Anonym bruker Skrevet 21. juli 2016 #1 Skrevet 21. juli 2016 Dette er noe jeg har tenkt en del på etter at jeg tidligere i sommer var i Bulgaria, Sunny Beach. Jeg har revmatisme og har i det siste vært nødt til å bruke en krykke når jeg er ute og går. Gjorde også det når jeg var i Bulgaria. På Gardermoen var det kaos og kø i hytt og pine. Jeg ble dytta på, krykka ble sparket bort og folk var rett og slett i sin egen verden. På bussen ut til flyet måtte jeg pent stå for ingen gadd å reise seg. På flyplassen i Burgas var det også buss fra flyet og inn til flyplassen. Her kom sjåføren og krevde at jeg skulle få sitte. Hvor enn vi var på Sunny Beach så opplevde jeg at folk kom løpende til for å hjelpe meg, ikke bare bulgarere men turister fra andre land enn Norge også. Hotellet kunne ikke få gjort nok for meg. Ble nesten litt flaut. Når vi skulle hjem og jeg kom til innsjekken på flyplassen i Burgas så fikk jeg flere tilbud om hjelp til gaten. I sikkerhetssjekken ble jeg loset gjennom på siden så jeg slapp å stå i den milelange køen. Her hjemme tør jeg knapt å gå i butikken med krykke. Har opplevd litt for mange ganger at folk sparker den unna meg fordi de er sløve og ikke ser hvor de går. Folk presser seg forbi og skubber i meg så jeg til tider mister balansen. skal jeg inn en dør med krykke så er det aldri norske som holder døren for meg. Det er alltid fremmedspråklige. Det med å få hjelp med dører merket jeg også godt nåe jeg hadde barnevogn. Nordmenn presset seg forbi meg og slapp heller døra inn i vogna mens de fremmedspråklige holdt den oppe for meg. En venn av meg som bor i Latin-Amerika og som pleier å komme hit en gang i året synes vi er rare. Lite høflige, kalde, egoistiske og lite omtenksomme. Han har gært flere andre steder i Europa og Norge skiller seg veldig ut der. Er nordmenn et kaldt og egoistisk folkeslag? Anonymous poster hash: 2a1d5...95c
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2016 #2 Skrevet 21. juli 2016 Dette er noe jeg har tenkt en del på etter at jeg tidligere i sommer var i Bulgaria, Sunny Beach. Jeg har revmatisme og har i det siste vært nødt til å bruke en krykke når jeg er ute og går. Gjorde også det når jeg var i Bulgaria. På Gardermoen var det kaos og kø i hytt og pine. Jeg ble dytta på, krykka ble sparket bort og folk var rett og slett i sin egen verden. På bussen ut til flyet måtte jeg pent stå for ingen gadd å reise seg. På flyplassen i Burgas var det også buss fra flyet og inn til flyplassen. Her kom sjåføren og krevde at jeg skulle få sitte. Hvor enn vi var på Sunny Beach så opplevde jeg at folk kom løpende til for å hjelpe meg, ikke bare bulgarere men turister fra andre land enn Norge også. Hotellet kunne ikke få gjort nok for meg. Ble nesten litt flaut. Når vi skulle hjem og jeg kom til innsjekken på flyplassen i Burgas så fikk jeg flere tilbud om hjelp til gaten. I sikkerhetssjekken ble jeg loset gjennom på siden så jeg slapp å stå i den milelange køen. Her hjemme tør jeg knapt å gå i butikken med krykke. Har opplevd litt for mange ganger at folk sparker den unna meg fordi de er sløve og ikke ser hvor de går. Folk presser seg forbi og skubber i meg så jeg til tider mister balansen. skal jeg inn en dør med krykke så er det aldri norske som holder døren for meg. Det er alltid fremmedspråklige. Det med å få hjelp med dører merket jeg også godt nåe jeg hadde barnevogn. Nordmenn presset seg forbi meg og slapp heller døra inn i vogna mens de fremmedspråklige holdt den oppe for meg. En venn av meg som bor i Latin-Amerika og som pleier å komme hit en gang i året synes vi er rare. Lite høflige, kalde, egoistiske og lite omtenksomme. Han har gært flere andre steder i Europa og Norge skiller seg veldig ut der. Er nordmenn et kaldt og egoistisk folkeslag? Anonymous poster hash: 2a1d5...95c Jeg syns ikke det. Menvier er reserverte, kanskje? Dessuten har vi sosiale ordninger slik at vi gjennom skatt og avgift betaler for hverandres velferd. I andre land er mange prisgitt familie, lokalsamfunnet og frivillige organisasjoner som igjen frivillige gjør jobben i. Da blir man kanskje flinkere til å hjelpe hverandre og se at andre trenger hjelp? I England er de jo høflige og hjelpsomme, men jeg ser på dem også som litt kalde. Litt sånn kostskolementalitet? Men realiteten er vel at de er like ulike som oss 😄 Anonymous poster hash: 7e8cb...e93
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2016 #3 Skrevet 21. juli 2016 Jeg vet ikke om jeg har noe godt svar på spørsmålet ditt. Men kan kanskje ha noe sammenheng med velferdsstaten i Norge og i mange andre land er man prisgitt hjelp fra hverandre, slik ab nevner over her. At det er litt kulturelt betinget, kanskje? Vi ferierte i Danmark i år. Vi kjørte en del rundt. De har en helt annen kjørekultur enn oss nordmenn. Jeg opplevde de som mye mer hensynsfulle i trafikken. På motorveien brukte folk blinklys, la seg inn og ut i god tid og ingen ble liggende i ytterste felt med sju-åtte biler bak seg i kø, de la seg inn med en gang. Har i mange år nå pendlet midt i rushen i Oslo og der er det mye idiotkjøring med folk som bytter fil hele tiden for å komme fortere frem uten å innse at det skaper mer kø og at man som regel ikke sparer mer en to-tre biler på det. I Norge er det altfor mange som ligger i ytterste felt som ikke legger seg inn når de har en haug av biler bak seg. Anonymous poster hash: a56f5...2ae
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2016 #4 Skrevet 21. juli 2016 Jepp! For opptatt av å ikke blande oss inn i andres saker. Jeg gikk en dag med en supertung bag mot taxi holdeplassen. Hadde i tullegg en tung sekk på ryggen. 5 min før jeg kom frem kom en afrikansk ung herremann løpende og spurte om jeg trengte hjelp å bære. Jeg takket høflig nei! Men det at han spurte var veldig snilt en annen gang besvimte jeg i kassen på rema og datteren min satt ved enden av kassen. Ingen brydde seg!! Jenta mi gråt når jeg våknet til liv. En ansatt hjalp meg til en benk utfor butikken, men thats it! Anonymous poster hash: 488ef...19a
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2016 #5 Skrevet 21. juli 2016 Jeg lurer virkelig på hvor dere bor? Kan aldeles ikke kjenne meg igjen i noe av det dere skriver - og jeg har reist mye i Norge. Har gått rundt med krykke, drasset på tunge lass osv og det var ikke sjeldent at noen spurte om man trengte hjelp. Og da snakker jeg om Nordmenn.. Anonymous poster hash: a9ac7...ed3
Gjest Skrevet 21. juli 2016 #6 Skrevet 21. juli 2016 Mange nordmenn er dessverre slik som du beskriver. Reise forresten alene med to unger på 2 og 14 år for noen år siden og vi hadde mere enn nok hendene fulle av bagasje, vogn m.m da vi skulle ta hydrofoil inn til storbyen fra en øy. Flere grekere, inkl damer tok både koffert og unge inn på båten før jeg hadde fått et sukk for meg Eller da vi skulle ombord i ei bilferje på vei ut, to fremmede grekere som ikke jobbet på båten, bar både ungen i vogna opp 3 etasjer før jeg skjønte hva som skjedde Selv stod jeg i kø for å få tatt heisen med vogna, men neida dette var raskere !
Pobie Skrevet 21. juli 2016 #7 Skrevet 21. juli 2016 Ja, etter å ha tilbragt mye tid i andre land, synes jeg nordmenn er usedvanlig egoistiske.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2016 #8 Skrevet 21. juli 2016 Vi er nok veldig opptatt av at vi skal være selvstendige og klare alt selv, og at alle andre også skal det. Mange har vondt for både å be om og å tilby hjelp, og noen er veldig opptatt av at andre ikke skal få flere eller bedre goder enn dem selv. Ironisk nok tror vi vi er selvhjulpne, selv om staten er der og tar vare på oss når vi trenger det. Men det er kanskje nettopp derfor? Vi får profesjonell helsehjelp og økonomisk støtte, og er derfor ikke avhengige av å ta vare på hverandre? Anonymous poster hash: 195f4...0be
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2016 #9 Skrevet 21. juli 2016 Jeg vet ikke om jeg har noe godt svar på spørsmålet ditt. Men kan kanskje ha noe sammenheng med velferdsstaten i Norge og i mange andre land er man prisgitt hjelp fra hverandre, slik ab nevner over her. At det er litt kulturelt betinget, kanskje? Vi ferierte i Danmark i år. Vi kjørte en del rundt. De har en helt annen kjørekultur enn oss nordmenn. Jeg opplevde de som mye mer hensynsfulle i trafikken. På motorveien brukte folk blinklys, la seg inn og ut i god tid og ingen ble liggende i ytterste felt med sju-åtte biler bak seg i kø, de la seg inn med en gang. Har i mange år nå pendlet midt i rushen i Oslo og der er det mye idiotkjøring med folk som bytter fil hele tiden for å komme fortere frem uten å innse at det skaper mer kø og at man som regel ikke sparer mer en to-tre biler på det. I Norge er det altfor mange som ligger i ytterste felt som ikke legger seg inn når de har en haug av biler bak seg. Anonymous poster hash: a56f5...2ae Vi har også feriere i Danmark i pr og har helt motsatt erfaring. Fy så mange dårlig og uforsvarlige sjåfører på motorveiene. Møtte ett vennepar under veis i ferien og de hadde samme erfaring som oss. Ble en liten diskusjon om dette.Stort sett syns jeg flere og flere blir dårligere på å bruke signal i trafikken både i inn og utland. Der kan man snakke om store egoister som setter andres liv i fare. Anonymous poster hash: 8206a...0dc
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2016 #10 Skrevet 21. juli 2016 Vi har to hjem. Et i Norge og et i England. Har også bodd i 2 andre land i Europa. Jeg er enig med deg. Nordmenn er ikke særlig snille, høffelige, eller hjelpsomme. Det mangle snillhet, og egoismen rår. Anonymous poster hash: 78857...636
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2016 #11 Skrevet 21. juli 2016 Vil vel tro at nordmenn er like forskjellige som andre folkeslag. Trodde det var ugreit å dømme mennesker på bakgrunn av etnisitet? Anonymous poster hash: ea8a0...27a
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2016 #12 Skrevet 21. juli 2016 Jeg vet ikke om jeg har noe godt svar på spørsmålet ditt. Men kan kanskje ha noe sammenheng med velferdsstaten i Norge og i mange andre land er man prisgitt hjelp fra hverandre, slik ab nevner over her. At det er litt kulturelt betinget, kanskje? Vi ferierte i Danmark i år. Vi kjørte en del rundt. De har en helt annen kjørekultur enn oss nordmenn. Jeg opplevde de som mye mer hensynsfulle i trafikken. På motorveien brukte folk blinklys, la seg inn og ut i god tid og ingen ble liggende i ytterste felt med sju-åtte biler bak seg i kø, de la seg inn med en gang. Har i mange år nå pendlet midt i rushen i Oslo og der er det mye idiotkjøring med folk som bytter fil hele tiden for å komme fortere frem uten å innse at det skaper mer kø og at man som regel ikke sparer mer en to-tre biler på det. I Norge er det altfor mange som ligger i ytterste felt som ikke legger seg inn når de har en haug av biler bak seg. Anonymous poster hash: a56f5...2ae Dette med trafikken kan jeg skrive under på. For et par år tilbake kjørte vi fra danmark til Norge via Sverige. Og hver eneste idiot i trafikken på veien hadde norske skilter. Når det gjelder nordmenn ellers, så tror jeg det handler mye om at vi er oppdratt til å ikke blande oss og passe sine egne saker. Å hjelpe folk er et ansvar som er pålagt staten, og at noen har legger ut på en ferd de ikke er i stand til å klare alene er ikke mannen i gata sitt problem. Noe sånt kanskje..? Selv er jeg helsepersonell og kanskje er det derfor jeg alltid hjelper folk som jeg ser trenger hjelp. Eller fordi jeg er en uvanlig nordmann? Anonymous poster hash: c5fab...aa0
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2016 #13 Skrevet 21. juli 2016 Dette med trafikken kan jeg skrive under på. For et par år tilbake kjørte vi fra danmark til Norge via Sverige. Og hver eneste idiot i trafikken på veien hadde norske skilter. Når det gjelder nordmenn ellers, så tror jeg det handler mye om at vi er oppdratt til å ikke blande oss og passe sine egne saker. Å hjelpe folk er et ansvar som er pålagt staten, og at noen har legger ut på en ferd de ikke er i stand til å klare alene er ikke mannen i gata sitt problem. Noe sånt kanskje..? Selv er jeg helsepersonell og kanskje er det derfor jeg alltid hjelper folk som jeg ser trenger hjelp. Eller fordi jeg er en uvanlig nordmann? Anonymous poster hash: c5fab...aa0 Er helsepersonell jeg også og sikkert en uvanlig nordmann. Selv er jeg sammen en fra gamle Jugoslavia hans familie er som natt og dag til de fleste norske jeg kjenner. Anonymous poster hash: efef1...6e5
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2016 #14 Skrevet 21. juli 2016 Ja, nordmenn er egoistiske, selvfølgelig finnes det unntak, men flesteparten er det. Anonymous poster hash: 5033e...099
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2016 #15 Skrevet 21. juli 2016 jeg synes nordmenn er egoistisk. virker som vanlig folkeskikk forsvant med øket kjøpekraft. fant en artikkel om vokse damer; http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Alarm-Hva-er-galt-med-oss-middelaldrende-kvinner--Annette-Toresdatter-600392b.html Anonymous poster hash: 0d2b5...613
*flux* Skrevet 21. juli 2016 #16 Skrevet 21. juli 2016 Det handler om manglende folkeskikk rett og slett. Det er lenge siden man sluttet å innprente ungene med respekt for eldre, reise seg på bussen,hjelpe gamle med posene osv. Jeg gjør det fordi jeg har bodd flere år i utlandet og fordi jeg har opplevd dette på kroppen selv. Men jeg er i et forsvinnende mindretall.
Twintipp og himmelblå Skrevet 21. juli 2016 #17 Skrevet 21. juli 2016 Jeg er av samme oppfatning som deg. Selv om generalisering ikke er legitimt. Opplevde det i sommer da vi har reist mye! Nordmenn presset seg på busser og tråkka over lik for å komme først... Sønnen min på ti reiste seg umiddelbart på bussen ut til flyet for ei dame på krykker, de andre nordmennene tittet såvidt opp! Jeg blir kvalm, direkte kvalm. De presset seg på, eide ingen respekt. I Italia var kulturen helt fantastisk! Om vi kunne være litt slik her i Ompaland også.
Gjest Antarctica Skrevet 21. juli 2016 #18 Skrevet 21. juli 2016 (endret) Vil vel tro at nordmenn er like forskjellige som andre folkeslag. Trodde det var ugreit å dømme mennesker på bakgrunn av etnisitet? Anonymous poster hash: ea8a0...27a Dømming på bakgrunn av atferd er ikke dømming på bakgrunn av etnisitet. Dømmer du på bakgrunn av etnisitet er det jo fordi du ikke tar deg bryet med å finne ut hva atferden faktisk er, i stedet sier du "han er russer og de drikker jo mye."' Her er det vel ikke snakk om å dømme et folkeslag, men om å gjøre en kritisk vurdering av oss selv, basert på erfaring. Jeg syns også nordmenn er bavianer i kø, og renner gjerne i senk både damer med stokk og folk som bærer på spedbarn. Vi er ikke de eneste som gjør det, kanskje, men vi kan godt bli flinkere. Å ta hensyn til eldre er nesten "ut" i Norge... Hva som er grunnen: jeg tror ikke vi er vant til å være mange på ett sted. Vi er rett og slett "tause bønder" som er vant til å være en av få over alt hvor vi går. Det beste nordmenn vet er jo en ferie der de ikke møter en levende sjel... (Beskrivelsen av danske motorveier over her deler jeg ikke helt - jeg kjører MYE i Danmark og syns det er mye knølekjøring der også, med trailere i venstre fil som prøver å forbikjøre, og fyrer med for stort ego som vil kjøre venstrefila hele veien fram...) Endret 21. juli 2016 av Pashla
kruttgutta4 Skrevet 21. juli 2016 #19 Skrevet 21. juli 2016 Men det er jo ikke helt håpløst for Norge da. Alle dere untakene her er jo høflige og omtenksomme. Rart det at alle nordmenn er håpløse utenom dere selv.. Kanskje dere ikke gidder å legge merke til alt det fine som skjer rundt dere, men henger dere opp i det negative. Jeg selv reiser meg noen ganger på bussen, andre ganger blir jeg sittende. Det hender jeg lukker opp dører for damer med vogn, men langt nær alltid. Noen ganger gir jeg penger til tiggere, men hopper nok over mange også. Grunnene kan være mange, men ikke fordi jeg er nordmann.
beef sister Skrevet 21. juli 2016 #20 Skrevet 21. juli 2016 Jeg oppfatter ikke nordmenn som egoistiske, det er ytterst sjelden at jeg har opplevd å irritere meg over egoistisk oppførsel (kanskje fordi jeg sjelden har behov for at folk skal ta hensyn til meg).
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2016 #21 Skrevet 21. juli 2016 Ja, nordmenn er særs lite oppmerksomme syns jeg. Nå klarer jeg meg heldigvis uten bistand fra andre, men husker fortsatt da jeg var høygravid og folk satt albuen i magen min for å bane seg vei foran meg på t-banen. Det skjedde hver gang! Jeg tok t-bane til jobb og hadde kraftig bekkenløsning. Da jeg måtte stå hele veien tur / retur jobb hver eneste dag (skjedde ikke en eneste gang at noen reiste seg) måtte jeg sykemelde meg gradert den siste måneden så jeg kunne ta banen til / fra jobb utenom rush-tiden. Anonymous poster hash: ac0aa...337
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2016 #22 Skrevet 22. juli 2016 Dømming på bakgrunn av atferd er ikke dømming på bakgrunn av etnisitet. Dømmer du på bakgrunn av etnisitet er det jo fordi du ikke tar deg bryet med å finne ut hva atferden faktisk er, i stedet sier du "han er russer og de drikker jo mye."' Her er det vel ikke snakk om å dømme et folkeslag, men om å gjøre en kritisk vurdering av oss selv, basert på erfaring. Jeg syns også nordmenn er bavianer i kø, og renner gjerne i senk både damer med stokk og folk som bærer på spedbarn. Vi er ikke de eneste som gjør det, kanskje, men vi kan godt bli flinkere. Å ta hensyn til eldre er nesten "ut" i Norge... Hva som er grunnen: jeg tror ikke vi er vant til å være mange på ett sted. Vi er rett og slett "tause bønder" som er vant til å være en av få over alt hvor vi går. Det beste nordmenn vet er jo en ferie der de ikke møter en levende sjel... (Beskrivelsen av danske motorveier over her deler jeg ikke helt - jeg kjører MYE i Danmark og syns det er mye knølekjøring der også, med trailere i venstre fil som prøver å forbikjøre, og fyrer med for stort ego som vil kjøre venstrefila hele veien fram...) Så hvis min personlige erfaring med la oss si kenyanere, basert på deres atferd, tilsier at de er noen aggressive egoister, så dømmer ikke jeg på bakgrunn av etnisitet når jeg påstår at "kenyanere er noen aggressive egoister"? Anonymous poster hash: ea8a0...27a
Gjest Antarctica Skrevet 22. juli 2016 #23 Skrevet 22. juli 2016 Så hvis min personlige erfaring med la oss si kenyanere, basert på deres atferd, tilsier at de er noen aggressive egoister, så dømmer ikke jeg på bakgrunn av etnisitet når jeg påstår at "kenyanere er noen aggressive egoister"? Anonymous poster hash: ea8a0...27a Hvis du har bodd i Kenya i 35 år, så. Hvor mye vet du om kenyanere generelt?
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2016 #24 Skrevet 22. juli 2016 Jeg fatter ikke hvor dere bor? Eller hvordan dere selv oppfører dere? 😳 Jeg deler ikke deres erfaringer i det hele tatt. Som gravid småbarnsmor har jeg fått så mye hjelp med dører, vogner, varer, unger og alt annet at det nesten blir pinlig. Også før barn og stor mage har jeg alltid opplevd at folk holder oppe dører, hjelper til å bære osv. Jeg har foreksempel aldri båret kofferten min selv på Gardermoen. Folk smiler, hilser og er generelt hyggelige 😊 Anonymous poster hash: 8f37a...0b9
Anonym bruker Skrevet 22. juli 2016 #25 Skrevet 22. juli 2016 Mannen min er tysk. Han oppfatter nordmenn som mye mindre egoistiske enn tyskere. For eksempel er det mange fler i Norge som gjør frivillig innsats for andre enn sine nærmeste. Det er flere som stiller gratis som trenere, som sitter i styrer, som holder markahyttene åpne osv. Han sier også at foreldre her tenker mye mer på at alle skal inkluderes i en klasse på skolen. Der han kommer fra er det for eksempel ingen som har motforestillinger mot å invitere 8 av 10 i bursdag hvis de 2 siste ikke er populære. Han hadde heller aldri hørt om at idrettslag og foreninger sørget for at barn som ikke hadde råd til å være med fikk være med gratis. Anonymous poster hash: 9479f...f56
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå