Gå til innhold

Er nordmenn et egoistisk folkeslag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt enig! Bodd i USA i mange år og blir alltid like overrasket over manglende køkultur og generelle uhøflighet i Norge. Min familie i USA sier det samme.

Anonymous poster hash: ff3ae...7a7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja nordmenn er egoister, og virker kalde og travle .

Anonymous poster hash: 7dfae...d5f

Gjest Antarctica
Skrevet

Mannen min er tysk. Han oppfatter nordmenn som mye mindre egoistiske enn tyskere. For eksempel er det mange fler i Norge som gjør frivillig innsats for andre enn sine nærmeste. Det er flere som stiller gratis som trenere, som sitter i styrer, som holder markahyttene åpne osv. Han sier også at foreldre her tenker mye mer på at alle skal inkluderes i en klasse på skolen. Der han kommer fra er det for eksempel ingen som har motforestillinger mot å invitere 8 av 10 i bursdag hvis de 2 siste ikke er populære.

Han hadde heller aldri hørt om at idrettslag og foreninger sørget for at barn som ikke hadde råd til å være med fikk være med gratis.

Anonymous poster hash: 9479f...f56

Godt å høre at vi har fine sider også!

Gammeldags etikette er ikke vår beste side, men da er det jo fint man likevel har solidaritet.

Skrevet

Ja, nordmenn er et egoistisk folkeslag. Dere som føler dere tråkket på tærne av det, husk at det er snakk om oss som folkeslag. Vi snakker ikke om akkurat DEG.

Jeg har bodd i England i mange år og folk er jevnt over utrolig mye mer hjelpsomme og høflige. De har også en helt annen kjørekultur, hvor de fleste for eksempel vil hjelpe deg utpå en sterkt trafikkert vei selv om du har vikeplikt. Jeg har endret meg veldig etter å ha bodd der. Det er først når man har bodd i utlandet at man klarer å se sitt eget folkeslag utenfra.

Anonymous poster hash: 57ee8...06f

Skrevet

Nei, nordmenn er svært rause. Langt over gjennomsnittet i verden. Så rause at det grenser til dumsnille.

Anonymous poster hash: de197...ec8

Skrevet

Nei, nordmenn er svært rause. Langt over gjennomsnittet i verden. Så rause at det grenser til dumsnille.

Anonymous poster hash: de197...ec8

Tenker du på bistandspenger nå? Eller alle de eksemplene folk nevner over: holde dører åpne, i trafikken, reise seg for eldre og gravide, køståing osv.?

For bistandspenger gis kollektivt, av staten. Å reise seg for eldre gjør vi individuelt. Der synes jeg det skorter, og jeg synes nordmenn er egoistiske.

Anonymous poster hash: 57ee8...06f

Skrevet

Egoistiske? Nei. Kanskje dårlige på offentlig høflighet, men det er ikke det samme som å være egoistisk.

Bor i Oslo og har selv opplevd både å måtte stå på bussen (hver dag!), både med krykker og som høygravid. Får lite/ingen hjelp i offentlige rom, dårlig køkultur osv.

Men jeg synes det er drøyt å si at nordmenn er egoistiske av den grunn.

Her vi bor er folk rett og slett fantastiske til å tilby hjelp. Vi har tre små og stadig får vi tilbud av naboer om hjelp med både det ene og det andre, uten at vi noen gang spør eller beklager oss over noe.

Jeg mener nordmenn er reservert og litt introverte overfor folk vi ikke kjenner. Men å bunnen synes jeg det er mye raushet og godhet!

Anonymous poster hash: 000f4...cc2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...