Anonym bruker Skrevet 23. juli 2016 #1 Skrevet 23. juli 2016 Jeg er en streng mor. Mine barn på 7 og 9 klager mye over det og sier jeg er slem. Det gjør litt vondt, men jeg føler selv at det jeg gjør er riktig. Forsøker å forklare dem hvorfor også, men de er jo bare barn, og skjønner ikke alt. F.eks Jeg er nok over gjennomsnittet opptatt av sunn mat. Is, kake, snop, Nugatti, juice, brus osv hører til helgen. De må hjelpe til med husarbeid og holde rommene sine ryddig. Kjøper ikke leker og blader, det må de spare til selv. Lar de ikke få bruke penger på appstore eller spill på mobilen. De må sitte i bilstol (dette mener de ingen av de andre på samme alder må). De får ikke sitte foran (har airbag). Har vært litt streng med påkledning om vinteren(ull og fleece), men nå sist vinter fikk 9 åringen styre litt mer selv. De får ikke rope og herje rundt i stuen. Når de har besøk begrenser jeg bruk av tv, ipad o.l. De må sitte ved bordet til jeg sier det er greit at de går. De må rydde opp etter seg. Hvordan kan jeg endre på ting slik at jeg ikke oppfattes som uvanlig streng, men samtidig holde fast ved mine prinsipp? Anonymous poster hash: 052e8...f3b
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2016 #2 Skrevet 23. juli 2016 Synes det høres ut som du har helt ok ordensregler, kanskje det er måten du håndhever på som gjør at du oppfattes som streng? Synes bare du skal fortsette. De vil takke deg siden Anonymous poster hash: 9679d...cb0
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2016 #3 Skrevet 23. juli 2016 Det med å holde rommet ryddig, kan kanskje være noe du kan lempe på, da. Om det skulle vær noe. Kanskje det er nok å rydde/vaske til helgen? Og når du sier de må hjelpe til med husarbeid, så er det forskjell på å gå med søpla/tømme oppvaskmaskin og å vaske rundt. Anonymous poster hash: 9679d...cb0
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2016 #4 Skrevet 23. juli 2016 Synes det høres ut som du har helt ok ordensregler, kanskje det er måten du håndhever på som gjør at du oppfattes som streng? Synes bare du skal fortsette. De vil takke deg siden Anonymous poster hash: 9679d...cb0 Ja, mulig det er måten jeg håndhever på. Jeg føler noen ganger at jeg blir veldig masete, spesielt med rydding. Jeg sier ofte klart ifra og minner dem på regler. Jeg blir ofte sammenlignet med andre. Spesielt på det med is/snop, bilsikkerhet og leggetid (har fast leggetid for hverdag og helg, litt mer fleksibel i ferier). Får ofte høre at "alle andre får lov". Virker nesten som det hersker fri oppdragelse rundt omkring. Ingen grenser og ingen plikter. Men det kan da umulig være tilfelle at det bare er meg som har visse regler? Anonymous poster hash: 052e8...f3b
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2016 #5 Skrevet 23. juli 2016 Det med å holde rommet ryddig, kan kanskje være noe du kan lempe på, da. Om det skulle vær noe. Kanskje det er nok å rydde/vaske til helgen? Og når du sier de må hjelpe til med husarbeid, så er det forskjell på å gå med søpla/tømme oppvaskmaskin og å vaske rundt. Anonymous poster hash: 9679d...cb0 Ordla meg visst litt feil. Jeg krever at de rydder rommet til lørdag, da de får ukelønn. Av husarbeid går det mest i å plukke opp etter seg selv. Tømme oppvaskmaskinen 1-2 ganger i uken, ta ut søpla og støvtørke i ny og ne. Anonymous poster hash: 052e8...f3b
Gjest Antarctica Skrevet 23. juli 2016 #6 Skrevet 23. juli 2016 Ja, mulig det er måten jeg håndhever på. Jeg føler noen ganger at jeg blir veldig masete, spesielt med rydding. Jeg sier ofte klart ifra og minner dem på regler. Jeg blir ofte sammenlignet med andre. Spesielt på det med is/snop, bilsikkerhet og leggetid (har fast leggetid for hverdag og helg, litt mer fleksibel i ferier). Får ofte høre at "alle andre får lov". Virker nesten som det hersker fri oppdragelse rundt omkring. Ingen grenser og ingen plikter. Men det kan da umulig være tilfelle at det bare er meg som har visse regler? Anonymous poster hash: 052e8...f3b Det stemmer ikke at alle andre får lov. Mine må gjøre mye av det samme, og er på nesten samme alder (8 og 10). Med unntak av bilstolene (mine er store nok til å sitte uten) og rydding på rommet (det tar vi bare når jeg gidder) så gjør jeg alt likt som deg.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2016 #7 Skrevet 23. juli 2016 Synes dette høres ut som helt vanlige grenser, som jeg tok som en selvfølge at de aller fleste ønsker å ha for barna sine? Anonymous poster hash: d39c8...027
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2016 #8 Skrevet 23. juli 2016 Synes det høres helt fint ut jeg. Opplever også at mange av vennene til barnet vårt har det veldig fritt med grenser i sitt hjem. Det blir også veldig tydelig i barnas oppførsel.... Er helt enig med i at det hersker mye fri barneoppdragelse rundt om kring. Anonymous poster hash: 2adb6...839
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2016 #9 Skrevet 23. juli 2016 Om de ikke har klaget før er de bare kommet i " alle andre fåååår"- alderen. Snart kommer de i " Du har aldri elsket meg, jeg skal flytte til Ibiza-alderen" og så går det over Anonymous poster hash: 47bf8...0be
Førstemann Skrevet 23. juli 2016 #10 Skrevet 23. juli 2016 Ganske normalt, vil jeg si. Kanskje med unntak av bilstolene. Veldig mange barn i den alderen er store nok til å sitte uten. Min på 7 er 143 cm og langt over vektgrensen, så hun sitter også uten bilstol.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2016 #11 Skrevet 23. juli 2016 Bedre å være streng enn å ikke ha grensesetting ihvertfall. Men jeg tenker at det er hvordan man sier og gjør ting på.jeg kan oppfattes som veldig grei,men vi har da oppdratt barna skikkelig for det. Leste noen over som skrev: barna vil takke deg siden... tja. Det sa faren min også da det gjaldt en episode da jeg var ungdom. Jeg kommer ALDRI til å takke han for det.selvom jeg er voksen selv,så er jeg ikke enig. Men Hey, ikke lett å gjøre ALT riktig 😆 Anonymous poster hash: de1df...294
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2016 #12 Skrevet 23. juli 2016 Du har helt normale regler for barna dine, og "alle andre får lov" er det eldste trikset i boka Nå vet jeg ikke hvordan du håndhever reglene dine da, men regner ikke med du står der som en general (eller hva de heter!) og spytter ut hva de skal gjøre og pisker de rundt Jeg må nok mase en del for at ungene skal gjøre oppgavene sine, men de gjør det til slutt. Vi har ikke hatt fast lommepengsystem før, men skal begynne med det snart. Da er et av kravene at jeg ikke må mase. Anonymous poster hash: e00bd...468
Guttaboys Skrevet 23. juli 2016 #13 Skrevet 23. juli 2016 Synes du har helt greie regler. Synes imidlertid det er litt synd hvis du er veldig rigid på alt du nevner. Hva med å ta med barna på butikken en onsdag og si at de kan få velge seg ut hvert sitt blad, også kjøper dere med en pose boller som dere kan kose dere med? Sånne småting gleder dem nok:) Vi har også regler hjemme tilsvarende dine, men vi etterlever dem ikke konstant. Vi skeier ut innimellom både på husarbeid, kjøpe ting til barna og godis midt i uka. Må jo leve litt!
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2016 #14 Skrevet 23. juli 2016 Synes du har helt greie regler. Synes imidlertid det er litt synd hvis du er veldig rigid på alt du nevner. Hva med å ta med barna på butikken en onsdag og si at de kan få velge seg ut hvert sitt blad, også kjøper dere med en pose boller som dere kan kose dere med? Sånne småting gleder dem nok:) Vi har også regler hjemme tilsvarende dine, men vi etterlever dem ikke konstant. Vi skeier ut innimellom både på husarbeid, kjøpe ting til barna og godis midt i uka. Må jo leve litt! Dette gjør jeg også av og til:-) Anonymous poster hash: e00bd...468
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2016 #15 Skrevet 23. juli 2016 "Alle andre får lov" er jo det eneste kortet de kan dra, derfor drar de det hele tiden. Bare stå på ditt. Du må ikke gjøre som alle andre, og det kan du gjøre klart for dem. Min tenåring sier også alle andre får lov. Det stemmer aldri. Kanskje én får lov, også blir det til "alle". Jeg stopper den diskusjonen vanligvis med "ja, det bryr jeg meg ikke om. Andre får gjøre som de har lyst. Jeg bestemmer her" Om jeg VET hun er helt urimelig, kan hev spørre om den og den spesifikke venninnen får lov. Vanligvis må hun innrømme at det ikke er sånn. Bare ikke la deg manipulere men si at "slik har vi det her" og det bestemmer du. Reglene dine er ikke urimelige, men helt vanlige. Anonymous poster hash: d045d...438
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2016 #16 Skrevet 23. juli 2016 Greie regler, men er enig i at du er streng hvis du aldri gjør unntak. Overasket med godis og sjokoladepålegg på en hverdag og kjøp gjerne en ting ekstra i ny og ne. Ikke fordi de har mast om det eller fordi alle andre får, men for å belønne dem for å følge reglene ellers. Anonymous poster hash: d4562...c02
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2016 #17 Skrevet 23. juli 2016 Greie regler, men er enig i at du er streng hvis du aldri gjør unntak. Overasket med godis og sjokoladepålegg på en hverdag og kjøp gjerne en ting ekstra i ny og ne. Ikke fordi de har mast om det eller fordi alle andre får, men for å belønne dem for å følge reglene ellers. Anonymous poster hash: d4562...c02 Det syns jeg er en skikkelig dårlig taktikk!! Min jente reagerer veldig dårlig på slikt. Hun forholder seg greit til regler om de er HELT konsekvente men med en gang det blir gjort unntak er det veldig vanskelig for henne å forstå at det ikke kan gjøre igjen. Det genererer bare masse masing "kan vi ikke det da, vi gjorde jo det den gangen" (for ett år siden). Funker sikkert for noen barn men for noen er det drepen. Anonymous poster hash: d045d...438
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2016 #18 Skrevet 23. juli 2016 Anonym bruker, on 23 Jul 2016 - 14:13, said: Greie regler, men er enig i at du er streng hvis du aldri gjør unntak. Overasket med godis og sjokoladepålegg på en hverdag og kjøp gjerne en ting ekstra i ny og ne. Ikke fordi de har mast om det eller fordi alle andre får, men for å belønne dem for å følge reglene ellers. Anonymous poster hash: d4562...c02 Det syns jeg er en skikkelig dårlig taktikk!! Min jente reagerer veldig dårlig på slikt. Hun forholder seg greit til regler om de er HELT konsekvente men med en gang det blir gjort unntak er det veldig vanskelig for henne å forstå at det ikke kan gjøre igjen. Det genererer bare masse masing "kan vi ikke det da, vi gjorde jo det den gangen" (for ett år siden). Funker sikkert for noen barn men for noen er det drepen. Anonymous poster hash: d045d...438 Vi har lært våre at et nei betyr nei, så unntakene blir kun det de er, unntak. Anonymous poster hash: d4562...c02
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2016 #19 Skrevet 23. juli 2016 Tusen takk for alle svar. Føler jo at jeg gjør det som er riktig, men eldste har vært på tur med en annen familie og sa at de var så snille, så det ikke var noe gøy å komme hjem til strenge foreldre. Det er i grunn eldste som klager mest og kaller meg slem. Håper det bare er en fase. Kommer vel en enda verre etterpå hvor hun hater meg... Ser flere har reagert på bilstolbruk, 7 åringen er 122 cm og 20 kg, så føler det er tryggest at hun sitter i stol litt lenger. 9 åringen har nettopp sluttet, hun har også vært litt liten, derfor har jeg valgt å bruke det så lenge. Jeg forsøker å forklare barna at jeg gjør det jeg føler er til det beste for dem og oss som familie. Men skjønner jo at et barn har helt andre synspunkter. Synes bare det er vondt når 9 åringen har sagt at hun heller ville bodd hos andre som er snillere. Anonymous poster hash: 052e8...f3b
Gjest Antarctica Skrevet 23. juli 2016 #20 Skrevet 23. juli 2016 Tusen takk for alle svar. Føler jo at jeg gjør det som er riktig, men eldste har vært på tur med en annen familie og sa at de var så snille, så det ikke var noe gøy å komme hjem til strenge foreldre. Det er i grunn eldste som klager mest og kaller meg slem. Håper det bare er en fase. Kommer vel en enda verre etterpå hvor hun hater meg... Ser flere har reagert på bilstolbruk, 7 åringen er 122 cm og 20 kg, så føler det er tryggest at hun sitter i stol litt lenger. 9 åringen har nettopp sluttet, hun har også vært litt liten, derfor har jeg valgt å bruke det så lenge. Jeg forsøker å forklare barna at jeg gjør det jeg føler er til det beste for dem og oss som familie. Men skjønner jo at et barn har helt andre synspunkter. Synes bare det er vondt når 9 åringen har sagt at hun heller ville bodd hos andre som er snillere. Anonymous poster hash: 052e8...f3b Den ene min hadde en periode (han var litt yngre, da) da han syntes alt var urettferdig og urimelig. Jeg pleide å si "Tja, du har jo aldri lyst til å pusse tenner. Ville jeg ha vært en snillere mamma om jeg lot deg slippe? Er det ikke mer slemt å la deg få hull og vondt i tennene? Og du har mye mer lyst på nugatti enn på fiskeboller. Men er det rett av meg å bytte ut middagen i dag med nugatti? Er det snilt? Syns du det er snilt å gi deg lov til å være oppe 3 timer ekstra, når du må opp klokka 7?" Som regel klarte han å abstrahere litt og si at, nei, det er faktisk ikke "snilt" å la alle regler fare. De fins der av en grunn.
Nyttårs barn Skrevet 23. juli 2016 #21 Skrevet 23. juli 2016 Du høres ut som en veldig flink og konsekvent mamma HI. Og det er sikkert lurt i lengden, men jeg synes faktisk du kan slippe opp litt på noen ting. Er det så krise med en sjokoladebit på en onsdag eller å skyve litt på leggetiden en dag? Når det er sagt så er det misforstått snillhet å la ungene styre skuta og være alt for slapp med grensene og det har ikke barn godt av. Barn har godt av rutiner og forutsigbarhet, men du høres veldig rigid ut synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2016 #22 Skrevet 23. juli 2016 Det syns jeg er en skikkelig dårlig taktikk!! Min jente reagerer veldig dårlig på slikt. Hun forholder seg greit til regler om de er HELT konsekvente men med en gang det blir gjort unntak er det veldig vanskelig for henne å forstå at det ikke kan gjøre igjen. Det genererer bare masse masing "kan vi ikke det da, vi gjorde jo det den gangen" (for ett år siden). Funker sikkert for noen barn men for noen er det drepen. Anonymous poster hash: d045d...438 Haha, nå lo jeg høyt for akkurat slik er min på seks år også. Kan ikke gjøtRe unntak på noe, det medfører bare mas og stress i sykt lange tider etterpå. Det må være likt, alltid. Føler jeg må være mye strengere med han enn jeg egentlig har lyst til, men han reagerer negativt når det løses opp. Skjønner ikke unntak. Sikkert alderen også (håper jeg). Har et barn til, hun er ikke slik. Så tror det er stor forskjell på unger der. Anonymous poster hash: faf3b...aa7
Anonym bruker Skrevet 23. juli 2016 #23 Skrevet 23. juli 2016 Du høres ut som en veldig flink og konsekvent mamma HI. Og det er sikkert lurt i lengden, men jeg synes faktisk du kan slippe opp litt på noen ting. Er det så krise med en sjokoladebit på en onsdag eller å skyve litt på leggetiden en dag? Når det er sagt så er det misforstått snillhet å la ungene styre skuta og være alt for slapp med grensene og det har ikke barn godt av. Barn har godt av rutiner og forutsigbarhet, men du høres veldig rigid ut synes jeg. Neida, det er ikke krise med en sjokoladebit midt i uka og det hender vi er med på noe som gjør at leggetiden blir forskjøvet. Så jeg er ikke helt låst selv om jeg har regler. I all hovedsak kjører jeg regler. Noen er ufravikelige, andre kan bøyes i ny og ne. Men det sammenlignes med venninner som får is og godis når de vil ha det, som kan legge seg når de vil, eller i hvertfall mye senere enn mine er vant til, får sitte uten bilstol/pute i bilen (fra 1. Klasse), slipper å rydde etter seg, får spille og se så mye tv de vil osv. Hi Anonymous poster hash: 052e8...f3b
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #24 Skrevet 24. juli 2016 Jeg må innrømme at jeg synes du høres ut som en diktator. Du gjør det nok fordi du mener det er best for barna men også fordi du liker å ha ting på din måte. Påkledning i hverdagen synes jeg du skal slutte helt å blande deg i. Om de fryser en dag på skolen er ikke det noen krise og om klærne ikke passer helt sammen gjør ikke noe. Penger barna har tjent selv eller fått i gave. Bør de få bruke stort sett som de vil. Hvis de heller vil bruke dem på spill enn på lego synes jeg ikke det bør gjøre noe.det er deres penger. Når det gjelder leggetider synes jeg du kan la dem være oppe lenge nå i ferien, men du kan godt fortsette å kreve at de står opp til vanlig tid. Ok, så blir de trøtte, men det gjør ikke noe. La dem få den erfaringen Slik at de forstår hvorfor de vanligvis må tidligere i seng. Når det gjelder å bli sittende ved bordet etter at de er ferdige md å spise synes jeg det er greit hvis det gjelder alle voksne også og dere ikke bruker veldig lang tid. Jeg tror også du må forvente er kraftig tenåringsopprør ganske snart. Det kan det være mye positivt i, men det kan bli heftig og brutalt. Anonymous poster hash: 33209...122
Anonym bruker Skrevet 24. juli 2016 #25 Skrevet 24. juli 2016 Jeg må innrømme at jeg synes du høres ut som en diktator. Du gjør det nok fordi du mener det er best for barna men også fordi du liker å ha ting på din måte. Påkledning i hverdagen synes jeg du skal slutte helt å blande deg i. Om de fryser en dag på skolen er ikke det noen krise og om klærne ikke passer helt sammen gjør ikke noe. Penger barna har tjent selv eller fått i gave. Bør de få bruke stort sett som de vil. Hvis de heller vil bruke dem på spill enn på lego synes jeg ikke det bør gjøre noe.det er deres penger. Når det gjelder leggetider synes jeg du kan la dem være oppe lenge nå i ferien, men du kan godt fortsette å kreve at de står opp til vanlig tid. Ok, så blir de trøtte, men det gjør ikke noe. La dem få den erfaringen Slik at de forstår hvorfor de vanligvis må tidligere i seng. Når det gjelder å bli sittende ved bordet etter at de er ferdige md å spise synes jeg det er greit hvis det gjelder alle voksne også og dere ikke bruker veldig lang tid. Jeg tror også du må forvente er kraftig tenåringsopprør ganske snart. Det kan det være mye positivt i, men det kan bli heftig og brutalt. Anonymous poster hash: 33209...122 Enig! Anonymous poster hash: b3755...e60
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå