Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #1 Skrevet 11. juli 2016 Inspirert av innlegget i går om søppelbøtte. Kan man kaste hår i do? Eller kan det tette eller lage trøbbel for kloakken? Anonymous poster hash: 8b888...680
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #2 Skrevet 11. juli 2016 Nei. Det kan man ikke. Du risikerer høye rørleggerutgifter. Anonymous poster hash: 93239...d94
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #3 Skrevet 11. juli 2016 Jeg har alltid kastet hår i do og reagerte på det i innlegget i går. Skjønner ikke hvorfor det ikke skal gå andre. Anonymous poster hash: af2ac...dea
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #4 Skrevet 11. juli 2016 Her skal man ikke kaste hår i do, det ødelegger pumpa som flytter kloakken lenger nedi her. Er en grunn til at det er "sil" i dusjer... Bare dopapir og tiss og bæsj skal i do! Anonymous poster hash: 1b03a...422
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #5 Skrevet 11. juli 2016 Hvor tror dere håret dere putter i do havner da? Hvis det ikke setter seg fast i deres egne rør blir det ført til renseanlegget hvor det kan skape mye problemer. Det kan sette seg fast i pumper og annet utstyr som fører til økte utgifter for kommunen og denne regningen går videre til innbyggerne via økte kommunale avgifter. Er det virkelig så vanskelig å forstå at det kun er tiss, bæsj og dopapir som skal i do? Søppel skal i søppelkassen. Anonymous poster hash: b30a9...7be
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #6 Skrevet 11. juli 2016 Vi gjorde det. Men så begynte kloakkproblemene.. Og når det ble staket opp, jadda! Anonymous poster hash: 947ac...326
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #7 Skrevet 11. juli 2016 Hvor tror dere håret dere putter i do havner da? Hvis det ikke setter seg fast i deres egne rør blir det ført til renseanlegget hvor det kan skape mye problemer. Det kan sette seg fast i pumper og annet utstyr som fører til økte utgifter for kommunen og denne regningen går videre til innbyggerne via økte kommunale avgifter. Er det virkelig så vanskelig å forstå at det kun er tiss, bæsj og dopapir som skal i do? Søppel skal i søppelkassen. Anonymous poster hash: b30a9...7be Tror folk tror at man kan spyle ned hva som helst i do, det forsvinner jo. Folk er enkle. Anonymous poster hash: 1b03a...422
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #8 Skrevet 11. juli 2016 Det eneste som kan kastes på do er dopapir, og ikke noe annet! Jeg har flere år vært så heldig og fått sommerjobb ved vannverk avdeling i en av Norges største by, siden pappa selv jobber der. Himmel og hav, så mye rart man fant i kommunale vann rørene og i kummer. Ikke rart at folk får vannlekkasjer og tetting i private hjem. Fortsetter folk i samme tempo, så bryter vel hele vannforsyning en vakker dag. For i de fleste kommuner er vann rørene ganske gammel, og det tåler derfor ikke den store belastninger. Så jeg gjentar meg igjen: det er kun dopapir som skal kastes på do, og intet annet! Anonymous poster hash: 790a2...030
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #9 Skrevet 11. juli 2016 Nei, det kan filtre seg fast og bli starten på en "propp", enten i huset, i koblingen mellom huset og offentlige rør, i pumpestasjoner eller i renseanlegget Blir det tett i ditt hus (f.eks i en rørsving, en kobling eller der dine rør er koblet på offentlige rør) må du betale regningen når rørleggeren må tilkalles.. Det er bare bæsje, tips, oppkast og dopapir som skal i do, overhodet ingenting annet Anonymous poster hash: 17793...137
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #10 Skrevet 11. juli 2016 Vi har egen septiktank, og her kaster vi hår i do. Det har vi gjort i de 13 åra vi har bodd her, og det har aldri skapt noen problemer. Anonymous poster hash: 2e38b...9d5
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #11 Skrevet 11. juli 2016 Vi gjør det. Rørene til toalettet og trykket fra vannet er større. Så når vi fjerner hår fra sluket går det i do. Nå fjerner vi det før det er gedigne klaser da. Anonymous poster hash: d3f60...520
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #12 Skrevet 11. juli 2016 Det har jeg aldri tenkt på 😮 Har alltid kastet hår i do og aldri hatt problemer med det. Skal slutte med det med en gang! Kan negler kastes i do? Eller klipper dere over søppelbøtta? Anonymous poster hash: 545a9...427
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #13 Skrevet 11. juli 2016 Aldri tenkt over. Har kasta hår i do hele livet. Hvorfor skal det være ekkelt? Kaster snusen min der også. Aldri hørt at det kan tette rører OL. Hvordan skal det foregå? Kaster ikke tamponger og sminkepads da. Anonymous poster hash: 5925a...e17
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #14 Skrevet 11. juli 2016 Nei, det kan filtre seg fast og bli starten på en "propp", enten i huset, i koblingen mellom huset og offentlige rør, i pumpestasjoner eller i renseanlegget Blir det tett i ditt hus (f.eks i en rørsving, en kobling eller der dine rør er koblet på offentlige rør) må du betale regningen når rørleggeren må tilkalles.. Det er bare bæsje, tips, oppkast og dopapir som skal i do, overhodet ingenting annet Anonymous poster hash: 17793...137 Du tipser doen? 😂 Anonymous poster hash: 306a2...cc6
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #15 Skrevet 11. juli 2016 Du tipser doen? 😂 Anonymous poster hash: 306a2...cc6 Hehe, autokorrekt'en ville ikke skrive tiss 😉 Anonymous poster hash: 17793...137
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #16 Skrevet 11. juli 2016 Aldri tenkt over. Har kasta hår i do hele livet. Hvorfor skal det være ekkelt? Kaster snusen min der også. Aldri hørt at det kan tette rører OL. Hvordan skal det foregå? Kaster ikke tamponger og sminkepads da. Anonymous poster hash: 5925a...e17 Det er ikke ekkelt, men det kan bli en hårbøyle som blir begynnelsen på tette rør, og det er dyrt å fikse Anonymous poster hash: 17793...137
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #17 Skrevet 11. juli 2016 Aldri tenkt over. Har kasta hår i do hele livet. Hvorfor skal det være ekkelt? Kaster snusen min der også. Aldri hørt at det kan tette rører OL. Hvordan skal det foregå? Kaster ikke tamponger og sminkepads da. Anonymous poster hash: 5925a...e17 Hvor tror du da snusen og håret ditt havner? Doen er ikke en magisk portal hvor ting forsvinner, alt du putter der havner et sted. Det som kan skje er: 1. Du tetter ditt eget rørsystem - rørlegger for å løse dette er dyrt, men det er heldigvis kun du som må betale 2. Det havner i de kommunale rørene. Ved mye nedbør klarer ikke rørene ta unna alt da kloakk og regnvann flere steder går i samme rør. Stor mengder avløpsvann vil da gå urenset ut i bekker/elver/sjø og ditt søppel vil da kunne bli liggende på strender osv. Forsøplingsproblem. 3. Ditt søppel kommer frem til renseanlegget og blir (heldigvis) fjernet på ristene. Renseanlegget/kommunen bruker flere millioner kroner hvert år på å kjøre bort søppel (inkludert hår og snus) som du og andre putter i do i stedet for i søppelkassen. Dette fører til høyere kommunale avgifter for alle i kommunen. 4. Ditt søppel setter seg fast i pumper ol. på vei til renseanlegget eller i renseanlegget. Dette fører til mye jobb for de som jobber der og økte utgifter til både personell og utstyr. Dette fører igjen til høyere kommunale avgifter. Dette gjelder også hvis man har egen septiktank da denne også må tømmes innimellom og innholdet blir da kjørt til et renseanlegg. Hvor vanskelig kan det være å putte søppel i en søppelkasse? Doen er IKKE søppelkasse. Anonymous poster hash: b30a9...7be
Ylva og Mathilde Skrevet 11. juli 2016 #18 Skrevet 11. juli 2016 Nei, kaster aldri noe annet enn dopapir i do, det lærte jeg av mamma når jeg var liten. Ser ofte venninner som ikke ble fortalt det av sine foreldre.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #19 Skrevet 11. juli 2016 Det er ikke ekkelt, men det kan bli en hårbøyle som blir begynnelsen på tette rør, og det er dyrt å fikse Anonymous poster hash: 17793...137 Åh, jeg må lære å sjekke autokorrekten altså... Hårball,ikke hårbøyle. Henger litt av håret seg fast i noe inni rørene kan det bli starten på en propp som flere og flere ting henger seg fast i. Anonymous poster hash: 17793...137
Gjest Darwinia:-) Skrevet 11. juli 2016 #20 Skrevet 11. juli 2016 (endret) Mens vi er inne på hva man ikke skal kaste i do: Man skal heller ikke kaste fettrike matrester i do eller i vasken (frityrolje, rømne, dipper osv). Fettet tetter igjen rørene. Der syndes det MYE! Endret 11. juli 2016 av Darwinia:-)
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #21 Skrevet 11. juli 2016 Det har jeg aldri tenkt på 😮 Har alltid kastet hår i do og aldri hatt problemer med det. Skal slutte med det med en gang! Kan negler kastes i do? Eller klipper dere over søppelbøtta? Anonymous poster hash: 545a9...427 Nei ikke negler! De som biter negler må plukke disse ut av bæsjen før de flusher, dette gjelder forøvrig mais, frø, tyggis og alt annet som kommer ut med avføringen... Fram med pinsetten! Anonymous poster hash: 5ee8c...3fc
Kubbelyset Skrevet 11. juli 2016 #22 Skrevet 11. juli 2016 Hvorfor er snus værre enn bæsj? Det er jo mindre.
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #23 Skrevet 11. juli 2016 Hvorfor er snus værre enn bæsj? Det er jo mindre. Bæsj løser seg opp, det gjør ikke feks porsjonssnus på samme måte.... Anonymous poster hash: aab77...28c
Gemini77 Skrevet 11. juli 2016 #24 Skrevet 11. juli 2016 Hva med vaskebøtta med skittent vann og hundehår etter gulvvasken? Skal man sile ut skitten i vannet før man heller vannet i do eller utslagsvasken?
Anonym bruker Skrevet 11. juli 2016 #25 Skrevet 11. juli 2016 Hva med vaskebøtta med skittent vann og hundehår etter gulvvasken? Skal man sile ut skitten i vannet før man heller vannet i do eller utslagsvasken? Jeg anbefaler å støvsuge gulvene først, slik at du får opp det verste av hundehår, og deretter vaske. Da unngår du så mye hår og støv i do. Anonymous poster hash: aab77...28c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå