Anonym bruker Skrevet 12. juli 2016 #26 Skrevet 12. juli 2016 Mulig du ikke ser dybden i bøkene hans? Totalt skivebom å sammenligne Tolkien med Se&Hør. Mange leser Se&Hør, men få mener vel at det har dybde og kvalitet likevel, noe svært mange mener om Tolkiens verk. Er du litteratursnobb? Anonymous poster hash: 1a8cf...9bf Ja, det er hun. Hun er i tillegg så arrogant at hun tror hun objektivt kan bedømme hva som er en god bok. Som om hun er bedre skikket til å bedømme det enn andre. Anonymous poster hash: 0d37e...5ed
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2016 #27 Skrevet 12. juli 2016 Nei, alle kan ikke det. Jeg er leser for et forlag, og Gud så mange dårlige bøker det skrives 😩 Åh for en drømmejobb😍 Kan jeg spørre hvilken utdanning du har og om du jobber med det fulltid? Hvordan får man en sånn jobb? Jeg elsker å lese, leser ut en roman på noen dager fordi jeg ikke klarer å legge den fra meg (så må ha tid ) Anonymous poster hash: 15a17...31f
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2016 #28 Skrevet 12. juli 2016 Ja, det er hun. Hun er i tillegg så arrogant at hun tror hun objektivt kan bedømme hva som er en god bok. Som om hun er bedre skikket til å bedømme det enn andre. Anonymous poster hash: 0d37e...5ed Uten å kjenne Pashla tror jeg nok med sikkerhet hun bedømmer litteratur bedre enn de fleste, faktisk. Anonymous poster hash: 59346...343
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2016 #29 Skrevet 12. juli 2016 Uten å kjenne Pashla tror jeg nok med sikkerhet hun bedømmer litteratur bedre enn de fleste, faktisk. Anonymous poster hash: 59346...343 Du tar feil. Litteratur er subjektivt. Hva man liker, hva man nyter, hva man trollbindes av er personlig. Ingen kan diktere hva som er god litteratur for alle. De som forsøker er stort sett lite annet enn litteratursnobber. Anonymous poster hash: 0d37e...5ed
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2016 #30 Skrevet 12. juli 2016 Du tar feil. Litteratur er subjektivt. Hva man liker, hva man nyter, hva man trollbindes av er personlig. Ingen kan diktere hva som er god litteratur for alle. De som forsøker er stort sett lite annet enn litteratursnobber. Anonymous poster hash: 0d37e...5ed Den slags kvalitetsrelativisme var kult i 1990, men er voldsomt passé. Anonymous poster hash: 59346...343
skjotta Skrevet 12. juli 2016 #31 Skrevet 12. juli 2016 Nei. Ikke alle kan skrive en god bok. Og jeg er enig i at ingen kan diktere hva som er en god bok for meg. For meg var Tolkien en livreddende engel når jeg var tenåring. Han viste meg en verden jeg kunne drømme meg inn i når livet var vanskelig. At han vingler mye frem og tilbake og at han bruker 13 sider på å beskrive sopp var og er for meg et bittelite problem jeg skumleser forbi. Noen leser fordi de vil berikes intellektuelt, andre leser fordi de vil underholdes. Jeg vil underholdes. Jeg holder på med en mastergrad i tillegg til at jeg jobber fullt og har 2 barn (og en hest) intellektuell lesning har jeg ikke krefter til. Derfor leser jeg store mengder semi ok fantasy litteratur for 2$ (max) pr bok på Kindle. Da skur jeg av omverdenen og eksisterer bare for meg selv en stakkars stund etter at ungene har lagt seg og huset er stille. Opplevelsen ville ikke gitt meg like mye hadde jeg lest noe som faktisk krevde at jeg måtte tenke mens jeg leser. Jeg vil drømme, ikke tenke.
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2016 #32 Skrevet 12. juli 2016 Den slags kvalitetsrelativisme var kult i 1990, men er voldsomt passé. Anonymous poster hash: 59346...343 At du tror at trender er vesentlig sier jo nok. En litteratursnobb definerer ikke sannheten for alle. Anonymous poster hash: 0d37e...5ed
Gjest Antarctica Skrevet 12. juli 2016 #33 Skrevet 12. juli 2016 Mulig du ikke ser dybden i bøkene hans? Totalt skivebom å sammenligne Tolkien med Se&Hør. Mange leser Se&Hør, men få mener vel at det har dybde og kvalitet likevel, noe svært mange mener om Tolkiens verk. Er du litteratursnobb? Anonymous poster hash: 1a8cf...9bf Blir det en spesiell dybde i et veldig laaaaaangt og uttværet eventyr som fortelles på en spesielt omstendelig måte? Ja, da er det mulig jeg ikke fatter den dybden. Jeg sliter litt med lengden, mer... (Og jeg sammenligner ham ikkd med Se og Hør. Det er ikke en personlig fornærmelse mot deg at jeg ikke liker bøkene hans, altså...)
Anonym bruker Skrevet 12. juli 2016 #34 Skrevet 12. juli 2016 Ikke alle kan skrive en god bok, og det er heller ikke alle som skriver gode bøker som får de publisert eller selger noe særlig. Man må ha litt flaks i tillegg til talent. Men alle kan skrive noe, og den beste måten å bli bedre på er å øve seg. Så hvis du får noe ut av å skrive på historiene dine, så bare fortsett med det Kanskje det blir bra, eller skikkelig dårlig, men det gjør ikke noe. Da har du øvd deg og kan fortsette å justere på teksten du allerede har eller begynne på noe nytt. Du finner ut av hvilken skriveprosess som funker best for deg, så ikke hør så mye på råd om at du f.eks må planlegge så mye før du begynner å skrive, med bakgrunnshistorier og alt. Jeg synes dette sitatet av George Martin er passende: "I think there are two types of writers, the architects and the gardeners. The architects plan everything ahead of time, like an architect building a house. They know how many rooms are going to be in the house, what kind of roof they're going to have, where the wires are going to run, what kind of plumbing there's going to be. They have the whole thing designed and blueprinted out before they even nail the first board up. The gardeners dig a hole, drop in a seed and water it. They kind of know what seed it is, they know if planted a fantasy seed or mystery seed or whatever. But as the plant comes up and they water it, they don't know how many branches it's going to have, they find out as it grows. And I'm much more a gardener than an architect." Ellers tror jeg helt ærlig at hvis målet ditt er å bli publisert, ikke bare å skrive for din egen del, så må du gjøre noe med rettskrivningen og grammatikken din. Du skriver at du alltid har synes det er vanskelig og har kanskje dysleksi, men det blir mye vanskeligere å få et forlag til å se på boken din hvis du ikke har grep på det grunnleggende av språket du skriver. Til tross for eventuell dysleksi går det an. Jeg har en venninne som har slitt med dysleksi lenge, men hun leser og skriver mye og har blitt veldig flink, det bare tar litt lenger tid for henne. Og å få noen andre til å korrekturlese en bok for deg er en stor jobb, spesielt med så mye feil. Da må du betale noen for å gjøre det. Gidder du det? Gjennomsnittslengden på bøker som publiseres er visst ca 80 000 ord, som sannsynligvis vil koste rundt 20 000 å få korrekturlest hvis du ansetter noen til å gjøre det for deg. Anonymous poster hash: 7cb8e...3c4
Gjest Antarctica Skrevet 12. juli 2016 #35 Skrevet 12. juli 2016 Ja, det er hun. Hun er i tillegg så arrogant at hun tror hun objektivt kan bedømme hva som er en god bok. Som om hun er bedre skikket til å bedømme det enn andre. Anonymous poster hash: 0d37e...5ed Det står deg fritt å komme med en litterær bedømmelse av Tolkien som skyter min vurdering ned i flammer. Gå i gang, den er jeg faktisk nysgjerrig på, da vil jeg kanskje endre mening om bøkene hans. Og jeg lover å ikke svare med å klistre adjektiver på deg...
Helene Harepus Skrevet 13. juli 2016 #36 Skrevet 13. juli 2016 Utrolig bra funnet på, kan jeg gi ham. I høyden... Når man bruker skrivetekniske grep som sinker framdriften kjenner jeg at jeg (som leser) blir forbanna. En av måtene hans fungerer bra på film, fordi man da kan kryssklippe mellom ulike handlingsforløp. Men i skriftlig form blir det ulidelig å lese samme kronologiske periode fortalt på tre ulike steder, med tilbakehopp hver gang. Og andre av de grepene han bruker for å "gjøre det spennende" er også sånt som hører hjemme på film eller i et dataspill. Leseren får f eks vite at svarte riddere er dødsens farlige. Og derfra dukker de jevnlig opp (uten å gjøre noe farlig), bare for å friske opp og gjøre historien mer spennende. Blir som når man mister ett og ett liv i dataspill; det er nervepirrende, men ikke nervepirrende nok. Han skrev nok i litt annet tempo enn dagens forfattere gjør. Men det er også noe av det jeg liker så godt med ham, den episke måten han skrev på Så jeg sier bare som Iris Murdoch når hennes mann snakket nedlatende om Tolkiens forfatterskap: "jeg skjønner virkelig ikke hva du snakker om!".. Med en sjokkert mine
Yellow Brick Road Skrevet 13. juli 2016 #37 Skrevet 13. juli 2016 Hva som er en god bok er vel opp til enhver å bestemme. Men skal boka gies ut og selge i et akseptabelt antall, må også et akseptabelt antall mennesker få lyst til å lese boka. Det finnes flere forfattere som selger haugevis av bøker selv om verken anmeldere eller "kultureliten" eller forfatterforeningen for den saks skyld vil ta i dem med "ildtang". Hun som skrev Harry Potter ble avvist av flere forlag da hun kom med manuskriptet sitt første gang, mens andre får gitt ut boka si bare fordi de er den de er, og mange ganger selger de også godt fordi forfatteren allerede har sin fanskare som kjøper boka eller fordi den handler om en person eller hendelse som folk vi lese om. Min bestemor brukte flere år på å innse at bøkene hun kjøpte til meg og som hun mente at jeg absolutt burde lese for de var helt fantastiske, ble stående i bokhylla etter at jeg hadde lest et par-tre kapitler. En og annen leste jeg ut også, og jeg skjønte ikke hva som var så godt med dem, de kjedet meg og jeg klarte ikke å finne noe budskap i det hele tatt. Det samme hadde sikkert skjedd med henne om jeg ga henne bøker jeg likte. Joda, jeg innrømmer at "høylitterære" bøker ikke er min greie. Men om alle kan skrive en bra bok? Spørsmålet er vel heller om alle kan skrive en bok som blir sett på som bra av så mange nok mennesker. Og svaret er nei. For uansett hvilken enda at litteraturskalaen men skriver, og uansett om man har funnet et tema som mange nok kunne tenke seg å lese om, så må man kunne skrive på en måte og bruke et språk som fenger. Det er ikke bare å sette sammen en historie og noen ord. Man må kunne skrive godt norsk, og da tenker jeg ikke bare på rettskriving og grammatikk. Gir det deg glede å skrive, så skriv. Det er mye nytte i å skrive, om det så bare er en selv om leser det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå