Anonym bruker Skrevet 21. juli 2016 #26 Skrevet 21. juli 2016 Og legen min sier ofte at jeg bør slutte å røyke 😳 Jeg har ingen røykerelaterte sykdommer. Han kaller det ikke røyking, men bruk av tobakk 😳 Du er overvektig! Temmelig mye også. Jeg er 164 og gikk svangerskapet uten å bikke 90. Jeg var kanon svær. Overvekt er farlig, et stort helse problem. Det er klart kontroll HIS lege er rett sted for råd om sånt. (Ikke røyk når gravid) Anonymous poster hash: 527b7...ab9
Lagertha Skrevet 21. juli 2016 #27 Skrevet 21. juli 2016 Jeg syns det er bra at helsepersonell snakker om vekt og tips,det er HVORDAN man sier det. Vekt kan være veldig sårt å snakke om.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2016 #28 Skrevet 21. juli 2016 Jeg syns det er bra at helsepersonell snakker om vekt og tips,det er HVORDAN man sier det. Vekt kan være veldig sårt å snakke om. Det var da en grei måte eller? Anonymous poster hash: 527b7...ab9
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2016 #29 Skrevet 21. juli 2016 Ingen nevnte vektoppgang hos meg??? Og måtte i tillegg ha ekstra oppfølging pga en sykdom, så flere leger og jordmor. Jeg var vel 86 kg i uke 36, 90 kg når jeg entret fødestua. Det eneste de sa var at om jeg kom over 90 kg måtte jeg ta to daglige injeksjoner Klexane istedenfor en. Klarte akkurat å holde meg unna det, den store skrekken😂 Vil kalle det litt småhysterisk av legen😉 Anonymous poster hash: 7916b...54a
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2016 #30 Skrevet 21. juli 2016 Ingen nevnte vektoppgang hos meg??? Og måtte i tillegg ha ekstra oppfølging pga en sykdom, så flere leger og jordmor. Jeg var vel 86 kg i uke 36, 90 kg når jeg entret fødestua. Det eneste de sa var at om jeg kom over 90 kg måtte jeg ta to daglige injeksjoner Klexane istedenfor en. Klarte akkurat å holde meg unna det, den store skrekken😂 Vil kalle det litt småhysterisk av legen😉 Anonymous poster hash: 7916b...54a Hun har faktisk bmi over 30 og er faktisk en risikopasient i forbindelse med Anestesi feks ( noen trenger jo det i forbindelse med fødsel). Så jo- det må være greit å si ifra. Anonymous poster hash: dbfd1...8c8
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2016 #31 Skrevet 21. juli 2016 jeg var 170 cm og 85.5 kg da jeg ble gravid. (BMI på 29) 97 herlige kg da jeg fødte. Foruten at jordmor nevnte jeg ikke burde gå opp mer enn 12 kg så var vekta aldri noe som ble nevnt hverken hos lege, jordmor eller på sykehuset. Jeg selv var bekymret for vekta, men legen bare lo og sa at det var null problem, jeg var sprek og i god form så vekta skulle jeg ikke tenke på. Nå er det 9 mnd siden fødsel og jeg veier ca 70 kg uten å ha trent et sekund. Anonymous poster hash: 6c29d...d69
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2016 #32 Skrevet 21. juli 2016 Jeg reagerer litt at han som VIKAR tar opp dette, og at han snakker om denne tynne venninnen. Hadde vel bare sagt OK akkurat som deg om det var meg det gjaldt. Har også gått opp mye i mine svangerskap, men ingen tror på meg når jeg sier hvor mye. Var slank og normalvektig før begge to. Med første gikk jeg ned 7 kg mer enn jeg hadde gått opp. Får se åssen det blir denne gangen... Anonymous poster hash: 0b9f9...9b3
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2016 #33 Skrevet 21. juli 2016 Men regner man egentlig vanlig bmi når man er gravid da? Da er det jo baby,fostervann, morkake, og kanskje masse vann i kroppen. Gikk opp over 20 kg første gang jeg var gravid. Baby var 4.5 morkaka 1 kg. Og jeg hadde masse vann i kroppen. Til vanlig har jeg en bmi på 18.5 Anonymous poster hash: 8900c...f5e
Gjest Darwinia:-) Skrevet 21. juli 2016 #34 Skrevet 21. juli 2016 Hun har faktisk bmi over 30 og er faktisk en risikopasient i forbindelse med Anestesi feks ( noen trenger jo det i forbindelse med fødsel). Så jo- det må være greit å si ifra. Anonymous poster hash: dbfd1...8c8 Latterlig å regne BMI på en høygravid kvinne!
Snøfnugget Skrevet 21. juli 2016 #35 Skrevet 21. juli 2016 Blir helt feil å regne bmi på en som er høygravid. Er selv høygravid og har nå tydeligvis en bmi på 26, vanligvis ligger den på mellom 18 og 19.
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2016 #36 Skrevet 21. juli 2016 Jeg er tynn, og spiser vanlig. Har likevel gått opp 20 kg i svangerskap. Så det du skriver stemmer ikke på meg. Anonymous poster hash: 17310...067 Samme med meg! Har gått opp 20 kg hvert svangerskap (4 ganger), tatt de av meg etter bare noen uker. Er 174 cm og 60 kg til vanlig. Anonymous poster hash: 84a09...b96
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2016 #37 Skrevet 21. juli 2016 Synes virkelig ikke det var greit. Jeg er selv 163 cm, og gikk opp 21 kg i svangerskapet. veide 80 kg da. 2 uker etter fødselen så hadde jeg mistet alle 21 kg. Da veide jeg 59 kg, og var slank igjen. Anonymous poster hash: 1db05...507
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2016 #38 Skrevet 21. juli 2016 Synes det var helt greit, jeg. Og er faktisk enig med han. Anonymous poster hash: 6e469...062
Hjertefru Skrevet 21. juli 2016 #39 Skrevet 21. juli 2016 Jeg vet at helsepersonell har fått beskjed om å være obs på overvekt hos gravide. Er vel av de som synes dette har tatt litt av, og at man bør få slippe å tenke så mye på vekt og slanking når man er gravid. Syns gravide har nok å forholde seg til. Unntaket er hvis man har en helseskadelig høy vekt i utgangspunktet, noe du ikke har. Da kan graviditet være en fin anledning til å endre på ting. Syns det ble litt feil dette. La selvpå meg opp mot 20 kg i hver graviditet, noe som er relativt mye. Har rast ned til utgangsvekt hver gang.
Hjertefru Skrevet 21. juli 2016 #40 Skrevet 21. juli 2016 Hun har faktisk bmi over 30 og er faktisk en risikopasient i forbindelse med Anestesi feks ( noen trenger jo det i forbindelse med fødsel). Så jo- det må være greit å si ifra. Anonymous poster hash: dbfd1...8c8 Går jo ikke an å bruke bmi på en høygravid. Selv fikk jeg masse vann i kroppen på slutten og la på meg en kg i uka. Vektøkningen sier da ikke noe om risiko ved anestesi, men det er greit å følge med, siden vann i kroppen kan være et tidlig tegn på svangerskapsforgiftning.
Kremtopp Skrevet 21. juli 2016 #41 Skrevet 21. juli 2016 (endret) Normalt å gå opp 20-30 kilo? Nei, det er hverken normalt eller sunt for baby. Folk skriker om de ser en gravid som røyker, men en som legger på seg 20 kilo spiser for mye og feil under svangerskapet. Vekt til baby, pluss vann er ok. Anonymous poster hash: 8c9f0...db3 Tror du virkelig at alle som går opp 20-30 kg under svangerskapet spiser usunt og sitter stille? Da vet du fint lite. Det er fullstendig indivuduelt hvor mye en går opp i vekt, noen går opp mye og andre lite. Jeg var fysisk aktiv i mine svangerskap og spiste variert, likevel gikk jeg opp 20kg + hver gang. Men i dine trangsynte øyne er det visst bare stillesittende sofagriser som legger på seg så mye. Endret 21. juli 2016 av Kremtopp
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2016 #42 Skrevet 21. juli 2016 Jeg gikk opp 20 kg med første. 11 dager etter fødsel var ALT borte. Visste seg at det bare var vann. Hva mener du at jeg skulle ha gjort? Sluttet å drikke vann? Det blir for dumt å si "20 kg er for mye". Det kommer jo helt an på hva de 20 kg består av. I mitt tilfelle var INGEN av kiloene fett. I realiteten hadde jeg gått ned i vekt. Legen ser LETT forskjell på 10 kg vann og 10 kg fett, altså... Vann i kroppen setter seg på helt andre steder enn fettet. Du fikk ikke vannansamlinger på rumpeskinkene eller under haka, antar jeg...? Anonymous poster hash: 56807...178
Anonym bruker Skrevet 21. juli 2016 #43 Skrevet 21. juli 2016 Kjære vene damer, her var det mye følelser og individuelle sannheter. Legen forsøker å gjøre jobben sin. Han har fått beskjed om å være obs på dette og det er jo en medisinsk vurdering som det er latterlig å sitte å diskutere på denne måten. Han uttrykte seg kanskje litt klønete, det er noe som kan skje i alle yrkesgrupper. Men jeg tror det er budskapet og ikke innpakningen som bør være fokus her. Ikke vær så hårsår. Anonymous poster hash: 734de...4c2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå