Gå til innhold

Hvor skummelt er det å føde?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mister man all kontroll? Er det helt grusomt når baby skal presses ut? Kan smerten sammenlignes med noe? Er så redd 😩

Anonymous poster hash: 09c6f...e4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns ikke det er skummelt eller grusomt i det hele tatt. For min del er det ikke vondt å føde

Født 3 ganger, en igangsatt(med vakuumforløsning) og to styrtfødsler, aldri mistet kontroll. Har heller aldri grudd meg til fødsel. Har vært spent ja, men ikke grudd meg.

Mine fødsler har vært lette og jeg har høy smerte og tålegrense, så er nok derfor jeg ser på det å føde som jeg gjør.

Anonymous poster hash: e168d...6d1
Skrevet

Det varierer fra person til person. Ei venninne har født 4 barn og syns ikke at det er vondt. Hun har rier i 2 timer og bruker ett press på å få ut barna.

Mens jeg hadde VONDE rier i 24 timer og presset i en time. Jeg revna litt og kjente at jeg revna. Rier og revninga var begge veldig vonde men forskjellige typer smerter så kan ikke sammenlignes. Rier er kramper mens revning er sviing. Men så fort uten er uten så er det ikke så vondt lenger 😊 Man er sår i noen dager så klart men langt fra så vondt som å føde. Jeg mistet ikke kontrollen, ble ikke sinna, bare lei og sliten.

Men igjen noen syns ikke at det er ille å føde :)

Anonymous poster hash: 07521...306

Skrevet

Det varierer fra person til person. Ei venninne har født 4 barn og syns ikke at det er vondt. Hun har rier i 2 timer og bruker ett press på å få ut barna.

Mens jeg hadde VONDE rier i 24 timer og presset i en time. Jeg revna litt og kjente at jeg revna. Rier og revninga var begge veldig vonde men forskjellige typer smerter så kan ikke sammenlignes. Rier er kramper mens revning er sviing. Men så fort uten er uten så er det ikke så vondt lenger 😊 Man er sår i noen dager så klart men langt fra så vondt som å føde. Jeg mistet ikke kontrollen, ble ikke sinna, bare lei og sliten.

Så fort ungen er ute. Skulle det stå :P

Skrevet

Ikke skummelt i det hele tatt. Det er vondt, men smerten er ikke farlig.

Anonymous poster hash: d2a53...e5b

Skrevet

Glemte å si at jeg ikke syntes at det var skummelt i det hele tatt. Og jeg fikk stormrier pga drypp.

Skrevet

Jeg har lav smerteterskel og syntes det var helt forferdelig smertefullt. Fikk i tillegg mye kjeft under utdrivelsesfasen fordi jeg ikke pustet riktig, jeg gråt og hylte. Skjønner jo at de bare ville ha ut babyen fort og at det ikke var rom for min frykt og mine følelser. Men da var jeg tenåring og redd.

Ville egentlig ikke ha flere men ble overtalt. Så nå 12 år senere venter jeg nr 2. Håper jeg klarer å Gjøre det mer riktig denne gangen. Og at jeg unngår å gråte og bli redd for smertene.

Anonymous poster hash: 3796a...05e

Skrevet

Det kan være smertefullt, men jeg opplevde det ikke skummelt. Jeg fikk tunnelsyn og ble veldig fokusert på det jeg skulle gjøre. Smertene var glemt i det sekundet babyen var ute. En fødsel virker skremmende når man ikke har gjort det før, det er helt naturlig, men det går sikkert mye bedre enn du frykter😊👍🏼

Anonymous poster hash: 19ed9...119

Skrevet

Ja. Det er vondt. Ja, man mister kontroll. Bæsjer og spyr om hverandre. Ja, det er vondt etterpå også. Man kan revne, får etterier når man ammer, stinga kan sprette opp. Man pisser seg ut i månedsvis etterpå.

Og ja, jeg ville gjort alt igjen i morgen for det er så jækla verdt det.

Anonymous poster hash: e6c67...ac2
Skrevet

Du mister all kontroll, men ikke på en fæl måte. Jeg klarte kun å konsentrere meg om meg selv. Jeg var liiiiiivredd for å føde, men når dagen til slutt kom gikk det kjempe bra. Det var altoppslukende med rier for min del, da jeg som forstegangsfødende hadde aktiv fødsel på tre timer. Det var ubehagelig akkurat i det han kom ut, men med en gang jeg var ferdig tenkte jeg at jeg lett kunne gjort det igjen (med en gang!)

Anonymous poster hash: a5942...d68

Skrevet

Jeg trodde jeg visste hva smerte var. Men riene mine var 10 ganger vondere enn den verste smerten jeg hadde opplevd inntil da.

Og det tok 40 timer med vonde rier fra vannet gikk til fødselen endelig var ferdig. 40 timer uten blund på øyet.

Å presse ut barnet og at barnet kom ut var ikke vondt i det hele tatt, men de satte lokalbedøvelse der først.

Mitt råd: ta den smertelindringen du kan få!

Og det fantastiske med riene er at de blir borte i det fødselen er ferdig. Det er virkelig en helt fantastisk følelse. Man får etterrier etterpå men det er ikke noe sammenlignet med riene fram til fødselen.

Også får man verdens beste premie!

Anonymous poster hash: d792a...ee6

Skrevet

Skummelt? Nei.

Vondt? Ja, definitivt.

Verdt det? JA!

Ingenting i hele verden kan sammenlignes med hvor fantastisk det er å føde sitt eget barn. Jeg håper jeg får oppleve det igjen.

Anonymous poster hash: e9a8d...d4a

Skrevet

Ble faktisk spurt om dette av en barnløs i går!

Det er en overveldende smerte som gjør at man (snakker for meg selv) forsvinner inn i sin egen boble, klarer ikke fokusere på noe annet enn meg selv og riene. Men, det er ikke skummelt. Det skumleste er jo uvissheten frem til det er i gang, når det er i gang går man bare i overlevelsesmodus. Milliarder av kvinner har klart dette før deg, lenge før vi hadde det helsevesenet vi har i dag, så ingen grunn til at du ikke skal gjennomføre dette uten problemer.

Jeg fikk epidural med begge mine, og det kommer jeg til å be om ved en evt neste også, det var som natt og dag, som å skru av en bryter. Fantastisk lindring frem til pressriene.

Lykke til, dette klarer du!

Skrevet

Jeg har høy smerteterskel, og grudde meg ikke til fødsel i det hele tatt, tvert i mot faktisk! 

De første 12 timene gikk kjempefint, følte jeg hadde full kontroll på kroppen og pustet meg fint igjennom riene. 
De siste 6 timene derimot ble det helt forferdelig, jeg følte jeg mista all kontroll og visste ikke hvor jeg skulle gjøre av meg!
I tillegg følte jeg meg totalt mislykket som ikke klarte å ha kontroll under min egen fødsel. 
Smertene var uutholdelige, babyen satt fast og jeg hadde faktisk ingen kontroll over min egen kropp som igjen gjorde meg skikkelig skremt rett og slett. 

Men smertene forsvinner når baby er ute, og etter noen dager har du glemt HVOR ille det var, du husker bare at det var vondt  :) 

Jeg brukte ingen smertelindring, men ville nok anbefalt andre å gjøre det!  :) 

Og jeg er glad jeg hadde den instillingen jeg hadde, at jeg gledet meg! Det burde du også gjøre, det er fantastisk tross smertene  :)

Anonymous poster hash: 78ee1...9e9
Skrevet

Jeg har høy smerteterskel, men fy fabian så vondt det gjør!

Tross dette følte jeg meg aldri redd eller uten kontroll

Anonymous poster hash: e0338...945

Skrevet

Ja. Det er vondt. Ja, man mister kontroll. Bæsjer og spyr om hverandre. Ja, det er vondt etterpå også. Man kan revne, får etterier når man ammer, stinga kan sprette opp. Man pisser seg ut i månedsvis etterpå.

Og ja, jeg ville gjort alt igjen i morgen for det er så jækla verdt det.

Anonymous poster hash: e6c67...ac2

Jeg har verken bæsjet, spydd eller pisset meg ut verken under fødsel eller etterpå. Ja, det kan skje, men slik du legger det frem høres det ut som at det er slik for alle. Det er det selvsagt ikke.

Anonymous poster hash: 19ed9...119

Skrevet

Jeg følte ikke jeg mistet kontrollen, men heller at kroppen tok kontrollen. Jeg stolte på kroppen og lot den styre showet og det gikk akkurat som det skulle.

Skrevet

Det er ikke skummelt. Det er naturlig. Det er fantastisk. For de aller fleste går det veldig bra og man føler at man har fått en flott opplevelse.

Vondt ja. Men det hjelper å vite at smerten ikke er farlig.

For meg er det de siste åpningsriene som er vonde. Å presse ut barnet har ikke vært vondt. Det sved litt i underlivet, ellers føltes det bare befriende å presse. Mindre ubehag enn en kraftig forstoppelse faktisk!

Råder deg til å lese "en god fødsel". Finnes på eBokBib. Den har også en lydfil som hjelper deg med å trene avspenning til fødsel. Hjalp meg godt ved min siste fødsel.

Snakk med jormor om frykten. Det hjelper å få satt ord på det.

Anonymous poster hash: fbb2e...aa4

Skrevet

Har hatt gallestein. Det er SINNSYKT HELT UBESKRIVELIG VONDT !!

Kan det sammenlignes med en fødsel?

Anonymous poster hash: 2d172...131

Skrevet

Jeg har ikke hatt gallestein, men har hatt blindtarmbetennelse, bukhinnebetennelse, har brukket nesa, operert nesa og fått hjernerystelse og brukket av fortennene. Riene i fødsel var mye vondere enn alt det i allefall.

Anonymous poster hash: d792a...ee6

Skrevet

Nei, jeg synes ikke det. Altså, begge deler er vonde. Men det blir på forskjellig vis. Og en fødsel får du jo noe enormt positivt utav :)

Jeg har hatt både nyrestein og gallestein, hører folk sier de heller ville født 5 ganger til istedenfor de anfallene man får, men det får jo være opp til hver enkelt og dømme.

Anonymous poster hash: 7e82e...a8b

Skrevet

Vet du, fødsel er tøffe greier. Men det er tidenes adrenalinkick og ender med verdens beste premie! Du kommer til å føle deg som er overkjørt superhelt etterpå. Jeg hadde en fødsel som inneholdt det meste, men var aldri redd. Det var en fantastisk opplevelse og jeg gleder meg til å gjøre det igjen. Hvordan man opplever smertene varierer fra person til person, men det finnes jo mye god smertelindring også. Hos meg var riene som sterke menssmerter de første 7-8 timene. Null stress, lå i badekaret og sang og skravlet med kjæresten mens jeg spiste croissanter. (Anbefales ikke, det blir MYE gris i badekaret av de croissantene:p ) Så ble det litt verre og da fikk jeg lystgass. Hjalp ikke på smertene, men jeg syntes det ble fryktelig gøy i badekaret. Så kom stormriene og da ba jeg om epidural. Det funka ikke helt etter planen, men nok til at det ble helt overkommelig. De siste 2 timene hadde jeg litt lystgass i tillegg, men det var strengt tatt ikke nødvendig. Det vondeste var når hodet sto i åpningen, det brenner noe jævlig, men plopp så er ungen ute. Jeg var så gira etterpå, følte meg som en million dollar, hadde et nydelig barn og alt var bare velstand. Du trenger ikke grue deg, les deg opp, forbered deg og hopp i det. Det kommer til å bli fantastisk!

Skrevet

Jeg elsker å føde. Har 4 barn, og fire enkle fødsler. Alle på 15-17 dager på overtid. Bruker ikke smertelindring. Akkurat den følelsen jeg fikk da siste mann sklei ut, er helt ubeskrivelig . Deiligere og sterkere enn den heftigste orgasmer. Vet det høres sykt ut. Alle mine fødsler har var under 60 min. (Aktiv fødsel) .

Fokuser på å jobbe med kroppen. Jeg tenker at jeg er i et maraton, og finalen er når baby sklir ut.

Jeg har vært i høy aktivitet hverdag i svangerskapene Helt til siste minutt før sykehuset . Holder meg lengst mulig i bevegelse der også.

Ikke fokuser på at det er smerte, tenk det er en konkurranse. Der du må jobbe, for å komme i mål først og best.

Fungerer på meg, jordmoren har sagt jeg er en "fødemaskin". Reist hjem et par timer etter hver fødsel .

(Jeg er nok veldig heldig, har høy smerteterskel. )

Anonymous poster hash: 4a229...21e

Skrevet

Riene er vonde, men du får pause mellom de som gjør at du får hentet deg litt inn og hvilt. Ikke alle riene er like vonde, og hver ri som er overstått er en ri nærmere målet.

Smerten ligner ikke så mye noen andre smerter. Har hatt ørebetennelse, og det var mye verre.

Og i det smertene plutselig føles som verst, så skjer det noe fantastisk... Riene endrer karakter. Kroppen begynner å jobbe, og man kan få være med aktivt inn mot mål.

Det er ikke så uvanlig å være redd for det ukjente. Tror mange gravide har følt litt på det. Men det skjer noe når man nærmer seg termin. Man begynner å føle seg mer klar. Gleder seg til å endelig få babyen sin. Og frykten for fødselen avtar. Man vil bare bli ferdig med den. Viktig å huske på det også, at den vonde delen er bare midlertidig.

Husk at det finnes smertelindring også.

Anonymous poster hash: fbb2e...aa4

Skrevet

Svangerskap og fødsel er vel den skumleste og mest rissikofylte påkjenningen man kan påføre kroppen sin, men så går det nå helst bra, da! Stort sett.

Anonymous poster hash: 38e62...ea7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...