Gå til innhold

Hvordan hjelpe en som er i psykose?

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 timer siden, kirurgen skrev:

Ring legevakten, ring ambulanse.. det høres veldig lett ut hva? En tvangsinnleggelse på psykiatrisk er et overgrep som er så stort at det faktisk kan skape post traumatisk stess på den det gjelder.. I det hele tatt utrolig interessant å se hvor mange som har uttalt seg så lettvint om noe så alvorlig.

Ta å stabiliser broren din. Det vil si, lag litt rutiner rundt ham - som mat, turer, besøk ( hvis han fikser det ), se en film sammen. Det er ikke nødvendig at alt ser til samme klokkeslett og samme dag ( er han riktig dårlig kan han se et system der og.. ) men at han får litt ' landkjenning '. Hvis det er hasj han har røkt så er han inne i en organisk psykose, de går som regel over etter 6 måneder.

Til alle dere som babler om ambulanser og legevakter - PSYKIATRIEN FUNGERER ikke. De har ikke bevilgninger/ penger - han blir sittende på et rom å røyke sigaretter det er den hjelpen de har å gi. 

Hvis han sier ting som du føler ubehagelig, så vit at ' dette er ikke broren din ' - og la det bare prelle av. Det går som regel over, er han syk i over seks måneder burde du kontakte lege for da kan det være noe mere alvorlig enn en psykose han har fått.

Farlige råd du gir her!

Anonymkode: c1fd4...257

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg som er HI av tråden. Denne dagen er helt forferdelig å tenke tilbake på, vi fant han ikke tilslutt,dro hjem til leiligheten hans og der var det ingen som lukket opp. Vi måtte tilslutt ringe politiet å melde han savnet. Jeg trodde han hadde tatt livet sitt og var helt knust. Jeg sov lite den natten og ble plutselig ringt av AHUS kl 07.00 om at min bror hadde blitt innlagt. Han hadde blitt funnet langt unna hjemstedet sitt. Han hadde tatt mange busser hvor en av passasjerene ringte politiet. 

Han var helt ute av kontroll og ble tvangsinnlagt, han ble til og med lagt i belter i to døgn. Han kom til seg selv igjen etter 3døgn. 

For et halvt år siden ble han psykotisk igjen og jeg kjente til symptomene, jeg og mamma dro til leiligheten hans for å få han frivillig til lege,men han nektet. Denne gangen ringte vi ambulanse. Det endte med at det kom full politistyrke med skjold og hele pakken. Han gikk selv inn i ambulansen og ble igjen tvangsinnlagt. 

Om han blir syk igjen vet jeg ikke hva jeg gjør,for sånn han ble behandlet når han var tvangsinnlagt er IKKE greit,de som jobbet der var helt grusomme og sa ting som de aldri bør si til syke folk. Vil ikke at han skal tilbake dit. 

Anonymkode: afe0e...cf9

Skrevet
På 16. juli 2016 den 22.19, Anonym bruker skrev:

Det gjelder min bror og han vil ikke til lege. Han snakker masse rart,skriver mld som man ikke forstår,tror noen er ute etter han,hører stemmer, tror folk står utenfor døra hans osv...hva gjør jeg?er veldig bekymret.

Anonymous poster hash: 57a66...e46

Få han på sykehus. Du kan ikke snakke ham ut av psykose. Tro meg, har prøvd.

Anonymkode: add5e...7e3

Skrevet
På 2. september 2017 den 13.48, Anonym bruker skrev:

@kirurgenhvorfor drar du opp en tråd fra 2016?

Anonymkode: 7c5de...b4f

Hun har søkt på "psykose" eller "tvangsinnleggelse". Dette er hennes eneste innlegg på forumet.

Grunnen til at man kaller seg kirurgen og i tillegg bare leter etter dette innholdet - vel, det sier seg sjøl.

Anonymkode: add5e...7e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...