Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #26 Skrevet 13. juli 2016 Jeg stopper/begrenser aldri mitt barn. Han er 8 år. I periodene han ikke vokser kan han spise så lite som 1 skive til frokost, en frukt til lunsj, en liten porsjon middag og en skive kveldsmat. Mens periodene han vokser kan han spise 3-4 skiver til hvert måltid, mye frukt som mellommåltider og en voksenperson middag. Han er normalvektig og regulerer helt selv hva han spiser. Han er aktiv, glad og aldri syk (hatt tre dager fravær totalt i 1. Og 2. Klasse Pga en omgangssyke jeg smittet han med da han gikk i 1. Klasse). Anonymous poster hash: d1832...dcc
*Miss Marple* Skrevet 13. juli 2016 #27 Skrevet 13. juli 2016 Her er jo ett av problemene vi med barn med tendens til å legge på seg må slite med, som andre tilsynelatende ikke forstår. Mine trener aktivt min 4 dager i uken + gym, turer, fotballdpilling etc. De er således ikke passive pc spillende unger. De elsket mat! Og de eter mye! Men, siden de ligner på meg og ikke kan spise som de vil uten å legge på seg må de stoppes. Sunn mat eller ikke. 5 poteter og to koteletter til middag sammen med ett halvkilo grønnsaker MÅ være unødvendig mye når en er 8 år uansett hvor mye en er i aktivitet?! Vi lager vanligvis ikke slike mengder med mat, så det stopper seg som oftest selv. Mine barn lærer ikke av seg selv hva som holder dessverre 😔 De må styres i ett og alt. Men, nå ser jeg de selv holder litt styr de eldste og takker for maten etter 2-3 skiver med egg til... Jeg høres sikkert veldig kontrollerende ut, men hva skal man gjøre da når man kronisk har unger som spiser mye av alt og i tillegg velger seg størst is osv om de får muligheten? De må jo stoppes og styres?! De har opplevd å få vondt i magen etter feks selskap, men det ser ikke ut for at de lærer, så da er regelen max 3 pølser og 1 kakestykke 😔 Skulle ønske jeg hadde småspiste barn. Høres veldig enkelt ut! Ingen som plager dere på badeland heller tipper jeg... Hi Anonymous poster hash: 311a5...222 Om barnet har anlegg for å legge på seg blir det selvsagt annerledes. Jeg tolket innlegget ditt som at vekt ikke var noe tema her og svarte utfra min erfaring på det. Om barnet overspiser mer enn det forbrenner må det være ok å sette grense for hvor mye kjøtt man trenger f.eks, mens grønnsaker kan man spise ubegrenset. Et tips kan vel være å lage akkurat nok mat sånn at når alle har forsynt seg nok er det tomt?
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #28 Skrevet 13. juli 2016 Gi dem fisk og da kan de spise såååå mye de vil.feks. Anonymous poster hash: 2aaec...e0c Tror du de aldri får fisk? De får selvfølgelig det og spiser mer enn godt av både makrell, torsk og laks. Småørret er det eneste de begrenser seg på pga mengde ben..., men ikke noe som selges på lokalbutikken vår heller. Gi de laks på skiva og de kan eta 5! Alle barn er ikke så enkle å begrense "av seg selv" dessverre Hi Anonymous poster hash: 311a5...222
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #29 Skrevet 13. juli 2016 Bytt ut brød med knekkebrød da og ikke la de FÅ 5 skiver. Hadde barnet mitt vært overvektig eller lagt på seg lett så hadde jeg begrenset matinntaket Anonymous poster hash: d1832...dcc
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #30 Skrevet 13. juli 2016 Har ikke begrensninger på vanlige måltider da vi stort sett har innenfor normalen sunn mat. Derimot begrenser jeg snop, yoghurt, og "middag" som pannekaker osv. Jeg begrenser også inntak av bananer, da erfaring har vist at de kaster opp etter fler enn to bananer. Anonymous poster hash: 2415d...1d3
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #31 Skrevet 13. juli 2016 Om barnet har anlegg for å legge på seg blir det selvsagt annerledes. Jeg tolket innlegget ditt som at vekt ikke var noe tema her og svarte utfra min erfaring på det. Om barnet overspiser mer enn det forbrenner må det være ok å sette grense for hvor mye kjøtt man trenger f.eks, mens grønnsaker kan man spise ubegrenset. Et tips kan vel være å lage akkurat nok mat sånn at når alle har forsynt seg nok er det tomt? Jeg lager ikke to koteletter til hver altså, men lurer alikevel på hva som bør være nok fordi det er en evig diskusjon i huset. Mengden de kan få i seg vet jeg pga "snille" besteforeldre. Hva har normalvektige med seg som skolemat feks? Det er mengde for normalvektige jeg lurer på. Ikke tynne eller tykke. Og sånn generelt synes jeg det er interessant da mange tilsynelatende tror alle barn er like og de rundene barna kun har dårlige foreldre (ref andre tråder)... Det er ikke alle som har det like enkelt med mat og det vet jeg meget godt fordi jeg må ha det i fokus hele tiden, mens jeg ser mine barns venner har langt friere "tøyler" og "hodeløse" foreldre. Men, det er altså vi som tydelig blir sett langt etter i badeland etc 😔 Hi Anonymous poster hash: 311a5...222
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #32 Skrevet 13. juli 2016 Bytt ut brød med knekkebrød da og ikke la de FÅ 5 skiver. Hadde barnet mitt vært overvektig eller lagt på seg lett så hadde jeg begrenset matinntaket Anonymous poster hash: d1832...dcc Du må nesten lese.... De får ikke 5! skiver av meg, men jeg vet de ønsker og klarer å spise det uten begrensninger. Spørsmålet mitt er hvor man setter grensa. Som du sikkert ser er ikke nettopp DET så lett å vite... Hi Anonymous poster hash: 311a5...222
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #33 Skrevet 13. juli 2016 Jeg lager ikke to koteletter til hver altså, men lurer alikevel på hva som bør være nok fordi det er en evig diskusjon i huset. Mengden de kan få i seg vet jeg pga "snille" besteforeldre. Hva har normalvektige med seg som skolemat feks? Det er mengde for normalvektige jeg lurer på. Ikke tynne eller tykke. Og sånn generelt synes jeg det er interessant da mange tilsynelatende tror alle barn er like og de rundene barna kun har dårlige foreldre (ref andre tråder)... Det er ikke alle som har det like enkelt med mat og det vet jeg meget godt fordi jeg må ha det i fokus hele tiden, mens jeg ser mine barns venner har langt friere "tøyler" og "hodeløse" foreldre. Men, det er altså vi som tydelig blir sett langt etter i badeland etc 😔 Hi Anonymous poster hash: 311a5...222 I matpakken får min 7 åring med seg to brødskiver og en frukt. Men hadde han lagt lett på seg hadde jeg byttet ut to skiver med 2 knekkebrød. Så hadde jeg lagt på magert pålegg, magert margarin og en frukt (ikke banan). Nå er ikke mitt barn vant med annen drikke enn vann og liker kun vann, men hadde han likt saft eller brus så hadde jeg ikke latt han få det med mindre det var i selskap. Noe så unødvendige kalorier Anonymous poster hash: d1832...dcc
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #34 Skrevet 13. juli 2016 Samme gjelder juice, drikkeyoghurt osv Anonymous poster hash: d1832...dcc
amandine Skrevet 13. juli 2016 #35 Skrevet 13. juli 2016 Jeg lager ikke to koteletter til hver altså, men lurer alikevel på hva som bør være nok fordi det er en evig diskusjon i huset. Mengden de kan få i seg vet jeg pga "snille" besteforeldre. Hva har normalvektige med seg som skolemat feks? Det er mengde for normalvektige jeg lurer på. Ikke tynne eller tykke. Og sånn generelt synes jeg det er interessant da mange tilsynelatende tror alle barn er like og de rundene barna kun har dårlige foreldre (ref andre tråder)... Det er ikke alle som har det like enkelt med mat og det vet jeg meget godt fordi jeg må ha det i fokus hele tiden, mens jeg ser mine barns venner har langt friere "tøyler" og "hodeløse" foreldre. Men, det er altså vi som tydelig blir sett langt etter i badeland etc 😔 Hi Anonymous poster hash: 311a5...222 Vanlig matpakke her for barneskole for gutt som er aktiv er to grove brødskiver med vanlig pålegg(en med ost, skinke og salat, en med god og mager salami, smør og agurk, for eksempel), en liten boks med musli eller havregryn og en liten yoghurt, en frukt eller en grønnsak. I tillegg har de vanlig skolemelk, altså lettmelk på skolen. Hjemme drikker de helmelk. En eller to skiver til frokost før skolen og et glass melk. De spiser litt mens de gjør lekser etter skolen, og middag. Så er det kveldsmat hver dag, etter trening. Kaker, godteri etc hører fest og helg til.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #36 Skrevet 13. juli 2016 Jeg lager ikke to koteletter til hver altså, men lurer alikevel på hva som bør være nok fordi det er en evig diskusjon i huset. Mengden de kan få i seg vet jeg pga "snille" besteforeldre. Hva har normalvektige med seg som skolemat feks? Det er mengde for normalvektige jeg lurer på. Ikke tynne eller tykke. Og sånn generelt synes jeg det er interessant da mange tilsynelatende tror alle barn er like og de rundene barna kun har dårlige foreldre (ref andre tråder)... Det er ikke alle som har det like enkelt med mat og det vet jeg meget godt fordi jeg må ha det i fokus hele tiden, mens jeg ser mine barns venner har langt friere "tøyler" og "hodeløse" foreldre. Men, det er altså vi som tydelig blir sett langt etter i badeland etc 😔 Hi Anonymous poster hash: 311a5...222 Min snart 2.klassing får med seg 2 brødskiver, gjerne med salami. Og litt grønnsaker. Han får frukt og melk på skolen. Er han i en småspist periode spiser han kun kanske en skive. Men i vokseperiodene spiser han opp alt. Og da kan jeg og sende med en skive ekstra. Anonymous poster hash: dd2d1...62c
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #37 Skrevet 13. juli 2016 Tror du de aldri får fisk? De får selvfølgelig det og spiser mer enn godt av både makrell, torsk og laks. Småørret er det eneste de begrenser seg på pga mengde ben..., men ikke noe som selges på lokalbutikken vår heller. Gi de laks på skiva og de kan eta 5! Alle barn er ikke så enkle å begrense "av seg selv" dessverre Hi Anonymous poster hash: 311a5...222 Nei det tror jeg ikke men det var min ide. Altså jeg gjør det slik at de får feks ett stykke kjøtt,størrelse avhengig av alder, så resten på tallerken er tilbehør av poteter,ris,grønnsaker. I tillegg lager mannen min veldig ofte salat i ett stort skål spesielt om sommeren, bestående av tommater,løk,agurker,paprika,hehar på litt olivenolje og det kan de spiser så mye de vil. Det jeg vil frem til,begrens kjøtt så kan de gå løs på alt annet på bordet. Om det er fisk til middag,da la dem spise så mye de vil uten at du nevner noen ting. Etter min mening er brødskiver med pålegg ikke nok for frokost,i hvertfall ikke hos oss da blir de sultne veldig fort. Jeg lager dem skikkelig frokost,lar dem spise rå frukt og grønnsaker itover dagen,spise lunsj pg middag men etter det får de kveldsmat og da noe lett. Forskyv energi inntaket frem til middag etter det lett mat. Anonymous poster hash: 2aaec...e0c
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #38 Skrevet 13. juli 2016 5 år og 5 pølser? Du bør stoppe han etter 2 pølser og heller tilby grønnsaker eller grovt brød med sunt pålegg. Anonymous poster hash: f7d38...47a Hun er tynn som ei flis og spiser mer enn nok av både frukt, grønt og grovt.. Pølser var et eksempel!! Anonymous poster hash: e2797...355
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #39 Skrevet 13. juli 2016 Både 9 og 12 åringen her har med 2 skiver og en frukt/grønnsak på skolen. De spiser gjerne en yoghurt med havregryn i etter skolen også middag i 17-tiden. Til frokost 2-3 skiver og til kvelds enten frukt, frokostblanding eller smoothie Anonymous poster hash: 20033...776
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #40 Skrevet 13. juli 2016 Så bra! Da ser jeg jeg gjør det likt som de fleste andre. Hvorfor mine barn da er mer lubne enn mange andre kan jeg ikke svare for, men slik er det. Jeg har forsøkt gi de mindre enn to skiver i feks matpakker, men får kjeft av skolen fordi de er sultne og maser om mer mat. De blir heller ikke mette nok av 2 knekkebrød... Får satse på at ungene har såkalt valpefett og vokser det av seg! Håper noen av dere kan tenke litt på menneskene bak før dere dømmer folk i svømmehallen, for etter gårsdagens innlegg fikk jeg virkelig lyst til å droppe årets tur til Bø Sommerland. Vi er ikke noen tynn familie og vi er glade i all slags mat! Men, vi trener aktivt sammen hele gjengen, lever stort sett sundt, begrenser oss i kakefatet, spillet fotball sammen på kveldene osv osv Men, dette ser jo ikke dere, selv om dere sitter her på et forum og mobber (nb: gjelder selvfølgelig ikke alle, men mange nok ser jeg) 😔 Anonymous poster hash: 311a5...222
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #41 Skrevet 13. juli 2016 Begrenser ikke mengden mat, men typen mat Anonymous poster hash: c53ec...46d
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #42 Skrevet 13. juli 2016 Her er jo ett av problemene vi med barn med tendens til å legge på seg må slite med, som andre tilsynelatende ikke forstår. Mine trener aktivt min 4 dager i uken + gym, turer, fotballdpilling etc. De er således ikke passive pc spillende unger. De elsket mat! Og de eter mye! Men, siden de ligner på meg og ikke kan spise som de vil uten å legge på seg må de stoppes. Sunn mat eller ikke. 5 poteter og to koteletter til middag sammen med ett halvkilo grønnsaker MÅ være unødvendig mye når en er 8 år uansett hvor mye en er i aktivitet?! Vi lager vanligvis ikke slike mengder med mat, så det stopper seg som oftest selv. Mine barn lærer ikke av seg selv hva som holder dessverre De må styres i ett og alt. Men, nå ser jeg de selv holder litt styr de eldste og takker for maten etter 2-3 skiver med egg til... Jeg høres sikkert veldig kontrollerende ut, men hva skal man gjøre da når man kronisk har unger som spiser mye av alt og i tillegg velger seg størst is osv om de får muligheten? De må jo stoppes og styres?! De har opplevd å få vondt i magen etter feks selskap, men det ser ikke ut for at de lærer, så da er regelen max 3 pølser og 1 kakestykke Skulle ønske jeg hadde småspiste barn. Høres veldig enkelt ut! Ingen som plager dere på badeland heller tipper jeg... Hi Anonymous poster hash: 311a5...222 Det er vel ingen som plager overvektige på badeland, de bare snakker om oss etterpå. Jeg er overvektig selv og priser meg lykkelig over at sønnen min er litt under gjennomsnittet glad i mat, så jeg slipper den kampen. Men småspiste barn, altså barn som spiser for lite, er ikke noe man burde ønske seg, det er ikke så enkelt det heller. Jeg har for øvrig en venninne som også er overvektig og har en overvektig datter. Hun tør ikke vise seg i svømmehallen, så jeg pleier å ta med datteren. Folk tror nok at det er mitt barn og tenker sitt om meg siden jeg også er overvektig, men det tenker jeg ikke så mye på. Det er viktigere at hun får den muligheten til å være i aktivitet og kose seg enn hva andre tenker. Jeg merker heller ingen forskjell om jeg har med henne eller bare min egen sønn som er slank. Anonymous poster hash: dc452...301
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #43 Skrevet 13. juli 2016 Stopper ikke barna på vanlig mat. Det regulerer de selv. De er slanke, muskuløse, aktive, og er glade i sunn mat. (Velger oftere leverpostei o.l. enn nugatti, selv om vi har begge deler på bordet i helgene). Jeg regulerer lørdagsgodt, is og kake, f. eks. med å lage en porsjon til hver, i stedet for å sette alt på bordet. Og de må spørre før de henter pinneis i fryseren. De får ca en is om dagen nå i ferien. Anonymous poster hash: 497cb...205
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #44 Skrevet 13. juli 2016 Vi begrenser godteri, is, chips og brus. Aldri mat, frukt og grønt. Vi bruker ekstra lett melk, jus i stedet for saft. De drikker skjeldent vann. De er på henholdsvis 8. Persentil og 48. Petsentil. Vi forsøker å øke aktivitetsnivået, føler de er litt for glade i skjermtid. Anonymous poster hash: 66d51...475
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #45 Skrevet 13. juli 2016 Mine barn er slanke, og det er fordi de aldri sitter ro. 7 åringen , er overalt på romme når han bygger lego. Tegner han så ser jeg koppen er i bevegelse, hel utrolig hvor mye de beveger seg. Min får med seg 6 knekkebrød med kjøttpålegg og majones på skolen. En gullerot, et eple + yogurt + litt frokostblanding . Spiser han ikke opp alt, får jeg en sur og gretten gutt hjem. Må ha mat for å ikkke gå tom for energi . Henter han kl 15 . Så han spiser kl 11 og kl 14 på skolen. Han spiser en yogurt og en skive til frokost. Så blir det middag og kvelds. Han er veldig aktiv, så har ingen problem med å se hvorfor han er slank. Minner litt om biiipe stankelbein. 😊 Anonymous poster hash: e9e57...ded
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #46 Skrevet 13. juli 2016 De er veldig periodespisere, så jeg stopper de aldri utover når vi må fordele litt middag. Når alle har forsynt sg og ikke skal ha mere, kan de ta mere. Lager ikke middag for en halv arme i tilfelle en eller flere av de har hull i magen den dagen. Minsta er den som har mest hull i magen, utrolig hvor mye hun får i seg i perioder. Til vanlig spiser hun en brødskive og den må hun nesten presse ned, men plutselig holder det ikke med åtte skiver og hun skulle helst hatt mere. Perioden kan vare kort eller lenge, veldig varierende. Men utifra str hennes, så har jeg ingen planer om å stoppe henne selv om perioden varer veldig lenge. Hun har ikke ett gram for mye på kroppen sin, og utifra aktivitetsnivået er det nesten rart hun klarer seg på en brødskive innimellom. Storesøster er en slik som nyter mat. Spiser endel men ikke veldige mengder. Nå som vi har masse spiselig ute, propper hun utrolig mye i seg. Tror hun har renska drivhuset for modene ting idag, og det har forsvinni hvertfall åtte agurker mens jeg har vært på jobb, samt masse salat, sukkererter, tomater, jodbær og rips busken ser ut som har blitt halvert. (De har vært på ferie så nå måtte hun vel ta igjen det tapte tror jeg) Men hun er mest på raid i grønnsaksskuffen og fruktskuffen i kjøleskapet, så jeg tenker det er helt greit. Ser hun nye ting i butikken vil hun kjøpe for å smake. Hun er ikke redd for å smake nye ting, for like hun det ikke så vet hun det. Da er det ikke noe hun er nyskjerig på siden. Anonymous poster hash: 072e2...42f
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #47 Skrevet 13. juli 2016 Kan det være de mangler noe siden de ikke klarer å stoppe? Leste noe om det en plass husker ikke hvor. Men hvis de fikk tilført det så klarte de å regulere mer selv Anonymous poster hash: 84cfb...1f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå