Anonym bruker Skrevet 12. juli 2016 #1 Skrevet 12. juli 2016 Når stopper dere barna deres? Hvor mange skiver til frokost/lunch + evt frukt annet? Hvor mye middag osv? Mine mellom 6-9 er sultne HELE tiden og kan spise som voksene om de får anledning, men det får de selvsagt ikke. De trener mye også. Hvor mye spiser deres barn? Litt usikker på hva som er normalt da jeg ikke har inntrykk av at de fleste må stoppe barn i feks antall poteter (men det må jeg). Anonymous poster hash: 311a5...222
Puppen og lillemor Skrevet 12. juli 2016 #2 Skrevet 12. juli 2016 5-åringen her stoppes etter 4-5 brødskiver til frokost, eller f.eks 5 pølser med lompe til middag!
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2016 #3 Skrevet 12. juli 2016 5-åringen her stoppes etter 4-5 brødskiver til frokost, eller f.eks 5 pølser med lompe til middag!Oi, det var mye?! Hi Anonymous poster hash: 311a5...222
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #4 Skrevet 13. juli 2016 Stopper aldri. Men det er fordi det går i perioder og de regulerer det da selv. De begge er slanke og legger ikke på seg lett. Anonymous poster hash: dd2d1...62c
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #5 Skrevet 13. juli 2016 Bruker å stoppe etter 2 brødskiver. Noen ganger 3. Hvis vil ha mere gir vi en frukt elle youghurt som avsluttning. Er 6 år, og vi har gjort sånn lenge. Anonymous poster hash: ca84f...d00
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #6 Skrevet 13. juli 2016 Min gutt er vanligvis ikke matglad, men noen ganger er han ekstra sulten. Da må han vente litt og kjenne etter etter to brødskiver, og etter tre får han ikke mer for da er det garantert at han får vondt i magen. Hadde han tålt å spise masse en gang i blant så hadde jeg ikke sett noen grunn til å begrense ham, så lenge maten er sunn og han ikke er overvektig. Han er 6 år. Anonymous poster hash: dc452...301
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #7 Skrevet 13. juli 2016 Stopper han ikke på mat nei! Kunne ikke falt meg inn! Han får spise til han selv mener han har fått nok. Får han vondt i magen så lærer han en viktig lekre. Han er 11 og kan glatt spise en pizza alene om han er sulten. 4 biter laks og 2 potet glir glatt ned, eller en halv kg broccoli. ikke glad g brød. Slank og aktiv. Anonymous poster hash: 896fc...8ff
amandine Skrevet 13. juli 2016 #8 Skrevet 13. juli 2016 Når du sier at du må stoppe dem, HI. Hvorfor det? De vil jo ikke lære seg å stoppe selv hvis du gjør den jobben for dem. På mine barn har det alltid gått litt i bølger. Det er som økedøgnene de hadde da de var babyer fremdeles eksisterer. Så lenge maten er sunn(vårt ansvar) og ungene er aktive(vårt ansvar) kan de spise det de vil. Jeg begrenser godteri, dessert, av og til frukt, men det er ikke noe problem nå når de er såpass store. Det har jo med skikk og bruk å gjøre også, man skal ikke kaste i seg kaker/boller/whatever. Du må jo også kunne stole på at de vet hvordan de skal være og spise hos andre, og det er ditt ansvar å lære dem.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #9 Skrevet 13. juli 2016 Stopper de ikke men om jeg ser at de spiser mye skive feks sa går jeg over neste gang til omelett feks eller makrell i tomat for frokost eller tuna i boks. De skal ha skikkelig frokost og da er disse besre mettende. Da spiser de velsig bra kl 11-12 også. Da kan skive gå og så middag. Etter middag er det frukt og vanligvis er de ikke så sultne til kvelds. Anonymous poster hash: 2aaec...e0c
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #10 Skrevet 13. juli 2016 5-åringen her stoppes etter 4-5 brødskiver til frokost, eller f.eks 5 pølser med lompe til middag! 5 år og 5 pølser? Du bør stoppe han etter 2 pølser og heller tilby grønnsaker eller grovt brød med sunt pålegg. Anonymous poster hash: f7d38...47a
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #11 Skrevet 13. juli 2016 Min er og periodespiser og stopper han ikke. For er flink til å regulere selv. Anonymous poster hash: 84cfb...1f7
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #12 Skrevet 13. juli 2016 Jeg ser ingen grunn til å stoppe dem Aktive barn trenger mye mat, særlig i perioder hvor de også vokser mye. Det skal litt til før en unge blir feit på mat altså.... Snop begrenser jeg selvfølgelig I går spiste 9-åringen her Frokost- 2 skiver + en skål cheerios Lunsj- 1 skive + 1 yoghurt med litt havregryn i Mellommåltid- 2 nektariner Middag- 2 skåler tomatsuppe, 1 grovt rundstykke og 1 hardkokt egg Kvelds- 1 eple Det var en ganske vanlig dag, men hun kan ha dager hun spiser mye mer og da lar jeg henne gjøre det, hun er slank som en mynde og trenger den maten hun spiser. Tenåringen spiser som en hest, kunne ikke falle meg inn å begrense han heller. Han er 176 cm høy og bare såvidt over 60 kg, han er nesten mager. Men han spiser 4-5 skiver til frokost, gjerne lunsj to ganger og godt med middag Her får alle spise til de er mette. Jeg sier ikke at det ikke finnes unntak, men de fleste lubne barn er det pga usunn mat. De kan spise ganske mye grovt brød ned sunt pålegg, sunne middager, frukt og grønt for de kommer opp i kalorimengden i skolebøker, kjeks og potetgull (mange foreldre aner ikke hvor mye kalorier det er i kjeks). Når barna da får slike ting i større eller mindre mengder hver dag i tillegg til mat blir det for mye. Når barna får bare mat skal det mye til at de spiser seg fete altså, særlig om de er aktive barn. Tenk så mye et barn på alder med dine beveger seg hver dag, de løper, sykler, klatrer, bader, hopper på trampoline, spiller fotball osv, de forbrenner utrolige mengder mat, mer enn du gjør... Anonymous poster hash: 20033...776
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #13 Skrevet 13. juli 2016 Jeg ser ingen grunn til å stoppe dem Aktive barn trenger mye mat, særlig i perioder hvor de også vokser mye. Det skal litt til før en unge blir feit på mat altså.... Snop begrenser jeg selvfølgelig I går spiste 9-åringen her Frokost- 2 skiver + en skål cheerios Lunsj- 1 skive + 1 yoghurt med litt havregryn i Mellommåltid- 2 nektariner Middag- 2 skåler tomatsuppe, 1 grovt rundstykke og 1 hardkokt egg Kvelds- 1 eple Det var en ganske vanlig dag, men hun kan ha dager hun spiser mye mer og da lar jeg henne gjøre det, hun er slank som en mynde og trenger den maten hun spiser. Tenåringen spiser som en hest, kunne ikke falle meg inn å begrense han heller. Han er 176 cm høy og bare såvidt over 60 kg, han er nesten mager. Men han spiser 4-5 skiver til frokost, gjerne lunsj to ganger og godt med middag Her får alle spise til de er mette. Jeg sier ikke at det ikke finnes unntak, men de fleste lubne barn er det pga usunn mat. De kan spise ganske mye grovt brød ned sunt pålegg, sunne middager, frukt og grønt for de kommer opp i kalorimengden i skolebøker, kjeks og potetgull (mange foreldre aner ikke hvor mye kalorier det er i kjeks). Når barna da får slike ting i større eller mindre mengder hver dag i tillegg til mat blir det for mye. Når barna får bare mat skal det mye til at de spiser seg fete altså, særlig om de er aktive barn. Tenk så mye et barn på alder med dine beveger seg hver dag, de løper, sykler, klatrer, bader, hopper på trampoline, spiller fotball osv, de forbrenner utrolige mengder mat, mer enn du gjør... Anonymous poster hash: 20033...776 Eh, skolebøker = skolebrød Anonymous poster hash: 20033...776
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #14 Skrevet 13. juli 2016 Barn kan finne på å spise voksenporsjoner fordi kroppene deres skal vokse og bli større. Voksne mennesker skal bare vedlikeholdes. 6åringen i familien har spist mer enn meg i enkelte perioder. Slank, sprek og sunn. Kaker og snop begrenses såklart. Anonymous poster hash: 62a59...c29
Soon to be mum Skrevet 13. juli 2016 #15 Skrevet 13. juli 2016 Har aldri stoppet barnet vårt. Hun er riktignok bare to år, og svært variabel i hva hun spiser. Noen ganger spiser hun nesten ingenting, mens andre ganger kan hun sette til livs en hel voksenporsjon med havregrøt eller mer middag enn det jeg spiser. Hun regulerer matinntaket sitt utmerket selv, så ser ingen grunn til å begrense det annet enn å begrense mengden usunn mat. Hun slank, sterk og svært aktiv.
MammantilNurket Skrevet 13. juli 2016 #16 Skrevet 13. juli 2016 (endret) Jeg har elever som spiser _hele_ tiden. Dette er aktive tenåringsgutter og jenter. Vi snakker her om svære gutter som gjerne har syv skiver grovbrød i matpakken som de fordeler utover skoledagen. De trener gjerne 4-5 ganger i uken og er aktive i friminuttene. Med unntak av et par stykker er alle normalvektige. Det er ikke de fete elevene som spiser mat. Det er faktisk sjeldent jeg ser at de elevene som er litt tykke spise eller at de ber om å få ta en skive i timer ... Jeg kan faktisk ikke huske at det har skjedd. Treåringen min spiser veldig variabelt. Mye noen dager og svært lite andre dager. I likhet med faren er han ikke noe frokostmenneske, men jeg får lurt i ham et glass melk, kanskje litt kokt egg, frukt og/eller en smoothie. Lunch: Ett hjemmelaget knekkebrød m/makrell el.leverpostei, banan, bær og en BabyBell-ost. Som regel spiser han det meste, men ikke alltid. Fruktmåltid i bhg kl.14.00. Vi spiser middag kl.18.00. Jeg tilbyr et mellommåltid når vi kommer hjem, men det er ikke alltid han vil ha. Endret 13. juli 2016 av MammantilNurket
*Miss Marple* Skrevet 13. juli 2016 #17 Skrevet 13. juli 2016 Jeg har faktisk aldri begrenset mengden (sunn) mat ungene spiser. De er alle normalvektige, men eldste hadde en periode hvor han var i tynneste laget selv om han spiste som en hest. Han kunne godt spise mer middag enn sin far som er kraftig og trener mye og dermed også spiser imponerende mye uten å ha et gram for mye på kroppen. Jeg tror man kan gjøre barna en bjørnetjeneste om de blir vant til at foreldrene regulerer maten istede for at de selv får kjenne på metthetsfølelsen. Og så kjipt å gå fra matbordet før man er forsynt da... Bare for at mor syns det er nok.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #18 Skrevet 13. juli 2016 Jeg regulerer pålegget. Hvis 8 åringen har spist 3 skiver og vil ha mer, så sier jeg at hun kan spise et annet pålegg, og hvis hun da sier nei takk, så spiser hun fordi det er godt.. Anonymous poster hash: d0917...700
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #19 Skrevet 13. juli 2016 Jeg ser ingen grunn til å stoppe dem Aktive barn trenger mye mat, særlig i perioder hvor de også vokser mye. Det skal litt til før en unge blir feit på mat altså.... Snop begrenser jeg selvfølgelig I går spiste 9-åringen her Frokost- 2 skiver + en skål cheerios Lunsj- 1 skive + 1 yoghurt med litt havregryn i Mellommåltid- 2 nektariner Middag- 2 skåler tomatsuppe, 1 grovt rundstykke og 1 hardkokt egg Kvelds- 1 eple Det var en ganske vanlig dag, men hun kan ha dager hun spiser mye mer og da lar jeg henne gjøre det, hun er slank som en mynde og trenger den maten hun spiser. Tenåringen spiser som en hest, kunne ikke falle meg inn å begrense han heller. Han er 176 cm høy og bare såvidt over 60 kg, han er nesten mager. Men han spiser 4-5 skiver til frokost, gjerne lunsj to ganger og godt med middag Her får alle spise til de er mette. Jeg sier ikke at det ikke finnes unntak, men de fleste lubne barn er det pga usunn mat. De kan spise ganske mye grovt brød ned sunt pålegg, sunne middager, frukt og grønt for de kommer opp i kalorimengden i skolebøker, kjeks og potetgull (mange foreldre aner ikke hvor mye kalorier det er i kjeks). Når barna da får slike ting i større eller mindre mengder hver dag i tillegg til mat blir det for mye. Når barna får bare mat skal det mye til at de spiser seg fete altså, særlig om de er aktive barn. Tenk så mye et barn på alder med dine beveger seg hver dag, de løper, sykler, klatrer, bader, hopper på trampoline, spiller fotball osv, de forbrenner utrolige mengder mat, mer enn du gjør... Anonymous poster hash: 20033...776 Spiser hun ikke grønnsaker? Anonymous poster hash: 43b91...0a5
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #20 Skrevet 13. juli 2016 Spiser hun ikke grønnsaker? Anonymous poster hash: 43b91...0a5 Jo selvfølgelig, salat også, veldig glad i det faktisk. Men vi pleier ikke ha grønnsaker til tomatsuppe... Anonymous poster hash: 20033...776
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #21 Skrevet 13. juli 2016 Sunn mat ingen begrensning. Men vil de ha en kjøttkake til må de også ta en grønnsak til. Brødskiver skal være grov og ha sunt pålegg. Unntak er selskap, da får de lov å styre litt selv, MEN de skal spise opp det de har tatt til seg. De må lære seg porsjonsmengde og hva de orker. Som regel er de flinke og vet det er lurt å ta flere ganger fremfor å forsyne seg grådig første gang. Anonymous poster hash: 82009...8b2
TinaK 1990 Skrevet 13. juli 2016 #22 Skrevet 13. juli 2016 Stopper de ikke på sunn og næringsrik kost. Regulerer selv. I vokse-perioder kan de spise mye...andre perioder småspist
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #23 Skrevet 13. juli 2016 Her er jo ett av problemene vi med barn med tendens til å legge på seg må slite med, som andre tilsynelatende ikke forstår. Mine trener aktivt min 4 dager i uken + gym, turer, fotballdpilling etc. De er således ikke passive pc spillende unger. De elsket mat! Og de eter mye! Men, siden de ligner på meg og ikke kan spise som de vil uten å legge på seg må de stoppes. Sunn mat eller ikke. 5 poteter og to koteletter til middag sammen med ett halvkilo grønnsaker MÅ være unødvendig mye når en er 8 år uansett hvor mye en er i aktivitet?! Vi lager vanligvis ikke slike mengder med mat, så det stopper seg som oftest selv. Mine barn lærer ikke av seg selv hva som holder dessverre 😔 De må styres i ett og alt. Men, nå ser jeg de selv holder litt styr de eldste og takker for maten etter 2-3 skiver med egg til... Jeg høres sikkert veldig kontrollerende ut, men hva skal man gjøre da når man kronisk har unger som spiser mye av alt og i tillegg velger seg størst is osv om de får muligheten? De må jo stoppes og styres?! De har opplevd å få vondt i magen etter feks selskap, men det ser ikke ut for at de lærer, så da er regelen max 3 pølser og 1 kakestykke 😔 Skulle ønske jeg hadde småspiste barn. Høres veldig enkelt ut! Ingen som plager dere på badeland heller tipper jeg... Hi Anonymous poster hash: 311a5...222
Blondzilla Skrevet 13. juli 2016 #24 Skrevet 13. juli 2016 Mine egne barn styrer dette så langt fint selv. Men noen barn må man faktisk stoppe. Den ene sønnen til søsteren min spiser til han spyr hver bidige bursdag/julaften og andre dager det serveres god mat og kaker. Søsteren min har begynt å stoppe han nå, men hun gjør det litt for sent så han blir ofte dårlig likevel.
Anonym bruker Skrevet 13. juli 2016 #25 Skrevet 13. juli 2016 Her er jo ett av problemene vi med barn med tendens til å legge på seg må slite med, som andre tilsynelatende ikke forstår. Mine trener aktivt min 4 dager i uken + gym, turer, fotballdpilling etc. De er således ikke passive pc spillende unger. De elsket mat! Og de eter mye! Men, siden de ligner på meg og ikke kan spise som de vil uten å legge på seg må de stoppes. Sunn mat eller ikke. 5 poteter og to koteletter til middag sammen med ett halvkilo grønnsaker MÅ være unødvendig mye når en er 8 år uansett hvor mye en er i aktivitet?! Vi lager vanligvis ikke slike mengder med mat, så det stopper seg som oftest selv. Mine barn lærer ikke av seg selv hva som holder dessverre 😔 De må styres i ett og alt. Men, nå ser jeg de selv holder litt styr de eldste og takker for maten etter 2-3 skiver med egg til... Jeg høres sikkert veldig kontrollerende ut, men hva skal man gjøre da når man kronisk har unger som spiser mye av alt og i tillegg velger seg størst is osv om de får muligheten? De må jo stoppes og styres?! De har opplevd å få vondt i magen etter feks selskap, men det ser ikke ut for at de lærer, så da er regelen max 3 pølser og 1 kakestykke 😔 Skulle ønske jeg hadde småspiste barn. Høres veldig enkelt ut! Ingen som plager dere på badeland heller tipper jeg... Hi Anonymous poster hash: 311a5...222 Gi dem fisk og da kan de spise såååå mye de vil.feks. Anonymous poster hash: 2aaec...e0c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå