Gå til innhold

Overvektig barn :( Noen som har noen råd ??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn som blir 9 år nå i sommer, han har alltid vert en "kompakt"type ( vist dere skjønner hva jeg mener.) men di siste årene har han gått fra å være grov i kroppsbyggningen til å bli direkte "feit" 😐

(Høres forferdelig ut å kalle ungen sin det, men vet ikke hvordan jeg ellers skal forklare det:()

Har forsøkt å få hjelp hos legen og av helsesøster på skolen, men eneste di sier er at han skal gro seg inn i vekta si.

Nå har han da blitt 145 cm og veier rett under 50 kg. Synes ikke akkurat det går rette veien for å si det sånn😶

Pappan og resten av familien hans er lave og "runde" (far er 165 høy, og er vel den høyeste i den familien) mens min familie er mere normalvektige og nok så høye alle sammen. Jeg er 170 cm og veier 60 kg. gutten vår er veldig lik pappan og hans side av familien både i kropp og utseende. Mens våre andre barn er mere lik meg.

Vi har 3 barn til som er normalvektige/tynne.

Skjønner ikke hva jeg kan gjøre for å stoppe denne utviklingen, da jeg synes vi har prøvd det meste🤔

Er det noen som har noen tips til oss?

Hva/hvor mye trenger en liten herremann på 9 egentlig av mat ila en dag?

Han er konstant sulten og snik-spiser så fort han har mulighet 😐 Samtidig som han er så stor nå at han selv merker og ser at han er større og "anderledes" enn di andre søskenene/kompisene 😐

Han trener fotball 1,5t 3 dager i uka, og går tur med hunden 30 min hver dag.

Anonymous poster hash: 81624...e06

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helsestasjonen bør henvise til overvekt poliklinikken for barn. Spør deg for. Ta kontakt direkte om du må.

Anonymous poster hash: 85314...aa5

Skrevet

Min 9 år gamle gutt spiser:

Frokost: 1yoghurt og 1 skive eller en skål med frokostblanding

På skolen: 3 brødskiver, en gulrot, litt frukt

Middag: En litt mindre porsjon enn meg... Altså ca. 1/2 kyllingfilet/fisk, en gulrot, broccoli og pasta/ris/nudler

Kvelds: 1-2 skiver grovt brød

Han er ca 144 høy og jeg tror han veier ca 34 kilo. På forrige veing hos helsesøster lå han akkurat på normal (ikke tynn eller tykk). Han har tifligere også vært litt for stor, men har de siste to årene blitt mindre opptatt av mat.

Får også godteri og potetgull i helgene, is nå på sommeren og annet godt når det passer seg sånn. 

Anonymous poster hash: 7cdcb...788
Skrevet

Helsestasjonen bør henvise til overvekt poliklinikken for barn. Spør deg for. Ta kontakt direkte om du må.

Takk for tips, skal sjekke ut om vi har noe sånt her. Aldri hørt om det 😊

Skrevet

Han høres forresten ikke ut til å være aktiv nok. Det er ikke fotball treninga som gjør utslaget. Det med hunden er bra, det er viktig. Han bør gå to ganger, eller øke turen.

Noe av det viktigste er å gå til å fra skolen, og aktivitetene om det lar seg gjøre.

Når jeg går til skolen eller andre steder med flere barn i den aldersgruppen der, har 2007 barn selv, ser jeg det er en enorm forskjell i aktivitetsnivået.

Matinntaket må om ikke begrenses, i alle dall ikke økes. Aktivitetsnivået må opp.

Min gutt går også på fotball, det er varierende hvor mye aktivitet det er der. Av og til er han gjennomsvett, andre ganger er det noe annet som har fanget interessen.

Han bør være i fysisk aktivitet minst 1 time hver dag.

Skrevet

Min 9 år gamle gutt spiser:

Frokost: 1yoghurt og 1 skive eller en skål med frokostblanding

På skolen: 3 brødskiver, en gulrot, litt frukt

Middag: En litt mindre porsjon enn meg... Altså ca. 1/2 kyllingfilet/fisk, en gulrot, broccoli og pasta/ris/nudler

Kvelds: 1-2 skiver grovt brød

Han er ca 144 høy og jeg tror han veier ca 34 kilo. På forrige veing hos helsesøster lå han akkurat på normal (ikke tynn eller tykk). Han har tifligere også vært litt for stor, men har de siste to årene blitt mindre opptatt av mat.

Får også godteri og potetgull i helgene, is nå på sommeren og annet godt når det passer seg sånn.

Anonymous poster hash: 7cdcb...788

Takk for svar 😊

Her spiser han

Frokost; 2 knekkebrød med ost/leverpostei eller skinke.

2 brødskiver med "normalt"pålegg og en frukt på skolen

1 knekkebrød når han kommer hjem

1 porsjon middag ( dog ikke noe serlig grønnsaker :( )

Og 2 knekkebrød til kvelds.

Drikker ikke brus ( han liker det ikke ) men går nok mye saft 😑

Så det han får servert er vel ikke akkurat problemet, er nok verre med alt det han dytter i seg uten at jeg får det med meg.

Skrevet

Det var lite mat og det var lite frukt og grønt.

Det der hørtes jo ut som mor på slankeren 😳

Du skal ikke se bort fra at han spiser annet, han er sikkert sulten, og det der er ikke mye mat for en 3-4 klassing.

Det er ikke lett, jeg har også et super tynt barn, og et barn som er mer tilbøyelig til overvektig, men er det ikke. Jeg følger med.

Det er et svært spenn i aktivitetsnivå. Ikke de organiserte aktivitetene, men hvordan de er.

Skrevet

Min 9 åring, som er 136 høy og 26 kg trener fotball 2-3 ganger i uka, går/sykler overalt han skal, blir aldri kjørt hvis det ikke er trafikkfarlig strekning.

Han spiser:

Frokost: 1 brødskive med vanlig sundt pålegg, 1 glass melk.

Lunsj: 2 skiver med skinke eller ost, frukt og vann.

Middag: 1 potet, 1 kjøttkake, saus og grønnsaker.

Kvelds: 1 brødskive, 1 glass melk. noen ganger 1 yoghurt i tillegg.

Mellom måltider består alltid av frukt eller grønnsaker. Glad i tomat, epler, druer, banan, agurk, kiwi.

Anonymous poster hash: 4bf65...65e
Skrevet

Her er vel det største Problemet at han er allergisk mot jordbær,pærer,banan og sitrusfrukter. Så da gjenstår eple, som han ikke liker. Og druer/vannmelon som ikke er spesielt sundt 😣 ( han får selvfølgelig det avogtil)

Mulig det er litt for lite mat ja,skal se litt på det og øke med ett knekkebrød til kanskje?!

Yoghurt er jo også ett alternativ, men det er vel helst litt "tomme" kalorier?

Han drikker ekstra lett melk til alle "brød" måltider, og 1 gl saft til middag. Ellers vann.

Jeg skjønner jo at han får i seg mere enn hva som står her, ellers hadde jo ikke problemet eksistert.

Han blir kjørt til og fra skole fordi han går på skole i fars skolekrets ( bor 50/50 ) og det er for langt å gå/sykkle.

Men i tillegg til fotballtrening og tur med hunden sykkler han / spiller fotball / leker med andre barn. Så er endel i aktivitet ila dagen. Han er en typisk høyt og lavt unge, har ikke nettbrett eller tv spill. Men ser ca 1t tv ila dagen.

Skrevet

Hva med å sette frem fiskekaker / omelett/ egg etc og grønnsaker f.eks ha kan spise etter skolen. Blir neppe mett av de knekkebrødene . Stor fare for småspising om han slanke mat.

Gi han et kokt egg/ speilegg til frokost i tillegg. For lite proteiner til en gutt i vekst tenker jeg. Mine må ha kraftigere kost for å bli mett en stund. Dog, mine er tynne som noen streker og sitter aldri i to.

Anonymous poster hash: 70cf0...403

Skrevet

Har han telefon. Last ned pokemon go, send han og hunden på tur. Aller best om du blir med, og legger turen i utmarka. Får opp pulsen fortere i skauen.

Skrevet

Hva med å sette frem fiskekaker / omelett/ egg etc og grønnsaker f.eks ha kan spise etter skolen. Blir neppe mett av de knekkebrødene . Stor fare for småspising om han slanke mat.

Gi han et kokt egg/ speilegg til frokost i tillegg. For lite proteiner til en gutt i vekst tenker jeg. Mine må ha kraftigere kost for å bli mett en stund. Dog, mine er tynne som noen streker og sitter aldri i to.

Det var lurt 😉

Skal prøves ut🙄

Skrevet

Har han telefon. Last ned pokemon go, send han og hunden på tur. Aller best om du blir med, og legger turen i utmarka. Får opp pulsen fortere i skauen.

Han har telefon, men kun med kontantkort. jeg kan jo laste det ned på min tlf og bli med han😉

Takk for tips 😊

Skrevet

Da har vi vert enda en tur hos legen, fikk igjen beskjed om at han skal vokse seg inn i høyden 😣.

Legen mente også at jeg burde la være å se på mitt barn med så kritiske øyne 😲 Prøvde å forklare han att det ikke hadde noe med det å gjøre, men at jeg var oppriktig bekymret for helsen til min sønn. Dette bare fryste han av!

Spurte også om henvisning til fedmepoliklinikk for barn, men noe sånt hadde han aldri hørt om.

Begynner å bli litt matt nå kjenner jeg, spørs om ikke ett bytte av fastlege er første stopp videre!!

Skrevet

Om han blir ni nå til sommeren har han vel blitt veid/målt av helsesøster skoleåret som har gått. Helsesøster kan henvise til tilbud lignende stor og sterk som er det polikliniske tilbudet som er på Ullevål. De kan også henvise til andre lavterskeltilbud.

Skrevet

Om han blir ni nå til sommeren har han vel blitt veid/målt av helsesøster skoleåret som har gått. Helsesøster kan henvise til tilbud lignende stor og sterk som er det polikliniske tilbudet som er på Ullevål. De kan også henvise til andre lavterskeltilbud.

Ja han har blitt veid på skolen, men det er jo det som er litt av "problemet" vårt. Når jeg spør om råd ang vekten hans får jeg bare beskjed om at han kommer til å gro seg inn i vekten sin. Noe det er mye mulig han gjør, men har ikke sett stort til det enda. Og synes ikke det er noe serlig å sitte å se på at han bare blir større og større. Når man er straks 9 år og veier ca 15 kg mere enn di fleste "normalvektige" barn på samme alder ringer varselklokkene mine iallefall. :(

Ifølge fastlegen har vi ikke noe slike tilbud her vi bor :(

Har bestilt time til han på Volvat idag, så får vi se hva di har å si

Skrevet

Knekkebrød blir ikke jeg mett Av engang, det er tomme kcal for min del! Få i gutten mer proteiner? Kyllingsalat med litt pasta i (fullkorn), hjemmelagde fiskeburgere eller fiskekaker, laks er godt og sunt! Smoothies. Egg av alle slag. Sjekk ut matstart :) Kanskje sunn mat blir mer interessant om han får lage den selv? Ønsker dere lykke til! Kanskje han tåler karbohydrater dårlig?

Anonymous poster hash: 644dd...b9d

Skrevet

Han fastlegen høres ut som en fjompenisse, unnskyld meg! Jeg kjenner at jeg blir ordentlig provosert av de svarene du får. Tomme intetsigende floskler.

(Og jeg har ingen gode råd eller noe som helst fornuftig å bidra med, så nå lusker jeg stille ut av tråden.)

Skrevet

Syntes det er rart at ingen helsepersonell reagerer. Trodde egentlig det var sånn at det var omvendt. At foreldrene ikke er bekymret men helsesøster er osv.

Anonymous poster hash: 313d0...562

Skrevet

Hvis helsepersonell ikke er bekymret synes jeg du skal slå deg til ro med det.

Du har en gutt som er kompakt i kroppen, og kanskje har mye muskler. Muskler er tyngre enn fett så det kan være grunnen til at de ikke reagerer, de ser en sunn gutt som vel og merke er tung, men ikke feit.

Og som du sier han er aktiv dagen lang.

Jeg jobber på småbarnsavdelig i barnehage, der har vi en 2 åring som er veldig kompakt i kroppen, men ikke feit på noe slags vis. Og helsesøster har ikke reagert på hans vekt. Han er tung, kjempetung, jeg kan sammenligne han med 9 åringen min som er 26 kg.

Men han er en aktiv og glad gutt.

Anonymous poster hash: 4bf65...65e
Skrevet

Når man har pupper og 3 bilringer på magen er det nok ikke muskler men fett det er snakk om desverre :( (Han bruker str 158/164 i klær, men det er jo alt for stort på lengden 😑) Siden hele pappan's slekt er lave og overvektige ser jeg jo godt hvilken vei det går om ikke noe gjøres :(

Tusen takk for mattips, vet desverre veldig lite om karbohydrater/ proteiner osv da jeg aldri har trengt å bekymre meg for sånt selv. Men skal sette meg ned og lese meg opp på det.

Er jo derfor jeg har bedt om hjelp fra hs og lege tidligere også, siden jeg trenger mere kunskap om hva og hvor mye av dette han trenger :)

Skrevet

Han fastlegen høres ut som en fjompenisse, unnskyld meg! Jeg kjenner at jeg blir ordentlig provosert av de svarene du får. Tomme intetsigende floskler.

(Og jeg har ingen gode råd eller noe som helst fornuftig å bidra med, så nå lusker jeg stille ut av tråden.)

Han er en snodig fyr denne legen. Vår gamle fastlege døde brått og da tok han her over hans pasienter. Jeg er aldri syk, så har ikke akkurat løpt ned døra der tidligere. Men tror vi får finne oss en annen lege vist vi skal få noe hjelp med dette i allefall ☺☺

Skrevet

Samme problem her, prøvde fotsoneterapi som viste at tarmen går tregt. Nå har jeg kjørt i gang med probiotika for å se om det kan ha med bakteriestammene i tarmen han å gjøre. Jeg prøver en kur samtidig selv også. Har kjøpt Solarays Multidophilus 12 med 100 tabletter (tar to om dagen, en morgen og en kveld). Det virker som det skjer noe, for han spiser ikke like mye mer. Anbefaler deg å lese "Sjarmen med tarmen" og "Sunn tarm, sunt hode". Der kan du blant annet lese om bakteriefloraen som ofte er feil, og som også kan føre til fedme. Det er iallefall verdt et forsøk, for legene kan altfor lite om dette. Vurderer å sikte masteroppgaven jeg skal skrive inn på temaet, så gira ble jeg av å lese bøkene :-)

Anonymous poster hash: a49e1...621
Skrevet

Samme problem her, prøvde fotsoneterapi som viste at tarmen går tregt. Nå har jeg kjørt i gang med probiotika for å se om det kan ha med bakteriestammene i tarmen han å gjøre. Jeg prøver en kur samtidig selv også. Har kjøpt Solarays Multidophilus 12 med 100 tabletter (tar to om dagen, en morgen og en kveld). Det virker som det skjer noe, for han spiser ikke like mye mer. Anbefaler deg å lese "Sjarmen med tarmen" og "Sunn tarm, sunt hode". Der kan du blant annet lese om bakteriefloraen som ofte er feil, og som også kan føre til fedme. Det er iallefall verdt et forsøk, for legene kan altfor lite om dette. Vurderer å sikte masteroppgaven jeg skal skrive inn på temaet, så gira ble jeg av å lese bøkene :-)

Anonymous poster hash: a49e1...621

Tusen takk for tips, skal lese di og sjekke ut litt 😉

Skrevet

Vil bare si : superflott at du ser dette og tar tak i det, i motsetning til alle trådene i det siste hvo dib-høner insisterer at fedme hos barn bare er pga medisiner og en må for all del ikke tenke at barn er tykke

Anonymous poster hash: d8a16...b68

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...