Gå til innhold

Hva tenker dere om hva denne legen sa til meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på svangerskapskontroll uke 36 hos ny lege pga den andre var på ferie. Veier meg: 82 kg. Er 160 høy. Da begynner han å snakke om at han også er utdannet ernæringsfysiolog. Jeg spurte ikke om noen ting, han fortsetter: når du og en venninne som veier mindre går tur etter fødselen og du ser at hun drikker smoothie, bør du drikke vann eller farris😐😂 du bør også holde deg unna brød Osv...en del av det du bærer på forsvinner med baby, vann, blod og du ammer. Men du bør være 60-65 kg. Jeg sa bare ok. Så fortsatte vi kontrollen. Hva synes dere om dette?

Anonymous poster hash: b918d...9ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Totalt på trynet! Han er jo dum som et brød. Du er helt normal og gravidkiloene kvitter man seg jo med etterhvert. Spis brød og drikk smoothie. Herre, for en tulling!

Anonymous poster hash: b8e83...768

Skrevet

Hva var galt med det egentlig? Du er jo litt overvektig. Det var da bare noen råd.

Anonymous poster hash: dbfd1...8c8

Skrevet

Synes det er innafor. Har samme høyde som deg og nådde 79 kg som høygravid to uker på overtid. Etter fødsel gikk jeg ned til 68, men var fortsatt en del kilo over idealvekt. Jeg hadde ikke reagert negativt, men takket for rådene og tatt det med meg.

Anonymous poster hash: e9bb2...e8f

Skrevet

Synes ikke det er greit. Feil setting. Har ikke ord...

Anonymous poster hash: ed5b9...7e7

Skrevet

Synes det var unødvendig. Jeg har også gått opp mye under svangerskapene mine, men har gradvis gått ned igjen til vanlig vekt etterpå da jeg begynte å jobbe og løpe etter ettåringer. Jeg veide omtrent 60 kg ved start av svangerskapet og gikk opp rundt 20 kilo(delvis pga dårlig forbrenning under svangerskap, delvis pga mye væske og delvis pga bekkenløsning). 

Anonymous poster hash: 6c8c0...cb3
Skrevet

Helt ok egentlig. Det var vel av hensyn til helsen din at han sa det.

Anonymous poster hash: 222f4...5fd
Skrevet

Vekt er tabu, og mange blir støtt når det taes opp. Se for deg at det var et utslett han så og gav deg et råd i farta. Hadde du reagert på det?

Denne redselen for å ta opp vekt hindrer god behandling.

Anonymous poster hash: a8182...9f7

Skrevet

Helt innafor. Min lege har igrunn sagt det samme til meg, og jeg er ikke uenig med han. Vi må sluttte å være så innmari hårsåre på alt...

Anonymous poster hash: 5e7bd...d9e

Skrevet

Ikke greit. Jeg er like høy som deg og har gått opp mye under hvert svangerskap til tross for aktivitet og ellers vanlig kost (har født 4 barn). Sist gang veide jeg 82kg ved fødsel, det var ca 10-12 kg som forsvant etter fødsel, resten jobbet jeg hardt for ettersom kroppen min tviholder på kiloene når jeg ammer 😂 uansett, ingen sa til meg at jeg var blitt drøy el og ingen burde si det til deg heller! Du er gravid og det er like normalt å gå opp 20-30 kg som 10-16 - det er jo helt individuelt. Teit sagt av legen du var hos må jeg si, ikke minst også fordi han var ernæringsfysiolog og burde kunne litt om dette. I tillegg skal du kanskje amme og da trenger kroppen din nok energi for å kunne produsere nok og næringsrik melk. Nei for en tulling.

Skrevet

Ikke greit. Jeg er like høy som deg og har gått opp mye under hvert svangerskap til tross for aktivitet og ellers vanlig kost (har født 4 barn). Sist gang veide jeg 82kg ved fødsel, det var ca 10-12 kg som forsvant etter fødsel, resten jobbet jeg hardt for ettersom kroppen min tviholder på kiloene når jeg ammer 😂 uansett, ingen sa til meg at jeg var blitt drøy el og ingen burde si det til deg heller! Du er gravid og det er like normalt å gå opp 20-30 kg som 10-16 - det er jo helt individuelt. Teit sagt av legen du var hos må jeg si, ikke minst også fordi han var ernæringsfysiolog og burde kunne litt om dette. I tillegg skal du kanskje amme og da trenger kroppen din nok energi for å kunne produsere nok og næringsrik melk. Nei for en tulling.

Normalt å gå opp 20-30 kilo? Nei, det er hverken normalt eller sunt for baby. Folk skriker om de ser en gravid som røyker, men en som legger på seg 20 kilo spiser for mye og feil under svangerskapet. Vekt til baby, pluss vann er ok.

Anonymous poster hash: 8c9f0...db3

Skrevet

Normalt å gå opp 20-30 kilo? Nei, det er hverken normalt eller sunt for baby. Folk skriker om de ser en gravid som røyker, men en som legger på seg 20 kilo spiser for mye og feil under svangerskapet. Vekt til baby, pluss vann er ok.

Jeg er tynn, og spiser vanlig. Har likevel gått opp 20 kg i svangerskap. Så det du skriver stemmer ikke på meg.

Anonymous poster hash: 17310...067

Skrevet

I utgangspunktet tenker jeg at dette overhodet ikke er greit. Noen legger myyyye på seg under svangerskap, og så renner kiloene av etter at barnet er født...(har noen slike venninner...) Hadde dette vært etter fødselen og du fremdeles var tydelig overvektig, er det innafor så lenge man snakker om temaet på en ordentlig måte (overvekt kan være et sårt tema å snakke om).

Anonymous poster hash: fee0f...aba

Skrevet

Jeg er tynn, og spiser vanlig. Har likevel gått opp 20 kg i svangerskap. Så det du skriver stemmer ikke på meg.

Anonymous poster hash: 17310...067

Betyr allikevel ikke at det er normalt.

Skrevet

20 kg er faktisk mye til dere som sier det er normalt, jeg gikk opp 10-12kg som er innenfor gunstig økning. Hadde tatt det til meg som råd HI, for det er ikke vondt ment og legen gir råd til deg som kan hjelpe deg etter svangerskapet.

Anonymous poster hash: 9baee...315
Skrevet

Jeg hadde reagert. Jeg er omtrent like høy som deg og veier til vanlig 47kg og i løpet av to tette svangerskap så la jeg på meg nesten 30 kg. Ja jeg vet det er mye. Men etter å ha født, hadde to små å ta meg av og ammet masse så vips veide jeg 45 kg og var nesten for tynn igjen. Klarte å legge på meg to kg dagen sluttet å amme.

Så om han hadde sagt noe sånt til meg hadde jeg fått hakeslepp.

Anonymous poster hash: 8900c...f5e

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

20 kg er faktisk mye til dere som sier det er normalt, jeg gikk opp 10-12kg som er innenfor gunstig økning. Hadde tatt det til meg som råd HI, for det er ikke vondt ment og legen gir råd til deg som kan hjelpe deg etter svangerskapet.

Anonymous poster hash: 9baee...315

Jeg gikk opp 20 kg med første. 11 dager etter fødsel var ALT borte. Visste seg at det bare var vann. Hva mener du at jeg skulle ha gjort? Sluttet å drikke vann? Det blir for dumt å si "20 kg er for mye". Det kommer jo helt an på hva de 20 kg består av. I mitt tilfelle var INGEN av kiloene fett. I realiteten hadde jeg gått ned i vekt.   

Skrevet

Har slanke venninner som har gått opp 20 kg og mer som gravid og mistet alt igjen kort tid etter fødselen. Legen din vet tydeligvis lite om virkeligheten til gravide og tror sikkert bare på det han leser. Drit i det han sa :)

Anonymous poster hash: e58bb...9e8

Skrevet

Han burde formulert seg på et annet vis. Hvis han hadde sagt at vektøkningen din er litt høy og at du burde følge litt med mtp svangerskapsforgiftning osv hadde det vært greit. Også hvis han sa at vekten kommer til å gå ned av seg selv etter fødsel, men at du nok må jobbe litt selv også. Og så kunne han gitt deg noen tips dersom du var interessert.

Anonymous poster hash: ae4bd...d86

Skrevet

Jeg vil si at problemet her er den biten med "Når du og en venninne som veier mindre går tur". Om han hadde nøyd seg med å si at det etter fødslen er lurt å huske på å drikke vann i stedet for sukkerholdige drikker som smoothie fordi man jo gjerne har noen kilo ekstra, ville jeg ikke reagert noe særlig. Men å sette deg i en bås for seg er ikke ok, og i tillegg er det vel hamrende likegyldig om du går tur med en tjukkere eller tynnere venninne. Poenget er jo bare at det er lurt å drikke vann. Noen tror at det å være litt barsk er veien frem. Jeg mener at det holder å være saklig.

Skrevet

Var på svangerskapskontroll uke 36 hos ny lege pga den andre var på ferie. Veier meg: 82 kg. Er 160 høy. Da begynner han å snakke om at han også er utdannet ernæringsfysiolog. Jeg spurte ikke om noen ting, han fortsetter: når du og en venninne som veier mindre går tur etter fødselen og du ser at hun drikker smoothie, bør du drikke vann eller farris😐😂 du bør også holde deg unna brød Osv...en del av det du bærer på forsvinner med baby, vann, blod og du ammer. Men du bør være 60-65 kg. Jeg sa bare ok. Så fortsatte vi kontrollen. Hva synes dere om dette?

Anonymous poster hash: b918d...9ce

Han har helt rett? Mulig han ville påpeke du har gått opp litt mye? Jeg veide 80 kilo i uke 42 første gang og er 160 cm, jeg var svær som et berg, også rett etter fødsel. Men kiloene forsvinner nok etter fødsel skal du se. For min del tok det 3 år før jeg var "normal" Hvor mye har du gått opp? Jeg gikk opp 15 i første svskap og var 65 i utgangspunktet, så det var litt for mye. 2 gang gikk jeg kun opp 12 kilo og veide mindre i utgangspunktet (60) så var fornøyd da. Litt spesiell kommentar da, skal sies..

Anonymous poster hash: 4e0cc...2aa

Skrevet

Han burde formulert seg på et annet vis. Hvis han hadde sagt at vektøkningen din er litt høy og at du burde følge litt med mtp svangerskapsforgiftning osv hadde det vært greit. Også hvis han sa at vekten kommer til å gå ned av seg selv etter fødsel, men at du nok må jobbe litt selv også. Og så kunne han gitt deg noen tips dersom du var interessert.

Anonymous poster hash: ae4bd...d86

Svangerskapsforgiftning er en morkakesykdom. Det er riktig at overvektige er en risikogruppe, men det er ikke vist noen sammenheng mellom vektoppgang i svangerskapet og svangerskapsforgiftning. 

Anonymous poster hash: e21fb...a26

Skrevet

Svangerskapsforgiftning er en morkakesykdom. Det er riktig at overvektige er en risikogruppe, men det er ikke vist noen sammenheng mellom vektoppgang i svangerskapet og svangerskapsforgiftning.

Anonymous poster hash: e21fb...a26

Dette! Det sekundet det befruktede egget fester seg i livmorveggen og de første cellene i morkaka begynner å dannes er det allerede bestemt om det utvikles svangerskapsforgiftning eller ikke, det har ingenting med hva man gjørmete dette punktet.

Forskning viser at en fettfri og sukkerfri diett på befruktningstidspunktet har en forebyggende effekt. Overvektige spiser ofte mer sukker og fett og dermed er de mer overrepresenterte, men også slanke får sykdommen.

Anonymous poster hash: 08d67...e56

Skrevet

Klønete sagt. Jeg er til vanlig undervektig/slank men går opp mye som gravid. Med førstemann la jeg på meg 20 kg, og det til og med med hyperemesis og stort vekttap de første månedene. Han var 3300 ved termin. Kastet opp mange ganger for dagen helt til fødsel var i gang. Kiloene rant av og innen minien var et halvt år var jeg kraftig undervektig. Slet lenge med å gå opp i normalvekt. Denne gangen har jeg lagt på meg omtrent det samme, to uker til termin. Har derimot også hyperemesis, og kastet opp mye hele graviditeten. Har også måtte inn på vekstkontroll på sykehuset pga for lavt symfysemål, og verken jordmor eller lege skjønner hvor kiloene er lagt seg. Baby er beregnet til ca 3 kg ved termin. Fremdeles slank med mage nå som høygravid, men altså 20 kg tyngre. Har heller ikke synlig mye vann i kroppen. Folk er forskjellig, og vekt fordeler seg annerledes på ulike mennesker. Men selvsagt skal man passe ekstra på ved stor vektoppgang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...