Gå til innhold

Kan man kaste hår i do?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva med vaskebøtta med skittent vann og hundehår etter gulvvasken? Skal man sile ut skitten i vannet før man heller vannet i do eller utslagsvasken?

Dette tenkte jeg også på da jeg leste denne tråden. Vaskebøtta går i doen her også.

Anonymous poster hash: a89c7...bae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mens vi er inne på hva man ikke skal kaste i do: Man skal heller ikke kaste fettrike matrester i do eller i vasken (frityrolje, rømne, dipper osv). Fettet tetter igjen rørene. Der syndes det MYE!

Hææ, kan man ikke skylle dipp eller rømme ut i vasken? Det har jeg aldri tenkt på engang at jeg ikke burde gjøre

Anonymous poster hash: a49df...bff

Skrevet

Hææ, kan man ikke skylle dipp eller rømme ut i vasken? Det har jeg aldri tenkt på engang at jeg ikke burde gjøre

Du må gjerne gjøre det, hvis du ønsker å legge til rette for rotter i avløpssystemet ditt. Hvis ikke du ønsker det, så er det anbefalt å ikke gjøre det...

Anonymous poster hash: aab77...28c

Gjest Darwinia:-)
Skrevet (endret)

Det går greit å skylle begeret altså, men større mengder med matvarer som inneholder endel fett skal ikke ned i avløpet.

fettvett.no

dovett.no

Endret av Darwinia:-)
Skrevet

Strengt tatt så skal det bare dopapir, tiss og bæsj i do.

Alltid annet vill tette doen, matfett og annet matavfall kan ikke bare tette men og gjøre så du får rotter og mus i hus.

Skrevet

Strengt tatt så skal det bare dopapir, tiss og bæsj i do.

Alltid annet vill tette doen, matfett og annet matavfall kan ikke bare tette men og gjøre så du får rotter og mus i hus.

Gjelder det gammel, klumpete melk også?

Anonymous poster hash: 7c225...fae

Skrevet

Hvor tror du da snusen og håret ditt havner? Doen er ikke en magisk portal hvor ting forsvinner, alt du putter der havner et sted. Det som kan skje er:

1. Du tetter ditt eget rørsystem - rørlegger for å løse dette er dyrt, men det er heldigvis kun du som må betale

2. Det havner i de kommunale rørene. Ved mye nedbør klarer ikke rørene ta unna alt da kloakk og regnvann flere steder går i samme rør. Stor mengder avløpsvann vil da gå urenset ut i bekker/elver/sjø og ditt søppel vil da kunne bli liggende på strender osv. Forsøplingsproblem.

3. Ditt søppel kommer frem til renseanlegget og blir (heldigvis) fjernet på ristene. Renseanlegget/kommunen bruker flere millioner kroner hvert år på å kjøre bort søppel (inkludert hår og snus) som du og andre putter i do i stedet for i søppelkassen. Dette fører til høyere kommunale avgifter for alle i kommunen.

4. Ditt søppel setter seg fast i pumper ol. på vei til renseanlegget eller i renseanlegget. Dette fører til mye jobb for de som jobber der og økte utgifter til både personell og utstyr. Dette fører igjen til høyere kommunale avgifter.    

Dette gjelder også hvis man har egen septiktank da denne også må tømmes innimellom og innholdet blir da kjørt til et renseanlegg.

Hvor vanskelig kan det være å putte søppel i en søppelkasse? Doen er IKKE søppelkasse. 

Anonymous poster hash: b30a9...7be

Derfor er det jo ironisk at så ufattelig mange her inne mener at man ikke kaster søppel i søppelbøtte på badet.

Vil tro mange av dem skyller både det ene og det andre rett ned i do.

Anonymous poster hash: 57186...4cf

Skrevet

Greier ikke å la være å kommentere, men i enkelte kommuner er det avfallskvern. Der kvernes matavfallet og går i kloakken. Av kilder har jeg fått høre at det værste de får er kaffegrugg, mulig fordi det ikke er like lett å bryte ned. Nå skal overflatevann føres i egne rør og ikke sammen med kloakken pga av de problemer som er med mye nedbør og gamle kloakkrør ikke greier å ta unna og dermed flyter kloakken opp og ut av kummer. I dag er det krav om å tenke på de klimaendringer som er og ha større dimensjoner på rørene. Det skal også vurderes "naturlige" bekker/ overflatevann føringer, altså ikke legge dem i rør pga av de problemer det skaper.

Anonymous poster hash: e8d86...081

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...