Gå til innhold

Han har stukket av!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei hei!

Har mottatt en sms, hvor det står at hab er vel fremme og har møtt dette vedkommende og at de har vært ute å spist. Turen over gikk fortere enn jeg hadde trodd, jeg trodde mellomlandingen førte til lenger ventetid enn den åpenbart gjorde.

 

Jeg har hvert fall fått livstegn og håper at resten av ferien til ungen blir så bra den kan bli og at ikke det skjer noe. Hvis det stemmer det han skriver nå så må jeg si jeg er mektig imponert! Da har han altså reist over dammen på egenhånd. Nå gleder jeg meg nesten til han kommer hjem og forteller om turen. Hvis alt er bra selvsagt. Er ikke sååå bekymret lenger, men det gnager litt. Og det er ikke til å komme unna at jeg opplever opplegget hans som et ekstremt tillitsbrudd. Så lenge han bor under midt tak kan vi ikke ha det sånn. Og det må jeg få hsn til å forstå.

 

 

Anonymous poster hash: 89e06...709

Så bra at du har hørt fra ham :)

Nå tillater jeg meg å ta av "Mamma-hatten" og sette på "Pedagog-hatten" for en liten stund.

Det er et stort mangfold i Asperger-befolkningen. Mange med AS er veldig kapable og får til masse. Med god oppfølging og en god ballast fra foreldre, lærere og øvrig nettverk i bunnen er det ikke gitt at diagnosen er noe hinder. Måten en person med AS opplever verden på kan under de rette forutsetninger være en stor fordel.

Det er helt klart at dere må ha en alvorsprat når han kommer hjem, MEN denne reisen kan også være et "løft" for gutten din. Tenk hva dette gjør for hans mestringsfølelse. Pubertet og tenåringstid er tøft for alle, men for de med AS kan det være svært vanskelig med tanke på identitet og seksualitet. Hvis din sønn har funnet ut at han er homofil kan det være noe som faller på plass og gjør livet lettere for ham. Det er supert. Om han får kjæreste og får oppleve å være i en relasjon er det tipp-topp. Det kan imidlertid være greit å ha i bakhodet at noen med AS kan oppleve forvirring i tilknytning til eget kjønn og seksuell orientering, men det gjelder jo også mennesker som ikke har AS.

Krysser fingrene for at dette blir en fantastisk opplevelse for din sønn!

Klem til deg 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De artigste turene jeg har hatt i mitt liv var da jeg reiste på måfå og uten vett (som min mor sikkert ville sagt), fra 18-24 år. Gikk alltid bra, og gode minner og venner for livet.

Skrevet

Så bra at du har hørt fra ham :)

Nå tillater jeg meg å ta av "Mamma-hatten" og sette på "Pedagog-hatten" for en liten stund.

Det er et stort mangfold i Asperger-befolkningen. Mange med AS er veldig kapable og får til masse. Med god oppfølging og en god ballast fra foreldre, lærere og øvrig nettverk i bunnen er det ikke gitt at diagnosen er noe hinder. Måten en person med AS opplever verden på kan under de rette forutsetninger være en stor fordel.

Det er helt klart at dere må ha en alvorsprat når han kommer hjem, MEN denne reisen kan også være et "løft" for gutten din. Tenk hva dette gjør for hans mestringsfølelse. Pubertet og tenåringstid er tøft for alle, men for de med AS kan det være svært vanskelig med tanke på identitet og seksualitet. Hvis din sønn har funnet ut at han er homofil kan det være noe som faller på plass og gjør livet lettere for ham. Det er supert. Om han får kjæreste og får oppleve å være i en relasjon er det tipp-topp. Det kan imidlertid være greit å ha i bakhodet at noen med AS kan oppleve forvirring i tilknytning til eget kjønn og seksuell orientering, men det gjelder jo også mennesker som ikke har AS.

Krysser fingrene for at dette blir en fantastisk opplevelse for din sønn!

Klem til deg 😊

Tusen takk! Alt dette med diagnosen er jeg veldig klar over, jeg kjenner også min sønn godt. Han har hatt to meget turbulente år, han knyttet fløktige vennskap med eldre folk, begynte å kle seg annerledes, tok en drøss med piercinger og farget håret. Vi har alltid snakket mye sammen og jeg har alltid støttet han og gitt han muligheten til å finne seg selv. Jeg godtok også lenge at han ble mer stille og hemmelighetsfull, men så oppdaget jeg at han begynte å lyve om hvor han var, hvor lenge han skulle være og også om penger. Dette var før han fylte 18 så jeg hadde oversikt over kontoen hans og han tok ut kontanter flere ganger i uken. Han hadde ingen gode svar på hva han brukte de pengene på. Han har likevel bestandig hatt god økonomisk styring, men når alt dette skjedde begynte jeg som nevnt tidligere å mistenke narkotika misbruk. De fløktige vennene forsvant, jeg må nevne at han kun har hatt et langvarig vennskap som fremdeles eksisterer. De har vært venner siden barneskolen. Så ble han veldig hjemmekjær igjen. Satt mye på pcen og chattet. Hadde lenge kontakt med ei søt jente i england på sin egen alder. Jeg synes det var koselig. Vi snakka om å ta ferien i england osv. Alt i alt er jeg en veldig støttende mor og i utgangspunktet ikke spesielt overbeskyttende. Jeg lat han finne sin vei og sin mening, men det har bestandig vært med tillit i grunn, begge veier. Usa turen var jeg negativ til fordi alt virka så lite gjennomtenkt. Og han ville ikke fortelle meg særlig mye om denne mannen han nå var forelsket i og skulle treffe. Han er dom jeg har skrevet temmelig negativ og havner fort o dårlih selskap fordi han aldri betviler noen sine hensikter. Han er dog fornuftig og trekker seg unna når ting ikke lenger kjennes bra.

 

Jeg må si at jeg er veldig stolt av han og han beviser med denne reisen at han har gjennomføringsevne og er så velfungerende jeg alltid har ment at han er. Skulle bare ønske det hadde skjedd på en annen måte, ellerni hvert fall at jeg var innvolvert på en annen måte. Nå håper jeg bare han koser seg og går gjøre og oppleve masse. Som den hønemora jeg er håper jeg ikke de bare daffer i denne leiligheten i 12 dager. Det er tross alt ikke hver dag man er i NY! Mora er litt misunnelig også skjønner dere.

Du verden jeg var på tuppa igår og i natt, men nå klarer jeg å puste igjen :D

 

 

Anonymous poster hash: 89e06...709

Skrevet

Har du hørt noe mer fra han?

 

Anonymous poster hash: ae198...097

Skrevet

Har du fått noen nye meldinger?

Håper alt er bra med han!



Anonymous poster hash: c178f...6ad
Skrevet

Håper alt går bra!

Skrevet

.



Anonymous poster hash: c178f...6ad
Skrevet

Noe nytt fra Amerikafareren?



Anonymous poster hash: d52e5...61d
Skrevet

Hei hei! Ja, han sender en melding om dagen. Det er lite informasjon, men det er en melding. Han skriver at han har det bra. Den ene melding lød som følger "Æ har d bra! Han e værdens beeeeeste ska sei æ kosa mæ 😊"

 

Så da er det vel greit da. Var ikke forberedt på at det skulle være så jævlig når ungene flydde fra redet. Bekymringen vil ingen ende ta, men sånn er det vel bare å være mamma :) takk for støtte og omtanke fra dere 😁

 

Anonymous poster hash: 89e06...709

Skrevet

For en opplevelse dette må være for han! :) så glad dette går bra ;)

 

Anonymous poster hash: 18581...efc

Skrevet

Ville bare si at jeg også har en ungdom på snart 18 som ikke er som alle andre. (Psykiatrisk diagnose med dramatisk historie nylig).

 

Og samme hva alle mulige sier, så er det ikke til å unngå at man bekymrer seg MYE mer enn man gjør omkring de "normale" ungdommene... Morshjertet lar seg ikke berolige av at alle sier "han er jo voksen", for man vet jo at akkurat denne ungdommen er sårbar mer enn de fleste.

 

Fikk helt vondt i magen av tråden, men ser nå at det foreløpig er idyll. De beste ønsker til deg og gutten.

 

Anonymous poster hash: 7cacc...eda

Skrevet

Ville bare si at jeg også har en ungdom på snart 18 som ikke er som alle andre. (Psykiatrisk diagnose med dramatisk historie nylig).

 

Og samme hva alle mulige sier, så er det ikke til å unngå at man bekymrer seg MYE mer enn man gjør omkring de "normale" ungdommene... Morshjertet lar seg ikke berolige av at alle sier "han er jo voksen", for man vet jo at akkurat denne ungdommen er sårbar mer enn de fleste.

 

Fikk helt vondt i magen av tråden, men ser nå at det foreløpig er idyll. De beste ønsker til deg og gutten.

 

Anonymous poster hash: 7cacc...eda

Tusen takk :)

Det går foreløpig bra virker det som, men jeg slapper nok ikke av før han er hjemme igjen. Jeg unner jo sønnen min alt godt, også en USAtur. Men å møte folk fra nett er noe jeg i utgangspunktet er skeptisk til når det gjøres alene og reise så langt for å gjøre det får jeg litt noia av. Nå er det gjort. Vi får snakke godt å lenge sammen når han kommer hjem om hvordan vi skal ha det i fremtiden. Så lenge han bor med meg krever jeg ærlighet og tillit.

 

 

Anonymous poster hash: 89e06...709

Skrevet

Så godt at han gir livstegn fra seg, og har det tilsynelatende bra! Skjønner at du gleder deg til å få han hjem, og for en erfaring og mestringsglede han opplever nå! Husk å vær blid og nysgjerrig på reisen når han kommer hjem, slik at han lett kan fortelle slikt til deg senere. Men skjønner at du må ta en alvorsprat...

Vet du når han kommer hjem?

 

Anonymous poster hash: ae198...097

Skrevet

Tusen takk :)

Det går foreløpig bra virker det som, men jeg slapper nok ikke av før han er hjemme igjen. Jeg unner jo sønnen min alt godt, også en USAtur. Men å møte folk fra nett er noe jeg i utgangspunktet er skeptisk til når det gjøres alene og reise så langt for å gjøre det får jeg litt noia av. Nå er det gjort. Vi får snakke godt å lenge sammen når han kommer hjem om hvordan vi skal ha det i fremtiden. Så lenge han bor med meg krever jeg ærlighet og tillit.

 

 

Anonymous poster hash: 89e06...709

Støtter deg fullt ut i alt dette....

 

Anonymous poster hash: 7cacc...eda

Skrevet

Er han hjemme igjen? Hvordan har det gått? :-)

Skrevet

Er han hjemme igjen? Hvordan har det gått? :-)

Har ikke hørt noe de siste dagene. Sendte melding for en stund siden og spurte når han kom hjem. Da svarte han bare "17." Ellere helt tyst... heldigvis ikke så lenge til 17. da...

 

 

Anonymous poster hash: 89e06...709

Skrevet

Det må være en tålmodighetsprøve for deg dette, Hi.

 

Håper han fremdeles har det bra! Kanskje du kan svare på meldingen med "17." slik:

 

"Gleder meg til å se deg igjen og høre fra turen din. Har du det fremdeles bra der borte?"

 

 



Anonymous poster hash: b1143...345
Skrevet

Hei hi! Kom sønnen din hjem i går? Har tenkt på deg.

Skrevet

Hei hi! Kom sønnen din hjem i går? Har tenkt på deg.

Jeg blir helt rørt jeg! Dere er så omtenksomme. Han kom ikke hjem igår, fordi han mista flyet på Gardermoen. Men han er i landet! Og flyr nordover idag. Jeg er litt ambivalent i mine følelser akkurat nå. Så glad for at han skal komme hjem igjen og at jeg får klemt å vært nær han, men samtidig føler jeg at dette endrer forholdet vårt på mange måter. Han er voksen nå og tar voksne beslutninger. Tru hva han tenker om det? Hvordan vi skal ta det videre. Men først og fremst blir det tacokveld og snakk om amerikareisen 😁😂

 

Anonymous poster hash: 89e06...709

Skrevet

Så godt å høre ❤

 

Anonymous poster hash: fb3fd...f6c

Skrevet

Godt å høre at han er vel tilbake :)

 

Håper dere får snakket ordentlig ut om det etterhvert og at han forstår at det å ta slike voksne valg for seg selv også medfører at han må behandle andre (i dette tilfellet deg, Hi) voksent.

 

Vil tro du har litt balansekunst foran deg - å sette grenser for hva som er akseptabelt uten å ta fra ham gleden over turen og den mestringen han har hatt.

 

 



Anonymous poster hash: b1143...345
Skrevet

Så godt å høre at han er i landet og på vei hjem i dag. Jeg ble ganske bekymret da jeg leste tråden din. Har dessverre ingen råd om hvordan du skal ta det videre, men dere finner ut av det! Helt imponert over hvordan sønnen din greide å reise t/r New York helt alene. Håper han har hatt en fin opplevelse og vokst masse, og så håper jeg at han skjønner at det ikke er greit å gjøre det på den måten han gjorde. Du virker som en god mamma😊

Skrevet

Nå er han hjemme! :D jeg er veldig glad for det. Han har hatt en fin tur og prater i vei med stor begeistring. Han skal få lov til det i kveld. Er veldig glad for at han vil dele sine opplevelser med meg, tross alt.

 

Ps. Han har fått seg kjæreste 😂 huff...

 

Hvert fall så er det innmari godt når alt kommer til alt. Jeg er veldig stolt av han, samtidig som jeg synes dette var dumdristig. Men nå gikk jo alt veldig fint, så i hans øyne har jeg jo bare vært hysterisk. Nå veit jeg hvert fall noe av hva guttungen duger til, så nå er det slutt på disse putene under armene! :D

 

Anonymous poster hash: 89e06...709

Skrevet

Hei hei!

Har mottatt en sms, hvor det står at hab er vel fremme og har møtt dette vedkommende og at de har vært ute å spist. Turen over gikk fortere enn jeg hadde trodd, jeg trodde mellomlandingen førte til lenger ventetid enn den åpenbart gjorde.

 

Jeg har hvert fall fått livstegn og håper at resten av ferien til ungen blir så bra den kan bli og at ikke det skjer noe. Hvis det stemmer det han skriver nå så må jeg si jeg er mektig imponert! Da har han altså reist over dammen på egenhånd. Nå gleder jeg meg nesten til han kommer hjem og forteller om turen. Hvis alt er bra selvsagt. Er ikke sååå bekymret lenger, men det gnager litt. Og det er ikke til å komme unna at jeg opplever opplegget hans som et ekstremt tillitsbrudd. Så lenge han bor under midt tak kan vi ikke ha det sånn. Og det må jeg få hsn til å forstå.

 

 

Anonymous poster hash: 89e06...709

Jeg må si jeg synes sønnen din er ganske modig da. Han er bare 18 år gammel og navigerer seg gjennom verden på egen hånd, til tross for at han ikke har gjort noe sånt før. Selv om dette ikke skulle gå 100% bra, så har han likevel gjort en stor ting som du kanskje kan bruke til å preppe selvtilliten hans senere? Det er jo tøft å våge noe sånt.

 

Anonymous poster hash: 7c0cc...6f2

Skrevet

Hei HI. har du fått snakket noe mer med ham i dag?

Hvordan har han hatt det?



Anonymous poster hash: d52e5...61d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...