Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #26 Skrevet 9. juli 2016 Ja ja, og jeg leser det jeg også. Men det finnes masse litteratur som er så mye bedre. Jeg synes flere bokhandler har vært helt "tapetsert" med Nesbø når han har ny bok. Det er hovedsakelig fordi han er salgsmessig i en helt annen liga enn de fleste andre norske forfattere, så han tar rett og slett mer plass "fysisk". Men også fordi vi vil jo få vår bit av Nesbø-kaka og ikke at konkurrenten på andre siden av gata stikker av med fortjenesten! Forfattere som han blir jo i stor grad levebrødet vårt.. Men de fleste av oss som jobber der er lidenskapelig opptatt av litteratur og vi prøver jo å fremme forfattere som vi liker og anbefale noe bra når vi får muligheten. Lage mindre utstillingsbord med bøker/forfattere/tematikk vi ønsker å fremheve etc. Og senest i går solgte jeg Ismail Kadare (albanisk forfatter som ofte blir nevnt ifb med nobelprisen) og Yasunari Kawabata (japansk nobelsprisvinner) på anbefaling til en kunde Anonymous poster hash: 97736...946
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #27 Skrevet 9. juli 2016 Hvorfor er det ingen som har foreslått Jan Kjærstad??? Anonymous poster hash: cd610...5ab
Babykilo Skrevet 9. juli 2016 #28 Skrevet 9. juli 2016 Dag Solstad. Hele forfatterskapet henger sammen og er entydig og formklart. Jeg vil imidlertid framheve "Professor Andersens natt" og "Genanse og verdighet."
Havhesten Skrevet 9. juli 2016 #29 Skrevet 9. juli 2016 Jeg synes Kjell Askildsen er den beste kandidaten. Han skriver helt fantastiske noveller. Solstad er absolutt en kandidat. Jan Kjærstad synes jeg skriver for oppkonstruert, han er ikke i 1 divisjonen min. Grimsrud skriver også bra, liker Smyge forbi en øks bedre enn En dåre fri. Må si at jeg er Knausgårdfan selv om det er meget ujevnt i bøkene hans. På sitt beste synes jeg det er glitrende. En fasinerende blandig av nære og abstrakte ting. Det er få som turnerer temaer på den måten. Noen nevner Enquist som nordisk kandidat. For meg er han en stor forfatter, skjønt, jeg tror Askildsen er like stor :-)
Gjest Skrekkøgla Skrevet 9. juli 2016 #30 Skrevet 9. juli 2016 Kjell Askildsen er også veldig god! Anonymous poster hash: 74061...8b8 Tankene mine får du aldri er rett og slett boka jeg aldri kommer til å glemme. Leste den da jeg var 16, og gråt og gråt...
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #31 Skrevet 9. juli 2016 Hvorfor er det ingen som har foreslått Jan Kjærstad??? Anonymous poster hash: cd610...5ab Kanskje fordi det er umulig å lese ham uten å bli kvalm? Han er så sexfiksert at det går fra ekelt til kjedelig. Anonymous poster hash: 8b766...550
Anonym bruker Skrevet 9. juli 2016 #32 Skrevet 9. juli 2016 Javisst, det var mer at noen nevnte ham som aktuell nordisk kandidat. Selv kjenner jeg ham bare som dramatiker, men kanskje har han andre ting jeg burde lese også? Så absolutt! Legionærene, Styrtet engel, Kaptein Nemos bibliotek, Livlegens besøk, Lewis reise, Blanche og Marie... Han har så mye bra! Anonymous poster hash: 8b766...550
Gjest Antarctica Skrevet 9. juli 2016 #33 Skrevet 9. juli 2016 Tankene mine får du aldri er rett og slett boka jeg aldri kommer til å glemme. Leste den da jeg var 16, og gråt og gråt... Det tror jeg var Asmervik, ikke Askildsen.
Anonym bruker Skrevet 10. juli 2016 #34 Skrevet 10. juli 2016 Det tror jeg var Asmervik, ikke Askildsen. Var nok det. Anonymous poster hash: 8b766...550
Gjest Skrekkøgla Skrevet 10. juli 2016 #35 Skrevet 10. juli 2016 Det tror jeg var Asmervik, ikke Askildsen. 😳 Oi, det er sant! Flaut!
sug lut Skrevet 10. juli 2016 #36 Skrevet 10. juli 2016 (endret) Dag Solstad. Hele forfatterskapet henger sammen og er entydig og formklart. Jeg vil imidlertid framheve "Professor Andersens natt" og "Genanse og verdighet." Jeg må motstrebende (og forsåvidt nokså uinformert, jeg har ikke lest alt sånn som deg) være enig. Motstrebende, fordi jeg har lest Dag Solstad bare av plikt, dvs fordi jeg mener jeg bør ha gjort det fordi det er et viktig forfatterskap. Jeg kan se det er akkurat så bra - men jeg kan pokker ikke like det. Iiiik nevner Helga Flatland - det er helt ukjent for meg utover navnet, det må sjekkes i sommer. Endret 10. juli 2016 av sug lut
Babykilo Skrevet 10. juli 2016 #37 Skrevet 10. juli 2016 Jeg må motstrebende (og forsåvidt nokså uinformert, jeg har ikke lest alt sånn som deg) være enig. Motstrebende, fordi jeg har lest Dag Solstad bare av plikt, dvs fordi jeg mener jeg bør ha gjort det fordi det er et viktig forfatterskap. Jeg kan se det er akkurat så bra - men jeg kan pokker ikke like det. Iiiik nevner Helga Flatland - det er helt ukjent for meg utover navnet, det må sjekkes i sommer. Det er absolutt en spesiell stil, og det er kanskje ikke for alle, uten at det betyr at man ikke er en verdig leser av den grunn. For min del er det humoren og hvordan han kaprer noen typer mennesker og ikke minst epoker og livssituasjoner som gjør at jeg syns det er magisk. Mannen høres ravende gal ut når han snakker, men når han skriver - det er som krystall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå