Gå til innhold

Så du meg på tusenfryd i dag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er også vernepleier, men jeg holder meg for god til å spørre om diagnoser. Det er da tusenvis av grunner til at et barn kan utagere på denne måten, hvorfor er det viktig for deg å grave og vite detaljer?

Anonymous poster hash: f72aa...ac4

Enig. Det er mange diagnoser som kan gi adferd som dette. Mange barn med diagnoser har jo problemer med følelsesregulering og da hjelper det fint lite om det er negative eller positive følelser. Det blir hipp som happ, og resultatet er det samme.

Anonymous poster hash: 8fab9...06b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er lettere sagt en gjort å heve seg over slikt, men nå er vi ekstra sårbare.

Vi har ingen normal sommerferie i år, vært mange lage dager på sykehuset.

Han har vært veldig modig og tøff og holdt ut alle undersøkelser og prøver de har tatt. Alt fordi han skulle få lov til å få en dag på tusenfryd med kræsjebiler og tømmerenna som han elsker.

Han er en fantastisk gutt på alle måter, men i dag ble det en overload i et lite hode.

Er sikkert bare ekstra sårbar for jeg er sliten.

Anonymous poster hash: 3ff4f...940

Jeg vet, det er lett å si, men når man er utslitt mangler man det ekstra hudlaget som trengs.

God bedring til gutten, og håper dere har mange fine turer på Tusenfryd til gode.

Uten uforskammede fremmede.

Skrevet

Noen kan glede seg så mye at følelsene springer løpsk. Diagnose eller ikke diagnose; hvert besøk vi har i parker medfører masse kos, men også litt krangling blant ungene.

Anonymous poster hash: f72aa...ac4

Det vet vel alle.

Men hvordan nettopp dette barnet hadde det nettopp i dag, det vet vi ikke. Og det er det jeg spør om. Ikke generelle betraktninger.

Anonymous poster hash: 3bdea...b15

Skrevet

Ikke for å strø salt i såret, men av ren undring... Barnet må jo være noen år siden det kan ta tømmerrenna. Hva er årsaken til at det oppfører seg på denne måten?

Tross sykehus og innleggelse, løpe ned andre voksne osv, det vil naturligvis tiltrekke seg oppmerksomhet.

Forstår at du er sliten, og at du som mor er sårbar. Er selv vernepleier og lurer på hva det er som forårsaker denne atferden?

Hun skriver at barnet har en psykisk diagnose som ikke kan sees utenom på måten han oppfører seg på.

Hi, jeg vet hvordan det føles. Har en datter som har en psykisk utviklingshemning og man kan ikke se at hun har en diagnose på utseende eller måten hun er på når hun oppfører seg normalt. Men plutselig så kan hun slå seg vrang fordi et eller annet skjedde, vi ikke forstod henne, hun ikke fikk snop/is/sjokolade/etellerannet på butikken og kan da begynne å grine, hyle, legge seg ned på gulvet i butikken. Eller hun utagerer fordi hun plutselig fant ut at hun ikke vil gå med sko lenge selvom det plasker ned ute.

Og vi har fått blikk, folk har snakket til meg, de har kjeftet på meg, kjeftet på min datter, de har stoppet opp for å glo, de har pekt og ristet på hodet. Og det gjør like vondt hver eneste gang, av og til skulle jeg ønske hun hadde downs syndrom, for da ser man at hun ikke er som alle andre og folk ville ha akseptert oppførselen på en helt annen måte. Før sa jeg ingenting, men når gir jeg beskjed med engang jeg ser folk begynner å glo osv. Og da ser jeg at de blir flau over seg selv, de fleste sier bare beklager og snur seg, andre sier "men hun ser jo helt normal ut" og prøver å bortforklare oppførselen sin.

Det er vanskelig når man ikke kan se at barnet har en diagnose, og det er vondt å få blikk og kommentarer fra andre.

Klem til deg❤️

Anonymous poster hash: 2ebf3...c0c

Skrevet

Men om barnet er sykt var det vel feil å bruke dagen på et masete tusenfryd fullt av folk? Ja vel så hadde barnet lyst å reise til tusenfryd, men en 5 åring klarer ikke tenke sitt eget beste.

Håper du tenker gjennom hvilken opplevelse gutten egentlig fikk og heller legger opp en kjekk dag som gutten takler neste gang. Et sykt barn har ingenting på tusenfryd å gjøre og som du sier ble det altfor mye for han.

Trist at en av få dager i "frihet" fra sykehuset ble stort sett bare dum.

Anonymous poster hash: e1d03...a16

HI hadde ingen god opplevelse, men det står ikke noe om hvordan barnet hadde det. Om barnet hadde en morsom dag kan det hende det var verdt det tross alt?

Anonymous poster hash: 821ba...d15

Skrevet

Eh jo, når et barn gjennomgår akutt nedsmelting i din nærhet later du som ingenting. Det er normal folkeskikk. Man ser en annen vei, og unngår å legge ekstra sten til foreldrenes byrde. Jeg skal love deg at himling med øyne, sykling eller demonstrering av misnøye er det siste en mor behøver. Det er ikke det som får henne til å legge seg om kvelden med en god følelse av å lykkes.

Det tar jo gjerne et lite sekund før du har oppfattet helt hva som skjer. Vi reagerer instinktivt på rop, løping ol. Det gjelder også for vanlige voksne. De fleste klarer å late som ingenting når de har fått oversikt over hva som skjer. Først må vi gjøre en rask vurdering av om vi selv, barna våre eller barnet som utagerende er i fare. Deretter en kjapp kontroll på om situasjonen er under kontroll og først når det er i orden kan vi begynne å late som ingenting.

Anonymous poster hash: 6e548...72f

Skrevet

Det tar jo gjerne et lite sekund før du har oppfattet helt hva som skjer. Vi reagerer instinktivt på rop, løping ol. Det gjelder også for vanlige voksne. De fleste klarer å late som ingenting når de har fått oversikt over hva som skjer. Først må vi gjøre en rask vurdering av om vi selv, barna våre eller barnet som utagerende er i fare. Deretter en kjapp kontroll på om situasjonen er under kontroll og først når det er i orden kan vi begynne å late som ingenting.

Men det tar jo max et sekund eller to å kaste et blikk på situasjonen og deretter se bort, ingen som vil reagere negativt på det så lenge man ikke glaner, himler m øynene, kommenterer negativt osv

Anonymous poster hash: 821ba...d15

Skrevet

Men det tar jo max et sekund eller to å kaste et blikk på situasjonen og deretter se bort, ingen som vil reagere negativt på det så lenge man ikke glaner, himler m øynene, kommenterer negativt osvAnonymous poster hash: 821ba...d15

De fleste gjør det raskt, men jeg har for eksempel en tante. Hun er litt "kort" og hadde sikkert brukt 2 minutter før hun hadde forstått hva det dreide seg om. Hun er ikke ond og ønsker ikke andre noe vondt, hun er bare veldig treg og veldig dum. Noen er slik selv om det ikke gjelder så mange.

Skrevet

Håper gutten hadde en fin dag tross alt! Mine barn oppfører seg dårlig offentlig iblant - helt uten en eneste diagnose, de har bare en dårlig dag. Hadde vært mye lettere å takle hvis vi foreldre hadde vært litt rausere med hverandre. Et medfølende smil gjør det mye lettere å håndtere slike situasjoner enn rulling med øyne og snerpete munn.

Anonymous poster hash: 96cc8...2dd

Skrevet

Enig. Det er mange diagnoser som kan gi adferd som dette. Mange barn med diagnoser har jo problemer med følelsesregulering og da hjelper det fint lite om det er negative eller positive følelser. Det blir hipp som happ, og resultatet er det samme.

Anonymous poster hash: 8fab9...06b

Min tanke var om dette kunne gi HI rettigheter ifht "først i køen" osv ved besøk i parker. Tenkte selvsagt også autisme, og har vært ved mange anledninger på både tusenfryd og andre parker. Vi kommer da rett inn, først i køen, slipper venting, og unngår situasjoner som kan være potensielle triggere.

Var en ren undring av den årsak!

Skrevet

Hi skriver fysisk sykdom, og psykisk. Så ikke kun autisme? At folk legger merke til hinsides oppførsel er ikke unaturlig men at folk glor, ler og prøver å filme med telefon? Bilde og tlf kan umulig være lov faktisk. Det er ingen som kan se hvilke plager og diagnoser et barn har alltid men du må forstå om det var så mye utbrudd at ikke folk kunne unngå å se det så kikker folk( og så bør de se vekk selvfølgelig) men tusenfryd i juli med et barn som sliter med ting?

Anonymous poster hash: 0c80c...ea3

Skrevet

Mannen til min venninne gikk på noen piller en periode som gjorde at han mistet hemningene og dermed sa mye rett ut som kunne være temlig sårende, en del psykisk utviklingshemmede kan være meget plagsomt direkte, en del med asbergerskan mangle evnen til å se når ting skal overses og når det kan kommenteres osv.

Så alle som stirret, lo, filmet osv hadde slike diagnoser? Det tviler jeg for!

Stor klem til deg HI 💜

Anonymous poster hash: b3d7b...e3e

Skrevet

Min tanke var om dette kunne gi HI rettigheter ifht "først i køen" osv ved besøk i parker. Tenkte selvsagt også autisme, og har vært ved mange anledninger på både tusenfryd og andre parker. Vi kommer da rett inn, først i køen, slipper venting, og unngår situasjoner som kan være potensielle triggere.

Var en ren undring av den årsak!

Godt poeng, det kan være verdt å prøve neste gang hvis de ikke har gjort det allerede. Det kan jo være den fysiske sykdommen kvalifiserer til det også.

Niesen min pleier å få sånt "først i køen" armbånd. Noen synes det er unødvendig og antyder at hun ser jo normal ut, hun klarer da å stå i kø, foreldrene bare utnytter systemet osv. Det jeg ser er at det armbåndet fører til at hun orker å kjøre ca halvparten så mye som mitt barn. Som er 5 år yngre og står i vanlig kø. Så veldig greit med en sånn ordning som gjør at de med ekstra utfordringer kan få en fin dag også. :)

Anonymous poster hash: 27f3e...5d1

Skrevet

Så alle som stirret, lo, filmet osv hadde slike diagnoser? Det tviler jeg for!

Stor klem til deg HI 💜

Nei, sannsynlig vis ikke, akkurat som ikke alle ungene som utageringer hadde diagnoser.

Skrevet

Det du skal huske er at du gjær akkurat det samme selv. Du dømmer dem som himler med øynene ol uten å kjenne til bakgrunnen deres. De kan ha hatt en like god grunn for oppførselen sin som din sønn hadde for sin oppførsel.

Dette er noe av det mest idiotiske svaret jeg har lest her inne.

Anonymous poster hash: 7a655...ba3

Skrevet

Vi har vært på tusenfryd nå, i to dager. Man ser mye rart. Klart unger blir utålmodige, slitne og grinete etter en lang dag med kø, kø, kø. Og da sikkert satt litt på spissen om det er noe underliggende. Så at barn med ekstra behov skulle hatt prioritert bånd, helt klart! Jeg er mer forferdet over foreldre på plasser som dette, som ikke følger med i det hele tatt eller som var lei hyling og ikke gadd se etter. Tre ganger har jeg måttet løfte av eller si i fra om barnefødsler klemt i park traller. Flere ganger har helt fremmede unger stått med hodet oppi vogna for å pelle på babyen vår. Og hvor mange som var mer opptatt av mobilen enn ungene har jeg ikke telling på. Så folk har ingen grunn til å le og peke på dere.

Jeg måtte ha en prat med våre unger at barn med Downs ikke er farlige, og etter en liten stund klarte de å se at de var de lykkeligste i hele parken, tenk å være så heldige å få oppleve en så ekte lykke. Det er vår jobb som foreldre å sørge for at barna skjønner at anderledes ikke er moro eller skummelt. Om et barn spørr hvorfor et annet barn oppfører seg anderledes, syntes jeg det er viktig å se ann situasjonen litt før man svarer, observerer man litt mer, nei, ikke ni glor, så hadde man kanskje oppdaget sykehus bånd og andre ting og kunne fått ungene til å forstå. Bruke litt tid, ikke bare anta

Anonymous poster hash: 74c74...6f0

Skrevet

Kanskje det var deg jeg så.

Så et barn som var umulig. Eneste jeg tenkte var at dette barnet nok har en diagnose og at det var dårlig gjort å ta det med når det åpenbart ikke taklet omgivelsene.

Jeg tenkte ikke stygt om barnet men det var åpenbart utilpass og ikke i form til det stresset Tunsenfryd er.

Anonymous poster hash: ae9fd...aaa

Skrevet

Nei, sannsynlig vis ikke, akkurat som ikke alle ungene som utageringer hadde diagnoser.

Så hvis ungen som utagerer ikke har en diagnose så er det greit å stirre, le og filme? Nei det er ikke greit å stirre, le og fime uansett diagnose el ikke.

Skrevet

Hi her

Barnet hadde en fantastisk dag. Det han sa når han lå i senga i går var at det var den beste dagen og sovnet med et smil.

I dag er han kjempe blid.

Utagering hand går på kø, vanskelig å vente selv med ledsagerbevis.

At han blir lei seg av å ikke vinne på de stedene en kan vinne bamser.

Når han løp tvers over stien var fordi han så en sten på den andre siden han ville stå på og han rett og slett glapp utav hendene mine når jeg holdt han i hånda og holdt vogna.

Han stor koset seg på alle mulige måter selv om jeg var sliten.

Vi hadde med favoritt maten hans og spiste.

Trollskogen var så moro at han gikk i den i en halvtime.

Tømmerenna kan han ta for han er lang nok og sammen med en voksen.

Lekeplassene med sand var kjempe moro.

Å kjøre bil og få førerkort, selv om han kjørte på kryss og tvers fordi han ikke forsto reglene.

Ja han er syk men det var legene på sykehuset så mente at han burde få permisjon for å dra.

Hvilke sykdommer og diagnoser han har vil jeg ikke skrive for det har ingenting med saken å gjøre.

Bare ikke døm andre basert på hva dere ser.

Anonymous poster hash: 3ff4f...940

Skrevet

Så hvis ungen som utagerer ikke har en diagnose så er det greit å stirre, le og filme? Nei det er ikke greit å stirre, le og fime uansett diagnose el ikke.

Å stille seg opp og glo, le og filme et opptrinn er ikke greit, men det har jeg heller aldri sett noen gjøre. Å kaste et forskrekket blikk bort på en som hyler eller å fortsette å ta bilder av egne barn selv om et annet barn blir rebelsk i bakgrunnen er derimot naturlig.

Utenforstående vet ikke årsaken til utbruddet men og det er ikke vanlig å anta at alle som oppfører seg dårlig har en psykisk diagnose, hverken voksne eller barn.

Skrevet

Jeg føler med deg Hi,det er ikke lett å ha et barn med diagnoser. Jeg har selv en datter med diagnoser og får mange blikk. Ikke pga "negativ" oppførsel men barnslig oppførsel og strl.

Jeg har ingen gode råd å komme med.

Men fikk du -først i køen bånd-?

Om ikke du fikk det få det neste gang.

Anonymous poster hash: 14ea3...0a3

Skrevet

Trist da om han brukte dagen til å oppføre seg dårlig, om han hadde gledet seg sånn

Anonymous poster hash: c433a...212

Idiotkommentar. Har du gitt dine holdninger videre til barn? Empati er en fin bil...

Anonymous poster hash: 8a550...527

Skrevet

Trist da om han brukte dagen til å oppføre seg dårlig, om han hadde gledet seg sånn

Anonymous poster hash: c433a...212

Oi! Er du seriøs nå? Sett deg ned og tenkt deg om en gang til

Anonymous poster hash: 3acd8...c31

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...