Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #1 Skrevet 10. juli 2016 Vi har et barn med motoriske utfordringer. Hun sliter med å klatre, løpe, balansere osv. og er derfor redd for å utfordre seg selv. Men jeg ser at hun tør å prøve når vi komer på Lekeland. Der er alt polstret og hun er ikke redd for å falle. Noen timer på Lekeland gjør underverker! Så jeg tenker at det hadde vært fantastisk med årskort på Lekeland som en del av fysioterapioppfølgingen, slik man får subsidiert svømmehallen.. Dette er selvsagt ment som et tillegg til utendørstrening, men det hadde vært utrolig flott om det var mulig fordi det hadde blitt trening gjennom lek.. Her vi bor må både voksne og barn betale, så en tur på Lekeland blir fort 250-300 kroner.. Noen som har hørt om en slik ordning? Anonymous poster hash: f06d1...a66
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #2 Skrevet 10. juli 2016 Jeg har ett barn som ikke er så sterk med kordinasjon. Spesielt sliter hun med å lære seg å svømme. Lurer på om staten kan sponse årskort på badeland til oss? Tenk å skulle ha utgifter på barna mine? (Som du selv skriver, får du fysiobehandling etter behov på statens regning!) Anonymous poster hash: b70e2...799
sug lut Skrevet 10. juli 2016 #3 Skrevet 10. juli 2016 Hvis det er gode grunner kan man få mye forskjellig dekket - riding, for eksempel. Hvis hun trenger treningen og uansett får fysio dekket så skader det ikke å forhøre seg. Er det umulig får dere gå så ofte dere kan.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #4 Skrevet 10. juli 2016 Jeg har ett barn som ikke er så sterk med kordinasjon. Spesielt sliter hun med å lære seg å svømme. Lurer på om staten kan sponse årskort på badeland til oss? Tenk å skulle ha utgifter på barna mine? (Som du selv skriver, får du fysiobehandling etter behov på statens regning!) Anonymous poster hash: b70e2...799 Hvis hun har behov for trening i vann, og barnet ditt har behov for ekstra oppfølging utover det fysioterapitilbudet hun kan få ( det er nemlig stor pågang og begrenset tid per barn) så får du som mor ledsagerbevis på svømmehall. Jeg kan love at det hverken er en fryd å se at barnet ditt streve med motorikk ( det har du sikkert opplevd selv) og jeg hater å sitte på Lekeland ... det er bortimot et mareritt.. Men jeg ser det fungerer. Så dette er ikke snakk om å leve i luksus på statens regning, det er snakk om å finne en egnet trening gatenavn. Hvis det finnes et liknende tilbud som ikke er Lekeland - en hall med klatre installasjoner som er polstret, så hadde jeg mer enn gjerne byttet ut Lekeland, for å si det slik.. HI Anonymous poster hash: f06d1...a66
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #5 Skrevet 10. juli 2016 Når begrunnelsen er fordi hun er redd for å falle andre steder blir det nok ikke godkjent. Blir som å si at jenta mi med vannskrekk sliter med å svømme, men hun trives i Bø Sommerland, så vi må få gratis årskort der Anonymous poster hash: 121bf...21a
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #6 Skrevet 10. juli 2016 Hvis det er gode grunner kan man få mye forskjellig dekket - riding, for eksempel. Hvis hun trenger treningen og uansett får fysio dekket så skader det ikke å forhøre seg. Er det umulig får dere gå så ofte dere kan. Jeg har faktisk vurdert å forhøre meg, men hører jo selv at det høres litt rart ut. Det er jo tydelig også i svar til dette innlegget at man kan bli tolket som en mor som forsøker å melke systemet.. Men nå har jeg så pass tett kontakt med fysioterapitjenesten at jeg kanskje spør 😊 De vil jo bare at barnet skal få så god mestring som mulig Og tenker man penger så vil det spare samfunnet rimelig mye å finne gode tiltak tidlig heller enn at motorikk en holder seg dårlig inn i voksen alder ☺ HI Anonymous poster hash: f06d1...a66
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #7 Skrevet 10. juli 2016 Når begrunnelsen er fordi hun er redd for å falle andre steder blir det nok ikke godkjent. Blir som å si at jenta mi med vannskrekk sliter med å svømme, men hun trives i Bø Sommerland, så vi må få gratis årskort der Anonymous poster hash: 121bf...21a Begrunnelsen er at hun må finne en treningsarena hvor hun tør å utfordre seg selv. Dette er en problemstilling vi jobber med sammen med fysioterapitjenesten. Jeg har sett hvor modig hun er på Lekeland og hvor mye hun faktisk trener der.. Tviler på at fysioterapeutenhar sett Lekeland som en god arena, og jeg har syns tanken var litt dumt selv så jeg har ikke turt å spørre 😊 HI Anonymous poster hash: f06d1...a66
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #8 Skrevet 10. juli 2016 Syns ikke forslaget ditt er dumt. Skader ikke å spørre. Hvis det hjelper barnet ditt menproblemet, så er det jo gull verdt Anonymous poster hash: ea655...dc1
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #9 Skrevet 10. juli 2016 Kan du ikke kjøpe årskort på lekeland til henne i bursdagsgave/jul? Hvorfor skal man få alt mulig? Det koster å ha barn og man må finne de treningene barna trives med og mestrer. Gutten min er fryktelig sjenert, men på fotballbanen er han "konge". Det mestrer han, tør vise seg fram, snakke med de andre osv. På skolen/ute blandt folk sier han nesten ingenting. Kan jeg da få dekket kontigent (2000kr), fotballsko, klubbdrakt osv av staten? Anonymous poster hash: 1979c...a70
Gjest Antarctica Skrevet 10. juli 2016 #10 Skrevet 10. juli 2016 Når begrunnelsen er fordi hun er redd for å falle andre steder blir det nok ikke godkjent. Blir som å si at jenta mi med vannskrekk sliter med å svømme, men hun trives i Bø Sommerland, så vi må få gratis årskort der Anonymous poster hash: 121bf...21a Du misforstår jo med vilje.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #11 Skrevet 10. juli 2016 Gi henne årskort i bursdag eller julegave! Så får hun boltre seg fritt på lekeland uten at velferdssystemet skal dekke det! Det er også mye god trening i å gå tur i skogen på stier i ulendt terreng! Gratis er det også! Anonymous poster hash: 61f51...9e5
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #12 Skrevet 10. juli 2016 Du misforstår jo med vilje. Gjør jeg? Jenta sliter med koordinasjon, greit nok det, men hi sier at det er bare på lekeland hun tør å være aktiv. Hun blir altså begrenset av frykt, siden å klatre i skogen, sykle, løpe, leke på vanlig lekeplass osv ikke er godt nok. Hadde vært en ting med et barn som rehabiliteres og trenger spesielt varmtvannsbasseng osv, men hi sin situasjon beror seg bare på " tør ikke" Supert at ungen trives på lekeland, invister i årskort. Anonymous poster hash: 121bf...21a
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #13 Skrevet 10. juli 2016 Kan du ikke kjøpe årskort på lekeland til henne i bursdagsgave/jul? Hvorfor skal man få alt mulig? Det koster å ha barn og man må finne de treningene barna trives med og mestrer. Gutten min er fryktelig sjenert, men på fotballbanen er han "konge". Det mestrer han, tør vise seg fram, snakke med de andre osv. På skolen/ute blandt folk sier han nesten ingenting. Kan jeg da få dekket kontigent (2000kr), fotballsko, klubbdrakt osv av staten? Anonymous poster hash: 1979c...a70 Jeg kan selvsagt kjøpe årskort. Jeg kan også kjøpe årskort til både meg og henne på svømmehallen. Eller jeg kan betale for ridetimer. Vi kan alltids prioritere dette og bortprioritere noe annet. Poenget er at trening som skal fungere som behandling for barn som har et særskilt behov subsidieres. Det er mye fokus på å finne treningstilbud som fungerer for barna, og jeg bare kaster frem en brannfakkel om at Lekeland faktisk er et tiltak som godt kunne ha gått inn under subsidieringsordningene. Det er nok ikke noe som er anerkjent som en så viktig treningsarena at det per i dag regnes med av fysioterapeuter, men jeg har sett selv at det faktisk fungerer. Jeg har faktisk aldri tenkt i de baner at refunderingsordninger gir behandlingstilbud kan ses på som misbruk av skattekroner.. For meg er det overraskende at flere trekker inn dette perspektivet. Spørsmålet er vel mer om Lekeland kan kvalifisere som et behandlingstilbud på linje med svømmehall og ridning. Kunne vært litt spennende å høre hva fysioterapeuter reker leger her inne tenker 😊 HI Anonymous poster hash: f06d1...a66
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #14 Skrevet 10. juli 2016 Gjør jeg? Jenta sliter med koordinasjon, greit nok det, men hi sier at det er bare på lekeland hun tør å være aktiv. Hun blir altså begrenset av frykt, siden å klatre i skogen, sykle, løpe, leke på vanlig lekeplass osv ikke er godt nok. Hadde vært en ting med et barn som rehabiliteres og trenger spesielt varmtvannsbasseng osv, men hi sin situasjon beror seg bare på " tør ikke" Supert at ungen trives på lekeland, invister i årskort. Anonymous poster hash: 121bf...21a Det står vel strengt tatt ganske tydelig at barnet følges opp av fysioterapitjenesten og at vi jobber for å finne en god treningsarena... Barn får ikke oppfølging fra fysioterapeut fordi de er redd av seg.. HI Anonymous poster hash: f06d1...a66
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #15 Skrevet 10. juli 2016 Jeg kan selvsagt kjøpe årskort. Jeg kan også kjøpe årskort til både meg og henne på svømmehallen. Eller jeg kan betale for ridetimer. Vi kan alltids prioritere dette og bortprioritere noe annet. Poenget er at trening som skal fungere som behandling for barn som har et særskilt behov subsidieres. Det er mye fokus på å finne treningstilbud som fungerer for barna, og jeg bare kaster frem en brannfakkel om at Lekeland faktisk er et tiltak som godt kunne ha gått inn under subsidieringsordningene. Det er nok ikke noe som er anerkjent som en så viktig treningsarena at det per i dag regnes med av fysioterapeuter, men jeg har sett selv at det faktisk fungerer. Jeg har faktisk aldri tenkt i de baner at refunderingsordninger gir behandlingstilbud kan ses på som misbruk av skattekroner.. For meg er det overraskende at flere trekker inn dette perspektivet. Spørsmålet er vel mer om Lekeland kan kvalifisere som et behandlingstilbud på linje med svømmehall og ridning. Kunne vært litt spennende å høre hva fysioterapeuter reker leger her inne tenker 😊 HI Anonymous poster hash: f06d1...a66 Stryk reker 😂😂😂 HI Anonymous poster hash: f06d1...a66
*Miss Marple* Skrevet 10. juli 2016 #16 Skrevet 10. juli 2016 Når man tenker på kostnadene det å bli oppfulgt av helsepersonell vil jeg tro at et årskort på lekeland blir billig i forhold. Hør med fysioterapeuten dere går til om hva han/hun mener om det.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #17 Skrevet 10. juli 2016 Når man tenker på kostnadene det å bli oppfulgt av helsepersonell vil jeg tro at et årskort på lekeland blir billig i forhold. Hør med fysioterapeuten dere går til om hva han/hun mener om det. Ja, det tenker jeg også 😊 Og det kunne vært spennende om vi i samarbeid med fysioterapeut hade laget en månedsplan for aktivitet hvor Lekeland inngikk som egentrening på lik linje med andre egentreningstiltak ☺ For meg er det som sagt ikke noe jeg drømmer om, å sitte i et kaos av hylende barn og slitne foreldre, men funker det gjør jeg det glatt 😁 Dere som jobber med oppfølging av barn i dette spekteret. Hva hadde dere tenkt om et slikt forslag? Det er som sagt noe jeg selv syns høres litt crazy ut, men det har slått meg flere ganger ved besøk på Lekeland at dette er den arenaen hvor hun faktisk kan løpe i timer i strekk, få opp pulsen, klatre og pushe grenser.. HI Anonymous poster hash: f06d1...a66
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #18 Skrevet 10. juli 2016 Jeg kan selvsagt kjøpe årskort. Jeg kan også kjøpe årskort til både meg og henne på svømmehallen. Eller jeg kan betale for ridetimer. Vi kan alltids prioritere dette og bortprioritere noe annet. Poenget er at trening som skal fungere som behandling for barn som har et særskilt behov subsidieres. Det er mye fokus på å finne treningstilbud som fungerer for barna, og jeg bare kaster frem en brannfakkel om at Lekeland faktisk er et tiltak som godt kunne ha gått inn under subsidieringsordningene. Det er nok ikke noe som er anerkjent som en så viktig treningsarena at det per i dag regnes med av fysioterapeuter, men jeg har sett selv at det faktisk fungerer. Jeg har faktisk aldri tenkt i de baner at refunderingsordninger gir behandlingstilbud kan ses på som misbruk av skattekroner.. For meg er det overraskende at flere trekker inn dette perspektivet. Spørsmålet er vel mer om Lekeland kan kvalifisere som et behandlingstilbud på linje med svømmehall og ridning. Kunne vært litt spennende å høre hva fysioterapeuter reker leger her inne tenker 😊 HI Anonymous poster hash: f06d1...a66 Mitt barn trenger også trening på det sosiale, så da bør vi få dekket fotballutgiftene da det er her han får øvet seg mest. Ppt er inne i bildet pga han er så sjenert og stille ute blandt andre, utenom på fotballbanen. Nå får du timer hos fysioterapi og du må da selv finne ting i hverdagen som er positivt for barnet ditt. Slik vi må med eldstesønnen vår som har briller. Dumt at han ikke har normalt syn, men det er en utgift vi må ta. Han får ikke dekket noen pga han er normalt nærsynt og har ingen andre synsproblemer. Veldig mange barn har ulike utfordringer, og da er det bare rimelig at foreldre må dekke ting i fritiden for barna selv. Det koster penger å ha barn og ingen barn er A4, noen har motoriske utfordringer, andre sosiale, noen har sykdommer/diagnoser, syn/hørselsproblemer, familieproblemer (feks fattige, syke foreldre) osv. Anonymous poster hash: 1979c...a70
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #19 Skrevet 10. juli 2016 Jeg har ingen anelse om hvordan en slik forespørsel ville bli vurdert, men jeg lurer på om det kan være et problem at et lekeland er en privat bedrift som skal tjene penger på at ben leker og koser seg. De får så vidt jeg vet ingen offentlig støtte. De har nok ikke noe ønske om å ha spessielt Mange besøkende med særlige utfordringer. Dere ville sannsynlig vis bruke årskortet mer enn normalt og hvis de åpnet for å bruke stedet til rehabilitering kunne det bli mange der med spesielle behov og dermed mindre attraktivt å være der for andre. Jeg mener på ingen måte at det er galt at dere er å lekeland ofte, men jeg vil ikke tro de ønsker å bli oppfattet som et sted hovedsakelig for barn med spesielle utfordringer. Anonymous poster hash: e5906...a4b
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #20 Skrevet 10. juli 2016 Mitt barn trenger også trening på det sosiale, så da bør vi få dekket fotballutgiftene da det er her han får øvet seg mest. Ppt er inne i bildet pga han er så sjenert og stille ute blandt andre, utenom på fotballbanen. Nå får du timer hos fysioterapi og du må da selv finne ting i hverdagen som er positivt for barnet ditt. Slik vi må med eldstesønnen vår som har briller. Dumt at han ikke har normalt syn, men det er en utgift vi må ta. Han får ikke dekket noen pga han er normalt nærsynt og har ingen andre synsproblemer. Veldig mange barn har ulike utfordringer, og da er det bare rimelig at foreldre må dekke ting i fritiden for barna selv. Det koster penger å ha barn og ingen barn er A4, noen har motoriske utfordringer, andre sosiale, noen har sykdommer/diagnoser, syn/hørselsproblemer, familieproblemer (feks fattige, syke foreldre) osv. Anonymous poster hash: 1979c...a70 Hvis det er vedtak på særlige tiltak - sosialt eller fysisk så får du hjelp til å dekke deler av avgiften. Sannsynligvis ville det i vårt tilfelle være snakk om at jeg som mor fikk ledsagerbevis slik at jeg som voksen slapp å betale for å være med på Lekeland. Jeg har ingen ønske om å karre til meg noen kroner fra staten, og jeg er helt sikker på at mange familier som i dag ikke går under refusjonsordninger likevel har gode grunner til hvorfor deres barn burde få dekket både treningsavgift og treningsutstyr ( nå er det heldigvis mange gode ordningen ger for økonomisk vanskeligstilte familier gjennom Bymisjonen, Frelsesarmeen og Sanitetskvinnene, men da kommer det nok litt an på hvor i landet man bor) Grunntanken jeg egentlig prøvde å komme med i dette innlegget var ikke hvorvidt staten skal betale for min familie. Disse støtteordningene eksisterer på lik linje med gratis helsehjelp ellers. Det er klart jeg sier ja takk til å få støtte til nødvendig trening - hvem ville ikke det? Det jeg forsøkte å få frem var at Lekeland faktisk i mine øyne er et slikt tilbud som godt kunne regnes med som en slik treningsarena...og jeg tror ikke det regnes med per i dag, derfor fremmer jeg det varmt her ☺ HI Anonymous poster hash: f06d1...a66
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #21 Skrevet 10. juli 2016 Jeg har ingen anelse om hvordan en slik forespørsel ville bli vurdert, men jeg lurer på om det kan være et problem at et lekeland er en privat bedrift som skal tjene penger på at ben leker og koser seg. De får så vidt jeg vet ingen offentlig støtte. De har nok ikke noe ønske om å ha spessielt Mange besøkende med særlige utfordringer. Dere ville sannsynlig vis bruke årskortet mer enn normalt og hvis de åpnet for å bruke stedet til rehabilitering kunne det bli mange der med spesielle behov og dermed mindre attraktivt å være der for andre. Jeg mener på ingen måte at det er galt at dere er å lekeland ofte, men jeg vil ikke tro de ønsker å bli oppfattet som et sted hovedsakelig for barn med spesielle utfordringer. Anonymous poster hash: e5906...a4b Det er et godt poeng at det kunne blitt krøll mht. refusjonsordning knyttet opp mot en privat kommersiell aktør, det er vel strenge regler for slikt. Svømmehallen er jo kommunal så der ligger det ikke noen hindringer.. Jeg tror ikke det ville bli slik at det er en overvekt av barn med motoriske utfordringer på Lekeland. Det er ikke slik på de aktivitetene som i dag subsidieres. Det er strenge kriterier for hvem som får dekket det, så behovet må nok stadfestet gjennom tester og bestemte kriterier.. HI Anonymous poster hash: f06d1...a66
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #22 Skrevet 10. juli 2016 I utgangspunktet høres det jo ut som en god ide men som jeg dessverre ikke tror du kommer til å få støtte for. Hva med å ha et slikt klatrestativ hjemme? Da vil hun få masse trening hver dag:) Dette passer for barn opp til 6år. De har andre klatrestativ for eldre barn http://www.klatreverden.no/produkt/klatrestativer-i-metall/klatremus-lux Anonymous poster hash: d4cde...74d
Singelmamma <3 <3 Skrevet 10. juli 2016 #23 Skrevet 10. juli 2016 Interessant tanke! Skader jo ikke å forhøre seg. Men jeg lurer bare på; må voksen ledsager betale for inngang på lekelandet dere bruker?
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #24 Skrevet 10. juli 2016 I utgangspunktet høres det jo ut som en god ide men som jeg dessverre ikke tror du kommer til å få støtte for. Hva med å ha et slikt klatrestativ hjemme? Da vil hun få masse trening hver dag:) Dette passer for barn opp til 6år. De har andre klatrestativ for eldre barn http://www.klatreverden.no/produkt/klatrestativer-i-metall/klatremus-lux Anonymous poster hash: d4cde...74d Takk for tips 😀 HI Anonymous poster hash: f06d1...a66
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #25 Skrevet 10. juli 2016 Interessant tanke! Skader jo ikke å forhøre seg. Men jeg lurer bare på; må voksen ledsager betale for inngang på lekelandet dere bruker? Ja, jeg vet at mange Lekeland ikke har betaling for voksne, men her vi bor er det det. 180 for barn og 100 for voksne.. eller noe deromkring. Lukker øya og trekker kortet 😉 HI Anonymous poster hash: f06d1...a66
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå