Gå til innhold

Ok å be om penger til ingredienser

Anbefalte innlegg

Skrevet

dersom man tilbyr seg å bake kake til en slektning i anledning konfirmasjon?

Hobby-baker nivå på kaken.

Anonymous poster hash: 0d6ce...ee5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det syns jeg ikke er Ok, faktisk. Ihvertfall ikke når man tilbyr seg selv.

Ofte er det jo også sånn at det er hver sin gang?

Skrevet

Ikke ok. Når man tillbyr seg å bake en kake, så kommer man ikke og ber om penger etterpå!

Anonymous poster hash: 45b9d...a48

Gjest Antarctica
Skrevet

Ikke ok. Når man tillbyr seg å bake en kake, så kommer man ikke og ber om penger etterpå!

Anonymous poster hash: 45b9d...a48

Ikke etterpå, men samtidig som man gjør avtalen. Jeg tilbyr alltid å betale for varene når noen skal bake til et selskap hos meg. Også om de selv kommer og foreslår det. Noen ber da om en hundrings, andre sier det er en gave. Begge deler er helt all right.
Skrevet

Nei, herregud! Tilbyr du deg å bake så kan du vel spytte i penger for kaka også. Kanskje kunne vært OK i noen tilfeller om du ble spurt om å bake, men synes det er gnient da også.

Anonymous poster hash: d7400...867

Skrevet

Jeg skjønner hva du tenker.

Du sier du er hobby-baker og dersom du bruker en del fondant og lignende kan en kake fort bli dyr, men i så fall skulle dere ha avtalt det når dere ble enig om at du skulle bake.

Tilbyr du deg å bake så kan du heller ikke i etterkant be om penger

Anonymous poster hash: 3e1bc...65f
Skrevet

Har aldri tenkt på at dette var en problemstilling. Når jeg har bakt har jeg aldri tatt betalt for noe, og har heller aldri tenkt at andre vil ha penger for det de har bidratt med til våre sammenkomster. Men... jeg skjønner om det blir gjort litt mer profesjonelt hos deg. Som om de skulle kjøpt en kake hos et bakeri. Da tenker jeg at det er OK å kanskje høre om det. Men det må være på forhånd, ja. Ikke legge faktura på gavebordet til konfirmanten 😁

Anonymous poster hash: dbdeb...ac3

Gjest Stjerneklart
Skrevet

Nei, det syns jeg ikke. Ikke når det er til en slektning, og iallefall ikke når du tilbyr. 

Skrevet (endret)

I utgangspunktet nei når du tilbyr så betaler du og, men er det snakk om selve konfirmasjonskaken så kan du vell si" jeg kan bake den om du/dere betaler litt for fondanten/marsipanen/ pynt blir dyrt., men er det en helt vanlig kake så ikke be om penger.

Endret av Mamma_til_2
Skrevet

Jeg tenker at det kommer an på. Er selv fra Trøndelag, og der baker "alle" til konfirmasjon, uten at tanta til vaktmesteren på kusina til svigermor sin jobb tar betalt, men så er det ofte minst like mange kaker som gjester😜 Dersom dette derimot er Konfirmasjonskaken i fem etasjer smaksatt med dypvannsfiken og vanilje fra hemmelige daler i Himalaya og dekorert med bladgull og tamme fredsduer er det noe annet.

Anonymous poster hash: 7dd04...464

Skrevet

Jeg tenker at det kommer an på. Er selv fra Trøndelag, og der baker "alle" til konfirmasjon, uten at tanta til vaktmesteren på kusina til svigermor sin jobb tar betalt, men så er det ofte minst like mange kaker som gjester😜 Dersom dette derimot er Konfirmasjonskaken i fem etasjer smaksatt med dypvannsfiken og vanilje fra hemmelige daler i Himalaya og dekorert med bladgull og tamme fredsduer er det noe annet.

Anonymous poster hash: 7dd04...464

Dette! Er fra Trøndelag selv ☺️

Anonymous poster hash: b29a2...d15

Skrevet

Jeg tenker at det kommer an på. Er selv fra Trøndelag, og der baker "alle" til konfirmasjon, uten at tanta til vaktmesteren på kusina til svigermor sin jobb tar betalt, men så er det ofte minst like mange kaker som gjester Dersom dette derimot er Konfirmasjonskaken i fem etasjer smaksatt med dypvannsfiken og vanilje fra hemmelige daler i Himalaya og dekorert med bladgull og tamme fredsduer er det noe annet. Anonymous poster hash: 7dd04...464

Men da bør en jo ikke tilby uten å gi pris? Hvis jeg skulle betalt for ei kake ville jeg jo selv valgt kake og fått ei fin kake hos noen profesjonelle? Betaler ikke i dyre dommer for tante Gunns "kreative" hobby kake altså...

Anonymous poster hash: d7400...867

Skrevet

Nei, ikke hvis en tilbyr seg å bake nei.

Slikt går på rundgang her jeg kommer ifra.

Du kan til og med bli spurt om du ikke kan ta med en kake. Og betaling for den skjer ikke.

Eneste er hvis en bestiller f. Eks dom O' store konfirmasjonskaka. Den avanserte med flere lag og bilder.

Anonymous poster hash: bb5b5...e30

Skrevet

Hæ? Ta seg betalt for å bake en kake man selv har tilbudt seg å lage??

Har man ikke råd til å gi bort kaka, så sier man nei til å lage den/tilbyr man seg ikke å lage den...

Anonymous poster hash: b17a0...743

Skrevet

Ikke hvis man tilbyr seg å bake. I så fall må man si det med en gang når man tilbyr seg, f.eks "jeg kan bake hvis du betaler for fondant og pynt".

Anonymous poster hash: b8ac1...ad1
Skrevet

dersom man tilbyr seg å bake kake til en slektning i anledning konfirmasjon?

Hobby-baker nivå på kaken.

Anonymous poster hash: 0d6ce...ee5

Jeg mener nei...ikke om du har, uten at noen har spurt deg, sagt at du kan bake kake. Men om du er blitt spurt, så selvfølgelig. Om det er gode venner eller nær familie så hadde jeg ikke bedt om penger da.

Skrevet

Ikke hvis man tilbyr seg å bake. I så fall må man si det med en gang når man tilbyr seg, f.eks "jeg kan bake hvis du betaler for fondant og pynt". Anonymous poster hash: b8ac1...ad1

Enig!!!

Anonymous poster hash: d30c9...c33

Skrevet

Hvis man tilbyr så gjør man det gratis.

Får man forespørsel kan man be om penger til ingredienser.

Anonymous poster hash: 54174...16f

Skrevet

Enig med de andre. Du kan ikke få betalt om du selv har tilbydd deg, MEN du kan gi kaken som en del av konfirmasjonsgaven 😊

Skrevet

Hvis du tilbyr deg å bake må du si det med engang at du gjerne baker om de vil det, mot at de betaler for ingredienser.

Du kommer ikke etterpå å krever penger da dette er utrolig frekt! Det blir som om jeg spør om du vil ha noen pyntegjenstander også krever jeg penger etterpå. Dette er såpass frekt at jeg da hadde sagt at jeg ikke vil ha kaken pga måten du gjorde det på.

Anonymous poster hash: 9b579...ffa

Skrevet

hvis du har sagt du skal bake er det ikke riktig og ta i mot penger,men hvis du ikke gjorde det, synes jeg det er helt greit og ta litt betalt

Skrevet

Hvis du har tilbudt deg bake, kan du ikke kreve penger for det. Spesielt ikke i ettertid. Blir du spurt om å bake, kan du be om penger, men da sier du det samtidig som du svarer på forespørselen.

Jeg er ikke fra Trøndelag, men også her er det helt vanlig at folk stiller opp og baker kaker til lag som konfirmasjoner og bryllup, og ingen tar betalt for det.

Skrevet

Ikke med mindre denne personen sier: kan du bake en kake for penger? Hvis du du har tilbudt deg bør du i mine øyne betale kaken selv og gi den som en slags gave da 😉

Anonymous poster hash: 0081d...411

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

Jeg synes ikke du kan be om penger når gaven er til en slektning og du selv har tilbudt å bake kake. Det hadde vært noe helt annet om en venninne hadde spurt deg om å bake en kake til et et selskap for noen du ikke kjenner. Da hadde det vært naturlig å få betalt for ingredienser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...