Jump to content
Anonym bruker

👶🏻👶🏻Er det greit å be mannen være hjemme fra jobb i dag?

Recommended Posts

Anonym bruker

Jeg er i permisjon med tvillingene våre på 10mnd. Nå har det ene barnet blitt syk. Jeg sitter oppe med dette barnet i natt da han hoster konstant, er urolig og nekter å sove. Lurer på om barnet har bronkitt /RS virus faktisk, mye som tyder på det.

Mannen sover og skal jobbe kveld i morgen. Jeg vet dette blir en lang natt uten søvn på meg da ingeting tilsier at dette vil roe seg enda. Er det greit å be mannen ta syktbarn dag i morgen? Det blir hardt for meg å ikke få sove noe på nesten to døgn. Mannen jobber fra 12-23.

Begge barna sover bare 20min her og der på dagen, aldri samtidig så null sjanse for meg å sove på dagen.

Eller kan ikke/bør ikke far bruke sykt barn dag da mor er hjemme?

Anonymous poster hash: fd698...396

Fortsetter under...

Anonym bruker

Hvis du ikke greier å ta deg av barna så kan han vel ta sykt barn dag, spesielt med tanke på at dere har tvillinger.

Men om jeg var deg ville jeg vekket ham kl. fire og latt ham ta barna frem til han skal dra på jobb. Da har han fått noen timer med søvn, du får noen timer med søvn, og dere stiller omtrent likt + at han kan jobbe i morgen. Så kan dere dele morgennatten omtrent likt mellom dere.

God bedring til lille :)

Anonymous poster hash: b69e4...704

Anonym bruker

Jeg ville aldri ha gjort det. Mannen kan vel ta tvillingene fra 7 til han skal på jobb, så kan du sove den tiden.

Anonymous poster hash: 6dc87...2a8

Anonym bruker

Jeg vil si nei, men at du kan forvente av ham at han tar seg av barna før han går på jobb i en del timer slik at du kan sove da.

Anonymous poster hash: 1b12d...435

Anonym bruker

Han burde kunne stå opp tidlig (burde altså stått opp til nå) og avlaste deg så du kan sove til han drar.

Anonymous poster hash: 79c28...360

Anonym bruker

Mannen skal jo jobbe kveld så dere er jo hjemme begge to hele dagen. Da får du legge deg og sove noen timer mens mannen tar barna. Hva tenkte du mannen skulle gjøre hele dagen siden du sier du ikke får sovet på dagtid?

Om mannen jobber dagtid så tar han barna rett etter jobb mens du får sovet.

Synes ikke det er grunn til at mannen tar fri.

Anonymous poster hash: ef2eb...698

Annonse

Anonym bruker

Han har faktisk ikke lov å ta sykt barn dag for barn du er hjemme i permisjon med. Øvrige søsken er greit. Slår jo litt feil ut når det er snakk om tvillinger...

Anonymous poster hash: 8b5c3...fdc

Anonym bruker

Min mann hadde vært hjemme uten å nøle, han tenker alltid de beste for alle. Så han hadde kansje brukt en egenmelding 😉

Anonymous poster hash: fec33...f7a

Fru vims

Siden han ikke begynner å jobbe før kl. 12 så kunne jo han tatt barna frem til det. Da får jo du og hvilt deg litt.

Anonym bruker

Han har faktisk ikke lov å ta sykt barn dag for barn du er hjemme i permisjon med. Øvrige søsken er greit. Slår jo litt feil ut når det er snakk om tvillinger...

Jo han kan faktisk det, men det kalles syk barnepasserdag.

Det vet jeg for det er det sambo tar når jeg ligger flatt ut med influensa eller med hue ned i do og helt ute av stand til å ta vare på barna.

Anonymous poster hash: 2c036...774

Anonym bruker

Jo han kan faktisk det, men det kalles syk barnepasserdag.

Det vet jeg for det er det sambo tar når jeg ligger flatt ut med influensa eller med hue ned i do og helt ute av stand til å ta vare på barna.

Anonymous poster hash: 2c036...774

Men her er det jo ikke barnepasser som er syk. Det er barnet og barnet har allerede mor hjemme på statens regning går for å passe det.

Anonym bruker

Men her er det jo ikke barnepasser som er syk. Det er barnet og barnet har allerede mor hjemme på statens regning går for å passe det.

Når mor går helt uten søvn over tid og har flere barn å ta seg av i tillegg til det syke barnet og ikke får sove, så er det innafor at far blir hjemme for å avlaste mor. Så slipper kanskje mor også å bli sjuk - da må far være hjemme i flere dager.

Anonymous poster hash: 553c6...cf2

Anonym bruker

Litt overraska av at flere synes dette er greit når mor selv er frisk, samtidig som så mange mener at gravide som har helseproblemer som ugravide sykemeldes, ikkje skal sykemeldes fordi helseproblemene kan knyttes til graviditet- som ikke er en sykdom. Det var helt i orden at gravide gikk uten søvn i flere måneder, men altså ikke i orden at en frisk mor uten baby i magen å ta hensyn til går uten søvn gjennom en kort sykdomsperiode på noen døgn.dette skjønner jeg ikke.

Anonymous poster hash: 9b312...6eb

Annonse

Anonym bruker

*som ugravide sykemeldes for/ tar egenmelding for.

Anonym bruker

Litt overraska av at flere synes dette er greit når mor selv er frisk, samtidig som så mange mener at gravide som har helseproblemer som ugravide sykemeldes, ikkje skal sykemeldes fordi helseproblemene kan knyttes til graviditet- som ikke er en sykdom. Det var helt i orden at gravide gikk uten søvn i flere måneder, men altså ikke i orden at en frisk mor uten baby i magen å ta hensyn til går uten søvn gjennom en kort sykdomsperiode på noen døgn.dette skjønner jeg ikke.

Litt usikker på om jeg forstod helt hva du skrev.

Men jeg hadde mye høyere terskel for egenmelding som gravid fordi jeg ikke hadde barn å ta meg av.

Jeg synes far kan ta syk barnepasser-dag for at mor OG barn skal ha det greit. En utslitt mor er ikke en god omsorgsperson

Anonymous poster hash: f8d9e...2b3

Anonym bruker

Jeg er uenig. Jeg synes også at det er uheldig med utslitt mor ift omsorg for barn, men når det pågår over så kort tid så mener jeg mor må klare å mobilisere krefter og "ta seg sammen" slik at dette ikke går utover barna. Om hun ikke klarer det er det heldigvis kort tid barna blir "utsatt for" en utslitt mor. Synes det er noe annet med gravide som er syke og likevel går på jobb der barna blir utsatt for en utslitt mor i et halvt år eller mer.

Anonym bruker

Når mor går helt uten søvn over tid og har flere barn å ta seg av i tillegg til det syke barnet og ikke får sove, så er det innafor at far blir hjemme for å avlaste mor. Så slipper kanskje mor også å bli sjuk - da må far være hjemme i flere dager.

Men her trenger jo ikke mor gå lang tid uten å sove. Hun kan sove når far er hjemme. Dette blir som om begge foreldrene skulle ta seg fri fra jobb samtidig forde barna var syke når barna går i barnehagen.

Anonym bruker

Men her trenger jo ikke mor gå lang tid uten å sove. Hun kan sove når far er hjemme. Dette blir som om begge foreldrene skulle ta seg fri fra jobb samtidig forde barna var syke når barna går i barnehagen.

Har du lest Hi? To døgn uten søvn og gudene vet hvor mye lengre uten søvn det blir på mor. Uten søvn innabords er en ikke en god omsorgsperson for et sykt barn på 10 mnd. Og i tillegg har dette barnet en tvilling.

Anonym bruker

Har du lest Hi? To døgn uten søvn og gudene vet hvor mye lengre uten søvn det blir på mor. Uten søvn innabords er en ikke en god omsorgsperson for et sykt barn på 10 mnd. Og i tillegg har dette barnet en tvilling.

Men hun trenger jo ikke gå uten søvn. Hun kan sove når far ikke jobber. Hvis hun ikke vil legge seg om dagen eller om far nekter å bruke av sin fritid på å passe sine egne barn bør ikke gå ut over arbeidsgiver.

Anonym bruker

Men hun trenger jo ikke gå uten søvn. Hun kan sove når far ikke jobber. Hvis hun ikke vil legge seg om dagen eller om far nekter å bruke av sin fritid på å passe sine egne barn bør ikke gå ut over arbeidsgiver.

Far jobber 12-23. Når på dagen skal hun sove?

Anonym bruker

Fra 5 til 12 for eksempel. Det er 7 timer.

Anonym bruker

07 til 12. I tillegg sover nok barna NOE, de er sannsynligvis ikke våken 24 timer i døgnet.

Anonym bruker

Siden faren sov om natten og ikke skulle på jobb før 12, da er det ikke verre enn å stå opp 6. Mor kunne da sove fra 6 til han gikk på jobb. Fra 6 til 11 blir da totalt 5 timers søvn, som er nok for at hun skal klare dagen alene med tvillingene. Det hadde vært noe annet hvis faren skulle jobbe tidlig.

Anonymous poster hash: e93e8...233

Anonym bruker

Mange små barn sover lite det første året. Jeg er heldig om jeg får 3 timer søvn sammenhengende uten baby oppå meg iløpet av natta. Mannen går på jobb hver dag allikevel. Jeg har riktignok bare en å ta meg av, men har hatt det sånn i 7 mnd så det tar på over så lang tid. Ikke får jeg tatt det i gjen på dagen hellerf or da må jeg ut å trille for å sørge for at babyen får nok søvn på dagen.

Anonymous poster hash: 4129b...724

Hjertefru

Far kan ev ta egenmelding. For å forebygge sykdom hos mor. Jeg mener dette er helt innafor, har selv tvillinger, men de er store nå. Husker godt åssen det var.

Tvillingforeldre får bare noen uker lenger permisjon enn de som kun får en i gangen.Så man kan godt si at det å få tvillinger er besparende for fellesskapet.

Leste nylig på nett om tvillingforeldre. Forekomsten av fødselsdepresjon er ikke større enn hos enkeltfødende, men etter noen år skjer det noe. Da har plutselig tvillingmødre signifikant høyere forekomst av depresjon enn andre mødre. En teori er at dette skyldes stress.

Derfor jobber nå tvillingoreldreforeningen opp mot myndighetene for å styrke tvillingforeldres rettigheter. Bla går dette på lengre permisjon.