Gå til innhold

Store stebarn (studenter)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen flere som har voksne stebarn?

Her kommer 3stk hjem på ferie og det er krevende for meg med en liten. Det er selvsagt veldig koselig også, men 25 åringer og 3åringer har en smule forskjellige feriebehov. Hvordan fikser dere andre det?

Anonymous poster hash: 2ee03...be7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor dette er krevende for deg? Det kommer voksne mennesker, de underholder da seg selv? De kan jo avlaste med å være litt sammen med søskenet sitt?

Anonymous poster hash: 85aa2...daf

Skrevet

Det må jo være supert! 25-åringen og treåringen kan sikkert finne på masse sammen. Jeg ble tante da jeg var 19, og hadde nevøen min masse. Nå er han 19, og vi har et veldig godt forhold.

Anonymous poster hash: 1d7eb...524

Skrevet

Hvorfor er det krevende for deg? De er jo boksne og kan vel passe sine egne feriebehov. Eller er de den typesn som tror de bor på hotell kanskje?

Anonymous poster hash: 9ae34...5fb
Skrevet

Jeg kan skjønne at det ikke er superkult med tre ekstra voksne i huset plutselig..

Men de er vel snart ferdige med å studere? Og de har vel noe sommerjobb?

Anonymous poster hash: f6915...8f6

Skrevet

Jeg fikk barn da jeg var 25. Vil si jeg var voksen.

Hva er det egentlig du forestiller deg? At du må underholde dette voksne mennesket? Og hvilke behov er det egentlig du skal dekke?

Jeg tipper mat (som du også må ha) og et smil er alt som trengs.

Og litt bedre holdninger, så blir ikke alt i livet så slitsomt hele tiden ;)

Anonymous poster hash: bb676...8a4

Skrevet

De har nok særs gode vaner ja...

Far har skjemt dem bort etter noter i årevis og det er krevende å snu. De er vant til å komme og gå som de vil - hele døgnet. Tømme kjøleskapet for det de måtte ha lyst på og sette igjen skitten oppvask hist og her. Nå jobber vi for at alle skal ha det fint i ferien, men jeg synes det er krevende.

Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor dette er krevende for deg? Det kommer voksne mennesker, de underholder da seg selv? De kan jo avlaste med å være litt sammen med søskenet sitt?

De blir dessverre barn i det sekundet de går gjennom døra...

Gjest Antarctica
Skrevet

De har nok særs gode vaner ja...

Far har skjemt dem bort etter noter i årevis og det er krevende å snu. De er vant til å komme og gå som de vil - hele døgnet. Tømme kjøleskapet for det de måtte ha lyst på og sette igjen skitten oppvask hist og her. Nå jobber vi for at alle skal ha det fint i ferien, men jeg synes det er krevende.

Hvis far har skjemt dem bort, får han enten be dem rydde etter seg, eller selv ta den ekstra jobben.

Skrevet

De blir dessverre barn i det sekundet de går gjennom døra...

Det er da bare å be dem rydde etter seg. Det er voksne mennesker. La vær å varte dem opp..

At de tømmer kjøleskapet ser jeg ikke helt problemet med. De er fattige studenter som kommer hjem i ferien..

Skrevet

Jeg fikk barn da jeg var 25. Vil si jeg var voksen.

Hva er det egentlig du forestiller deg? At du må underholde dette voksne mennesket? Og hvilke behov er det egentlig du skal dekke?

Jeg tipper mat (som du også må ha) og et smil er alt som trengs.

Og litt bedre holdninger, så blir ikke alt i livet så slitsomt hele tiden ;)

Anonymous poster hash: bb676...8a4

Holdninger og gode smil har jeg fått mye kred og ære av "barna" for. De er veldig glade i meg og jeg i dem. De er imidlertid uvant med å tenke på andre enn seg selv og mine grenser er ikke helt lik farens. De er voksne, så jeg forsøker å behandle dem som voksne, men plutselig er de barn igjen.

Skrevet

Totalt uenig med de flestse her. Hvorfor i huleste skal hun lage all mat til voksne friske mennesker, vaske oppvasken og klærne deres og la dem spise så mye de vil uten å bidra økonomisk? Hva slags udugelige latsabber uten samvittighet er dette? Dere har misforstått - en stemor har forpliktelser overfor BARN. En 25-åring er ikke et barn. Hvis de er så "fattige studenter" som den ene her skriver og ikke har råd til mat, så får de finne seg sommerjobb sånn som alle andre studenter må. Hvorfor må HI, som ikke en gang er moren deres, lage mat til dem, betale all mat de har lyst på og vaske dritten deres?

Jeg er ikke stemor. Men hvis mine voksne barn på 25 år kommer hjem og forlanger å få alt servert, vasket, og all maten betalt - altså bo på et sånt gratis hotell, så får de ganske så fort vite hvor døra er. Det er da måte på hvor mange puter under armene man skal sy på VOKSNE (!) barn! Og det er rart at på DiB er stemor forpliktet til å være slaven til stebarna og sette dem først hele tiden, uansett om de er 5 eller 25. Hvor går grensen da? Mener dere at HI skal fortsette å servere og tjene disse "barna" når de er 40? Stille som kausjonist hvis noen av disse "barna" får forbrukslån og må betale det ut? Slike holdninger fører til at barn blir til hjelpesløse bortskjemte voksne som ikke er forberedt på virkeligheten. Til og med mine forholdsvis små barn i småskolealder rydder etter seg, higer etter å hjelpe til med matlaging, hjelper til med småsøsken osv uten å måtte mases på. Jeg vil da forvente av voksne mennesker på 25 at de vasker sin egen dritt og rydder etter seg, og bidrar økonomisk, og ikke bare tømmer kjøleskapet i tide og utide uten å si fra, når de er på langvarig feriebesøk.

Skrevet

Totalt uenig med de flestse her. Hvorfor i huleste skal hun lage all mat til voksne friske mennesker, vaske oppvasken og klærne deres og la dem spise så mye de vil uten å bidra økonomisk? Hva slags udugelige latsabber uten samvittighet er dette? Dere har misforstått - en stemor har forpliktelser overfor BARN. En 25-åring er ikke et barn. Hvis de er så "fattige studenter" som den ene her skriver og ikke har råd til mat, så får de finne seg sommerjobb sånn som alle andre studenter må. Hvorfor må HI, som ikke en gang er moren deres, lage mat til dem, betale all mat de har lyst på og vaske dritten deres?

Jeg er ikke stemor. Men hvis mine voksne barn på 25 år kommer hjem og forlanger å få alt servert, vasket, og all maten betalt - altså bo på et sånt gratis hotell, så får de ganske så fort vite hvor døra er. Det er da måte på hvor mange puter under armene man skal sy på VOKSNE (!) barn! Og det er rart at på DiB er stemor forpliktet til å være slaven til stebarna og sette dem først hele tiden, uansett om de er 5 eller 25. Hvor går grensen da? Mener dere at HI skal fortsette å servere og tjene disse "barna" når de er 40? Stille som kausjonist hvis noen av disse "barna" får forbrukslån og må betale det ut? Slike holdninger fører til at barn blir til hjelpesløse bortskjemte voksne som ikke er forberedt på virkeligheten. Til og med mine forholdsvis små barn i småskolealder rydder etter seg, higer etter å hjelpe til med matlaging, hjelper til med småsøsken osv uten å måtte mases på. Jeg vil da forvente av voksne mennesker på 25 at de vasker sin egen dritt og rydder etter seg, og bidrar økonomisk, og ikke bare tømmer kjøleskapet i tide og utide uten å si fra, når de er på langvarig feriebesøk.

Jøss. Hvilken tråd er det du har lest i før du tar av her? Du er uenig i ting som ikke blir sagt? Spesielt!

Gjest Antarctica
Skrevet

Jøss. Hvilken tråd er det du har lest i før du tar av her? Du er uenig i ting som ikke blir sagt? Spesielt!

Ja, her var det mye mellom linjene som vi andre ikke fikk med oss 😂

Skrevet

Ja, her var det mye mellom linjene som vi andre ikke fikk med oss

Hvis du har noe mer latterliggjøring av meg som person, bes det om at det tas på PM. Det er ufint å kuppe tråden :)

Skrevet

"Litt bedre holdninger" til voksne folk som griser, tømmer kjøleskap og forventer oppvarting. "Fattige studenter som kommer hjem på ferie" som burde få mat gratis. Ja, det er nok den samme tråden. Men enkelte må selvfølgelig le av andre brukere, og til og med bruke "le seg ihjel"-ikonen. Dem om det.

Gjest Antarctica
Skrevet

Hvis du har noe mer latterliggjøring av meg som person, bes det om at det tas på PM. Det er ufint å kuppe tråden :)

Jeg er overhodet ikke ute etter deg. Men etter dine opplysninger, som jeg ikke finner noe sted. Hvor fikk du det fra at noen i tråden rådet HI til å vaske stebarnas tøy og lage mat til dem?

Skrevet

Jeg er overhodet ikke ute etter deg. Men etter dine opplysninger, som jeg ikke finner noe sted. Hvor fikk du det fra at noen i tråden rådet HI til å vaske stebarnas tøy og lage mat til dem?

MrsRiddick er nok HI.

Skrevet

Her var det da mye grums som skulle ut? Jeg ser ingen som mener at hi skal varte opp stebarna?

Det er klart at de skal bidra med å rydde og holde orden, men jeg har enda tilgode å kreve penger for kost og losji når de halvvoksne ungene mine kommer hjem altså! Å komme hjem i ferier skal være litt stas og jeg lager gjerne livretten og vasker litt klær. I tillegg hjelper de til med diverse og ikke minst er mini overlykkelig over å få storesøsken som vil leke hjem.

Litt raushet og åpenhet kommer man langt med, tror jeg. Si hva som irriterer før det blir en stor sak.

Skrevet

"Litt bedre holdninger" til voksne folk som griser, tømmer kjøleskap og forventer oppvarting. "Fattige studenter som kommer hjem på ferie" som burde få mat gratis. Ja, det er nok den samme tråden. Men enkelte må selvfølgelig le av andre brukere, og til og med bruke "le seg ihjel"-ikonen. Dem om det.

Jeg krever ikke matpenger av stesønnen min når han kommer hjem i ferien altså. Han er en fattig student, han jobber hardt og klarer seg selv resten av året. Litt bidrar vi med i ferien.

Skrevet

MrsRiddick er nok HI.

Er ikke det forbudt på forumet å svare seg selv? Nei, jeg er ikke HI. Er ikke gift med en eldre mann som har barn på 25 år, og har flere enn ett barn selv.

Skrevet

MrsRiddick er nok HI.

Er ikke det forbudt på forumet å svare seg selv? Nei, jeg er ikke HI. Er ikke gift med en eldre mann som har barn på 25 år, og har flere enn ett barn selv.

Skrevet

Og jo, Pashla, det var flere som mente hun måtte lage mat, ihvertfall 2 stk, hvis du leser gjennom trådens side 1. HI skriver at de bare tømmer kjøleskap for ting de liker - er det virkelig greit? Å bare spise ting fra kjøleskapet og ikke fylle på? Uansett hvor fattig student man er?

Skrevet

Og jo, Pashla, det var flere som mente hun måtte lage mat, ihvertfall 2 stk, hvis du leser gjennom trådens side 1. HI skriver at de bare tømmer kjøleskap for ting de liker - er det virkelig greit? Å bare spise ting fra kjøleskapet og ikke fylle på? Uansett hvor fattig student man er?

Jeg forlanger ikke at barna mine fyller på etterhvert som de spiser nei.

Skrevet

Siter gjerne de som sier hun bør lage mat til dem!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...