke mener de skal håndheve det da er svaret til den ansatte helt greit. For ja, det hender at barn krangler. Hva mer ønsket du hun skulle si eller gjøre? Og formidlet du dette til den ansatte?

Skrevet

Hva er det da du ønsker de skal gjøre? Du skriver "Jeg mener bestemt at hvis man krangler, så må den som startet krangelen si unnskyld!" Hvordan tenker du at barnehagen skal håndheve dette?

Om du ikke mener de skal håndheve det da er svaret til den ansatte helt greit. For ja, det hender at barn krangler. Hva mer ønsket du hun skulle si eller gjøre? Og formidlet du dette til den ansatte?

Jeg mener at JEG som forelder skal ta det når jeg ser det. Vanskelig å skjønne? Denne diskusjonen handler ikke om hva barnehagen skal gjøre og ikke gjøre, men hva man som forelder skal gjøre og ikke gjøre når man ser slikt. Jeg kan ikke bestemme over eller påvirke barnehagen nevneverdig, og for å være helt ærlig så driter jeg i det, det virker som om ungene har det OK. Men jeg spurte om jeg var streng, om man "skal" bagatellisere krangling og overse det. Jeg stiller ikke dette spørsmålet til deg nå, jeg forklarer bare hva tråden handler om. 

Skrevet

Jeg mener at JEG som forelder skal ta det når jeg ser det. Vanskelig å skjønne? Denne diskusjonen handler ikke om hva barnehagen skal gjøre og ikke gjøre, men hva man som forelder skal gjøre og ikke gjøre når man ser slikt. Jeg kan ikke bestemme over eller påvirke barnehagen nevneverdig, og for å være helt ærlig så driter jeg i det, det virker som om ungene har det OK. Men jeg spurte om jeg var streng, om man "skal" bagatellisere krangling og overse det. Jeg stiller ikke dette spørsmålet til deg nå, jeg forklarer bare hva tråden handler om. 

Du opplever at barnehagen bagatelliserer, utfra det du skrev i hovedinnlegget ditt, men da må du ha noen tanker om hva du vil de skal gjøre. Utover det var svaret fra den ansatte helt greit. Uansett hvordan du ønsker å takle krangling mellom ditt barn og andre barn.

Skrevet

Du opplever at barnehagen bagatelliserer, utfra det du skrev i hovedinnlegget ditt, men da må du ha noen tanker om hva du vil de skal gjøre. Utover det var svaret fra den ansatte helt greit. Uansett hvordan du ønsker å takle krangling mellom ditt barn og andre barn.

Jeg lurte på om det er rett eller normalt å bagatelliserer det, også som foreldre. Jeg har ikke hørt om mobbing i barnehagen, enda, så håper jo at det ikke er noe. Jeg vet ikke hva de gjør eller hva de andre ansatte gjør om de ser kjekling, men jeg fulgte magefølelsen. Det andre barnet begynte å gråte og da følte jeg at jeg måtte sette på plass mitt barn. 

Jeg er jo en veileder i livet, 

Skrevet

Hva forventet du? Jeg har selv arbeidet lenge i barnehage, og barn krangler flere ganger på en dag. Så blir det løst, og man går videre.

Jeg ville gitt samme tilbakemelding. Det er da ikke noe å lage bråk for?

Anonymous poster hash: 08b12...fce

Skrevet

Jeg lurte på om det er rett eller normalt å bagatelliserer det, også som foreldre. Jeg har ikke hørt om mobbing i barnehagen, enda, så håper jo at det ikke er noe. Jeg vet ikke hva de gjør eller hva de andre ansatte gjør om de ser kjekling, men jeg fulgte magefølelsen. Det andre barnet begynte å gråte og da følte jeg at jeg måtte sette på plass mitt barn. 

Jeg er jo en veileder i livet, 

Nei, foreldre bør ikke bagatellisere det når deres barn får andre barn til å gråte. De ansatte i bhg kan bagatellisere litt mer enn foreldre fordi de har en annen rolle. Hverken du eller bhg hadde i utgangspunktet feil. Men hvis det andre barnet gråt så synes jeg jo de burde trøstet da...

Anonymous poster hash: cef8e...de9

Skrevet

Hva forventet du? Jeg har selv arbeidet lenge i barnehage, og barn krangler flere ganger på en dag. Så blir det løst, og man går videre.

Jeg ville gitt samme tilbakemelding. Det er da ikke noe å lage bråk for?

Anonymous poster hash: 08b12...fce

Har jeg laget bråk for det altså? 

Skrevet

Nei, foreldre bør ikke bagatellisere det når deres barn får andre barn til å gråte. De ansatte i bhg kan bagatellisere litt mer enn foreldre fordi de har en annen rolle. Hverken du eller bhg hadde i utgangspunktet feil. Men hvis det andre barnet gråt så synes jeg jo de burde trøstet da...

Ja, jeg synes ikke at de "sa noe feil", jeg stusset bare på at de velger å ignorere krangling og at barna ikke lærer å si unnskyld. Her hjemme må vi alltid si unnskyld til hverandre :) 

Skrevet

Ja, jeg synes ikke at de "sa noe feil", jeg stusset bare på at de velger å ignorere krangling og at barna ikke lærer å si unnskyld. Her hjemme må vi alltid si unnskyld til hverandre :)

Det gjør vi her også, men de har nok ikke kapasitet til å styre med det hver gang det er noe i bhg. :) Med så mange barn på ett sted er det sikkert alltid noen som krangler om noe.

Skrevet

Det gjør vi her også, men de har nok ikke kapasitet til å styre med det hver gang det er noe i bhg. :) Med så mange barn på ett sted er det sikkert alltid noen som krangler om noe.

Men jeg ser det an litt først da. Klarer de å ordne opp selv så blander jeg meg ikke. Men om noen får noen til å gråte (enten det er mitt barn eller andres) så reagerer jeg.

Skrevet

Jeg tenker at dere antageligvis har litt rett begge to. Det er rett av foreldre å gripe inn når de er tilstede, uten å overdrive verken den ene eller andre veien, og det er kan godt være rett av barnehagen å bagatellisere det. Derfor er dialogen mellom barnehage/skole og foreldre gull verdt. Jeg er motstander av å tvinge barn til å si unnskyld i alle situasjoner. Det kan jeg skrive MYE om, men det har jeg ikke tid til nå. Om jeg hadde vært i den situasjonen du beskriver, som ansatt (lettere å vite hva man gjør da enn som mor), ville jeg ha sagt noe sånn som "Hei gutter, jeg vet at dere hadde en krangel i går, men nå er det ny dag og da er det kjedelig (dumt) å fortsette på den.Nå synes jeg at dere skal være greie med hverandre."  Og vil de ikke det, fikk vi ta det derfra.

Kort sagt: Du overdriver ikke og barnehage bagatelliserer ikke.

Skrevet

Fint at man lærer å si unnskyld, meeeen si unnskyld for alle småting 🤔

Anonymous poster hash: 17b8a...677

Skrevet

Hva tenker du den barnehageansatte skulle sagt?

Anonymous poster hash: 82e61...5d6
Skrevet

Fint at man lærer å si unnskyld, meeeen si unnskyld for alle småting

Anonymous poster hash: 17b8a...677

Er det småting at barn får andre barn til å gråte hysterisk og bli såret? Det var en blank avvisning, den andre strakk ut en hånd og barnet mitt slo hånden vekk (allegorisk..) 

Skrevet

Hva tenker du den barnehageansatte skulle sagt?

"Uffda, det var ikke bra". -> velg og vrak blant synonymer. 

Skrevet

"Uffda, det var ikke bra". -> velg og vrak blant synonymer. 

Hva hadde det forandret om den ansatte hadde svart det. Er det mindre bagatelliserende altså

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...