Gå til innhold

Hjelp til å avslutte ammingen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillebror er akkurat ett år og skal begynne i barnehagen i august. Jeg er veldig klar for å slutte å amme og "få tilbake" kroppen min. Men han virker bestemt ikke klar. Kommer flere ganger i løpet av dagen bort for å få melk - drar i blusen min og prøver å få ut puppen mens han klager. Koser seg veeldig med puppen ved leggetid, det er eneste måten jeg får roet ham. Og så spiser han midnat og om morgenen, spiser da mye fra begge puppene...

Må jeg bare være streng og så nei? Kutte tvert eller trappe ned? Får så dårlig samvittighet, men bør jeg det?

Hjelp 😩

Anonymous poster hash: 5f38a...854

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingenting som er mer usjarmerende enn barn som finner frem puppen selv!

Anonymous poster hash: ac288...125

Skrevet

Jeg har trappet ned, først slutt på dagtid. Kveldskos har vi hatt lenge. Minste var nå 2,5 år før han sluttet helt. De andre er jenter og sluttet lettere. Helsesøster sa at gutter ofte er vanskeligere. Med siste så hadde jeg snakket med han før, så han var forberedt på at det en dag var slutt og at melka smakte fælt. Hadde da sennep på 😏 Har gått over all forventning.

Så egentlig ikke så mye råd fra meg da, annet enn nedtrapping. Det er jo en viktig og god ting i livet til et så stort barn dette.

Anonymous poster hash: 5b30b...e74

Skrevet

Jeg vet!! Han får som regel heller ikke, men maser og maser for det (og ikke lett å distrahere heller).

Skrevet

Ingenting er mer usjarmerende enn sånn tankegang! Gutten er 1 år og det er hans mat og kos

Anonymous poster hash: 276d3...fb7

Skrevet

Ingenting er mer usjarmerende enn sånn tankegang! Gutten er 1 år og det er hans mat og kos

Anonymous poster hash: 276d3...fb7

Se over. Moren er enig med meg.

Skrevet

Dummeste jeg har hørt. Maten der produseres da for han! Fra naturens side er ammeslutt naturlig mellom 2 og 7 år. Ingen andre pattedyr er så tidlige på'n som mennesket.

Til HI: vil du at ungen skal slutte å die, så må du nekte han pupp. Naturlig nok vil han bli lei seg. Du kan jo trappe ned.

Anonymous poster hash: f9e96...d20

Skrevet

Hi her. Takk for svar dere som har svart. Jeg synes det er ganske slitsomt at han hele tiden "etterspør" puppen, kanskje mest fordi han drar og klorer i puppen så det blir kjempevondt. Jeg er full av kloremærker 😳

Men på den andre siden synes jeg det er litt trist å slutte, spesielt fordi jeg da nekter ham noe av det beste han vet. Men han må i barnehage og jeg må på jobb.

Lurte kanskje mer på hva andre med puppeglade gutter har gjort og hvordan de har avsluttet ammingen?

Skrevet

Hadde det akkurat som deg.. begynte konsekvent å tilby han en flaske med svak sukkerfri saft (!!) ,og etter en ukes tid løsnet det,og han tok gladelig i mot flasken. En lettelse etter 16 mnd med amming dag og natt.

Anonymous poster hash: e0caf...330

Skrevet

Jeg ammet til min ble 3 år. Da snakket vi sammen, og ble "enig" om at nå var han for stor til puppen. Sluttet uten noe problem. Litt sutring første kvelden, 5-6 min. Hadde ikke klart å ta fra en 1 åring puppen. Trapp hvertfall ned gradvis.

Anonymous poster hash: f2570...233

Skrevet

Ammingen på dagen kommer til å få en naturlig slutt med barnehagen. Vent til det. Også er det bare bra at de ammes når de begynner i Bhg og blir eksponert for en milliard nye basillusker. Jeg ville derfor fortsatt med amming på kvelden hvertfall.

Skrevet

Fortsett å amme. Det trappes ned helt av seg selv når han begynner i barnehagen, og det er som andre har sagt bra for ham å få beskyttelsen morsmelk gir når han plutselig blir utsatt for masse nye bakterier og smitte. Du trenger jo ikke amme like ofte som før, en gang eller to om dagen er nok. Her ga jeg morgen, ettermiddag og kveld, så bare morgen og kveld, og til slutt bare morgen med eldste, som ammet til hun var to. Minste er nå ett og skal ikke i bhg før han er to, men han er nede på tre amminger - morgen, middag og kveld, og det skal han få en stund.

Angående å finne frem puppen selv; de er ikke særlig gamle før de klarer å grave frem puppen selv, i hvert fall har mine klart det fra 7-8 mnd. Skal man liksom slutte å amme da, fordi noen syns det er usjarmerende? Klipp neglene så det ikke gjør vondt, kutt et måltid på dagen hvis du vil - men jeg ville ikke anbefalt sukkerfri saft som noen sa, barn skal ikke ha lettprodukter. Erstatt med vanlig mat, det er bedre.

Jeg skjønner lengselen etter å få igjen kroppen sin. Samtidig er det ikke lenge til barnehagestart, og da vil det være ekstra nyttig med puppen i en periode. Klarer du å stå i det noen måneder til, vil sønnen din ha veldig utbytte av det! Ellers er det som det har blitt sagt, du må nekte ham hvis du ønsker å slutte og han ikke er klar.

Min eldste fikk amme til hun sluttet av seg selv, da var hun straks to år. På slutten var det kanskje snakk om at hun ammet et par ganger i uka; det dabbet veldig av helt av seg selv. Jeg satser på samme forløpet med minste, men slutter han ikke selv når han er to år, kommer jeg til å innføre ammeslutt da - to år er lenge nok for meg.

Skrevet

Ammingen på dagen kommer til å få en naturlig slutt med barnehagen. Vent til det. Også er det bare bra at de ammes når de begynner i Bhg og blir eksponert for en milliard nye basillusker. Jeg ville derfor fortsatt med amming på kvelden hvertfall.

Enig. De fleste jeg har vært borti som ammer barna sine etter 6 måneder, fortsetter etter bhg start. Og de fleste, inkl meg selv, opplevde at bhg starten var starten på slutten av ammingen. Slutter du i forbindelse med bhg start kan det bli vanskelig for dere begge. Barna blir ofte mer klamrende og trenger mer trøst i denne fasen. Jeg tror det blir slitsomt for deg å da ha tatt bort den beste trøsten av dem alle.

Begyn med å være konsekvent på når og hvor det skal ammes, så blir det lettere ifht maset. Men det kan jo ta en stund om han er av det standhaftige slaget.

Yngste min var ikke lett å få til å slutte. Når han var ett år tok det fire uker der mannen tok natten med mye gråt og rasing.. På dagtid sluttet jeg da mannen tok med barna fire dager på hytta da yngste var 18 måneder.

Anonymous poster hash: f57df...273

Skrevet

Vil jo si at dere med 2-3 åringer som dere avtaler med skal slutte med pupp er litt ekle. Spiste nettopp frokost med min snart 3 åring, hun satt og smørte skiver med egen kniv, går på do selv og nå skal vi sykle til brhg, hun med egen sykkel. Ser for meg å la henne patte på puppen midt inni disse "store" tingene.

Hi, slutt på samme måte en ville gjort en baby. Lag faste spisetider hvor han får vanlig mat og vann, amming og småspising mellom måltidene utgår. Blir sutring i starten, men det blir det uansett hvor gammel ungen er

Anonymous poster hash: 5a5c8...be4

Skrevet

Hadde det akkurat som deg.. begynte konsekvent å tilby han en flaske med svak sukkerfri saft (!!) ,og etter en ukes tid løsnet det,og han tok gladelig i mot flasken. En lettelse etter 16 mnd med amming dag og natt.

Anonymous poster hash: e0caf...330

Sukkerfri saft til en ettåring? Snakk om å leke med helsa! 😵

Anonymous poster hash: 9f74b...553

Skrevet

Vil jo si at dere med 2-3 åringer som dere avtaler med skal slutte med pupp er litt ekle. Spiste nettopp frokost med min snart 3 åring, hun satt og smørte skiver med egen kniv, går på do selv og nå skal vi sykle til brhg, hun med egen sykkel. Ser for meg å la henne patte på puppen midt inni disse "store" tingene.

Hi, slutt på samme måte en ville gjort en baby. Lag faste spisetider hvor han får vanlig mat og vann, amming og småspising mellom måltidene utgår. Blir sutring i starten, men det blir det uansett hvor gammel ungen er

Ekle? Det var dagens mest idiotiske kommentar.

Verden er syk altså, når man blir kalt ekkel for å gi en 3-åring noe så naturlig som en melketår.

Skrevet

Jeg ammet til min ble 3 år. Da snakket vi sammen, og ble "enig" om at nå var han for stor til puppen. Sluttet uten noe problem. Litt sutring første kvelden, 5-6 min. Hadde ikke klart å ta fra en 1 åring puppen. Trapp hvertfall ned gradvis.

Anonymous poster hash: f2570...233

Har barnet ditt kroniske sykdommer eller allergi siden du valgte å amme så lenge?

Anonymous poster hash: ff5e5...075

Skrevet

Verden er syk altså, når man blir kalt ekkel for å gi en 3-åring noe så naturlig som en melketår.

Når folk velger å amme så store barn er det som regel en god grunn: sykdom, allergi osv. Hvis ikke er jeg enig med deg i at det er veldig sært å amme en treåring. Mulig det et mor som vil dekke egne behov for nærhet.

Anonymous poster hash: ff5e5...075

Skrevet

Det er naturlig å bæsje også, men dette gjør en heller ikke offentlig i trusa. Amming til langt uti barnealder er mer for mor enn for barn, for de99% av barna i verden som ikke ammes til de kan sykle bort til deg og dra frem puppen selv klarer å trøste seg på andre måter enn pupp. Og ikke kom og si at melken er så viktig, da kunne dere vel gitt fra kopp?

Ammer dere mannen også? Er vel like naturlig å gi han en " liten melketår" som en treåring?

Skrevet

Tilby noe annet konsekvent.har ingen betydning og amme etter bhg oppstart,aldri opplevd at de barna ble mindre syke.heler mere sutrete fordi ingen i bhg kan trøste på den måten.

Amme 3 åringer det er meget spesielt mener jeg.hvem sin nytelse er det for lurer nå jeg på..

Skrevet

La det gå sin gang, en naturlig nedtrapping.

Første ble mindre interessert etter barnehagestart. Andre ammes fortsatt, 3 år gammel.

Anonymous poster hash: 77934...123

Skrevet

Tilby noe annet konsekvent.har ingen betydning og amme etter bhg oppstart,aldri opplevd at de barna ble mindre syke.heler mere sutrete fordi ingen i bhg kan trøste på den måten.

Amme 3 åringer det er meget spesielt mener jeg.hvem sin nytelse er det for lurer nå jeg på..

Å amme etter barnehagestart kan faktisk ha noe å si.

Det vet man jo lite om på forhånd.

Jeg har tre barn som alle tre har blitt mye syke etter ammeslutt.

Matvareallergier, pollenallergi, astma og vanvittig mange runder med forkjølelse.

De ble ikke avvent ved samme alder.

Eldste var kun 4 måneder, mellomste var rett over året og minstemann var 2 år.

Jeg er av typen som ikke liker å amme blant folk, synes at barn som kan gå kan drikke selv av kopp osv, sånn egentlig.

Med eldste fikk jeg ikke til ammingen. Melka kom veldig sakte og første gang ho fikk en flaske i tillegg nektet hun puppen etterpå. Tynn som ei flis, så ho måtte jo få noe ekstra tilslutt.

Ungen nektet pupp, men tålte ikke det vi ga som tillegg og dermed var sirkuset i gang... Ut og inn på sykehus med allergier, astma osv..

Så når jeg fikk mellomste sluttet jeg å amme ved barnehagestart, den ungen var jo helt en annen type, robust og fisk.

Men nei... samme helsike som sist, bare at hun heldigvis var litt større, så alt ble ikke like vanskelig med tett pust osv..

Med minstemann var jeg mer fast bestemt på å holde ut ammingen lengre. Men helsike så mye pes man får av andre når ungen runder året!!! Enda alt av amming etter den alderen foregikk inne hos oss selv, uten tilskuere.

Neida, folk spurte "Ammer du ennå eller?"... Bare for å få gnidd inn at "Han er da altfor stor til det!", "Nå må du klippe navlestrengen snart da!", "Han trenger ikke det, han er jo en heeelt annen type! Robust, sterk og frisk!" osv osv

Når han ble 2 år sluttet vi med ammingen.

Det gikk ikke mange ukene før han ble dårligere i pusten, begynte å få utslett, ble forkjøla osv osv, det bare eskalerte... Da våren kom viste det seg at han heller ikke tåler pollen.

2 1/2 år senere (i en alder av 4 1/2 år) veier han det samme som han veide da han var 1 1/2 år... Han har gått ned 3 kg fra det han veide som mest...

Nå har han fått fjernet mandler og polypper og vi begynner å se litt endring i forhold til matinntak og energi. Så nå håper vi mye vil rette seg. Han tåler mer av matvarer, men har astma han også. Heldigvis ikke så alvorlig.

Så når det gjelder mine barn har allergier og astma kommet etter ammeslutt og alvorlighetsgraden har blitt betraktelig mindre jo lengre de har blitt ammet.

Om det er tilfeldig eller ikke aner ikke jeg.

Nå sier ikke jeg at jeg burde amme ungene til skolestart altså. 😜😄😄 Det var greit å slutte ved 2 års alder.

Men alt i alt, man bør slutte når man føler det er greit for seg selv og barnet.

Og dere andre, gjør noen noe dere synes er rart, ikke kommenter det negativt, det bare sårer og forandrer ingenting til det positive.

De kan ha andre årsaker og erfaringer som gjør at det er rett for dem.

Det er ikke hyggelig å få høre at man er ekkel og nært på pedofil, når man egentlig sliter med det selv, men har erfaringer som tilsier at man bør fortsette og holde ut litt til.

Helt enig i at det er spesielt å amme en 3åring, men nå er dette snakk om en på 1 år da..

Anonymous poster hash: 4a6c0...da0

Skrevet

hvis du vil slutte, smør litt sennep på puppene ,det har jeg hørt flere gjort og da vil barna ikke ha mer :)

Skrevet

Tull! Dummeste jeg har hørt.

Anonymous poster hash: 03e14...120

Skrevet

Vil bare si at dere som har menn som grafser og eter på puppene deres da er like ekle. Puppene er der for babyene/barna våre og er like naturlig at de spiser på som annen mat. Har en mann som er glad i puppene mine, men her satt han nettopp og smørte skiver med egen kniv til frokost, gitt.

Verden er et psykt sted...

Anonymous poster hash: 99a9c...977

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...