Gå til innhold

Når barn får barn ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så en ung bekjent i familien hadde kommentert et babybilde på facebook. Trodde de som holdt baby var søsken, men jaggu var det ikke foreldrene, .

På facebooksiden til både mor og far var det ferske konfirmasjonsbilder fra i vår (av dem selv)  - og nå bilde av deres nyfødte barn. 

Utrolig ung både mor og far, men sikkert flere i dette landet som får barn så tidlig dessverre. Mistenker at enkelte bloggere bidrar til å glorifisere det å få barn i ung alder. 

Anonymous poster hash: 3a7b9...e79
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn er det, i "gamledager" var det normalt å få barn når man var 15, og man ble regnet som voksen. 

Idag skal man ikke få barn før man er 30-40 :P 

Anonymous poster hash: 80e98...8cd
Skrevet

Sånn er det, i "gamledager" var det normalt å få barn når man var 15, og man ble regnet som voksen. 

I gamledager var det heller ikke vanlig å gå så mye lenger på skole, særlig ikke for jentene.

I dag er det heldigvis en del annerledes og det å sette barn til verden når man er kun 15 år,  går på ungdomsskole og bor hjemme hos mor og far er trist. 

Man trenger ikke vente til man er 30-40, men det er forskjell på 15 og 30 vil jeg påstå. 

Anonymous poster hash: 3a7b9...e79

Skrevet

Tviler meget på at det var normalen å få barn når man var 15 år

Anonymous poster hash: d9130...168

Skrevet

Det er nok i de tilfellene ikke bedre at barn tar abort.

Anonymous poster hash: c4d13...450

Skrevet

Det er ikke unormalt å debutere seksuelt når man er 14-15 år, og uansett hvor forsiktig man er med prevensjon kan man være uheldig.

Jeg syns det er utrolig tøft gjort at de jentene som velger å beholde tross av lav alder.

Anonymous poster hash: bcfc2...597
Skrevet

Tragisk! Barn skal IKKE ha barn!

Skrevet

Det kan nok være noen har lest mammablogger eller sett på unge mødre og tenkt at det så koselig ut. Kanskje har tanken om "dette kunne jeg også tenkt meg" slått dem. Men virkelig, hvor mange tror du virkelig går inn for å få barn i en alder av 14-15? Jeg har ingen statistikk, men jeg kan ikke se for meg at det er mange altså. At 14-15-åringer har sex er ingen hemmelighet. Det har man vel gjort i alle tider. Når de da er uheldige syns jeg det står respekt av at de tar konsekvensene av det. Og det er absolutt ikke sikkert at en abort er til det beste heller. 

Anonymous poster hash: d3f2e...9fd
Skrevet

Det var ikke vanlig å få barn når du var 15 i "gamledager".

Anonymous poster hash: 6ad7b...93c

Skrevet

Definér "gamledager".

I Norge har det ikke vært spesielt vanlig at 15-åringer har fått barn, i nyere historie, det vil si fra ca år 1800.

Anonymous poster hash: 26a6d...98f

Skrevet

Her var det veldig mye dømmende kommentarer. Så lenge de er modne personer så tror jeg de kan være gode foreldre, og hvis man får litt hjelp fra foreldre så kan man også få tatt utdanning. Synes det er et modig valg å ikke ta abort.

Anonymous poster hash: e88e5...0c0

Skrevet

Her var det veldig mye dømmende kommentarer. Så lenge de er modne personer så tror jeg de kan være gode foreldre, og hvis man får litt hjelp fra foreldre så kan man også få tatt utdanning. Synes det er et modig valg å ikke ta abort.

Modne personer? Hallo, hvilke 15-åringer er modne, annet enn ev i eget hode?

Anonymous poster hash: 26a6d...98f

Skrevet

Ingen 15 åringer er modne nok til det

Anonymous poster hash: 09d74...5a8

Skrevet

Nei det er tragisk.

Når noen snakker om gamle dager, på den tiden ble ungdommen tidligere voksne.

I dag har ungdomstiden blitt eviglang, noen er ikke voksne når de passerer 30.

Og svært få 15/16 åringer vil takle å fåen krevende baby.

Skrevet

Hvis 15-16 åringer får barn er det besteforeldrene som blir de viktigste personene for at barnet skal få det bra. Ingen så unge klarer foreldrerollen på noen god måte.

Skrevet (endret)

Hvis 15-16 åringer får barn er det besteforeldrene som blir de viktigste personene for at barnet skal få det bra. Ingen så unge klarer foreldrerollen på noen god måte.

"Ingen så unge klarer foreldrerollen på noen god måte" - det må være noe av det mest dømmende og trangsynte jeg har lest her inne noensinne og jeg har vært her siden jeg var gravid med mitt første barn i 2005, som 16-åring bare for å poengtere det. Jeg har klart meg utmerket, uten at foreldrene mine var involvert. Ingen regler uten unntak. Jeg sier ikke at dette gjelder alle, men å skjære alle unge foreldre over én kam blir for dumt.

Endret av Kremtopp
Skrevet

15-åringer er barn, og skal ikke ha barn selv.

Jeg er så freidig, at jeg sier jeg synes det er direkte tragisk.

Anonymous poster hash: f74ac...79f

Skrevet

"Ingen så unge klarer foreldrerollen på noen god måte" - det må være noe av det mest dømmende og trangsynte jeg har lest her inne noensinne og jeg har vært her siden jeg var gravid med mitt første barn i 2005, som 16-åring bare for å poengtere det. Jeg har klart meg utmerket, uten at foreldrene mine var involvert. Ingen regler uten unntak. Jeg sier ikke at dette gjelder alle, men å skjære alle unge foreldre over én kam blir for dumt.

Det tror jeg rett og slett ikke noe på.

Skrevet

Hva tror du ikke på? At jeg ikke klarte meg selv som 17-årig ung mor? Nei du tror vel at alle unge foreldre bor i kjelleren hos mamma og pappa, sover til klokken 13 hver dag og fester og fyller i helgene kanskje?

Skrevet

Det gjør absolutt jeg. Har ei venninne som ble gravid da hun var 15. Fødte noen måneder etter 16årsdagen. Hun leide leilighet sammen med kjæresten som stakk da barney var 3 måneder. Hun hadde ikke kontakt med foreldrene sine, men noe kontakt med fostermor som hun hadde bodd hos før hun flyttet med kjæresten. Hun har klart seg utmerket og vel så det! Hun tok utdanning fortløpende samtidig som hun var en strålende mor med lite avlastning. Jeg husker hvor imponert jeg var den gang, og idag etter å ha fått barn selv må jeg si jeg ikke er mindre imponert! For en prestasjon!

Skrevet

Så bastante dere er! "ingen så unge klarer foreldrerollen på noen god måte" 

Jeg vil ikke forsvare det å få barn før man i det hele tatt er "lovlig", men hallo, kom igjen da. Ikke døm foreldre før de i det hele tatt får prøvd seg. Det er ikke ideelt å få barn som 15-åring, men å si at det umulig kan gå fint er bare dårlig gjort av dere. Bruk energien på hjelp og støtte, så skal dere se det går fint. Alle kan gå på en smell, enten man er 15 eller 40, og det er dumt at det har så store konsekvenser som et barn, men det er da lov til å være hyggelig mot vedkommende uansett! 

Jeg kjenner én som har fått barn da hun var 15, rett før hun skulle ha eksamen i 10. klasse. Ideelt? Nei! Men om det gikk fint likevel? Ja, absolutt. Hun har fått seg en god utdannelse, og barnet har vokst opp til å bli en høflig, snill og morsom fjerdeklassing nå. Det har ikke vært lett for henne, men jeg synes helt ærlig ikke at det var bare-bare  å få barn selv, selv om jeg var eldre enn henne. 

Måtte ta en kjapp gjennomgang nå blant de jeg kjenner som fikk barn før de rakk å fylle 18, og det er fortsatt folk av dem, og de har til og med fått noen flotte barn, utdannelse (jepp, alle sammen), hus, bil og hele pakka. Det som går igjen er at de fleste ikke er sammen med barnefaren, men hvis vi ser oss rundt er det ikke et klassisk tenåringsmamma-fenomen. 

Anonymous poster hash: f6d80...620
Skrevet

Hva tror du ikke på? At jeg ikke klarte meg selv som 17-årig ung mor? Nei du tror vel at alle unge foreldre bor i kjelleren hos mamma og pappa, sover til klokken 13 hver dag og fester og fyller i helgene kanskje?

Jeg tror ikke på at du fikk deg bolig som du betalte, tok deg av barn og hus uten vesentlig hjelp av voksne, betalte regningene dine, passet på at barnet fikk sunn og næringsrik mat, søkte barnehageplass uten å bli minnet på det, selv avgjorde når barnet måtte til legen, følger opp skolearbeid osv.

Det kan godt hende du gjorde et meste, men jeg er ganske sikker på at det har vært voksne i bakgrunnen som i virkeligheten har hatt ansvaret.

Skrevet

Jeg tror ikke på at du fikk deg bolig som du betalte, tok deg av barn og hus uten vesentlig hjelp av voksne, betalte regningene dine, passet på at barnet fikk sunn og næringsrik mat, søkte barnehageplass uten å bli minnet på det, selv avgjorde når barnet måtte til legen, følger opp skolearbeid osv.

Det kan godt hende du gjorde et meste, men jeg er ganske sikker på at det har vært voksne i bakgrunnen som i virkeligheten har hatt ansvaret.

Men ærlig talt, er det et mål å være helt dønn aleine om ting? Jeg er godt voksen og rådfører meg støtt med andre voksne hva barna angår.

Anonymous poster hash: 1e0be...bab

Skrevet

Da kan jeg informere om at alt dette gjorde jeg og barnefar helt på egen hånd. Hans foreldre bor 200 mil unna, mine er skilt og bodde den gang på hver sin kant av landet et godt stykke fra oss. Og vet du hva? Etter 11 år er vi fortsatt sammen, eier hus, bil, hund og ja vi har til og med fått tre barn til - hvem skulle tro at det kunne gå så bra med et ungt foreldrepar som ikke evner å ta vare på noen andre enn seg selv?

Skrevet

Jeg har passert 30 og kan fortsatt finne på å ringe moren min hvis jeg er i tvil om barnet bør til lege...

Anonymous poster hash: acf1d...331

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...