Luksusdyret Skrevet 14. juli 2016 #1 Skrevet 14. juli 2016 Har prøvd et par ganger og blir jo bare tull. Hvis man ikke har nok vann, så gnir man jo halvtørr klut under armene. Har man nok vann og såpe, så renner jo vannet nedover kroppen når man gnir. Så må man jo skylle kluten og vaske en gang til, uten såpe denne gangen. Man er da nødt til å være naken, og vannet renner nedover kroppen og beina. Er det ikke mer praktisk å ta en kjapp dusj? Misforstå meg rett, jeg har ikke noe imot klutvask generelt, bare forstår ikke hvorfor det skal være praktisk? Jeg synes det er mer pes enn nytte.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2016 #2 Skrevet 14. juli 2016 Jeg tror det må være noe galt med klutene dine. Det du beskriver er ikke noe problem her. Anonymous poster hash: cf9ab...523
BellaSuz Skrevet 14. juli 2016 #3 Skrevet 14. juli 2016 Det er rimelig enkelt.... Ta en klut, ha under rennende vann, vri opp så det ikke renner av den, og vask ansikt, hender og til slutt underliv. Bruker ikke såpe, det trengs ikke. Vasker ungene med klut morgen og kveld de dagene de ikke dusjer. Vasker alltid ansikt om morgenen for å få bort søvn fra øyene. Synes det er uhygienisk å ikke vaske ungene med klut mellom dusj/bad😳
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2016 #4 Skrevet 14. juli 2016 Det er kjempepraktisk. Raskt og effektivt. Ikke noe søl med mine kluter i alle fall. Anonymous poster hash: 8db7d...e61
Luksusdyret Skrevet 14. juli 2016 Forfatter #5 Skrevet 14. juli 2016 Blir dere rene og luktfrie uten såpe? Altså, svettelukta går jo ikke bort uten såpe, min erfaring ihvertfall. Da må dere svette enormt lite i så fall... Og hvis jeg har vridd den, blir den jo nesten tørr....
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2016 #6 Skrevet 14. juli 2016 Noe alvorlig galt med klutene dine😂 Slik gjør vi det her i huset: Man fyller vasken med lunket (eller litt varmt) vann. Mens det renner vann fra springen tilsetter vi en dæsj med såpe (eller for dere som må ha det inn med teskje: man tilsetter en teskje såpe). Så tar man en ren klut fra hyllen, skuffen eller hvor dere nå liker å oppbevare kluter. Så legger man kluten oppi såpevannet. Etter at kluten har ligger i såpevannet i ca. tre sekunder (valgfritt) tar man så og vrir kluten. Det er her den vanskelige delen kommer. Man må vri akkurat såpass at det slutter å renne, men ikke så mye at den blir tørr. Etter en tid som klutvasker går dette helt automatisk, til og med småbarn klarer det med pittelitt trening, så ikke mist motet for tidlig! Så begynner man vaskeprosessen: Først vasker man ansiktet. Her kan man improvisere litt. Man kan begynne med pannen og vaske seg nedover, eller man kan begynne med haken og vaske seg oppover. Om du syns det er vanskelig å skulle huske flere måter å vaske seg på ville jeg konsentrert meg om en: fra toppen og ned. Og slik kommer vi til neste del, under armene. Før man begynner må man gjenta skylle- og vrimanøveren. Etter ny skylling er det klart for siste del. Her må man vaske seg først framme og så bak, før man skyller kluten under rennende vann og slenger den i maskina/legger i egen kurv for brukte rumpekluter ol. Disse skal vaskes for seg på 90 grader. AAaaah... DET var godt å få ut... Etter alle disse hjelpeløse innleggene om klutvask jeg har sett i det siste😳 Anonymous poster hash: 567c3...6b4
Luksusdyret Skrevet 14. juli 2016 Forfatter #7 Skrevet 14. juli 2016 (endret) Noe alvorlig galt med klutene dine Slik gjør vi det her i huset: Man fyller vasken med lunket (eller litt varmt) vann. Mens det renner vann fra springen tilsetter vi en dæsj med såpe (eller for dere som må ha det inn med teskje: man tilsetter en teskje såpe). Så tar man en ren klut fra hyllen, skuffen eller hvor dere nå liker å oppbevare kluter. Så legger man kluten oppi såpevannet. Etter at kluten har ligger i såpevannet i ca. tre sekunder (valgfritt) tar man så og vrir kluten. Det er her den vanskelige delen kommer. Man må vri akkurat såpass at det slutter å renne, men ikke så mye at den blir tørr. Etter en tid som klutvasker går dette helt automatisk, til og med småbarn klarer det med pittelitt trening, så ikke mist motet for tidlig! Så begynner man vaskeprosessen: Først vasker man ansiktet. Her kan man improvisere litt. Man kan begynne med pannen og vaske seg nedover, eller man kan begynne med haken og vaske seg oppover. Om du syns det er vanskelig å skulle huske flere måter å vaske seg på ville jeg konsentrert meg om en: fra toppen og ned. Og slik kommer vi til neste del, under armene. Før man begynner må man gjenta skylle- og vrimanøveren. Etter ny skylling er det klart for siste del. Her må man vaske seg først framme og så bak, før man skyller kluten under rennende vann og slenger den i maskina/legger i egen kurv for brukte rumpekluter ol. Disse skal vaskes for seg på 90 grader. AAaaah... DET var godt å få ut... Etter alle disse hjelpeløse innleggene om klutvask jeg har sett i det siste Anonymous poster hash: 567c3...6b4 Føler du deg bedre etter å ha tømt ut litt edder og galle, stakkars? God bedring, sov godt og drøm søtt Det er jo ferie i de fleste barnehager nå så du får hvile fra din jobb som ufaglært barnehageassistent - ser skaden allerede har skjedd når du snakker med voksne som om de var små barn. Til dere andre som ikke trenger å slenge dritt - takk for konstruktive svar. Jeg er ikke norsk og har aldri hørt om klutvask før jeg startet å vanke her på forumet. Og som sagt, så funker det ikke for meg av en eller annen grunn. Jeg har ikke IQ på 30 av den grunn, eller har Downs syndrom/andre lidelser som gjør at jeg er psykisk utviklingshemmet, slik siste anonym gjerne vil fremstille meg. Endret 14. juli 2016 av MrsRiddick
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2016 #8 Skrevet 14. juli 2016 Føler du deg bedre etter å ha tømt ut litt edder og galle, stakkars? God bedring, sov godt og drøm søtt Det er jo ferie i de fleste barnehager nå så du får hvile fra din jobb som ufaglært barnehageassistent - ser skaden allerede har skjedd når du snakker med voksne som om de var små barn. Til dere andre som ikke trenger å slenge dritt - takk for konstruktive svar. Jeg er ikke norsk og har aldri hørt om klutvask før jeg startet å vanke her på forumet. Og som sagt, så funker det ikke for meg av en eller annen grunn. Jeg har ikke IQ på 30 av den grunn, eller har Downs syndrom/andre lidelser som gjør at jeg er psykisk utviklingshemmet, slik siste anonym gjerne vil fremstille meg. Men humor har du ikke!🙄 Anonymous poster hash: 567c3...6b4
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2016 #9 Skrevet 14. juli 2016 Hi, jeg tror 6b4 mente det som et humoristisk innslag, ikke på noen måte ment for å gjøre narr av deg. I hvert fall tolket jeg det ikke slik. Du spør jo bare helt nøytralt. Jeg tror 6b4 heller mente dette til alle de andre her inne som nærmest har en fobi mot klutvask. Hele poenget er å vri kluten opp akkurat pass slik at det ikke rinner vann fra den og heller ikke at kluten blir for tørr. Det er bare en vanesak. Jeg gjør det litt anderledes enn 6b4. Ansiktet vasker jeg uten klut, ergo vasker jeg kun under armene og underlivet. Har jeg en slik klut som du stikker hånden i gjør jeg den passe våt, har på såpe på ene siden og vasker under armene og i underlivet, deretter snur jeg kluten til den såpefrie siden og vasker over med den siden samme steder. Har jeg en firkantet klut så bretter jeg den, har såpe på ene halvparten (som nå er dobbel), vasker, snur kluten til andre halvsiden og vasker over der også. Det lukter aldri av meg, får tilbakemeldinger på at jeg alltid lukter godt (bruker aldri parfyme eller sterke såpeprodukter). Det tar ikke lang tid å dusje om man bare dusjer kroppen, men det går enda raskere å vaske seg med klut. Så det kan være veldig praktisk om man har det travelt. Har jeg mensen liker jeg best å dusje, spesielt på morgenen. Har jeg hatt sex så dusjer jeg alltid etterpå eller neste morgen om jeg har sex på kvelden. Anonymous poster hash: 8258f...cb0
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2016 #10 Skrevet 14. juli 2016 Men humor har du ikke! Anonymous poster hash: 567c3...6b4 Hi forteller at hun opprinnelig ikke er norsk. Noe av det vanskeligste å forstå på nye språk, spesielt skriftlig, det kan være ironi. Så Hi kan ha god humoristisk sans ellers, selv om hun ikke så det som nordmenn flest ville forstå. Jeg har tidligere skrevet at jeg tolket innlegget ditt humoristisk og egentlig ikke rettet mot HI, men jeg vil tro at også alle klutefobikerne her vil slite med å se humoren i innlegget ditt Hi spurte for å lære og det synes jeg er helt ok Anonymous poster hash: 8258f...cb0
Gjest Antarctica Skrevet 14. juli 2016 #12 Skrevet 14. juli 2016 Klutvask er praktisk for: Steder uten dusj (hytta o.l., også et norsk konsept at alt skal være primitivt) Sengeliggende pasienter Små barn som går bananas når de ser vann, enten av panikk eller av fryd Veldig tidsknappe situasjoner, der det handler om å fjerne lukt fort Ganger da man har gips på her eller der og ikke bør få vann på den Og sikkert noen flere situasjoner jeg ikke kommer på.
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2016 #13 Skrevet 14. juli 2016 For å gjøre det mer komplisert synes jeg det er skam-ekkelt å risikere å vaske seg rundt munnen med den mannen har vasket seg i rumpa med, så her er ulike kluter til ulikt formål. Anonymous poster hash: 52521...982
Hjertefru Skrevet 14. juli 2016 #14 Skrevet 14. juli 2016 Føler du deg bedre etter å ha tømt ut litt edder og galle, stakkars? God bedring, sov godt og drøm søtt Det er jo ferie i de fleste barnehager nå så du får hvile fra din jobb som ufaglært barnehageassistent - ser skaden allerede har skjedd når du snakker med voksne som om de var små barn. Til dere andre som ikke trenger å slenge dritt - takk for konstruktive svar. Jeg er ikke norsk og har aldri hørt om klutvask før jeg startet å vanke her på forumet. Og som sagt, så funker det ikke for meg av en eller annen grunn. Jeg har ikke IQ på 30 av den grunn, eller har Downs syndrom/andre lidelser som gjør at jeg er psykisk utviklingshemmet, slik siste anonym gjerne vil fremstille meg. Nå ble jeg nysgjerrig på en ting. Du sier du ikke er norsk, og det er tydelig at du betrakter klutvask som et norsk fenomen. Da jeg vokste opp på søttitallet ble jeg vasket med klut. Vi hadde jo dusj og bad, men det var ikke vanlig hos oss i hvertfall å bade daglig. Da min mor vokste opp hadde ikke familien hennes bad, og mormor måtte bære vann hundre meter opp en bakke. Så den tiden var man avhengig av klut og vaskevannsfat for å opprettholde normal hygiene mellom ukentlig bad. Som var et tungvint prosjekt. Var det ikke sånn i "gamle dager" i ditt hjemland? Fikk dere innlagt vann på 1700-tallet? Litt rotete formulert, men håper du skjønner spørsmålet. Dette er ikke for å være vemmelig, men greier ikke helt å følge deg i argumentasjonen med at du ikke har erfaring fra klutvask fordi du er utlending.
Mandala Skrevet 14. juli 2016 #15 Skrevet 14. juli 2016 Jeg er enig med deg, Riddick. Jeg kan overhodet ikke forstå at klutvask skal være verken raskt eller effektivt. Jeg får det ganske enkelt ikke til, men har også prøvd relativt sjeldent. Og de gangene jeg prøver så ender jeg opp i dusjen likevel.
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2016 #16 Skrevet 15. juli 2016 Føler du deg bedre etter å ha tømt ut litt edder og galle, stakkars? God bedring, sov godt og drøm søtt Det er jo ferie i de fleste barnehager nå så du får hvile fra din jobb som ufaglært barnehageassistent - ser skaden allerede har skjedd når du snakker med voksne som om de var små barn. Til dere andre som ikke trenger å slenge dritt - takk for konstruktive svar. Jeg er ikke norsk og har aldri hørt om klutvask før jeg startet å vanke her på forumet. Og som sagt, så funker det ikke for meg av en eller annen grunn. Jeg har ikke IQ på 30 av den grunn, eller har Downs syndrom/andre lidelser som gjør at jeg er psykisk utviklingshemmet, slik siste anonym gjerne vil fremstille meg. Du snakker om at anonym 6b4 tømmer ut eder og galle, mens du gjør narr av barnehageassistenter og folk med downs syndom ....nice...... Du er ikke det spor bedre Anonymous poster hash: 8a5e9...c48
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2016 #17 Skrevet 15. juli 2016 Noe alvorlig galt med klutene dine😂 Slik gjør vi det her i huset: Man fyller vasken med lunket (eller litt varmt) vann. Mens det renner vann fra springen tilsetter vi en dæsj med såpe (eller for dere som må ha det inn med teskje: man tilsetter en teskje såpe). Så tar man en ren klut fra hyllen, skuffen eller hvor dere nå liker å oppbevare kluter. Så legger man kluten oppi såpevannet. Etter at kluten har ligger i såpevannet i ca. tre sekunder (valgfritt) tar man så og vrir kluten. Det er her den vanskelige delen kommer. Man må vri akkurat såpass at det slutter å renne, men ikke så mye at den blir tørr. Etter en tid som klutvasker går dette helt automatisk, til og med småbarn klarer det med pittelitt trening, så ikke mist motet for tidlig! Så begynner man vaskeprosessen: Først vasker man ansiktet. Her kan man improvisere litt. Man kan begynne med pannen og vaske seg nedover, eller man kan begynne med haken og vaske seg oppover. Om du syns det er vanskelig å skulle huske flere måter å vaske seg på ville jeg konsentrert meg om en: fra toppen og ned. Og slik kommer vi til neste del, under armene. Før man begynner må man gjenta skylle- og vrimanøveren. Etter ny skylling er det klart for siste del. Her må man vaske seg først framme og så bak, før man skyller kluten under rennende vann og slenger den i maskina/legger i egen kurv for brukte rumpekluter ol. Disse skal vaskes for seg på 90 grader. AAaaah... DET var godt å få ut... Etter alle disse hjelpeløse innleggene om klutvask jeg har sett i det siste😳 Anonymous poster hash: 567c3...6b4 Du har såpevann i vasken? Håper du vasker vasken skikkelig før bruk så det ikke blir det bakteriebadet fra tidligere vasking og tannpuss. Hvorfor i alle dager tar du ikke såpe direkte på kluten og skyller i rennende vann mellom hver vasking på kroppen? Skikkelig ulekkert å bruke det samme såpevannet om igjen etter gjentatte skyllinger. Kan sammenlignes med å bruke brukt oppvaskvann til å vaske kjøkkenbenken med. Du gjør vel ikke det også? Anonymous poster hash: a6a5d...5a9
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2016 #18 Skrevet 15. juli 2016 Du har såpevann i vasken? Håper du vasker vasken skikkelig før bruk så det ikke blir det bakteriebadet fra tidligere vasking og tannpuss. Hvorfor i alle dager tar du ikke såpe direkte på kluten og skyller i rennende vann mellom hver vasking på kroppen? Skikkelig ulekkert å bruke det samme såpevannet om igjen etter gjentatte skyllinger. Kan sammenlignes med å bruke brukt oppvaskvann til å vaske kjøkkenbenken med. Du gjør vel ikke det også? Anonymous poster hash: a6a5d...5a9 Det kan vel heller sammenliknes med å bruke det samme oppvaskvannet til å vaske to tallerkener og så bruke oppvaskkummen om igjen neste dag. Det er rett og slett ingen helserisiko forbundet med dette. Anonymous poster hash: cf9ab...523
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2016 #19 Skrevet 15. juli 2016 Jeg klarer heller ikke se at klutvask skal være så mye enklere og ta så mye mindre tid enn en dusj. Kle av seg må man gjøre uansett. En kjapp dusj for å vaske ansikt og kropp tar maks 1 minutt. Tørke seg må man gjøre uansett. Jeg synes iallefall dusj er like raskt, enklere, jeg føler meg renere og mer vel, ingen kluter som har vært brukt i underlivet i vasken, og ingen våte kluter som må lagres og vaskes. Er jeg på tur et sted hvor det ikke er dusj bruker jeg såklart klut eller våtservietter, og bruker minst like lang tid og føler meg mindre vel Smak og behag. Anonymous poster hash: 2e645...c75
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2016 #20 Skrevet 15. juli 2016 Det kan vel heller sammenliknes med å bruke det samme oppvaskvannet til å vaske to tallerkener og så bruke oppvaskkummen om igjen neste dag. Det er rett og slett ingen helserisiko forbundet med dette. Anonymous poster hash: cf9ab...523 Jeg siktet til det å dyppe kluten i brukt oppvaskvann for så å vaske kjøkkenbenken. Anonymous poster hash: a6a5d...5a9
Luksusdyret Skrevet 15. juli 2016 Forfatter #21 Skrevet 15. juli 2016 Du snakker om at anonym 6b4 tømmer ut eder og galle, mens du gjør narr av barnehageassistenter og folk med downs syndom ....nice...... Du er ikke det spor bedre Anonymous poster hash: 8a5e9...c48 Jeg gjør ikke narr av folk med Downs når jeg skriver at det er en utviklingshemming, og at jeg ikke har det? Det er jo selvsagt at man må snakke mer "inn med teskje" med folk som har utviklingshemming, fordi de ikke har de samme forutsetninger til å forstå hva som blir sagt. Jeg gjør heller ikke narr av barnehageassistenter. Men når denne anonyme prater til voksne som om de var barn, kan det tyde på at hun jobber i barnehage (der man MÅ jo prate med barn hele tiden) og har fått en liten "yrkesskade", slik at hun overfører snakkestilen til samtaler med voksne.
Luksusdyret Skrevet 15. juli 2016 Forfatter #22 Skrevet 15. juli 2016 Hi forteller at hun opprinnelig ikke er norsk. Noe av det vanskeligste å forstå på nye språk, spesielt skriftlig, det kan være ironi. Så Hi kan ha god humoristisk sans ellers, selv om hun ikke så det som nordmenn flest ville forstå. Jeg har tidligere skrevet at jeg tolket innlegget ditt humoristisk og egentlig ikke rettet mot HI, men jeg vil tro at også alle klutefobikerne her vil slite med å se humoren i innlegget ditt Hi spurte for å lære og det synes jeg er helt ok Anonymous poster hash: 8258f...cb0 Jeg kan ironi. Det jeg ikke kan, er forsøk på latterliggjøring, med etterfølgende "har du ikke sans for humor eller"? Kjent hersketeknikk. Det blir som å dytte noen i en sølepytt slik at personen blir våt og skitten, og spør hvorfor han/hun ikke ler, om hun da mangler sans for humor.
Luksusdyret Skrevet 15. juli 2016 Forfatter #23 Skrevet 15. juli 2016 Nå ble jeg nysgjerrig på en ting. Du sier du ikke er norsk, og det er tydelig at du betrakter klutvask som et norsk fenomen. Da jeg vokste opp på søttitallet ble jeg vasket med klut. Vi hadde jo dusj og bad, men det var ikke vanlig hos oss i hvertfall å bade daglig. Da min mor vokste opp hadde ikke familien hennes bad, og mormor måtte bære vann hundre meter opp en bakke. Så den tiden var man avhengig av klut og vaskevannsfat for å opprettholde normal hygiene mellom ukentlig bad. Som var et tungvint prosjekt. Var det ikke sånn i "gamle dager" i ditt hjemland? Fikk dere innlagt vann på 1700-tallet? Litt rotete formulert, men håper du skjønner spørsmålet. Dette er ikke for å være vemmelig, men greier ikke helt å følge deg i argumentasjonen med at du ikke har erfaring fra klutvask fordi du er utlending. Jeg er født på 80-tallet, og vi hadde badekar og dusj hele tiden. Min mor badet i badekar da hun var liten og delte leilighet med to andre familier. Hva min mormor gjorde vet jeg ikke, har aldri hatt kontakt med henne. Faren min er vokst opp på gård, og de hadde badekar, dusj, badestamp og diverse.
Luksusdyret Skrevet 15. juli 2016 Forfatter #24 Skrevet 15. juli 2016 Jeg klarer heller ikke se at klutvask skal være så mye enklere og ta så mye mindre tid enn en dusj. Kle av seg må man gjøre uansett. En kjapp dusj for å vaske ansikt og kropp tar maks 1 minutt. Tørke seg må man gjøre uansett. Jeg synes iallefall dusj er like raskt, enklere, jeg føler meg renere og mer vel, ingen kluter som har vært brukt i underlivet i vasken, og ingen våte kluter som må lagres og vaskes. Er jeg på tur et sted hvor det ikke er dusj bruker jeg såklart klut eller våtservietter, og bruker minst like lang tid og føler meg mindre vel Smak og behag. Anonymous poster hash: 2e645...c75 Det er liksom det jeg ville frem til. Man kler av seg på hele kroppen, man bruke tid på først å vaske seg med såpe på flere plasser med klut, vri om kluten, skylle den og vaske seg en gang til med vann. Tørke de våte stedene med håndkle. Blir mer vask også - både klut og håndkle, istedet for bare håndkle. I løpet av denne rutinerunden hadde jeg rukket å dusje to ganger.
Anonym bruker Skrevet 15. juli 2016 #25 Skrevet 15. juli 2016 Jeg gjør ikke narr av folk med Downs når jeg skriver at det er en utviklingshemming, og at jeg ikke har det? Det er jo selvsagt at man må snakke mer "inn med teskje" med folk som har utviklingshemming, fordi de ikke har de samme forutsetninger til å forstå hva som blir sagt. Jeg gjør heller ikke narr av barnehageassistenter. Men når denne anonyme prater til voksne som om de var barn, kan det tyde på at hun jobber i barnehage (der man MÅ jo prate med barn hele tiden) og har fått en liten "yrkesskade", slik at hun overfører snakkestilen til samtaler med voksne. Hjelpes tid, man får ikke sånne yrkesskader av å jobbe i barnehage Anonymous poster hash: 8a5e9...c48
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå