Gå til innhold

Store stebarn (studenter)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du har noe mer latterliggjøring av meg som person, bes det om at det tas på PM. Det er ufint å kuppe tråden :)

Jeg skjønner ikke helt hva du vil oppnå her. Jeg har ikke sett latterliggjøring eller kupping av tråd.

Stebarn må rydde etter seg, de kan fint lage middag og vaske sine egne klær. Å bidra økonomisk bør de gjøre hvis de MÅ ha det dyreste pålegget eller bøtter innpå med brus.

Men de er studenter som mest sannsynlig ikke har allverdens med penger.

Anonymous poster hash: b8ae8...b52

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Totalt uenig med de flestse her. Hvorfor i huleste skal hun lage all mat til voksne friske mennesker, vaske oppvasken og klærne deres og la dem spise så mye de vil uten å bidra økonomisk? Hva slags udugelige latsabber uten samvittighet er dette? Dere har misforstått - en stemor har forpliktelser overfor BARN. En 25-åring er ikke et barn. Hvis de er så "fattige studenter" som den ene her skriver og ikke har råd til mat, så får de finne seg sommerjobb sånn som alle andre studenter må. Hvorfor må HI, som ikke en gang er moren deres, lage mat til dem, betale all mat de har lyst på og vaske dritten deres?

Jeg er ikke stemor. Men hvis mine voksne barn på 25 år kommer hjem og forlanger å få alt servert, vasket, og all maten betalt - altså bo på et sånt gratis hotell, så får de ganske så fort vite hvor døra er. Det er da måte på hvor mange puter under armene man skal sy på VOKSNE (!) barn! Og det er rart at på DiB er stemor forpliktet til å være slaven til stebarna og sette dem først hele tiden, uansett om de er 5 eller 25. Hvor går grensen da? Mener dere at HI skal fortsette å servere og tjene disse "barna" når de er 40? Stille som kausjonist hvis noen av disse "barna" får forbrukslån og må betale det ut? Slike holdninger fører til at barn blir til hjelpesløse bortskjemte voksne som ikke er forberedt på virkeligheten. Til og med mine forholdsvis små barn i småskolealder rydder etter seg, higer etter å hjelpe til med matlaging, hjelper til med småsøsken osv uten å måtte mases på. Jeg vil da forvente av voksne mennesker på 25 at de vasker sin egen dritt og rydder etter seg, og bidrar økonomisk, og ikke bare tømmer kjøleskapet i tide og utide uten å si fra, når de er på langvarig feriebesøk.

Jesus, så arg du ble! Hva skjedde her liksom? Du har lest mye mer her enn jeg oppfatter...

Skrevet

Så da lar du dem tømme kjøleskap så dere er fri for pålegg når dere andre skal spise frokost for eksempel? Hvordan funker det?

Jeg forlanger ikke at barna mine fyller på etterhvert som de spiser nei.

Anonymous poster hash: 85aa2...daf

Skrevet

Så da lar du dem tømme kjøleskap så dere er fri for pålegg når dere andre skal spise frokost for eksempel? Hvordan funker det?

Jeg starter med å sørge for at vi har nok mat.

Anonymous poster hash: 85aa2...daf

Gjest Antarctica
Skrevet

Og jo, Pashla, det var flere som mente hun måtte lage mat, ihvertfall 2 stk, hvis du leser gjennom trådens side 1. HI skriver at de bare tømmer kjøleskap for ting de liker - er det virkelig greit? Å bare spise ting fra kjøleskapet og ikke fylle på? Uansett hvor fattig student man er?

Før du svarte hadde 7 andre svart. Fem spurte hvorfor hun måtte gjøre noe ekstra og om ikke dette kunne være en ressurs for småsøskenet. To (meg inkludert) mente at de måtte ta opp etter seg selv.

Din hellige vrede kom dermed rett ut av lufta som angrep på en eller annen "generell tone" i forutgående innlegg - for de hadde ikke den tonen. Alle her mener de kan ta opp etter seg selv (men ikke at de skal betale for maten de spiser). Når du får det til å bli at HI skal være en tjener er det inni hodet ditt.

Skrevet

Hvis du har noe mer latterliggjøring av meg som person, bes det om at det tas på PM. Det er ufint å kuppe tråden :)

Å gjøre deg til latter klarte du helt på egen hånd her

Anonymous poster hash: 9ae34...5fb

Skrevet

Jeg har to bonusbarn som får lov å komme og gå her som de vil, nå bor de endelig i samme by så de bor ikke i huset her. Jeg har sagt ifra at de bare kan komme og gå som de vil, men jeg jobber ikke på ett hotell. Det forsto de og aldri vært noe problem siden. At jeg vasker litt mer og rydder er igrunn greit, for de ordner med ungene. Er taxi for de, tar de med ut, leker med de inne osv. At kjøleskapet er rasert til tider er også helt greit, for innimellom kan jeg komme hjem til middag på bordet. (Funnet ut at når guttungen er blakk, kommer han her og lager middag av hva han finner i kjøleskap og fryser. Så angrer ikke ett sekund på at jeg sa de kunne komme og gå som de ville og ga de nøkkel. )

Men det er værre med bonusbarna som bor i huset her. De har ikke forstått at jeg ikke jobber på hotell. Mannen mener de ikke må gjøre så mye heller, men jeg mener de bør rydde etter seg selv og litt bør de hjelpe til med i huset. Så jeg har sagt til han om han ikke gidder å få de til å gjøre de må han gjøre det de skulle ha gjort. Jeg gidder ikke å rydde og vaske etter en 19åringen som tror ting ordner seg selv. Kaffekoppen hun skvulper gjennom hele huset vasker seg ikke selv blandt annet. Så gubben har begynt å irritere seg selv. Men jeg orker ikke den kampen, men bestemte meg før jeg flyttet inn her at mine unger skulle lære å hjelpe til fra de var små. Og de klrer å ta ut av oppvaskmaskinen når den er ferdig, sette den på når den er full osv. Og hjelper de meg så kan jeg hjelpe de med ting innimellom. De har ikke kommet helt der at de tar ut og inn av oppvaskmaskinen helt selv, men sier jeg oppvaskmaskinen så gjør de det uten noe uffing. De kan også finne på å gjøre annet.

Anonymous poster hash: 60c6d...0d5

Skrevet

Åh, jeg håper mine barn kommer hjem i feriene når de er 25 år. Jeg skal gledelig varte de opp:))

Minnes tiden som fattig student og ferier hjemme som noe veldig positivt. Tenk at en plutselig kunne ha både ost og skinke på samme brødskive.

På samme måte får mine foreldre forskyne seg av hva de ønsker. Jeg varter dem opp når de er her. Og er jeg/ vi hos dem vartes vi opp.

Anonymous poster hash: 77282...280

Skrevet

Etter at jeg flyttet ut har jeg aldri bodd hjemme en hel sommer. Hadde sommerjobb andre steder enn hjemstedet. De ukene jeg var hjemme betalte jeg ikke mat, men jeg laget middag, ryddet opp etter meg selv og hjalp til med vask o.l. Er ikke det vanlig? Har andre levd som på gratis hotell i to måneder i feriene?

Jeg håper barna mine vil komme hjem og de skal få kost og losji gratis, men de må være med å bidra. Jeg er ingen tjener nå og ikke om 15 år heller.

Anonymous poster hash: 11f87...b14

Skrevet

En 25 åring er voksen, hvorfor har ikke vedkommende sommerjobb (?). Voksne mennesker bør kunne bidra litt, med handling osv. Jeg er 27 år og når jeg er på besøk hos mamma handler jeg selv middag og lager mat til hun kommer hjem fra jobb. Jeg støvsuger og rydder.. Og jeg er også student! (På deltid). Broren min er 25 og jobber hver sommer. Han handler også noe egen mat selv om han bor hjemme. Ikke rart mange bor hjemme til de er 30!

Anonymous poster hash: 89ea3...b70

Skrevet

Jeg sluttet å komme hjem lenge før jeg var 25, både til min og til min far. Årsakene var ulike, en hos min far var det fordi stemor gjorde slik at huset ikke lenger var mitt hjem. Jeg kunne sikkert rote, men selv da jeg fremdeles hadde samvær kjøpte hun inn mindre mat enn vi trengte. Jeg mistenker for å få det til å se ut som om jeg "spiste dem ut av huset". I kjøleskapet var det typisk én tomat, én agurk og en pakke kokt skinke som skulle rekke fra  torsdag til søndag for tre stk. Middag ble handlet inn til to, slik at jeg og stemor f.eks delte en liten svinekotelett. 

Etter jeg var 18 ble det enda mer som å være på besøk hos en gammel tante jeg ikke kjente så godt. Det var sårt når jeg så at mine venner kom hjem til noe helt annet. Mange av dem ble som barn igjen når de trådte over dørstokken.

Anonymous poster hash: 44f06...60a
Skrevet

Jeg sluttet å komme hjem lenge før jeg var 25, både til min og til min far. Årsakene var ulike, en hos min far var det fordi stemor gjorde slik at huset ikke lenger var mitt hjem. Jeg kunne sikkert rote, men selv da jeg fremdeles hadde samvær kjøpte hun inn mindre mat enn vi trengte. Jeg mistenker for å få det til å se ut som om jeg "spiste dem ut av huset". I kjøleskapet var det typisk én tomat, én agurk og en pakke kokt skinke som skulle rekke fra  torsdag til søndag for tre stk. Middag ble handlet inn til to, slik at jeg og stemor f.eks delte en liten svinekotelett. 

Etter jeg var 18 ble det enda mer som å være på besøk hos en gammel tante jeg ikke kjente så godt. Det var sårt når jeg så at mine venner kom hjem til noe helt annet. Mange av dem ble som barn igjen når de trådte over dørstokken.

Legger til at min stemor krevde husholdningsbidrag fra sine egne barn fra de var 15 år og nok syns jeg skulle hatt med egen mat på samvær. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...