Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #1 Skrevet 9. juli 2016 De som er gravide. Når og kva har de blitt sjukemeldt for. Har akkurat oppdaga etter å ha fortalt ei barnelaus kollega/venninne at eg føler meg utslitt og ikkje veit kor lenge eg holder i 100 prosent. Er 23 veker no. Ho meinte eg kunne kvile i ferien. ( har to veker ferie og er aleine med to små barn som har barnehagefri😂)ho sa at ho meinte generelt at om folk er frisk nok til å sjekka facebook så er dei frisk nok til å gå på jobb( !) Eg meiner sjølv eg har høg arbeidsmoral og får tilbakemeldinger om at eg pleier pressa meg for hardt. Gjekk nylig 3 veker på jobb med tung forkjølelse/ hoste og sjefen min ba meg til slutt gå til legen. Blei så utruleg lei meg av det venninna mi sa. Viss mine venninner kjem til meg og seier dei er slitne møter eg det alltid med forståelse. Kva er andre sine erfaringer? Eg meiner ein må skilta på dei med barn og dei utan. Har ein kun ansvar for seg sjølv så kan ein henta seg inn etter jobb og slik forebygge sjukdom.men viss ein over tid er utslitt og aldri har ein arena til å lada batteria så vil jo resultatet bli annleis? Har litt vondt i magen ift arbeidsplassen min no. Anonymous poster hash: 04d94...db6
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #2 Skrevet 9. juli 2016 Skulle skriva at eg akkurat har oppdaga uventa triste holdningar ift sjukemelding. Me kom inn på temaet ikkje berre pga meg men fordi eg sa at eg reagerer på negative kommentarer om ei an som er sjukemeldt. Prøvde formidla at me ikkje veit alt om kvarandre og at eg forventer at me har ei slik innstilling til kollegaer at me ikkje misbrug dei som er sjukemeldt, at det er ein sak mellom pasient og lege. Hi Anonymous poster hash: 04d94...db6
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #3 Skrevet 9. juli 2016 Skulle skriva at eg akkurat har oppdaga uventa triste holdningar ift sjukemelding. Me kom inn på temaet ikkje berre pga meg men fordi eg sa at eg reagerer på negative kommentarer om ei an som er sjukemeldt. Prøvde formidla at me ikkje veit alt om kvarandre og at eg forventer at me har ei slik innstilling til kollegaer at me ikkje misbrug dei som er sjukemeldt, at det er ein sak mellom pasient og lege. Hi Anonymous poster hash: 04d94...db6
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #4 Skrevet 9. juli 2016 At man har barn fra før er ingen grunn til sykmelding! Ja, det er slitsomt å være gravid med eller uten barn fra før, men det er ikke noen grunn til å sykemelde seg. Terskelen bør gå der hvor det er fysisk eller psykisk utrygt (eller ekstremt utfordrende) for mor å jobbe, og selvfølgelig ved alt som har med fare for barnet å gjøre. Tenker at store plager med svangerskapskvalme, bekkenløsning, livmorhalssvikt, truende prematur fødsel osv er innafor. Anonymous poster hash: ef718...7d7
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #5 Skrevet 9. juli 2016 Unnskyld: at me ikkje MISTRUR skulle det stå. Hi Anonymous poster hash: 04d94...db6
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #6 Skrevet 9. juli 2016 Sjølvsagt er ikkje det å ha barn frå før grunn til sjukemelding, var ikkje det eg meinte! Eg meinte at viss ein går lenge med svangerskapskvalme, lite søvn, lavt blodtrykk, bekkenløsning mm så er det enklere å likevel holda ut dersom ein kan kvile etter kl 17. Det handler om balanse. Ein kan bli alvorlig sjuk viss ein aldri på noko tidspunkt lytter og tar hensyn til kroppen sitt behov for kvile. Og eg tenker ang små barn: at mor prioriterer 100 prosent jobb med det resultat at mor har ingenting igjen å gje til dei, så kan det gå i nokre mnd. Men ni mnd er ganske lang tid i små barns liv. Hi Anonymous poster hash: 04d94...db6
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #7 Skrevet 9. juli 2016 Eg fekk ein fødselsdepresjon etter sist fødsel. Då kasta eg opp til eg var 7 mnd på vei og sov kun 1-2 timar om natta. Starta kvar arbeidsdag med å kasta opp så eg tissa meg ut og måtte alltid gå rett på do å vaska meg og bytta truse før eg smilende kom ut på høge heler og såg frisk ut på morgenen. Tenkte det var lurt å ikkje vera like utkjørt når eg går i fødsel denne gongen. Hi Anonymous poster hash: 04d94...db6
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #8 Skrevet 9. juli 2016 Er i uke 32 og gikk nettopp ned til 60% stilling. Jobber på småbarn og begynte å kjenne det i bekkenet. Stikking og vondt. Har ferie nå og 3 uker på jobb etter ferien. Fikk sykemelding slik at jeg ikke har for mye smerter og jeg skal fungere etter fødselen. Anonymous poster hash: 1e4c4...383
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #9 Skrevet 9. juli 2016 Syns det er mange gravide så sykemelder seg omtrent uten grunn. Far til ungane får ta mer ansvar i heimen og med unger så du kan hvile. Hvorfor tar ikke far ferie samtidig med deg om du er så utslitt? Å være 23 uker på vei i et svangerskap er ikke særlig langt, du bør heller finne en måte å prioritere på om du alt er sliten. Anonymous poster hash: b13d7...393
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #10 Skrevet 9. juli 2016 Far tar rikelig ansvar men jobber offshore. Og borna treng også mor si. Eg er ikkje berre sliten. Eg har ryggproblemer etter forrige svangerskap og bekkenløsning, søvnproblemer, og tidlegare erfaring med fødselsdepresjon for å nevne noko. Eg spurte heller ikkje om kva folk synes om mi helse/evt sjukemelding, eg spurte korleis andre gravide gjer det ift helse og arbeid i svangerskapet sitt. Anonymous poster hash: 04d94...db6
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #11 Skrevet 9. juli 2016 Jeg fikk _veldig_ svær mage etterhvert og ble sykemeldt ca 1 måned før permisjonen starta. Er heøsefagarbeider og mange stell ble for tunge. Snakk med legen, det er de som bestemmer om du skal få sykemelde deg eller ikke. Blir du sykemeldt er det en grunn til det, selv om andre ikke kan se/skjønne det eller at de klarte å jobbe helt ut i samme yrke. Anonymous poster hash: b4bab...e98
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #12 Skrevet 9. juli 2016 Høres ut som jeg sykemeldte meg bare pga magen, men det var jo selvfølgelig andre plager som fulgte med der... nerver i klem (som har blitt verre med tiden) så jeg nesten ikke kunne gå, bekkenplager, søvnproblemer... Føler du deg for gåen til å utføre godt arbeid og det ikke kan tilrettelegges mer, sykemelder du deg. Anonymous poster hash: b4bab...e98
Hjertefru Skrevet 9. juli 2016 #13 Skrevet 9. juli 2016 Klart små barn ikke i seg selv er grunn til sykemelding, men det er nok lettere å takle problemer i graviditeten hvis man bare har seg selv å passe på på fritiden. Det at far må på banen er ikke alltid så lett i praksis. Tenker fedre i turnus, Nordsjøen osv osv. Så jeg er nok enig i at pass av små barn kan være en tilleggsbelastning som kan føre til sykemelding. Å sove et par timer på natta, gå på jobb for så å gå hjem til barnestell, husarbeid osv er absolutt sykemeldingsgrunn slik jeg ser det. Ble faktisk sykemeldt på slutten selv sist etter at jeg flere ganger hadde sovnet på jobb. At mor er utslitt når hun går i fødsel er vel en dokumentert risikofaktor ift fødselsdepresjon. Synes ikke du skal bry deg så mye om hva andre mener her hi. La det være en sak mellom deg og legen din.
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #14 Skrevet 9. juli 2016 Far tar rikelig ansvar men jobber offshore. Og borna treng også mor si. Eg er ikkje berre sliten. Eg har ryggproblemer etter forrige svangerskap og bekkenløsning, søvnproblemer, og tidlegare erfaring med fødselsdepresjon for å nevne noko. Eg spurte heller ikkje om kva folk synes om mi helse/evt sjukemelding, eg spurte korleis andre gravide gjer det ift helse og arbeid i svangerskapet sitt. Anonymous poster hash: 04d94...db6 Hvorfor få så mange unger om helsa er så dårlig fra før? Man må klare ta vare på de man alt har. Anonymous poster hash: b13d7...393
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #15 Skrevet 9. juli 2016 Ingen andre har noe med hvorfor en er sykemeldt! Jeg ble sm 100% i 6.mnd av svangerskapet med symfyseløsning. Har en jobb hvor jeg står og går hele dagen. Ett barn fra før og mann som jobber turnus. Hva andre måtte mene om det bryr meg ikke. Til deg over som mener at man skal holde ut alt og la far ta ansvar, for å si som Bender Rodriguez- kiss my shiny metal ass! Anonymous poster hash: 2664c...4c4
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #16 Skrevet 9. juli 2016 Synes det er uintelligent å skriva slikt som at ein ikkje skulle hatt fleir barn. at ein nokre måneder i livet strever med helsa gjer ein ikkje til ein dårlig omsorgsperson. Fy deg.det er jammen godt det ikkje er dib damene som skal bli betrudd noko ansvar ift å møta og ivareta mennesker si helsa. Ein dag møter du kanskje deg sjølv og holdningane dine i døra. Anonymous poster hash: 04d94...db6
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #17 Skrevet 9. juli 2016 Synes det er uintelligent å skriva slikt som at ein ikkje skulle hatt fleir barn. at ein nokre måneder i livet strever med helsa gjer ein ikkje til ein dårlig omsorgsperson. Fy deg.det er jammen godt det ikkje er dib damene som skal bli betrudd noko ansvar ift å møta og ivareta mennesker si helsa. Ein dag møter du kanskje deg sjølv og holdningane dine i døra. Anonymous poster hash: 04d94...db6 Synes det var veldig fornuftig skrevet av hun over her jeg! Hvorfor vil du ha flere barn når du blir så utslitt av graviditeten at det går utover barnet/barna du har fra før? Anonymous poster hash: ef718...7d7
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #18 Skrevet 9. juli 2016 Jobbet 100% til jeg var 21 uker på vei, så fikk jeg høyt blodtrykk. Ble satt på medisin, og jobbet redusert til jeg var 28 uker. Da bestemte legene seg for at blodtrykket fremdeles var for ustabilt til at jeg kunne jobbe mer. Barnet kom med ks i uke 36 pga komplikasjoner med meg. Anonymous poster hash: 3376b...a74
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #19 Skrevet 9. juli 2016 At man har barn fra før er ingen grunn til sykmelding! Ja, det er slitsomt å være gravid med eller uten barn fra før, men det er ikke noen grunn til å sykemelde seg. Terskelen bør gå der hvor det er fysisk eller psykisk utrygt (eller ekstremt utfordrende) for mor å jobbe, og selvfølgelig ved alt som har med fare for barnet å gjøre. Tenker at store plager med svangerskapskvalme, bekkenløsning, livmorhalssvikt, truende prematur fødsel osv er innafor. Anonymous poster hash: ef718...7d7 Hvor mange barn har du da? Og hvor tøff jobb og hvor tøffe svangerskap? Var dårlig med nr 1, men da sov jeg alle timene jeg ikke var på jobb😂 Holdt til siste stund selv om det endre med svangerskapsforgiftning. Var dårlig med nr 2. Også og selv om far i huset tok det aller meste av hus og barn holdt jeg ikke til permisjon og ble delvis sykemeldt fra en tøff jobb i 6.mnd og det endte enda en gang med svangerskapsforgiftning. Tredje svangerskap var jeg delvis sykemeldt nesten hele svangerskapet grunnet å forebygge svangerskapsforgiftning og et par andre kompilasjoner som dukker opp i 2.svangerskap. Ingen sykdom å være gravid, men man kan bli syk av å være gravid! Og har man flere barn hjemme har man ikke samme mulighet til å hente seg inn som man ellers har! Anonymous poster hash: c4da7...a9b
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #20 Skrevet 9. juli 2016 Før jeg ble gravid selv, var jeg veldig på at graviditet ikke var en sykdom.. Og det er det heller ikke, men... Hormoner herjer vilt i kroppen og gjør oss noen ganger svært slappe, kvalme og utslitt. Det kan ikke beskrives. Mitt første svangerskap var som en drøm. Jeg var supersprek hele tiden. Nr 2... Bekkenløsning og null energi til tider. Nr 3 fullstendig energiløs, og bekkenløsning fra h.... Det som er fint er at symptomene fordvinner når babyen er ute.. Så trenger man å gå redusert, så trenger man det. Ingen andre enn du og legen din kan avgjøre det. Anonymous poster hash: 85cca...1ad
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #21 Skrevet 10. juli 2016 Synes det var veldig fornuftig skrevet av hun over her jeg! Hvorfor vil du ha flere barn når du blir så utslitt av graviditeten at det går utover barnet/barna du har fra før? Anonymous poster hash: ef718...7d7 Man er gravid i ni - 9 - måneder. Man har barn i livet sitt resten av livet (forhåpentligvis...). Sier der deg noe eller? Anonymous poster hash: e330f...5be
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #22 Skrevet 10. juli 2016 Greit nok at far må mer på banen, men når man har barn fra før, kan man faktisk ikke gå og legge seg kl 17 i månedsvis, og dermed ikke se ungene sine. Alle som har barn fra før, forstår det. Var selv (delvis) sykmeldt pga kvalme og utmattelse i 1tri. Man blir enda mer kvalm hvis man er utslitt, og det blir en ond sirkel. Kvalm - utslitt - enda mer kvalm - enda mer utslitt etc. Jeg har i alle fall lært noen lekser i mine egne tre svangerskap, og disse gjør at jeg aldri stiller spørsmålstegn ved gravide kvinners sykmeldinger. Finnes det noen som misbruker ordningen? Helt sikkert. Det gjør det med alle velferdsordninger. Men sykmeldinger er et spørsmål mellom lege og pasient, og det kan være mye som ligger bak sykmeldingen som man ikke vet. Jeg var sykmeldt helt eller delvis under hele mitt andre svangerskap, og nesten ingen visste årsaken, annet enn meg selv, min mann, legen, jordmor og sjefen min (som jeg selv valgte å involvere, fantastisk sjef). Om du hadde stått på utsiden og ment at min sykmelding var unødvendig, var det bare fordi du manglet helt sentral informasjon om min helse - informasjon du ikke hadde noe med. Nå er jeg i andre trimester med tredjemann, sprek som en fele og jobber som vanlig. Men alle har ikke slike svangerskap. Og det er bare folk som ikke har flere barn selv som tror at det at man har flere barn å ta seg av ikke påvirker arbeidssituasjonen og helsa når man er gravid! Anonymous poster hash: 1994b...ad7
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #23 Skrevet 10. juli 2016 👏👏👏 takk! Enig! Anonymous poster hash: 04d94...db6
nurantowen Skrevet 10. juli 2016 #24 Skrevet 10. juli 2016 Jeg var sykemeldt fra uke 28 i første svangerskapet, men tok mange egenmeldingsdager pga. ekstrem svangerskapskvalme. Var innlagt 3 gang fordi jeg spydde hele tiden fram til uke 18. I det andre svangerskapet var jeg sykemeldt fra uke 6 pga ekstrem svangerskapskvalme. Den slapp i uke 22, men da hadde jeg grov bekkenløsning, og ble derfor sykemeldt resten av svangerskapet også. Jeg, legen og mannen min vet hvorfor jeg har vært så mye sykemeldt. Andre som har møtt på meg i løpet av svangerskapet tenker nok sitt, men det er en grunn til at jeg har vært sykemeldt. Jeg har ikke lyst å fortelle at jeg brukte en time for å stå opp av senga for å komme meg ut i stua, at jeg hadde spybøtter stående overalt, at jeg måtte sitte i en krakk i dusjen fordi jeg var for svak til å stå oppreist, at jeg måtte hvile ekstra et par dager før jeg skulle en tur ut, og deretter var kjempedårlig i et par dager etterpå fordi påkjenninga var så stor. Jeg har heller ikke lyst å si at jeg måtte gå med krykker og fikk tilbud om rullestol, at jeg knapt kom meg fra et rom til et annet, at det var en stor bragd å komme seg ut i postkassa enkelte dager...! I første svangerskap jobbet jeg fram til uke 28, da fikk jeg jobbnekt av legen. Jeg hørte på venner og kolleger at det var normalt å være sliten, det var normalt å være kvalm og det var normalt å ha bekkenløsning. Jeg angrer i dag på at jeg ikke hørte mer på kroppen min, og jeg synes det er leit at folk i dag sitter og "anklager" gravide for å sykemelde seg så snart testen er positiv. Graviditet er ingen sykdom, men en kan faktisk bli veldig syk av å være gravid.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #25 Skrevet 10. juli 2016 altfor mange som blir sykemeldt uten grunn,men kun for latskap, kastet opp 15-30 ganger daglig i 31 uker, tok aldri ut sykemelding for det, de på jobben visste jo at jeg kun kastet opp pga graviditet,så var jo ikke smittsomt, mange tror tydeligvis at graviditet er en sykdom,men det er det ikke. forstår de som har veldig sterk bekkenløsning blir sykemeldt,men de andre nei Anonymous poster hash: b7830...109
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå