Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #1 Skrevet 2. august 2016 Jeg advarer med en gang, men dette kam bli langt. Dette har vært en helt forferdelig ferie for min del. Jeg er alene mamma til en gutt (mann) på 18 år. Han bor hjemme med meg, mens han er lærling, eller så lenge han ønsker egentlig. Han har asberger, men er tilsynelatende velfungerende. Ferien starter med at han forteller meg at han har bestilt flybillet til New York. Han skal reise alene for å treffe en annen mann. Sønnen min forteller meg i samme åndedrag at han er homofil. Det gjør meg selvsagt ingenting. Men denne turen derimot. Vi bor i en liten bygd og han har aldri vært utenfor landets grenser noen gang. Han aner virkelig ikke hva han holder på med. Han var fast bestemt på å dra. Til slutt fikk jeg overtalt han til å la være. Denne vennen kunne heller besøke han. Dette ble vi enig om på søndag. Idag forsvant han. Og jeg skjønte jo selvsagt hvor. Det var idag flyet gikk. Han sitter i dette øyeblikk på flyet til Heathrow som går videre til NY i morgen tidlig. For å treffe en eldre fyr som bor 8 timer med bil vekk fra NY, som sier han har leid en hybel til dem i to uker i sentrum NY. En fyr han har chattet med på nett noen mnd. Jeg forstår ikke hvordan gutten min skal klare å navigere seg frem en gang. Alle menneskene. Mellomlandingen. Språket! Jeg blir gal! Ringte politiet på Gardermoen, men de kan ikke gjøre noe siden han er myndig. Ikke en gang oppsøke han for å frarådet turen hadde de kapasitet til og det forstår jeg. Jeg er så fortvila og skuffa nå. Han løy og han lurte meg. Jeg føler meg som en elendig mamma og jeg er så vanvittig redd! Han er så naiv, sjenert og redd av seg. Jeg fatter ikke hva som går av han. Han er en sånn mørk gutt. Emostil. Huff... hjelp meg?? Anonymous poster hash: 89e06...709
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #2 Skrevet 2. august 2016 En 18åring klarer og forflytte seg på egenhånd, tilogmed på tvers av landegrenser. Håper dette går bra, og at mannen i andre enden har gode hensikter! krysser fingrene Anonymous poster hash: beddb...070
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #3 Skrevet 2. august 2016 💔💙Vet ikke hva jeg kan si, men skjønner din fortvilelse. Varme klemmer. Anonymous poster hash: 59289...a30
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #4 Skrevet 2. august 2016 Har han søkt om visum? Hvis ikke kommer han jo ikke inn i USA. Vet ikke hvor velfungerende han er, men skjønner absolutt fortvilelsen din. Når har han returbillett? Anonymous poster hash: a80c8...881
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #5 Skrevet 2. august 2016 Dette går helt sikkert bra! Og du får ikke gjort noen ting, så forsøk å roe deg ned. Han klarer seg helt sikkert bedre enn du tror. Klemmer til deg Anonymous poster hash: 54b4b...a24
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #6 Skrevet 2. august 2016 Huff, så leit. Ingen råd dessverre. Forstår fortvilelsen din godt! Klem til deg! Anonymous poster hash: 2ccc5...ef5
MammantilNurket Skrevet 2. august 2016 #7 Skrevet 2. august 2016 Jeg forstår godt at du er veldig bekymret. Det tror jeg de alle fleste mødre ville vært i samme situasjon - Asperger eller ikke. Vet du hvilket flyselskap han reiser med? Ta kontakt med dem og orienter dem om situasjonen. De kan ikke gi deg informasjon, men du kan informere dem og hvorledes kabinpersonalet best kan møte sønnen din.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #8 Skrevet 2. august 2016 Selv om han er myndig skjønner jeg godt fortvilelsen din❤ Er nok ikke så mye du får gjort annet enn å prøve å ringe han for å høre hvordan det går. Anonymous poster hash: e90a9...245
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #9 Skrevet 2. august 2016 Har han søkt om visum? Hvis ikke kommer han jo ikke inn i USA. Vet ikke hvor velfungerende han er, men skjønner absolutt fortvilelsen din. Når har han returbillett? Anonymous poster hash: a80c8...881 Han har fått innvilget visum. Alt på stell i så måte. Han er velfungerende i den forstand at han har fullført skole, jobber nå som lærling, kan ta ansvar for egen hygiene, økonomi og ellers alt primært. Han sliter sosialt, det er også en av årsakene til at han bare MÅTTE reise. Han følte seg så ensom. Jeg tror han sliter mer psykisk enn det jeg egentlig har forstått. Han har hatt en form for personlighetsendring de siste årene og jeg fryktet en periode at det var noe med narkotika. Han er en sånn mørk sjel, smiler sjelden, lite øyekontakt og veldig stille. Han er fryktelig naiv. Naiviteten hans er det verste oppi det her. Han er en umoden 18 åring. Han tenker ikke konsekvenser som en voksen ville ha gjort. Retur om 12 dager. Han svarte på telefonen en gang da han var på Gardermoen og sa han dro. Etter det har det vært stille. Jeg sendte bare en sms og sa han måtte ringe hver eneste dag og at det er lov å ombestemme seg. Anonymous poster hash: 89e06...709
Hjertefru Skrevet 2. august 2016 #10 Skrevet 2. august 2016 Skjønner at du er urolig, men du er ingen elendig mamma. Han var tydeligvis fast bestemt på dette, han er myndig og du kunne nok ikke stoppet ham uansett. Det går nok mest sannsynlig mye bedre enn du tror. Forstår skuffelsen over å bli løyet til, og engstelsen din. Det var jo en usedvanlig spenstig tur for en ung og uerfaren gutt. Men ting vil helst gå godt ! Varm klem til deg...
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #11 Skrevet 2. august 2016 Dette høres ikke noe særlig ut... Vet du navn/ca adresse på mannen han skal besøke? I så fall hadde jeg tatt kontakt med politiet der og bedt dem sjekke om sønnen din er ok. Spesielt dersom vedkommende er en del eldre enn din sønn. Min erfaring er at politiet i USA ofye er litt mer villige til å ta tak i sånne ting enn i Norge (har bodd der i heldig mange år) Så mange skrekkhistorier om folk som gir seg ut for å være noe annet enn det de er online... Anonymous poster hash: d3258...e2a
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #12 Skrevet 2. august 2016 Du får tydeligvis ikke stoppet ham, Hi, derfor må du tenke strategisk fremover. Her har du noen linker du kan sende til ham - nettsider og mobilnummer: Sjømannskirken i New York: http://sjomannskirken.no/newyork Du kan også ta kontakt med sjømannskirken der selv og høre om de kan hjelpe sønnen din om han ev. trenger det. http://www.norway.org/norsk/ambass/#.V6EKPBIprIY Den norske ambassaden i Washington D.C. Ta kontakt med dem, forklar at sønnen din har den diagnosen han har og gi dem ev. informasjon du har om han sønnen skal vite osv. Da er det enklere om han skulle trenge hjelp. Myndighetene anbefaler jo å frivillig registrere seg når man drar til utlandet (reiseregistrering.no) og jeg vil tro du kan melde fra i hvert fall til ambassaden i landet han er i siden han har den diagnosen han har. Send ham nå en melding hvor du prøver å opprette tilliten mellom dere igjen. Han vet han har stukket av, han er trolig redd for reaksjonen din. Fortell ham at du er der for ham hvis han trenger deg, at han kan ta kontakt med deg når som helst om han trenger det. Har du litt "flaks" så kan det jo hende han ikke har innreisetillatelse til USA, og da vil han bli sendt tilbake. Pust med magen nå og tenk hva som er smartest å gjøre. Få ham til å forstå at du ikke er sint på ham (den diskusjonen kan du ta når han kommer hjem igjen), at du støtter ham uansett og bare vil hans beste, at han er trygg og at han vet hvor han kan skaffe seg hjelp om han trenger det. Klem Anonymous poster hash: b1143...345
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #13 Skrevet 2. august 2016 Dette høres ikke noe særlig ut... Vet du navn/ca adresse på mannen han skal besøke? I så fall hadde jeg tatt kontakt med politiet der og bedt dem sjekke om sønnen din er ok. Spesielt dersom vedkommende er en del eldre enn din sønn. Min erfaring er at politiet i USA ofye er litt mer villige til å ta tak i sånne ting enn i Norge (har bodd der i heldig mange år) Så mange skrekkhistorier om folk som gir seg ut for å være noe annet enn det de er online... Anonymous poster hash: d3258...e2a Er det virkelig mulig?! Hva er poenget med å uroe denne moren mer enn nødvendig? Anonymous poster hash: 54b4b...a24
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #14 Skrevet 2. august 2016 .... om han sønnen din skal møte.... skulle det stå Anonymous poster hash: b1143...345
Giss Skrevet 2. august 2016 #15 Skrevet 2. august 2016 Kanskje du kan sende ham en sms og si noe a la at om han får bruk for hjelp eller for å komme hjem før tiden kan han bare ta kontakt. Og så ønske ham god tur, så han ikke føler at du maser. Da vet han hva han må gjøre (ringe deg) om nå dette med denne typen ikke funker og han plutselig finner seg selv alene på gaten f eks. Du kan ikke styre hva som skjer nå, men du kan legge til rette for at han vil komme til deg om det skulle være noe. Jeg forstår godt at du er urolig. Forhåpentligvis går alt bra og da lærer han mye nytt av en slik tur. Klem herfra.
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #16 Skrevet 2. august 2016 Da jeg var 18 stakk jeg til Afrika. Jeg hadde heller aldri flydd før. Hadde null ting planlagt på forhånd og ingen reiseerfaring. Det gikk faktisk helt bra! Noen ganger er lykken bedre enn forstanden! Anonymous poster hash: f59dd...053
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #17 Skrevet 2. august 2016 Dette høres ikke noe særlig ut... Vet du navn/ca adresse på mannen han skal besøke? I så fall hadde jeg tatt kontakt med politiet der og bedt dem sjekke om sønnen din er ok. Spesielt dersom vedkommende er en del eldre enn din sønn. Min erfaring er at politiet i USA ofye er litt mer villige til å ta tak i sånne ting enn i Norge (har bodd der i heldig mange år) Så mange skrekkhistorier om folk som gir seg ut for å være noe annet enn det de er online... Anonymous poster hash: d3258...e2a 😨Jeg fikk ikke noe navn, men har drevet litt detektiv virksomhet og saumfart vennelista hans på Facebook. Har skrevet melding til samtlige amerikanere som jeg tror er aktuelle og spurt om de venter besøk. Ingen har sett eller svart. Det er tre stk. Han skal være 7 år eldre enn min sønn. Det er kun en som passer med beskrivelsen av åtte timers kjøretur fra hjemstedet til NY, men han ser ikke ut slik min sønn har beskrevet så jeg blir ikke klok. Mulig de ikke er venner på fb i det hele tatt. Jeg håper nesten hele fyren er en bløff og at min gutt blir stående mutters alene på flyplassen og ikke ane sin arme råd for så å ringe hjem til mora si for å få ordna retur på direkten. Anonymous poster hash: 89e06...709
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #18 Skrevet 2. august 2016 Er det virkelig mulig?! Hva er poenget med å uroe denne moren mer enn nødvendig? Anonymous poster hash: 54b4b...a24 Jeg er ikke helt enig med deg (var ikke jeg som skrev det med politiet). Jeg synes det er greit å ha tenkt gjennom alternativene, spesielt om hun mot formodning plutselig ikke hører fra ham en dag. Det er størst sannsynlighet for at dette går helt fint, men det skader ikke å i det minste ha sjekket ut hvor hun ev. kan henvende seg om det skulle være behov for det. Selv om han virker å være velfungerende på så mange måter så kan den naiviteten moren forteller om være en risikofaktor, noe moren også tydeligvis vet. Det er bedre å se den risikoen i øynene, tenke praktisk om det skulle bli nødvendig - men samtidig minne seg selv på at mest trolig så går dette helt fint. Synes det er flott at Hi har foreslått at han skal melde henne hver dag. Anonymous poster hash: b1143...345
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #19 Skrevet 2. august 2016 😨 Jeg fikk ikke noe navn, men har drevet litt detektiv virksomhet og saumfart vennelista hans på Facebook. Har skrevet melding til samtlige amerikanere som jeg tror er aktuelle og spurt om de venter besøk. Ingen har sett eller svart. Det er tre stk. Han skal være 7 år eldre enn min sønn. Det er kun en som passer med beskrivelsen av åtte timers kjøretur fra hjemstedet til NY, men han ser ikke ut slik min sønn har beskrevet så jeg blir ikke klok. Mulig de ikke er venner på fb i det hele tatt. Jeg håper nesten hele fyren er en bløff og at min gutt blir stående mutters alene på flyplassen og ikke ane sin arme råd for så å ringe hjem til mora si for å få ordna retur på direkten. Anonymous poster hash: 89e06...709 Håper det ikke er noe og at du må dra og hente han snart. Ser det er en som foreslår sjømannskirken i NY, det er en god ide! De kan hjele deg å navigere lokale systemer. Håper du finner sønnen din snart. Klem Anonymous poster hash: d3258...e2a
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #20 Skrevet 2. august 2016 Sender deg en god klem ❤️ Anonymous poster hash: d1ef8...79d
Anonym bruker Skrevet 2. august 2016 #21 Skrevet 2. august 2016 Tusen takk damer, for gode ord og støtte. Det vil jo som noen nevner her, helst gå bra. Det er bare noe med denne fyren som han skal møte som skurrer. Men nå har vel ikke jeg blitt servert sannheten heller kanskje. Han jobber visst hjemmefra for apple. Det tror jeg ikke noe på. Og jeg synes det høres rart ut med denne leiligheten han har leid i NY. Men for all del, det kan jo stemme og at alt bare er fryd. Jeg skal la sønnen min få fred nå, mens han venter på Heathrow. Har uansett ikke hørt now fra han. Sender han en fredsmelding på nytt i morgen. Mulig han lærer masse ut av dette og at jeg undervurderer han, men samtidig er han ikke helt som andre 18 åringer, han er nok mer sårbar, blant annet mtp utnyttelse. Jeg får prøve å slappe av litt likevel. Ikke noe jeg får gjort herifra. Annet enn å være støtte. Skal også sende han tlf.nr. til sjømannskirken på Manhattan så han har det i tilfelle. Anonymous poster hash: 89e06...709
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 2. august 2016 #22 Skrevet 2. august 2016 Håper det ikke er noe og at du må dra og hente han snart. Ser det er en som foreslår sjømannskirken i NY, det er en god ide! De kan hjele deg å navigere lokale systemer. Håper du finner sønnen din snart. Klem Anonymous poster hash: d3258...e2a De er veldig hyggelige på Sjømannskirken i NY 😀 Er en god ide å ringe de 👍🏻
Anonym bruker Skrevet 3. august 2016 #24 Skrevet 3. august 2016 Hvordan går det med deg, HI? Hei hei! Har mottatt en sms, hvor det står at hab er vel fremme og har møtt dette vedkommende og at de har vært ute å spist. Turen over gikk fortere enn jeg hadde trodd, jeg trodde mellomlandingen førte til lenger ventetid enn den åpenbart gjorde. Jeg har hvert fall fått livstegn og håper at resten av ferien til ungen blir så bra den kan bli og at ikke det skjer noe. Hvis det stemmer det han skriver nå så må jeg si jeg er mektig imponert! Da har han altså reist over dammen på egenhånd. Nå gleder jeg meg nesten til han kommer hjem og forteller om turen. Hvis alt er bra selvsagt. Er ikke sååå bekymret lenger, men det gnager litt. Og det er ikke til å komme unna at jeg opplever opplegget hans som et ekstremt tillitsbrudd. Så lenge han bor under midt tak kan vi ikke ha det sånn. Og det må jeg få hsn til å forstå. Anonymous poster hash: 89e06...709
Anonym bruker Skrevet 3. august 2016 #25 Skrevet 3. august 2016 Glad for å høre at du har hørt fra ham. Håper resten av oppholdet går bra også! Som du sier, det er todelt dette. Om alt går bra så er det imponerende at han har greid alt dette selv. Men han må forstå at han ikke kan gjøre ting på den måten så lenge han bor hos deg og har noen som bryr seg om ham - men den diskusjonen får vente til han er tilbake. Misunner deg ikke den følelsesmessige rundturen du var på i går! Høres ut som om du har beina godt plantet på jorden tross alt. Gi ham det nr. til Sjømannskirken, da har han i hvert fall et sted han vet om hvis han skulle føle behov for å ta kontakt der. Det kan jo også være at han vil ta med denne kompisen sin til Sjømannskirken og oppleve "en liten bit Norge" - du kan jo ev. foreslå det, så får kompisen smake norske vafler o.l. Håper han kommer tilbake med mange gode opplevelser og forstår at han for ettertiden må informere deg om planene Anonymous poster hash: b1143...345
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå