Anonym bruker Skrevet 16. juli 2016 #1 Skrevet 16. juli 2016 Jeg og mannen har 2 barn sammen, men har lenge vurdert ett tredje. Vi har vært noe i tvil da vi har det fint med to, men slo oss til slutt med ro at to holder, en av hver hvor begge er friske og raske. Så plutselig finner jeg ut at jeg er gravid, og etter ultralyd denne uken fikk vi en sjokkerende beskjed. Vi venter trillinger!!! Jeg vet ikke hva jeg skal si. Vi har det fint med to, og slo fra oss det tredje barnet av ulike årsaker- mye av det er grunnet oppfølging av barna. Vi har god økonomi, stort hus og ting på stell... men tre til??? Første tanken var abort, men føler det blir en feig utvei. Nå er jeg mest bekymret for hvilke konsekvenser dette vil få for oss? Ser for meg at de tre første årene blir ett sant mareritt! Er vel absolutt ikke mulig å samkjøre 3 nyfødte til å sove på likt. Jeg fatter ikke hvordan jeg skal håndtere 3 nyfødte+ 2 på morgenen når de skal i barnehage og på skole. Ikke blir det like lett å reise på besøk til familie og venner. 3 barn til vil jo sette en stopper for alt, og hvordan finner man energi til å ta vare på så mange små på samme tid?Både meg og mannen er i tvil, men er enige om at abort kanskje er litt feigt. Men vi ser også det praktiske for hvor store "konsekvenser" dette vil få. Selvfølgelig blir vi glade i dem også, men er redd det skal bli for mye. Noen her som har fått tvillinger, trillinger, firlinger eller noe? Hvordan har det gått? Anonymous poster hash: cc05b...b11
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2016 #3 Skrevet 16. juli 2016 Gratulerer! Vi har bare tvillinger. Nr 3 og 4 i flokken. Og det gikk (nå er de skoleunger) over all forventning. Fikk en til etterpå også så flokken teller fem totalt. Mye arbeid, mye kaos og mye glede og kos. Anonymous poster hash: 3bd77...040
Gjest Antarctica Skrevet 16. juli 2016 #4 Skrevet 16. juli 2016 (endret) Wow, gratulerer! Kjenner to familier som har fått trillinger, og de bare gråt og lo om hverandre den første uka etter at de hadde fått vite det. I den ene familien skulle dette altså bli barn nr. 2 (men ble nr 2, 3 og 4) i den andre trodde de at de skulle få en etternøler som nr 5 (som altså ble nr 5, 6 og 7...) Begge er knallfornøyde med sine store familier i dag. Besteforeldre og annet nettverk ble skamløst benyttet, og veldig mange fastlagte ideer om hva barn "må" ha for at alt skal være bra, ble redigert vekk. F eks at man "må" ha pysj på babyer før de legger seg. De sover like godt i annet tøy. Eller at man må ha kokte poteter en gang mellom 1600 og 1800 hver dag. Livet går videre også på brødskiver. Et cetera. Endret 16. juli 2016 av Pashla
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2016 #5 Skrevet 16. juli 2016 En slektning av meg, og kona hans var begge nesten 40 da de skulle ha en uventet attpåklatt, etter tre barn. Det ble attpåklatter nummer 4, 5 og 6 gitt. Etter å ha kommet seg over sjokket så bygget på huset og tok en dag av gangen. Barna er nå voksne, og alt har gått bra. Anonymous poster hash: 278d1...825
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2016 #6 Skrevet 16. juli 2016 Har ingen erfaringer selv, vil bare si at det er viktig at dere kjenner på deres egen situasjon og kapasitet. Hører noen si at nummer tre veltet lasset, mens andre sier at forskjellen er størst mellom en og to, med flere går ting av seg selv i stor grad. Må bare ha gode rutiner. Men det er klart det er både økonomiske og tidsmessige aspekter: antall rom og bad i hus, ferier, bursdager, konfirmasjoner, utflukter, mat, utstyr, skikort, badeland, bil, leksehjelp, foreldremøter, fritidsaktiviteter osv. For mange går det veldig fint, og man får jo uendelig mye kjærlighet og glede, også. Og barna får mange søsken å støtte seg på, dere får flere som kan hjelpe eller besøke når gamle osv. Anonymous poster hash: 030a4...513
KatrinesMammaBruker Skrevet 16. juli 2016 #7 Skrevet 16. juli 2016 Jeg er trilling Og har ofte spurt mamma: "hvordan greide du egentlig, å ha tre barn, i tillegg til det ene, du hadde?" Og det hun sier, er at JA, det kan være vanskelig. Spesielt når det er tre babyer, som skal sove på likt, som du sa. Men jeg har en enorm glede, i brødrene mine. Og har alltid følt, at vi er smeltet sammen, på en måte. Så, vi har alltid hatt en bursdag. Hvert vårt rom, men vi brukte vel egentlig bare ett, siden ingen av oss, ville sove, uten de andre. Og trillinger, blir så like, i tankemåten, etterhvert (siden de vokser opp sammen, og gjør alt sammen) at det sjelden forekommer krangling, blant dem. Så, ja. Du har en litt vanskeligere oppgave foran deg, enn mange andre... Med tanke på at mange oppgaver, må ganges, med tre. Men ikke alle, får oppleve det, å ha trillinger. Og ikke minst, det å være trilling. Men jeg er glad, for at jeg fikk oppleve det. For det var aldri en "første skoledag" uten de to andre. Og ingen fikk plage meg, siden brødrene mine, bestandig, sto rett bak. Så hvis du velger, å beholde disse trillingene, skal jeg love deg, at du får se, et bånd, mellom dem, som ikke ligner, noe annet. Det lover jeg.
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2016 #8 Skrevet 16. juli 2016 Jeg hadde 2 barn og ble uplanlagt gravid med en jeg ikke hadde vært så lenge sammen med. Jeg ble alene når jeg var 5 uker på vei og gråt når jeg fant ut at det var 2 inni der. Ante virkelig ikke hvordan jeg skulle klare det, men abort var aldri en tanke. Og det har gått kjempe fint. Jeg har lite nettverk rundt meg og null avlastning så måtte ta all våkenetter og mating alene, men de 2 første årene gikk utrolig bra. Nå er de 3 år og er sikker på at jeg kommer til og miste forstanden snart med all trass og krangling. Men det er så kort tid av livet og det er helt fantastisk og få være flerlingemamma. Jeg tror nok at dere kommer til og klare dere kjempe fint. Det blir veldig hektisk de første mnd når de er så små men veldig viktig og få til gode rutiner fra starten av. Da blir det lettere og samkjøre de. Mine spiste, sov og basja på likt etter noen uker. Dere vil nok og ha rett på hjelp av kommunen når dere får trillinger. Prøv og pust med magen og tenk at dette kommer til og ordne seg. Livet blir satt på vent noen år da all tid går i ungene. Men absolutt så verdt det. Gratulerer og lykke til uansett hva dere velger. Anonymous poster hash: a6624...a39
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2016 #9 Skrevet 16. juli 2016 Jeg har fått trillinger. Det er et risikosvangerskap og våre ble født fortidlig og døde etter noen dager. Jeg sier ikke dette for å skremme deg. Men mest sannsynlig blir det premature barn og man må være forberedt på sykehusopphold både under graviditeten og etterpå. Anonymous poster hash: 60171...2b5
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2016 #10 Skrevet 16. juli 2016 Ei god venninne av meg fikk trillinger, de ble født prematur og det var noe sykehusopphold. Alle barna er i dag friske og raske, og er begynt på skole. Jeg vet hun og mannen fikk noe hjelp og avlastning fra kommunen. Anonymous poster hash: 70835...f4e
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2016 #11 Skrevet 16. juli 2016 Jeg er trilling Og har ofte spurt mamma: "hvordan greide du egentlig, å ha tre barn, i tillegg til det ene, du hadde?" Og det hun sier, er at JA, det kan være vanskelig. Spesielt når det er tre babyer, som skal sove på likt, som du sa. Men jeg har en enorm glede, i brødrene mine. Og har alltid følt, at vi er smeltet sammen, på en måte. Så, vi har alltid hatt en bursdag. Hvert vårt rom, men vi brukte vel egentlig bare ett, siden ingen av oss, ville sove, uten de andre. Og trillinger, blir så like, i tankemåten, etterhvert (siden de vokser opp sammen, og gjør alt sammen) at det sjelden forekommer krangling, blant dem. Så, ja. Du har en litt vanskeligere oppgave foran deg, enn mange andre... Med tanke på at mange oppgaver, må ganges, med tre. Men ikke alle, får oppleve det, å ha trillinger. Og ikke minst, det å være trilling. Men jeg er glad, for at jeg fikk oppleve det. For det var aldri en "første skoledag" uten de to andre. Og ingen fikk plage meg, siden brødrene mine, bestandig, sto rett bak. Så hvis du velger, å beholde disse trillingene, skal jeg love deg, at du får se, et bånd, mellom dem, som ikke ligner, noe annet. Det lover jeg. Herregud, jeg ble uvel av å lese det du skriver! ,,,,,,, Anonymous poster hash: 37839...817
Gjest Antarctica Skrevet 16. juli 2016 #12 Skrevet 16. juli 2016 Herregud, jeg ble uvel av å lese det du skriver! ,,,,,,, Anonymous poster hash: 37839...817 Kanskje du også er gravid...?
Anonym bruker Skrevet 16. juli 2016 #13 Skrevet 16. juli 2016 Jeg skal prøve å ikke dømme,jeg har selv tatt abort, men det høres litt forferdelig ut å ta abort med 3 friske barn. Skjønner du har det tøft nå.men for en gave a ! Anonymous poster hash: 6c05b...a7c
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2016 #14 Skrevet 17. juli 2016 Risikosvangerskap, og du blir etter all sannsynlighet innlagt tidlig. Har selv tvillinger på 6 mnd. Den ene er roen selv, den andre spinnvill. Hadde jeg hatt to av nr en hadde det vært halvparten så mye jobb som om jeg bare skulle hatt nr to. Det er ikke antallet det kommer an på! Siden dine blir premature, blir de rolige. Det blir tøft, men det går. Lykke til! Anonymous poster hash: 1e6d6...00c
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2016 #15 Skrevet 17. juli 2016 Gratulerer så mye med graviditeten! Du må være forberedt på å at svangerskapet blir tungt og langt, selvom du føder prematur. Du vil mest sannsynlig tilbringe rundt 1/3 (om ikke mer) av svangerskapet på sykehus, + store deler i egen seng hjemme. Du blir fort avhengig av folk til å hjelpe deg underveis. Så her gjelder det å forberede seg mentalt, planlegge og bli klar for å gi liv til tre fantastiske skapninger til Ønsker deg og dere masse lykke til! Dette klarer dere helt utmerket Anonymous poster hash: a2a2c...9c2
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2016 #16 Skrevet 17. juli 2016 Herregud, jeg ble uvel av å lese det du skriver! ,,,,,,, Anonymous poster hash: 37839...817 ?? Anonymous poster hash: 26f03...512
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2016 #17 Skrevet 17. juli 2016 Jeg er trilling Og har ofte spurt mamma: "hvordan greide du egentlig, å ha tre barn, i tillegg til det ene, du hadde?" Og det hun sier, er at JA, det kan være vanskelig. Spesielt når det er tre babyer, som skal sove på likt, som du sa. Men jeg har en enorm glede, i brødrene mine. Og har alltid følt, at vi er smeltet sammen, på en måte. Så, vi har alltid hatt en bursdag. Hvert vårt rom, men vi brukte vel egentlig bare ett, siden ingen av oss, ville sove, uten de andre. Og trillinger, blir så like, i tankemåten, etterhvert (siden de vokser opp sammen, og gjør alt sammen) at det sjelden forekommer krangling, blant dem. Så, ja. Du har en litt vanskeligere oppgave foran deg, enn mange andre... Med tanke på at mange oppgaver, må ganges, med tre. Men ikke alle, får oppleve det, å ha trillinger. Og ikke minst, det å være trilling. Men jeg er glad, for at jeg fikk oppleve det. For det var aldri en "første skoledag" uten de to andre. Og ingen fikk plage meg, siden brødrene mine, bestandig, sto rett bak. Så hvis du velger, å beholde disse trillingene, skal jeg love deg, at du får se, et bånd, mellom dem, som ikke ligner, noe annet. Det lover jeg. Trist at man ikke kan få være kun seg selv, selv om man er tvilling/trilling. Tvillingene mine har og et spesielt bånd som vi selvsagt styrker, men vi passer på at de får alenetid, egne opplevelser, være kun seg selv og egne venner innimellom. De sover på samme rom, det har de valgt selv, men de er to individuelle personer, selv om de er enegget. De skal få ha hver sine liv selv om de er så heldige å alltid ha en bestevenn! Anonymous poster hash: 60171...2b5
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2016 #18 Skrevet 17. juli 2016 Det går an å ta abort på en eller to at embroyene. Du trenger ikke få alle 3. Anonymous poster hash: 2e62c...8f5
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2016 #19 Skrevet 17. juli 2016 Trillinger er svært risikofylt. Det blir nok garantert premature og er ikke sikkert alle overlever 😢 Masse lykke til Anonymous poster hash: 5a01b...a57
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2016 #20 Skrevet 17. juli 2016 Jeg er trilling Og har ofte spurt mamma: "hvordan greide du egentlig, å ha tre barn, i tillegg til det ene, du hadde?" Og det hun sier, er at JA, det kan være vanskelig. Spesielt når det er tre babyer, som skal sove på likt, som du sa. Men jeg har en enorm glede, i brødrene mine. Og har alltid følt, at vi er smeltet sammen, på en måte. Så, vi har alltid hatt en bursdag. Hvert vårt rom, men vi brukte vel egentlig bare ett, siden ingen av oss, ville sove, uten de andre. Og trillinger, blir så like, i tankemåten, etterhvert (siden de vokser opp sammen, og gjør alt sammen) at det sjelden forekommer krangling, blant dem. Så, ja. Du har en litt vanskeligere oppgave foran deg, enn mange andre... Med tanke på at mange oppgaver, må ganges, med tre. Men ikke alle, får oppleve det, å ha trillinger. Og ikke minst, det å være trilling. Men jeg er glad, for at jeg fikk oppleve det. For det var aldri en "første skoledag" uten de to andre. Og ingen fikk plage meg, siden brødrene mine, bestandig, sto rett bak. Så hvis du velger, å beholde disse trillingene, skal jeg love deg, at du får se, et bånd, mellom dem, som ikke ligner, noe annet. Det lover jeg. Du bruker mye komma. Forferdelig å lese. Anonymous poster hash: 0cd6b...7dc
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2016 #21 Skrevet 17. juli 2016 Jeg kjenner faktisk tre tvillingsøsken jeg Ene er tre jenter, de er to-tre år yngre enn meg og vi vokste opp sammen. Andre er to år eldre enn min sønn, de går altså tre trinn over min sønn på skolen. Tredje ble født samtidig som min andre sønn. Min sønn lå et par dager på nyfødtintensiven sammen med disse tvillingene. Det jeg vet er at i vår kommune får trillingforeldre hjelp, en slags hysmorvikar som kommer hjem og hjelper med stell, sterilisering av flasker, klesvasken og det som måtte trengs. Noen timer hver eneste dag har de mottatt denne hjelpen. De har også fått sponset en del gratis bleier o.l. men det tror jeg var direkte fra Libero e.l Det blir nok et tungt svangerskap og et hektisk førstår, men der er nå utrolig hva man klarer når man står midt oppi det. Etterhvert vil de jo leke med hverandre og ha en utrolig glede av sine søsken. Ønsker dere masse lykke til. Det er jo et lite mirakel, jeg er sikker på at gleden vil overskygge arbeidet når dere bare får hodet over vannet. Småbarnsfasen er tross alt bare en kort fase i er langt liv, og tvillingene vil gi dere glede resten av deres levedager Anonymous poster hash: 95bf8...36b
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2016 #22 Skrevet 17. juli 2016 Jeg kjenner faktisk tre tvillingsøsken jeg Ene er tre jenter, de er to-tre år yngre enn meg og vi vokste opp sammen. Andre er to år eldre enn min sønn, de går altså tre trinn over min sønn på skolen. Tredje ble født samtidig som min andre sønn. Min sønn lå et par dager på nyfødtintensiven sammen med disse tvillingene. Det jeg vet er at i vår kommune får trillingforeldre hjelp, en slags hysmorvikar som kommer hjem og hjelper med stell, sterilisering av flasker, klesvasken og det som måtte trengs. Noen timer hver eneste dag har de mottatt denne hjelpen. De har også fått sponset en del gratis bleier o.l. men det tror jeg var direkte fra Libero e.l Det blir nok et tungt svangerskap og et hektisk førstår, men der er nå utrolig hva man klarer når man står midt oppi det. Etterhvert vil de jo leke med hverandre og ha en utrolig glede av sine søsken. Ønsker dere masse lykke til. Det er jo et lite mirakel, jeg er sikker på at gleden vil overskygge arbeidet når dere bare får hodet over vannet. Småbarnsfasen er tross alt bare en kort fase i er langt liv, og tvillingene vil gi dere glede resten av deres levedager Anonymous poster hash: 95bf8...36b Åh, autokorrekt. Jeg mener altså trillinger og ikke tvillinger. Tre jenter. De andre er to jenter og en gutt. De tredje er også tre jenter. Anonymous poster hash: 95bf8...36b
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2016 #23 Skrevet 17. juli 2016 Det vil nok gå kjempefint etterhvert. Men dere må belage dere på at den første tiden vil det ikke være mye tid til de andre to. Det vil sikkert være noen uker på sykehus der en av dere bor der. En velsignelse om alt går bra men helt klart en tøff barseltid. Anonymous poster hash: 1ed76...eb0
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2016 #24 Skrevet 17. juli 2016 Det går an å ta abort på en eller to at embroyene. Du trenger ikke få alle 3. Anonymous poster hash: 2e62c...8f5 Uten å ha vært i en slik situasjon selv, synes jeg egentlig at det, for meg, er mye verre. Det å liksom velge en eller to, det blir for tøft for meg. Alle eller ingen, mener jeg. Anonymous poster hash: 030a4...513
Anonym bruker Skrevet 17. juli 2016 #25 Skrevet 17. juli 2016 Uten å ha vært i en slik situasjon selv, synes jeg egentlig at det, for meg, er mye verre. Det å liksom velge en eller to, det blir for tøft for meg. Alle eller ingen, mener jeg. Anonymous poster hash: 030a4...513 Jeg fjernet en av tre. Aldri angret Anonymous poster hash: 44e78...38c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå