Gå til innhold

Har du et system navnet til barna dine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg bare ett barn men skulle vi få flere så har vi et system på det ja. De skal ha dobbeltnavn hvor navn 2 skal starte på A, ingen Æ/Ø/Å i navnet og de skal kunne utales på på spansk og engelsk.

Anonymous poster hash: 64601...6cb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Intet system.

Jeg skjønner meg ikke på folk som er opptatt av at navn på søsken skal klinge bra sammen.

Anonymous poster hash: 498db...aab

Så du hadde ikke reagert i det hele tatt om du hadde møtt på søskenflokken Alexandra Magdalena, Birgit Constantine og Leif?

Anonymous poster hash: d2d92...dc8

Skrevet

Vi er opptatt av at navnene skal harmonere sånn noenlunde, type Tormod og Liam blir litt rart. Men syns systemer med samme forbokstav, lik endelse osv blir litt fjåsete.

Anonymous poster hash: 2d55e...777

Skrevet

Vi har korte norrøne navn til alle, men ikke pga system. Det er rett og slett bare de navnene vi liker. Om jeg ville hatt f.eks Trym, Frøya og Karoline hadde jeg hatt det, men nå har de navn som matcher uten intensjon

Anonymous poster hash: 393be...048

Skrevet

Stødige norske navn, 2 fornavn og 2 like bokstaver i sine første fornavn, altså begge har en bokstav et steds fra mitt navn og ett fra fars, helt tilfeldig, men kommer nok til å se litt etter navn som inneholder de to bokstavene ved et ev 3. barn, jeg liker litt sånn system ;-)

Anonymous poster hash: 2e035...140

Skrevet

Navnene er ikke helt i familie, men alle tre har to bokstaver som er like. Var ikke planen at det skulle bli sånn og var feks sikker på et annet guttenavn til en evt bror til eldstejenta før hun ble født. Men så døde hun før hun fikk søsken. Synes det er koselig at navnene til søsknene har noen felles trekk med henne. Tror ikke jeg hadde vært like opptatt av det om hun levde.

Anonymous poster hash: 76ec7...7ff

Skrevet

Alle har internasjonale navn som også klinger bra her hjemme. De har også norsk skrivemåte.

Skrevet

Tok to sterke navn fra familien på farssiden til begge -. ikke noe system utover det. 

Det er på samme bokstav, men det er tilfeldig. Hadde vi fått en til hadde det blitt en annen forbokstav. 

Men begge har ett fornavn og ett etternavn, siden jeg synes det både ser og høres ryddigst ut. 

Anonymous poster hash: bf486...38f
Gjest Antarctica
Skrevet

Litt koselig, da:) Hadde ikke vært aktuelt her, da en av bokstavene har ingen fine navn;)

Anonymous poster hash: 254c4...6d9

Hvilken bokstav er det???

Skrevet

Alle har kun ett fornavn, to stavelser i navnet (synes det er enklest å si/rope), og nordiske navn. Har et tvillingpar, og de har samme forbokstav men veldig forskjellige navn (bevisst) - type Tiril og Tea.

Anonymous poster hash: f1be2...2bf

Skrevet

Alle har kun ett fornavn, to stavelser i navnet (synes det er enklest å si/rope), og nordiske navn. Har et tvillingpar, og de har samme forbokstav men veldig forskjellige navn (bevisst) - type Tiril og Tea.

Thea, skulle det være.

Har forresten fem barn til sammen og ingen av de andre eller oss foreldre begynner på samme bokstav som tvillingene - eller hverandre. Det er forsåvidt også bevisst.

Skrevet

Spennende å lese om deres tanker rundt navn.

Grunnet mye familie i amerika har vi også internasjonale navn.

HI

Anonymous poster hash: b3020...bbb

Skrevet

Spennende å lese om deres tanker rundt navn.

Grunnet mye familie i amerika har vi også internasjonale navn.

HI

Anonymous poster hash: b3020...bbb

Skrevet

Ja, begge begynner på S og slutter på E og har 5 bokstaver. Begge er type skandinaviske navn, vanskelig å uttale på engelsk.

Det var bare S'en som var planlagt, resten tilfeldig 😄

Anonymous poster hash: 4f4fc...7e6

Skrevet

Tja.. Jeg er litt opptatt av at det klinger sammen. Jeg har 6 barn. Så det er en fordel at det er greit å si navnene sammen uten for mye tungekrøll ;)

Alle har et ganske kort navn. Prøver også og finne navn som ikke alle andre har, så her fins ingen Emma og Jonas ;) Vil ikke at ungene skal gå under navn som må inkludere første bokstav i etternavnet. Og liker ikke at navnene ender eller begynner på det samme. Når jeg fikk sistemann så endte navnene til de daværende tre minste på samme bokstav (= tungekrøll for min del) så da var jeg opptatt av å finne ny ending. Og så er jeg opptatt av at de har forskjellig forbokstav. Jeg og 3 av mine søsken begynner på samme, og jeg synes det var irriterende at vi hadde samme insjenjaler.

Så ja, jeg har vel det man kaller for et system :)

Anonymous poster hash: 2e732...c91 [/

Du mener kanskje initialer?😂😂

Våre tre barn er alle oppkalt etter sine olde- eller tippoldeforeldre. Navnene har to stavelser og er gamle norske navn.

Det var også viktig at de fikk ha navnet sitt i fred, ikke het det samme som andre på skolen eller i barnehagen. (Det har vi selvsagt ingen garanti for når barna skal få navn, men vi vet nå at ingen på skolen eller barnehagen heter det samme...)

Anonymous poster hash: b13ba...92d

Skrevet

Alle har ett navn hver ala Kristian, Magnus, Andreas, Håkon, Henriette, Birgitte, Kristina.  Har valgt solide tradisjonelle navn som ikke skiller seg særlig ut. Ønsker ikke at navna skal føles utdaterte mens de er barn, så har holdt oss unna typiske navn fra besteforeldregenerasjonen som Målfrid, Gudrun, Annlaug, Gunnar, Bjarne og Oddvar.

Skrevet

Ja alle er navn fra bibelen.

Anonymous poster hash: 8a984...833

Skrevet

Ja. Noe var planlagt og annet ble tilfeldigt.

Planlagt: dobbelt navn (mannen valgte første navn til eldste og jeg andre navn- omvent ved barn nr 2), et gammeltdags navn først og et nyere navn som nr 2

Ikke planlagt: begge første navn har samme antall bokstaver og er oppkaling

Anonymous poster hash: 3578e...a3d
Skrevet

Tilfeldigvis har de navn som begynner på a og b så.det har blitt vitset om at når nr 3 kommer må det bli et navn på c

Jeg vokste opp med en venn hvis far og mor begynte på A og B og deretter kom barne videre ned over i alfabetet. De sluttet på F:-)

Anonymous poster hash: 3578e...a3d

Skrevet

Ufattelig harry og "whitetrash" med familier hvor alle har navn på samme forbikstav.

Anonymous poster hash: d7931...f01

Skrevet

Ikke noe system egentlig, vi valte de navnene som vi likte best til jentene våre. Tilfeldigvis er begge latinske navn, som slutter på de to samme bokstavene (ulik første bokstav).

Enda mer tilfeldig er det at navnene deres starter på bokstavene som mine to navn starter på, så vi har selvsagt spøkt om at hvis det blir en tredjemann så man han/hun ha et latinsk navn som starter på pappaen sin forbokstav.

Anonymous poster hash: 15def...487

Skrevet

Inneholder samme bokstavene og er like lange. Men det er tilfeldig.

Anonymous poster hash: 282de...245

Skrevet

Jeg har egentlig vært litt motstander av det og av oppkalling,men jeg har snudd helt etter at vi fikk barn 😅ja,syns det er koselig😃 mellom navnene våre bruker vi ikke så mye,så de fleste vet nok ikke om det.men vi foreldrene vet og det binder oss så fint sammen ❤ men vi har 4 lette initialer da. J-H-S-O

Anonymous poster hash: 433af...39c

Jeg også, var så opptatt av at barn er ulike individer og at man ikke trenger å tenke på at søskennavn skal passe sammen! Så fikk jeg barn, og endret mening;) Selv om jeg fortsatt mener man skal velge et navn man virkelig liker, da. :)

Anonymous poster hash: 254c4...6d9

Skrevet

Har bare ett barn hittil.

Men tenker at neste navn bør være bittelitt i samme gate. Dattera vår har et 4 bokstaver langt norsk navn. Ikke dobbeltnavn. Blir litt rart å kalle en evt lillebror for Nathaniel eller lignende da. Eller en lillesøster for Leah Celine.

Jeg holder meg til navn med fem eller færre bokstaver, og som klinger OK på norsk, når jeg tenker på potensielle navn til nestemann.

Anonymous poster hash: 4b812...d5e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...