Gå til innhold

Hjertesukk. Noen foreldre mangler noen antenner.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter er født med en sjelden tarmlidelse. Noe som gjør henne inkontinent. Disse barna blir senere renslig blant annet fordi signal fra tarm til hjerne er underutvklet.

De aller fleste er 100% renslig ved 5 års alderen. Noen få må få medisinsk/kirurgisk hjelp.

Barnehagen er flotte og hjelpsomme. Vi har informert og vært åpne om hennes problemer.

Hun er nå fire, bruker fortsatt bleie i barnehagen og vi øver hjemme.

En mor i barnehagen sa litt bedrevitende fremfor barna, - er det ikke på tide å søke legehjelp siden hun fortsatt bruker bleie.

Jeg ble så paff og siden barna var der kunne jeg ikke si min hjertens mening der og da.

Jeg er forbanna fordi hun uttaler seg om noe hun ikke vet noe om, og fordi hun sier dette foran barna. Min datter er nå stor jente og forsto veldig godt at det var negativt at hun var anderledes.

Får så vondt i magen av dette. Det er kommentarer fra voksne som dette som er med på å skape mobbing.

Hadde dere sagt noe til henne på tomannshånd? Sagt at slike kommentarer er TOTALT uakseptabelt?

Jeg er så sinna at jeg har mest lyst å ringe henne og skjelle henne ut.

Vi er livredd mobbing og dette er faktisk noe hun kan bli mobbet for.

Er så lei meg at jeg ha mest lyst å grine.

Anonymous poster hash: 30865...238

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hjerteløs kommentar. Men hadde det ikke vært greit om BHG informerte andre foreldre at et av barna har en lidelse og fortsatt trenger bleier? Ingen har noe med det å gjøre, men så slipper man sånne kommentarer dersom "alle" vet.

Anonymous poster hash: 80b7b...b33

Skrevet

Hva med å informere foreldre i bhg om hvorfor hun bruker bleie? Vil tro at de fleste barna vet at det ikke er normalt å bruke bleie i den alderen, og at de kanskje snakker om det hjemme. Da er det greit for foreldrene å vite hva de skal svare. Dere blir møtt med forståelse og ikke uvitenhet.

Men, enig med deg i at det ikke er ok å av denne moren å ta det opp mens barna var der. Men det ville vært unngått hvis informasjonen hadde blitt gitt.

Anonymous poster hash: 879bd...29f

Skrevet

Jeg synes også du burde informere foreldregruppen, på et foreldremøte kanskje?

I barnehagen til datteren min gikk det også en jente som brukte bleie helt til hun begynte på skolen, selvfølgelig kommenterte barna dette. Ikke på noen ondskapsfull måte, men ihvertfall datteren min lurte på hvorfor "Amalie" fortsatt brukte bleie når hun snart var 6 år....

Her har mammaen vært helt åpen hele tiden om problematikken til barnet da, så jeg kunne svare datteren min skikkelig på det, at dette kunne ikke "Amalie" noen ting for. Jeg kunne fortelle at alle er forskjellige, og at det finner sykdommer, det finnes problemer osv som gjør at ikke alle klarer det samme som andre. Jeg sammenlignet det med at noen tisser på seg når de sover og må ha bleie om natta f.eks, det er noe man ikke kan noe for.

Anonymous poster hash: 82fdd...213
Skrevet

Min datter er født med en sjelden tarmlidelse. Noe som gjør henne inkontinent. Disse barna blir senere renslig blant annet fordi signal fra tarm til hjerne er underutvklet.

De aller fleste er 100% renslig ved 5 års alderen. Noen få må få medisinsk/kirurgisk hjelp.

Barnehagen er flotte og hjelpsomme. Vi har informert og vært åpne om hennes problemer.

Hun er nå fire, bruker fortsatt bleie i barnehagen og vi øver hjemme.

En mor i barnehagen sa litt bedrevitende fremfor barna, - er det ikke på tide å søke legehjelp siden hun fortsatt bruker bleie.

Jeg ble så paff og siden barna var der kunne jeg ikke si min hjertens mening der og da.

Jeg er forbanna fordi hun uttaler seg om noe hun ikke vet noe om, og fordi hun sier dette foran barna. Min datter er nå stor jente og forsto veldig godt at det var negativt at hun var anderledes.

Får så vondt i magen av dette. Det er kommentarer fra voksne som dette som er med på å skape mobbing.

Hadde dere sagt noe til henne på tomannshånd? Sagt at slike kommentarer er TOTALT uakseptabelt?

Jeg er så sinna at jeg har mest lyst å ringe henne og skjelle henne ut.

Vi er livredd mobbing og dette er faktisk noe hun kan bli mobbet for.

Er så lei meg at jeg ha mest lyst å grine.

For et nepeskrell!! Uavhengig av hvilken grunn barnet bruker bleie. Sånt sier man bare ikke. Hvis du tør, ta det opp med henne på en ordentlig måte. Forklar årsaken, at det for andre kan være andre grunner og at jenta di ble lei seg. Smør gjerne på med smdet siste. Kanskje man unngår at hun sier over hodet til barnet med eksem "er det ikke på tide å gå til lege med den huden?". Til dere som sier det kunne vært unngått med informasjon: må virkelig voksne mennesker ha info om alt mulig rart for å unngå å være hjernedøde??

Anonymous poster hash: b647d...a33

Skrevet

Men trenger man å ha fått informasjon fra bhg for å kunne svare barna sine at "dette er ikke uvanlig, noen bruker lengre tid, kanskje hun har en sykdom" og "dette er ikke noe vi snakker om, for mange skammer seg og synes det er flaut"?

Uansett hva barna mine kommenterer hjemme om andre er svaret "det er sånn noen er, ikke noe å bry seg om" eller noe i den duren. Jeg trenger ikke informasjon på forhånd.

Skrevet

Men trenger man å ha fått informasjon fra bhg for å kunne svare barna sine at "dette er ikke uvanlig, noen bruker lengre tid, kanskje hun har en sykdom" og "dette er ikke noe vi snakker om, for mange skammer seg og synes det er flaut"?

Uansett hva barna mine kommenterer hjemme om andre er svaret "det er sånn noen er, ikke noe å bry seg om" eller noe i den duren. Jeg trenger ikke informasjon på forhånd.

Enig. Nabogutten her brukte bleie til han var passert 5. Jeg ante ikke hvorfor, men da sønnen min kommenterte og lo av det (heldigvis ikke så nabogutten hørte det) ga jeg ham klar beskjed om sånt gjør man bare ikke. Sa at alle er forskjellige, og at han har sine ting han også og ville blitt lei seg hvis andre lo av det. Han har ikke nevnt det med et ord siden, og de leker sammen nesten hver dag.

Senere fortalte moren at han brukte bleie pga sykdom, men det skjønte jeg jo nesten. Man trenger ikke få alt forklart for å kunne bruke hodet litt.

Anonymous poster hash: 655dd...50b

Skrevet

Nå er det ikke alle som bruker hodet da, som dere kan se i hi. Så ja, informasjon hadde vært på sin plass i dette tilfellet.

Skrevet

Datteren min slet veldig hun og, det er trangt nederst i urinlederen, og hun kjente ikke at hun måtte på do. Hun sluttet med bleie i fjor sommer, da var hun nesten 6 år. Fortsatt så er det ikke alltid hun kjenner at hun må tisse, så vi minner henne på at hun skal gå på do. Vi fikk også kommentarer om hvorfor hun ikke hadde sluttet med bleie, at det var på tide. Og det av min egen mor. Jeg tenker at folk ikke trenger å blande seg borti ting de ikke har noe med, selv om det er noen som gjør det. Lykke til :)

Skrevet

Hadde selvfølgelig ikke sagt et ord, men ville tenkt det samme som "nepeskrellet" - så for å unngå at folk temker sitt, og ikke har noen grunn å vise til om barna spør - er det vel greit å spre litt info.

Anonymous poster hash: 36f55...5d5
Skrevet

Enig. Nabogutten her brukte bleie til han var passert 5. Jeg ante ikke hvorfor, men da sønnen min kommenterte og lo av det (heldigvis ikke så nabogutten hørte det) ga jeg ham klar beskjed om sånt gjør man bare ikke. Sa at alle er forskjellige, og at han har sine ting han også og ville blitt lei seg hvis andre lo av det. Han har ikke nevnt det med et ord siden, og de leker sammen nesten hver dag.

Senere fortalte moren at han brukte bleie pga sykdom, men det skjønte jeg jo nesten. Man trenger ikke få alt forklart for å kunne bruke hodet litt.

Informasjonen er ikke til de foreldrene som klarer bruke hodet, det er til de som ikke klarer det, sånn som mammaen HI forteller om...

Skrevet

Vi har informert om dette til barna. Hun har selv valgt å vise frem arret på magen og alle barna vet at hun er født slik.

Jeg holdt selv infomøte med barna etter veiledning fra foreningen.

Det skal ikke være nødvendig å informere foreldrene da voksne burde vite bedre.

Min datter har selv fått delta i hva som skal deles når. Da alle var bleiebarn var det ikke nødvendig å i formere. Noen barn lurte på arret på magen og da sa barnehagen at hun hadde vondt i magen da hun ble født og legen måtte hjelpe henne.

Jeg er faktisk litt sjokkert over at voksne mennesker kan si slikt foran så store barn. De forstår mye.

Jeg skal i første omgang ta det opp med barnehagen og be de være oppmerksom på kommentarer.

Skal nok også si i fra til denne damen, jeg må bare roe meg først.

Å kommentere mitt barns bleiebruk foran barnet er ganske utilgivelig i mine øyne.

HI

Skrevet

Nå begynner hun vel å gå i bursdager og besøk til venninner og det kan derfor være greit å informere foreldre slik de vet om det.

Anonymous poster hash: 8dde7...d99

Skrevet

Helt enig. Man skal ikke behøve å opplyse alle om alt mulig privat for at folk skal utøve normalt folkeskikk.

Skrevet

Nå begynner hun vel å gå i bursdager og besøk til venninner og det kan derfor være greit å informere foreldre slik de vet om det.

Har vært i mange bursdager og jeg spør om det er greit jeg er med. Har da sagt at hun bruker bleie og hvorfor. Det er mange foreldre som vet men har ikke informert på noe møte.

Nå skal det sies at denne mammaen har barn på en annen avdeling. Avdelingene er slått sammen nå i ferien. Det vil vel uansett bare være aktuelt å informere foreldre på samme avdeling om jeg beslutter å informere.

HI

Skrevet

Informasjonen er ikke til de foreldrene som klarer bruke hodet, det er til de som ikke klarer det, sånn som mammaen HI forteller om...

Ja det har du jo rett i... Det er bare litt vanskelig å forestille seg at noen klarer å tenke så kort.

Skrevet

Hadde selvfølgelig ikke sagt et ord, men ville tenkt det samme som "nepeskrellet" - så for å unngå at folk temker sitt, og ikke har noen grunn å vise til om barna spør - er det vel greit å spre litt info.

Anonymous poster hash: 36f55...5d5

Det er da ingen grunn til å "tenke sitt". Her er barnehagen involvert, så da trenger ikke du å vurdere omsorgssvikt når det gjelder dette. Så hva om du lærer deg å tenke at det kan finnes gode grunner for ting du ikke er informert om fordi de ikke angår deg? Da klarer du kanskje også å forklare barna at folk er forskjellige, og man ikke trenger å vite nøyaktig hvorfor noen gjør slik eller sånn.

Skrevet

Det er da ingen grunn til å "tenke sitt". Her er barnehagen involvert, så da trenger ikke du å vurdere omsorgssvikt når det gjelder dette. Så hva om du lærer deg å tenke at det kan finnes gode grunner for ting du ikke er informert om fordi de ikke angår deg? Da klarer du kanskje også å forklare barna at folk er forskjellige, og man ikke trenger å vite nøyaktig hvorfor noen gjør slik eller sånn.

Hvordan i alle dager kan foreldre i denne bhg vite at bhg er informert? Så lenge informasjon ikke er gitt til alle, VIL det bli spekulasjoner. Det ER ikke normalt at store unger bruker bleie, dermed vil folk tenke sitt, si sitt, gjøre sitt og spekulere sitt. Uansett hvordan man vrir og vender på det, har ikke alle like sperrer på hva de kommenterer. Så enkelt, så vanskelig.

Skrevet

Har vært i mange bursdager og jeg spør om det er greit jeg er med. Har da sagt at hun bruker bleie og hvorfor. Det er mange foreldre som vet men har ikke informert på noe møte.

Nå skal det sies at denne mammaen har barn på en annen avdeling. Avdelingene er slått sammen nå i ferien. Det vil vel uansett bare være aktuelt å informere foreldre på samme avdeling om jeg beslutter å informere.

HI

Men jenta har vel godt av å få være alene hos jevnaldrende?

Man lurer jo litt når en så stor jente bruker bleie og har mamma på slep i bursdager osv

Gjest Darwinia:-)
Skrevet

I mine ungers barnehage gikk det en 4 år gammel gutt som brukte bleie. Ville ALDRI falt meg inn å si noe til foreldrene, spesielt ikke så gutten hørte. Enkelte folk eier ikke folkevett. Ville absolutt ringt og "kjeftet" så kanskje hun ikke gjør noe lignende igjen.

Gjest Stjerneklart
Skrevet (endret)

Hvordan i alle dager kan foreldre i denne bhg vite at bhg er informert? Så lenge informasjon ikke er gitt til alle, VIL det bli spekulasjoner. Det ER ikke normalt at store unger bruker bleie, dermed vil folk tenke sitt, si sitt, gjøre sitt og spekulere sitt. Uansett hvordan man vrir og vender på det, har ikke alle like sperrer på hva de kommenterer. Så enkelt, så vanskelig.

Altså, dette barnet er i barnehagen sannsynligvis 6-7-8 timer daglig. De ansatte har flere "våkne timer" med barnet enn det foreldrene har. Tro meg, en fireåring (eller ettåring for den saks skyld) bruker ikke bleie i barnehagen uten at de ansatte har fått det med seg. Det trodde jeg de fleste skjønte. Og om barnehagen var bekymret for dette, så hadde barnehagen gjort noe med det. At en tilfeldig forelder kommenterer det, og i tillegg foran andre barn, syns jeg er helt rystende.

Om det burde vært informert om eller ikke, det er opp til HI å avgjøre syns jeg. Men uansett hva HI velger, så er kommentaren til denne damen veldig lite gjennomtenkt og rett og slett frekk. Sånt gjør man bare ikke.

Så enkelt, men for noen så vanskelig. 

Endret av Stjerneklart
Skrevet

Men jenta har vel godt av å få være alene hos jevnaldrende?

Man lurer jo litt når en så stor jente bruker bleie og har mamma på slep i bursdager osv

Vel. Nå sier det seg selv at tilstanden hennes for øyeblikket tilsier at hun må ha med èn av oss. Eller mener du at jeg skal levere fireåringen hos venner med bleier IG si, her, dere må huske å skifte på henne?

Hvis du har problemer med å forstå det så er vel du også en av nepskrellene da.

Herregud så tette enkelte her inne er.

HI

Skrevet

Og siden det ikke er normalt så er vel neste normale tankegang at det er en diagnose eller?

Hva skal det ellers være?

Er det virkelig noen som går og te ker at hvis en på fire bruker bleier så må BV kobles inn?

Uansett, å sette en fireåring i forlegenhet med å kommentere bleiebruk er ikke innafor. Selv de dummeste mennesker burde skjønne at den kommentaren i så tilfelle burde falle uten barnet og barnets venner tilstede.

SÅ enkelt er det.

HI

Gjest Antarctica
Skrevet

Syns du kan ringe henne og si at du bet deg merke i hennes kommentar, og at du skjønner godt hvordan dette kan være rart for en utenforstående - men at dere altså har hatt oppfølging av lege siden barnet ble født, og at det ville være fint om foreldre i barnehagen enten ikke gjorde noe vesen av det, eller svarte på barnas eventuelle spørsmål ganske enkelt med å si at det er en sykdom som gjør det.

Hun prater jo sånn fordi hun er uvitende.

Skrevet

Syns du kan ringe henne og si at du bet deg merke i hennes kommentar, og at du skjønner godt hvordan dette kan være rart for en utenforstående - men at dere altså har hatt oppfølging av lege siden barnet ble født, og at det ville være fint om foreldre i barnehagen enten ikke gjorde noe vesen av det, eller svarte på barnas eventuelle spørsmål ganske enkelt med å si at det er en sykdom som gjør det.

Hun prater jo sånn fordi hun er uvitende.

Men ikke bare uvitende ifht diverse sykdomstilstander folk kan ha, hun er også veldig uvitende om normal folkeskikk og barns følelsesliv.

Anonymous poster hash: b647d...a33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...