Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #26 Skrevet 24. juli 2016 Da e visst jeg også strengemamma😉 Har også fått hørt det av barna på 5 og 2 år. 5 åringen har flere ganger sagt mamma streng og pappa er snill. Tar det ikke så hardt. Vi er glade i hverandre og dette vet barna selv om jeg er streng. Jeg oversøses ar kjærlighet daglig så de glade i meg selv om det brøles og skrikes mot min strenghet noen ganger. Anonymous poster hash: ffb67...832
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #27 Skrevet 24. juli 2016 Det syns jeg er en skikkelig dårlig taktikk!! Min jente reagerer veldig dårlig på slikt. Hun forholder seg greit til regler om de er HELT konsekvente men med en gang det blir gjort unntak er det veldig vanskelig for henne å forstå at det ikke kan gjøre igjen. Det genererer bare masse masing "kan vi ikke det da, vi gjorde jo det den gangen" (for ett år siden). Funker sikkert for noen barn men for noen er det drepen. Anonymous poster hash: d045d...438 Oi det er en veldig dårlig egenskap. Hvordan forholder hun seg til andre steder hvor hun er på besøk? Det er en fordel å lære seg at regler kan endres og at ting kan være uforutsigbart. Å være konsekvent er veldig bra men det er også viktig at barna er tilpasningsdyktige. Anonymous poster hash: 5aa7a...65b
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #28 Skrevet 24. juli 2016 Oi det er en veldig dårlig egenskap. Hvordan forholder hun seg til andre steder hvor hun er på besøk? Det er en fordel å lære seg at regler kan endres og at ting kan være uforutsigbart. Å være konsekvent er veldig bra men det er også viktig at barna er tilpasningsdyktige. Anonymous poster hash: 5aa7a...65b Hun skjønner veldig godt forskjell på meg og andre familier, altså 😂 Hun er ikke tilbakestående. Men hun er absolutt opptatt av å karre til seg mest mulig goder. 😜 Anonymous poster hash: d045d...438
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #29 Skrevet 24. juli 2016 Jeg er også streng, på mange områder er jeg faktisk en av de strengeste mammaene i venneflokken til barna. Men du må finne en balanse. Mine barn er mellom 7 og 15 år og jeg holdt på å gå på en smell. For utviklingen ble da sånn at mine barn bare gikk på besøk og ikke tok med venner hit, de overnattet hos venner uten å invitere tilbake hit, for her var reglene så strenge... Å dytte barna mine og vennene deres vekk var jo overhodet ikke hensikten med strenge regler på bl.a spilletid o.l Jeg måtte bare innse at de å spille div spill, ipad, telefon, playstation osv er en del av dagens ungdomskultur og vi kan ikke nekte barna våre dette. Balanse er nøkkelen. God søvnhygiene, men ikke rigide regler uten slingringsmonn. Sunt hverdagskosthold, men rom for utskeielser og kos innimellom. Et aktivt liv med mye frisk luft, men også tid til å koble seg på nett med venner og delta i det som foregår det også Vi har snakket mye med barna om dette og føler vi i dag har en fin balanse som barna trives med og vi kan leve med. Pass på at du ikke blir streng bare for å være streng, det går an å si ja av og til uten at hverken barneoppdragelse eller prinsipper går til helvete 😉 Anonymous poster hash: 4a6f7...72d
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #30 Skrevet 24. juli 2016 Jeg må innrømme at jeg synes du høres ut som en diktator. Du gjør det nok fordi du mener det er best for barna men også fordi du liker å ha ting på din måte. Påkledning i hverdagen synes jeg du skal slutte helt å blande deg i. Om de fryser en dag på skolen er ikke det noen krise og om klærne ikke passer helt sammen gjør ikke noe. Penger barna har tjent selv eller fått i gave. Bør de få bruke stort sett som de vil. Hvis de heller vil bruke dem på spill enn på lego synes jeg ikke det bør gjøre noe.det er deres penger. Når det gjelder leggetider synes jeg du kan la dem være oppe lenge nå i ferien, men du kan godt fortsette å kreve at de står opp til vanlig tid. Ok, så blir de trøtte, men det gjør ikke noe. La dem få den erfaringen Slik at de forstår hvorfor de vanligvis må tidligere i seng. Når det gjelder å bli sittende ved bordet etter at de er ferdige md å spise synes jeg det er greit hvis det gjelder alle voksne også og dere ikke bruker veldig lang tid. Jeg tror også du må forvente er kraftig tenåringsopprør ganske snart. Det kan det være mye positivt i, men det kan bli heftig og brutalt. Anonymous poster hash: 33209...122 Må innrømme at jeg er litt kontrollfrik innimellom. Men jeg er ikke urimelig med barna. Jeg sørger for at de er trygge og vil at de skal være sunne og friske, og ikke bli for passive foran spill og tv. Gode vaner og holdninger er også et mål. Det med penger på spill gjelder kun sånne spill hvor de kjøper ting på selve spillet. Det er kanskje teit, men er redd det vil føre til mer og mer pengebruk på spill. En i familien er spillavhengig, og der går det med mye tid og penger. Ser hvor ødeleggende det kan være. Men skal ta til meg det du sier. Det skader nok ikke om de går med for lite klær, eller blir litt trette o.l. Får lære meg å velge mine kamper Anonymous poster hash: 052e8...f3b
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #31 Skrevet 24. juli 2016 Jeg er også streng, på mange områder er jeg faktisk en av de strengeste mammaene i venneflokken til barna. Men du må finne en balanse. Mine barn er mellom 7 og 15 år og jeg holdt på å gå på en smell. For utviklingen ble da sånn at mine barn bare gikk på besøk og ikke tok med venner hit, de overnattet hos venner uten å invitere tilbake hit, for her var reglene så strenge... Å dytte barna mine og vennene deres vekk var jo overhodet ikke hensikten med strenge regler på bl.a spilletid o.l Jeg måtte bare innse at de å spille div spill, ipad, telefon, playstation osv er en del av dagens ungdomskultur og vi kan ikke nekte barna våre dette. Balanse er nøkkelen. God søvnhygiene, men ikke rigide regler uten slingringsmonn. Sunt hverdagskosthold, men rom for utskeielser og kos innimellom. Et aktivt liv med mye frisk luft, men også tid til å koble seg på nett med venner og delta i det som foregår det også Vi har snakket mye med barna om dette og føler vi i dag har en fin balanse som barna trives med og vi kan leve med. Pass på at du ikke blir streng bare for å være streng, det går an å si ja av og til uten at hverken barneoppdragelse eller prinsipper går til helvete 😉 Anonymous poster hash: 4a6f7...72d Du har nok rett. Veldig glad jeg skrev her inne. Godt å få innspill og få satt ting i perspektiv Kanskje jeg kan bli strenge snille mamma, i stedet for strenge slemme mamma Anonymous poster hash: 052e8...f3b
Gjest Antarctica Skrevet 24. juli 2016 #32 Skrevet 24. juli 2016 Du har nok rett. Veldig glad jeg skrev her inne. Godt å få innspill og få satt ting i perspektiv Kanskje jeg kan bli strenge snille mamma, i stedet for strenge slemme mamma Anonymous poster hash: 052e8...f3b Ja, streng og snill er ikke motpoler. Det er ikke snilt å bli "feil" oppdratt - i betydningen dårlig forberedt på livet.
Fullrulle86 Skrevet 24. juli 2016 #33 Skrevet 24. juli 2016 Da er jeg også en slem og streng mor😉 Kunne vært meg som skrev det der på en prikk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå