Gå til innhold

Hvordan hjelpe en som er i psykose?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gjelder min bror og han vil ikke til lege. Han snakker masse rart,skriver mld som man ikke forstår,tror noen er ute etter han,hører stemmer, tror folk står utenfor døra hans osv...hva gjør jeg?er veldig bekymret.

Anonymous poster hash: 57a66...e46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring legevakten

Anonymous poster hash: c8abc...a64

Skrevet

Ring ambulanse!

Anonymous poster hash: 28c37...c26
Skrevet

Leser du i det hele tatt innlegget før du svarer?han vil ikke til lege!

Skrevet

Han er ikke i stand til å resonere fornuftig hvis han er i psykose. Ring legevakt.

Anonymous poster hash: cd03c...794

Gjest Antarctica
Skrevet

Hvis du kan argumentere for at han er til fare for seg selv, kan han tvangsinnlegges. Tar han til seg mat og væske?

Skrevet

Ring legen hans. Be legen skaffe akuttpsykiatrien på hjemmebesøk for å gjøre en psykosevurdering, og eventuell innleggelse.

Hvis det haster kan du ringe legevakta med samme forespørsel, om du ikke tenker det er trygt å vente til mandag!

Hvordan hjelpe en som er i psykose? Det eneste du kan gjøre er å skaffe profesjonell hjelp!

Anonymous poster hash: 5a20f...d3c

Skrevet

Han har ringt meg og sagt så mye syke ting,folk er utenfor døra hele tiden og spionerer,bestekompisen er ute etter han og har stjålet bilen,politiet har vært der,snakket om elefanter og flodhester. Når jeg snakker med han høres han innimellom normal ut,men så sier han så mye rart. Er første steg og dra til legevakta Idag? Fastlegen tror jeg har ferie og det er uansett stengt Idag.

Skrevet

Ring legevakten og be om råd

Anonymous poster hash: 1cd2a...5d4

Skrevet

Snakket med dem og ingen andre råd enn å få han til lege.

Skrevet

Du kan bare hjelpe ham ved å ringe legevakt og gjøre alt du kan for å få ham innlagt. Hvis han er psykotisk trenger han medisinsk hjelp.

Anonymous poster hash: e7edf...4b4

Skrevet

Desverre må han nok til proffesjonell behandling når han er psykotisk. Får du ikke med han selv til legevakta, bør lege rykke ut, evt med ambulanse.

Det høres ut som han må legges inn.

Din bror er ikke istand til å vurdere seg selv, når han sier han ikke vil til legevakt.

Ring og få hjelp. De må rykke ut til han.

Anonymous poster hash: bc048...c5b

Skrevet

Ring en ambulanse.. Du kan ikke gjøre noe mer en å kontakte hjelp. Han må ha behandling og medisiner

Anonymous poster hash: 65180...5bc

Skrevet

Er han medisinert?

Psykose er forbigående, men han må observeres så lenge den står på, en person i psykose vil normalt oppfylle vilkårene for tvangsinnleggelse, alvirlig sinnslidelse og enten at han a) får sin utsikt til helbredelse eller vesentlig bedring i betydelig grad redusert, eller det er stor sannsynlighet for at vedkommende i meget nær framtid får sin tilstand vesentlig forverret, eller B) utgjør en nærliggende og alvorlig fare for eget eller andres liv eller helse.

Du må om fastlege eller legevaktslege for å få han lagt inn til 24 timers tvangsobservasjon, hvorpå lege da evt overfører han til videre tvungen behandling, minimum 20 dager.

Høres it som din bror har mye av de samme symptomene som min svoger, han er paranoid schizofren, og har vært inn og ut av psykose i 16 år. Dette er ikke noe familien kan ta seg av selv!

Anonymous poster hash: f68ff...fe5

Skrevet

Aner ikke hvor det smilefjeset dukket opp, høyst upassende, og helt utilsiktet. Se bort fra det.

Skrevet

En I familien min var likedan for en stund siden. Sa mye av de samme tingene og var helt paranoid. Der ringte vi politiet og legevakt. Ville at han skulle tvanglseggesende. Men det gikk ikke. Personen måtte være direkte I fare for seg selv eller andre. Ville tatt en prat med broren din en gang til. Så ringe. Lykke til.

Anonymous poster hash: eb5d5...06c

Skrevet

Tvangsinnlegges skulle det stå

Skrevet

Han VIL ikke til lege? Du sier jo at han er i en psykose? Men samtidig mener du han er i stand til å ta en slik vurdering og avgjørelse selv...? Hmmm.... 

Anonymous poster hash: e480f...ca5
Skrevet

Ring 113 og si at broren din er psykotisk og vil ikke legges inn. Da kommer ambulanse (mulig med politistøtte).

Aktiv psykose er tvangsinnlegelsesgrunn.

Og han må innlegges. Skadelig for hjernen å Være psykotisk over lang tid.

Anonymous poster hash: 6023f...ec7

Skrevet

En I familien min var likedan for en stund siden. Sa mye av de samme tingene og var helt paranoid. Der ringte vi politiet og legevakt. Ville at han skulle tvanglseggesende. Men det gikk ikke. Personen måtte være direkte I fare for seg selv eller andre. Ville tatt en prat med broren din en gang til. Så ringe. Lykke til.

Det stemmer ikke, som oftest er det ikke fare-vilkåret som brukes ved tvangsinnleggelser etter §3-1, men det andre alternativet ; "får sin utsikt til helbredelse eller vesentlig bedring i betydelig grad redusert, eller det er stor sannsynlighet for at vedkommende i meget nær framtid får sin tilstand vesentlig forverret" så da har dere blitt misinformert

• 3 måneder senere...
Skrevet

Hvordan gikk dette? Fikk han hjelp? Og hvordan fikk du/dere/han selv han til behandling?

Dette er HELT forjævlig, så sender deg en stor klem <3 Har bekymret vettet av meg i det siste. Hadde en ganske skremmende episode med min egen bror for en ukes tid siden, jeg ble helt satt ut og visste ikke hva jeg skulle gjøre, da han aldri har vært psykotisk før. Han er gjennom en livskrise som bare har forværret og forværret psyken hans. Han har alltid vært veldig sterk, men dette har tatt knekken på han, og det er helt forjævlig å være vitne til. Da jeg var med han og han falt i psykose,, spurte jeg han om han kunne være så snill å være med til legevakten. Han nektet for at han trengte legehjelp, jeg måtte bare forstå at, og så kom alle de usammenhengende vrangforestillingene. Jeg ringte legevakten senere. Jeg måtte gi de adressen og tlf nr hans, det syns jeg var helt jævlig.

Jeg har skrevet en lang mld til han om hvor glad jeg er i han etc, og oppfordret han til å søke hjelp. Har siden vært helt ute av meg av bekymring og ikke visst hvor jeg skal henvende meg for å få informasjon om hvordan jeg kan forholde meg til han og situasjonen på best mulig måte.Og hvordan han kan få hjelp. Eller hvordan jeg kan få han til å få hjelp..veldig fortvilende situasjon 

Anonymous poster hash: c704c...468
Skrevet

...glemte å si at ha  ikke var hjemme når legevakten kom for å hente han. Han skjønte hva som foregikk, de ringte han FØR jeg undersøkte om han var hjemme.

Anonymous poster hash: c704c...468
Skrevet

Det stemmer ikke, som oftest er det ikke fare-vilkåret som brukes ved tvangsinnleggelser etter §3-1, men det andre alternativet ; "får sin utsikt til helbredelse eller vesentlig bedring i betydelig grad redusert, eller det er stor sannsynlighet for at vedkommende i meget nær framtid får sin tilstand vesentlig forverret" så da har dere blitt misinformert

Vi måtte melde kommunen til fylkesmannen før vi fikk tvangsinnlagt mamma. Gikk 4 måneder uten å ta medisiner og i psykose. Hun er aldri blitt den samme. Ikke sikkert det hadde vært annerledes om vi fikk hjelp før, men tanken slår meg jo innimellom..

Hi: du må prøve å få han til lege og ta det derfra. Vi lurte mamma til lege. Hun ble tvangsinnlagt, men da hadde vi skrevet A4 ark til legen om alt det rare hun sa og gjorde. Men da hadde det gått en god stund der hun vaset rundt på nattestid i vinterkulda..

Blir han ikke innlagt så må du se om du orker å presse på der du kan for å synliggjøre alvoret. Skjerming for stimuli og minst mulig konflikter er viktig og forsøke å sørge for basalbehovene.

Anonymous poster hash: 96214...ffb

• 10 måneder senere...
Skrevet

Ring legevakten, ring ambulanse.. det høres veldig lett ut hva? En tvangsinnleggelse på psykiatrisk er et overgrep som er så stort at det faktisk kan skape post traumatisk stess på den det gjelder.. I det hele tatt utrolig interessant å se hvor mange som har uttalt seg så lettvint om noe så alvorlig.

Ta å stabiliser broren din. Det vil si, lag litt rutiner rundt ham - som mat, turer, besøk ( hvis han fikser det ), se en film sammen. Det er ikke nødvendig at alt ser til samme klokkeslett og samme dag ( er han riktig dårlig kan han se et system der og.. ) men at han får litt ' landkjenning '. Hvis det er hasj han har røkt så er han inne i en organisk psykose, de går som regel over etter 6 måneder.

Til alle dere som babler om ambulanser og legevakter - PSYKIATRIEN FUNGERER ikke. De har ikke bevilgninger/ penger - han blir sittende på et rom å røyke sigaretter det er den hjelpen de har å gi. 

Hvis han sier ting som du føler ubehagelig, så vit at ' dette er ikke broren din ' - og la det bare prelle av. Det går som regel over, er han syk i over seks måneder burde du kontakte lege for da kan det være noe mere alvorlig enn en psykose han har fått.

Skrevet
1 time siden, kirurgen skrev:

Ring legevakten, ring ambulanse.. det høres veldig lett ut hva? En tvangsinnleggelse på psykiatrisk er et overgrep som er så stort at det faktisk kan skape post traumatisk stess på den det gjelder.. I det hele tatt utrolig interessant å se hvor mange som har uttalt seg så lettvint om noe så alvorlig.

Ta å stabiliser broren din. Det vil si, lag litt rutiner rundt ham - som mat, turer, besøk ( hvis han fikser det ), se en film sammen. Det er ikke nødvendig at alt ser til samme klokkeslett og samme dag ( er han riktig dårlig kan han se et system der og.. ) men at han får litt ' landkjenning '. Hvis det er hasj han har røkt så er han inne i en organisk psykose, de går som regel over etter 6 måneder.

Til alle dere som babler om ambulanser og legevakter - PSYKIATRIEN FUNGERER ikke. De har ikke bevilgninger/ penger - han blir sittende på et rom å røyke sigaretter det er den hjelpen de har å gi. 

Hvis han sier ting som du føler ubehagelig, så vit at ' dette er ikke broren din ' - og la det bare prelle av. Det går som regel over, er han syk i over seks måneder burde du kontakte lege for da kan det være noe mere alvorlig enn en psykose han har fått.

@kirurgenhvorfor drar du opp en tråd fra 2016?

Anonymkode: 7c5de...b4f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...