Gå til innhold

Mangel på intimsone /grenser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om noen har noen formening om hva som er "normale" intim grenser for en 9 åring?

Stedatter på snart 9 er helt uten slike grenser, spesielt når det gjelder pappa. Ila av en dag går det ikke mer enn 5 min uten at hun må ta på han, hun kan fint ta han både på rumpå og innsiden av låret. Hun kan avbryte lek med andre barn og legge seg i pappa sitt fang og spør "om de kan gå hjem å kose", hun står opp om natten for å se på pappa, hun ligger naken i senga på min plass når jeg er bortreist. I tillegg er pappa tynget av skyldfølelse, så han henvender seg utelukkende til henne når hun er her. Meg og mine blir ikke inkludert i hverken planer eller samtaler. De sitter stort sett oppå hverandre i sofaen. Dette går fint i helgene, men i ferier synes jeg det blir litt vondt å bli ekskludert så totalt over lenger periode, da ender det med dårlig stemning, og det forsterker den positive oppmerksomheten stedatter får fra pappa... da skal de hverfall bare være de to og finne på alt mulige gøye greier uten oss andre.

Jeg har tenkt tanken om hun kanskje prøver å være pappa sin kjæreste slik at jeg ikke kan være det, og at det vel er en vanlig reaksjon for samværsunger....?? Det er bare 3 år siden foreldrene skilte seg, hun er her i de fleste ferier og helger, men det er jo selvfølgelig mindre enn 100 %.

Jeg valgte å avbryte båtturen vår i går da min sønn ble 14 år, og var nesten i tårer over at de andre ikke engang pratet med han. Er mulig jeg overreagerte.

Er det mulig at dette er den berømte stemorssjalusien jeg leser så mye om som spiller meg et puss her?

Anonymous poster hash: 9c836...592

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres jo pussig ut, men vanskelig å vite når man ikke har sett det selv.

Sønnen min er VELDIG kosete med meg, men han er også kosete med kjæresten min, ellers kunne det virket litt sånn som du opplever din stedatter.

Det høres ut som om hun markerer territorie, og det er ikke godt å si hvordan man håndterer det på best mulig måte. Tror nok ikke det er optimalt å "fyre oppunder" ved å la henne styre hele showet, og dominere faren på den måten.

Skrevet

Dette synes jeg høres veldig merkelig ut. En niåring som tar far på baken og stryker ham på innsiden av lårene, som avbryter lek med andre barn for å legge seg oppå faren og ber om at de må gå hjem og kose.......

Høres ikke sunt ut i det hele tatt, jeg ville blitt veldig skeptisk. Ikke sikkert det har skjedd noe galt mellom far og datter, men jeg ville ikke vært sikker på at det ikke har skjedd.

Det er også pussig at far bruker datteren i et spill mot deg om du og han ikke er enig i ting, og at han ekskluderer/overser din sønn slik han gjør.

Enten er denne faren helt blind for hva datteren holder på med - i så fall må han gjøres oppmerksom på at det at datteren og han ikke har noen grenser for intimsoner gjør at han kan bli mistenkt for noe han ikke ønsker å mistenkes for.

Eller så har de et forhold som far og datter ikke skal ha...

Jeg tror faktisk jeg ville oppsøkt fagfolk for å be om råd i denne situasjonen.

Anonymous poster hash: 0d6a3...ab9
Skrevet

Tro meg, jeg har prøvd å gjøre han oppmerksomhet på dette. Da blir han rasende, sier jeg er sjalu og har issues, og at datter bare vil ha kos og nærhet siden de sees sjeldnere enn før. Hver gang jeg foreslår at han kanskje skal forklare henne forskjellen på å være kjærester og far og datter, forsterker det intimitetsnivået mellom de.

Skrevet

Det er mange måter å ta noen på innsiden av låret og rumpa på. Min åtteåring er ikke bevisst på slikt og kan fint gjøre det på meg i vanvare. Altså, hun tar ikke der for å kose, men hendene havner der når vi prater liksom. Ikke noe annerledes enn å ta på armen eller ryggen for henne. 

Hun kan også ligge naken ved siden av pappaen sin, hun ser fremdeles nakenhet som en naturlig ting sammen med de nærmeste og skammer seg ikke over det. 

Anonymous poster hash: e860b...ab5
Skrevet

Tro meg, jeg har prøvd å gjøre han oppmerksomhet på dette. Da blir han rasende, sier jeg er sjalu og har issues, og at datter bare vil ha kos og nærhet siden de sees sjeldnere enn før. Hver gang jeg foreslår at han kanskje skal forklare henne forskjellen på å være kjærester og far og datter, forsterker det intimitetsnivået mellom de.

Jeg tror du leser "kjærester" inn i dette fordi hun er et fremmedelement i ditt samliv med mannen for DEG. Som sagt, min datter kan gjøre alle disse tingene. Kun koser enda og kan be om det. Hun sier ikke at vi skal gå hjem og kose, men det tenker jeg er noe som kommer av at stedatteren din ikke er sammen med far hele tiden og ja, nok prøver å markere litt. 

Du kan be mannen din respektere og anerkjenne deg og din sønn sin tilstedeværelse, men du skal være veldig forsiktig med å seksualisere adferden til barnet her. Jeg forstår godt at han reagerer når du ber ham forklare henne at det er forskjell på far og datter og kjærester. Da gjør du forholdet mellom han og datteren til noe sykt og unaturlig, når det egentlig nok bare er hun som er litt sjalu og han som har dårlig samvittighet. 

Anonymous poster hash: e860b...ab5

Skrevet

Hva? Har du sagt dette? Da skjønner jeg godt at far blir sint. Hvorfor prøver du å legge unaturlige følelser og skam inn i hans forhold til sitt barn? Enig i at du har noen issues...

Når det er sagt stemmer det kanskje også at datteren prøver å markere seg overfor deg og få sitt forhold til far bekreftet. Men med denne tilnærmingen oppnår du ingenting som du selv også har oppdaget.

Anonymous poster hash: 433fa...231

Skrevet

Min yngste datter er også veldig kosete og er uten hemninger for egen eller andres kropper. Jeg hadde ikke bekymret meg for nærheten. Det går sansynlig vis snart over. Jeg var sån selv også.

At mannen din holder deg og dine utenfor er noe helt annet som dere bør ta tak i sammen med din sjalusi eller hva du føler for din bonusdatter.

Anonymous poster hash: eb5d0...27f

Skrevet

Hun bør få lov til å kose, men ikke å styre hele showet. Mannen kan ikke ignorere dere når hun er der, og det er det du bør fokusere på.

Jeg hadde ikke tillatt nakensoving i min seng, siden det er uhygienisk.

Jeg ville ikke blande inn kjæreste-greier inn i det, annet om det skjer ute blant folk og du ser andre reagere.

Anonymous poster hash: d540a...b83

Skrevet

Det er jo nettopp det som skjer. Hele min familie og deler av hans reagerer, men de tør ikke si noe til gang og kommer i stedet til meg.

Skrevet

Hun bør få lov til å kose, men ikke å styre hele showet. Mannen kan ikke ignorere dere når hun er der, og det er det du bør fokusere på.

Jeg hadde ikke tillatt nakensoving i min seng, siden det er uhygienisk.

Jeg ville ikke blande inn kjæreste-greier inn i det, annet om det skjer ute blant folk og du ser andre reagere.

Tuller du..?

Nakensoving uhygienisk???

Haha...så mye rart å lese her inne.... :legrine:

Anonymous poster hash: 70795...2e6

Skrevet

Tror du er sjalu jeg. Og her kommer bare en side av saken frem. Er ikke sikkert det er sannheten av hvordan ting egentlig er, men mer historien du danner i ditt eget hode.

Anonymous poster hash: a9fd9...1de

Skrevet

Jeg synes ikke dette høres normalt ut. Greit nok at 9-åringen ikke mener noe med kosing på rompe, innside av lår og nakensoving, men noen må jo forklare henne at det ikke er alle steder det er greit å ta på andre. Får en litt ekkel følelse med dette jeg altså... Mulig fordi det minner meg veldig om hvordan kusinen og onkelen min oppførte seg fra hun var rundt den alderen til litt opp i tenårene. Der var det dessverre mye som foregikk bak lukkede dører:(

Anonymous poster hash: 53047...93e

Skrevet

At hun koser og ikke har så sterke intimgrenser er ikke problemet her. Men å ignorere resten av familien, og la en 9åring holde på slik, det er ikke greit.

Hos oss er det din og våre, men aldri i livet om eldstemann hadde fått holde på slik, selv om pappaen her også sliter med dårlig samvittighet over all den tiden de får glipp av sammen.

Skrevet

Ligger hun naken i egen seng også eller bare i faren sin seng?

Synes det høres rart ut, og selv om ikke jenta mener det seksuelt hadde jeg ikke ment det var greit at en så stor unge skulle strøket meg på innsiden av lårene, bedt oss avbryte en aktivitet for å " gå hjem og kose", ligget naken i sengen min osv

Anonymous poster hash: 8b3b5...478

Skrevet

Altså, nå er det ikke slik at jeg tror det foregår noe kriminelt av noe som helst slag. Jeg reagerer på det jeg synes er mangel på grenser ift intimitet. Jeg synes hun oppfører seg som hans lille kjæreste, og stiller spørsmål ved grunnen. Ikke fordi jeg vil at han skal kjefte på henne, men fordi jeg vil han skal prate med henne om grunnen til dette. Det er jo mest sannsynlig frykt for å miste pappaen sin. Og at samboeren min lar henne overta min rolle som partner ved å ekskludere meg fra avgjørelser, samtaler, planlegging osv synes jeg ingeting om.

For meg er det ikke normalt at en voksen mann og hans 9 åring skal planlegge ferien til en familie på 5 alene. Og at de alene avgjør hva som skal skje og når det skal skje.

Skrevet

Er forresten jeg som skrev hi i tilfelle det var tvil om det

Gjest Antarctica
Skrevet

Mine unger er også kosete, de kommer og vekker meg ved å krype opp i senga mi. De er totalt laid-back når det gjelder kropp og intimsoner, deler seng med hverandre og gir klemmer til alle i familien. De husker dessuten at de ble ammet, så de tror nok ennå at puppen er et nøytralt sted. De er ikke sjenerte mht nakenhet, og alle i huset er avslappet mht nakenhet.

Men jeg har ingen av dem nakne på mannens plass i senga når han er borte, og de bor ikke på fanget mitt. På fanget kommer de innimellom, når noe er skummelt. For etter at 1.klasse var tilbakelagt var begge (i egne øyne) blitt for store og tøffe... Syns det forholdet HI beskriver lyder klamt og ganske grenseoverskridende.

Skrevet

Altså, nå er det ikke slik at jeg tror det foregår noe kriminelt av noe som helst slag. Jeg reagerer på det jeg synes er mangel på grenser ift intimitet. Jeg synes hun oppfører seg som hans lille kjæreste, og stiller spørsmål ved grunnen. Ikke fordi jeg vil at han skal kjefte på henne, men fordi jeg vil han skal prate med henne om grunnen til dette. Det er jo mest sannsynlig frykt for å miste pappaen sin. Og at samboeren min lar henne overta min rolle som partner ved å ekskludere meg fra avgjørelser, samtaler, planlegging osv synes jeg ingeting om.

For meg er det ikke normalt at en voksen mann og hans 9 åring skal planlegge ferien til en familie på 5 alene. Og at de alene avgjør hva som skal skje og når det skal skje.

Men det er jo en helt annen problemstilling! Det du skriver om her er jo helt greit å ta opp og si at du ikke aksepterer.

Men dette med intimsgrenser som du skrev om i hovedinnlegget er noe helt annet...

Gjest Antarctica
Skrevet

Men det er jo en helt annen problemstilling! Det du skriver om her er jo helt greit å ta opp og si at du ikke aksepterer.

Men dette med intimsgrenser som du skrev om i hovedinnlegget er noe helt annet...

Nei, det går hånd i hånd. Hun definerer jo sin egen rolle som "partner" både ved å beslaglegge fars kropp og oppmerksomhet; og ved å spille rollen som samtalepartner og beslutningstaker.

Skrevet

Tuller du..?

Nakensoving uhygienisk???

Haha...så mye rart å lese her inne.... :legrine:

Anonymous poster hash: 70795...2e6

Man skal bytte sengetøy mye oftere når man over våken. Tenk på alt man ikke får tørket helt vekk når man går på do.

Så med mindre man har et bidét man bruker, så ville jeg ihvertfall ikke ha et nakent barn i senga mi.

Skrevet

Nei, det går hånd i hånd. Hun definerer jo sin egen rolle som "partner" både ved å beslaglegge fars kropp og oppmerksomhet; og ved å spille rollen som samtalepartner og beslutningstaker.

Takk for at du klarer formulere akkurat det jeg selv tenker.

Skrevet

Da legger du mye ansvar på en niåring!!!

Dette er fars ansvar!

Skrevet

Dette er fars ansvar!

Enig i at det i bunn og grunn er pappas ansvar. Jentungen er ikke stor nok til å forstå hva som skjer... tror jeg :0

Gjest Antarctica
Skrevet

Dette er fars ansvar!

Det er fars ansvar å omdefinere henne og behandle henne som det barnet og den datteren hun er, ja. Så lenge han tillater at hun bestemmer hvordan det skal være, så bestemmer hun. Det er kjensgjerningene. At det er feil? Ja.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...