Gå til innhold

Dere med foreldre som har hatt kreft

Anbefalte innlegg

Skrevet

Moren min fikk kreft i 30-årene. Jeg er snart der nå og er redd jeg også skal få kreft. Det var bare tilfeldigvis det ble oppdaget så tidlig da eneste symptom var at hun var trøtt.

Får jeg tatt noe test for å vise om jeg har kreftgenet eller er det noe grunn til å ta blodprøver? Jeg føler meg jo alltid sliten, men jobber natt og har tre små.

Anonymous poster hash: cb5c7...885

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva slags kreft hadde moren din? Min mor fikk brystkreft og døde av det i ung alder. Jeg ble testet for brystkreft genet for tre år siden, noe som det viste seg at jeg har.

Anonymous poster hash: 9d625...233

Skrevet

Hun hadde kreft i skjoldbruskkjertelen. Opererte den bort og gikk på cellegift. Vært frisk siden heldigvis. Trist å høre om mammaen din 💔

HI

Anonymous poster hash: cb5c7...885

Skrevet

Du kan få tatt en gentest. Ofte vil de først helst teste den yngste i familien som har hatt kreft for å se om den personen har en slik genfeil.

Etter at både mor og tante hadde fått kreft tok jeg kontakt med Radiumhospitalet selv og ba om genetisk veiledning. Da fikk jeg en time der og tok etterpå blodprøver som viste at jeg har genet. Tror man i dag kan få gjort det via fastlege, men tør ikke si det sikkert.

Snakk med fastlegen din om frykten din. Om det er en krefttype som er forbundet med genfeil vil jeg tro du kan få tatt en test.

Anonymous poster hash: d3589...b73
Skrevet

Begge mine besteforeldre, og mor døde av tarmkreft. Jeg har ikke tatt noen tester, og er 38 år. De fikk det rundt 70 års alderen alle. Så regner sånn med at jeg har litt tid på meg.

Anonymous poster hash: 03969...92e
Skrevet

Enig med hun over meg.Du bør finne ut om den krefttypen er forbundet med en genfeil og be om å teste dersom den er det.Mistet selv min mor til eggstokkreft da hun kun var 42,og testet meg siden også min mormor og oldemor også døde av henholdsvis brystkreft og eggstokkreft.Testet dessverre positivt fot BRCA1 :-(

Anonymous poster hash: 1d372...eb4

Skrevet

Min mor hadde eggstokkreft. Hun fikk gentesting før hun døde. Denne viste at hun ikke hadde genet. Det er derfor ingen grunn for oss andre i familien å ta en test.

Anonymous poster hash: b69d9...827

Skrevet

Min mor døde av tarmkreft, og min tante på farsiden har også tarmkreft. Jeg spurte derfor om å få tatt en gentest, siden jeg har det på begge sider av familien. Jeg fikk avslag, med svar (det ble sendt inn henvisning til de som utfører disse testene. Ullevål, tror jeg) at nettopp fordi det er på begge sider av familien så utgjør ikke det noen forhøyet risiko. Jeg tok en koloskopi i fjor, og kommer til å gjøre det med gjevne mellomrom, slik at det i alle fall oppdages tidlig om jeg også får det. Enn så lenge er jeg ikke bekymret.

Anonymous poster hash: 0766c...64f
Skrevet

Min mor hadde kreft, men ikke en arvelig type. Så det bekymrer meg ikke.

I min manns slekt har alle mennene fått prostatakreft, noe som er arvelig. Så han skal begynne å ta blodprøver straks han er i målgruppa aldersmessig (husker ikke om det var fra 35 eller 40 år).

Anonymous poster hash: a57d5...48b

Skrevet

Min mor døde av tarmkreft, og min tante på farsiden har også tarmkreft. Jeg spurte derfor om å få tatt en gentest, siden jeg har det på begge sider av familien. Jeg fikk avslag, med svar (det ble sendt inn henvisning til de som utfører disse testene. Ullevål, tror jeg) at nettopp fordi det er på begge sider av familien så utgjør ikke det noen forhøyet risiko. Jeg tok en koloskopi i fjor, og kommer til å gjøre det med gjevne mellomrom, slik at det i alle fall oppdages tidlig om jeg også får det. Enn så lenge er jeg ikke bekymret.

Mulig det du har fått oppgitt er riktig for den krefttypen, men jeg ville dobbelsjekket det.

Jeg har svart over, skrev at det var kreft på mors side som gjorde at jeg fikk tatt gentest. I ettertid viser det seg at genet finnes også på min fars side av slekten - så hvem jeg har fått det fra vet jeg ikke, men en eller begge.

Nå er det ikke alle som får kreft som har en variant med genfeil som medvirkende årsak, så det trenger ikke være genetisk betinget kreft hos din familie. De to tilfellene kan være tilfeldig. Men får en person til i familien din samme krefttype så ville jeg krevd gentest!

Skrevet

Min mor har hatt brystkreft og overlevde.

Dette er ikke en arvelig type så jeg har ikke testet meg.

Anonymous poster hash: 996a4...635

Skrevet

Min mor hadde kreft, men ikke en arvelig type. Så det bekymrer meg ikke.

I min manns slekt har alle mennene fått prostatakreft, noe som er arvelig. Så han skal begynne å ta blodprøver straks han er i målgruppa aldersmessig (husker ikke om det var fra 35 eller 40 år).

Anonymous poster hash: a57d5...48b

Vær obs på at det er enkelte genfeil som kan gi prostatakreft hos menn og brystkreft/eggstokkreft hos kvinner. Så om mannen din skulle få påvist genfeil, ikke glem å tenke på ev. døtre også.

Ikke alle genfeil hvor dette kan skje, men det er mulig hos noen.

Skrevet

Mulig det du har fått oppgitt er riktig for den krefttypen, men jeg ville dobbelsjekket det.

Jeg har svart over, skrev at det var kreft på mors side som gjorde at jeg fikk tatt gentest. I ettertid viser det seg at genet finnes også på min fars side av slekten - så hvem jeg har fått det fra vet jeg ikke, men en eller begge.

Nå er det ikke alle som får kreft som har en variant med genfeil som medvirkende årsak, så det trenger ikke være genetisk betinget kreft hos din familie. De to tilfellene kan være tilfeldig. Men får en person til i familien din samme krefttype så ville jeg krevd gentest!

Ja, du har rett. Det er ikke alle kreftformer som er arvelige, og to/flere tilfeller i samme familie gjør at sannsynligheten for at den er det er litt høyere enn ellers.

De sa forresten også at siden det var min tante og ikke en slektning i rett linje så var heller ikke sannsynligheten for at jeg har en genfeil forhøyet nok til at en gentest var nødvendig.

Jeg tenker litt at jeg kanskje egentlig ikke vil vite. Nå har jeg ikke satt meg veldig dypt inn i saken, men tenker at hvis man har en genfeil som gjør at man har større sjanse for bryst-, eggstokk-, livmorkreft e.l så kan man fjerne disse organene slik at man ikke får kreft i dem. Men hva kan jeg gjøre hvis jeg har høyere risiko for tarmkreft? Kan jo ikke fjerne tarmen. Så da går jeg heller litt hyppigere til koloskopi, følger gode livsstilsråd og håper det beste.

Skrevet

Hva slags kreft hadde moren din? Min mor fikk brystkreft og døde av det i ung alder. Jeg ble testet for brystkreft genet for tre år siden, noe som det viste seg at jeg har.

Anonymous poster hash: 9d625...233

Startet i magen og spredte seg. Døde to år etter diagnosen, men hadde hatt symptomer et par år i forveien.

Anonymous poster hash: c52e1...fb6

Skrevet

Ja, du har rett. Det er ikke alle kreftformer som er arvelige, og to/flere tilfeller i samme familie gjør at sannsynligheten for at den er det er litt høyere enn ellers.

De sa forresten også at siden det var min tante og ikke en slektning i rett linje så var heller ikke sannsynligheten for at jeg har en genfeil forhøyet nok til at en gentest var nødvendig.

Jeg tenker litt at jeg kanskje egentlig ikke vil vite. Nå har jeg ikke satt meg veldig dypt inn i saken, men tenker at hvis man har en genfeil som gjør at man har større sjanse for bryst-, eggstokk-, livmorkreft e.l så kan man fjerne disse organene slik at man ikke får kreft i dem. Men hva kan jeg gjøre hvis jeg har høyere risiko for tarmkreft? Kan jo ikke fjerne tarmen. Så da går jeg heller litt hyppigere til koloskopi, følger gode livsstilsråd og håper det beste.

Høres ut som om du gjør det rette og at du har satt deg nok inn i det.

Skrev bare det jeg skrev fordi vi først fikk feil opplysninger, og det ble senere korrigert. Men ut fra det du skriver her så virker det som om du gjør det rette og at det stemmer.

Vi har nå også tarmkreft i familien, og jeg har tenkt å gjøre samme som deg siden det foreløpig ikke er noe som indikerer at det er arvelig.

Uansett, det å ha en genfeil betyr ikke at man må få kreft. Det betyr at risikoen er forhøyet. Epigenetikk spiller inn, hvordan man selv velger å leve livet spiller også inn for risikoen for å slå "på" en ev. "kreftbryter".

Jeg tror noe av det viktigste er å ikke stresse med det, sørge for et sunt kosthold, nok fysisk aktivitet og søvn og i tillegg minimere andre stressfaktorer i livet som røyk, alkohol, stress osv. Da har man gjort det man kan, og mer kan man ikke gjøre.

Vi har en litt pussig situasjon i ene siden av min familie. Ingen av mine besteforeldre hadde kreft, likevel hadde to av barna samme genfeil (og noen av oss barnebarn). Jeg har fått opplyst at genfeilen må komme fra ene besteforelderen, min forelder har fått opplyst fra samme sykehus at genfeilen må komme fra den andre forelderen. Så det er ikke alltid de vet med sikkerhet. Selv om dette er en genfeil som gir svært høy risiko for kreft og en av besteforeldrene visstnok må ha vært bærer av genet så fikk ingen av dem kreft tross at de oppnådde ganske høy alder.

Så genfeil må ikke bety at man får kreft :)

Skrevet

Min mor fikk livmorhalskreft. For 11 år siden. Holdte å dø av ettervirkningene av kreftbehandlingen. Hun lever i dag, med permanent skade. Ikke arvelig. Men jeg er flink til å sjekke meg hos gynekologen for det. Netter safe than sorry. Og skulle jeg få, vil den forhåpentligvis bli oppdaget tidlig. Hos mamma ble den oppdaget veldig sent pga. hun var slepphendt med å besøke gynekolog.

Anonymous poster hash: bcdff...b5c

Skrevet

Pappa hadde prostatakreft en gang mellom 95-98. De oppdaget dette tidlig, så det gikk bra.jeg visste ikke Før nå at det kunne ha si noe på arv og brystkreft. Kjente n0 at jeg ble engstelig. Er 33 år. Er det sånn at pappa fikk vite under utredning at han hadde evt en gentel, eller hvordan kan man finne ut av dette nå?

Anonymous poster hash: 406bf...c41

Skrevet

Mamma har hatt eggstokk, bryst og lungekreft. Alle har vært innkapslet( eller hva det var) så holdt med operasjon og stråle, slapp cellegift.

Jeg går årlig til både mammografi og underlivsundersøkelse.

Tok også gentest for 2 år siden, men hadde heldigvis ikke det!

Men siden mamma har hatt brystkreft i hvert bryst, og eggstokk, så blir det sett på som ny krefttilfelle hver gang ( klarer ikke helt å ordlegge meg riktig her..) så er da også forhøya risiko for at jeg kan få det.

Skrevet

Jeg er bærer av brca1.

Da jwg var 23 fjernet jeg begge brystene og da jwg var 32 tok jeg eggstokkene. Hadde 80% sjans for å få kreft i bryster og eggstokker. Ser det er fler som har denne gen feilen. Har dere operert dere??

Mamma fikk brystkreft tre ganger. Så livmorhals kreft. Så kreft i halsen, men full spredning. Da hun døde hadde hun kreft i magen, halsen, lymfene, lungene, skjelettet og hjernen.

Mormor døde av kreft i sjoldbukskjertelen og søsteren til mormor døde av lymfekreft.

Du finner ut av om.du er bærer av dette genet via en blodprøve. En veldog enkel og grei sak å gjøre 😉

Skrevet

Vær obs på at det er enkelte genfeil som kan gi prostatakreft hos menn og brystkreft/eggstokkreft hos kvinner. Så om mannen din skulle få påvist genfeil, ikke glem å tenke på ev. døtre også.

Ikke alle genfeil hvor dette kan skje, men det er mulig hos noen.

Brca1 går på bryster og eggstokker. Brca 2 rammer mange flere organer, bla prostata.

Ville absolutt sjekket det.

Skrevet

Pappa hadde prostatakreft en gang mellom 95-98. De oppdaget dette tidlig, så det gikk bra.jeg visste ikke Før nå at det kunne ha si noe på arv og brystkreft. Kjente n0 at jeg ble engstelig. Er 33 år. Er det sånn at pappa fikk vite under utredning at han hadde evt en gentel, eller hvordan kan man finne ut av dette nå?

Ikke bli unødvendig engstelig. De fleste krefttilfellene er ikke-genetiske, om jeg ikke husker feil. Blant de som har en genetisk variant så er det ikke alle som kan gi sammenheng mellom prostatakreft og bryst-/eggstokkreft. Det er en liten del av de genetiske variantene dette gjelder. Jeg synes bare det er greit å vite hvis man har disse typene kreft, for det kan jo potensielt også gå andre veien, dvs. fra mors genetiske brystkreft til at sønn som har arvet feilen kan få økt risiko for prostatakreft. Men igjen, dette gjelder bare et lite antall av de genetiske kreftformene.

Hvis din far er den eneste i slekten som har hatt prostatakreft, ikke hans far, onkler eller brødre så er risikoen for at han har en genetisk variant svært liten. Er det mange i slekten som har denne typen kreft og det er blitt bekreftet at det er en genetisk variant, da kan man høre med genetisk veileder om det også er en type som kan gi døtre økt risiko. Men atter en gang - risikoen for at det er en slik variant er liten, så ikke bli redd av den grunnen!

Skrevet

Jeg er bærer av brca1.

Da jwg var 23 fjernet jeg begge brystene og da jwg var 32 tok jeg eggstokkene. Hadde 80% sjans for å få kreft i bryster og eggstokker. Ser det er fler som har denne gen feilen. Har dere operert dere??

Mamma fikk brystkreft tre ganger. Så livmorhals kreft. Så kreft i halsen, men full spredning. Da hun døde hadde hun kreft i magen, halsen, lymfene, lungene, skjelettet og hjernen.

Mormor døde av kreft i sjoldbukskjertelen og søsteren til mormor døde av lymfekreft.

Du finner ut av om.du er bærer av dette genet via en blodprøve. En veldog enkel og grei sak å gjøre

Jeg husker ikke lenger om det er brca1 eller 2 jeg har. Har liten sjanse for eggstokkreft visstnok siden ingen i familien har hatt dette, men 80-90 % for kreft i brystene. Jeg har valgt å ikke fjerne brystene. Er over 40 år.

Typen kreft jeg har gen for er lite aggressiv, så jeg har valgt å gå for mine egne hormoner fremfor å få tilført kunstige.

Jeg lever godt med mitt valg, men forstår veldig godt at du har valgt å gjøre som du gjorde. Det viktigste er at man tar et valg som man føler man kan leve godt med.

Skrevet

Ikke bli unødvendig engstelig. De fleste krefttilfellene er ikke-genetiske, om jeg ikke husker feil. Blant de som har en genetisk variant så er det ikke alle som kan gi sammenheng mellom prostatakreft og bryst-/eggstokkreft. Det er en liten del av de genetiske variantene dette gjelder. Jeg synes bare det er greit å vite hvis man har disse typene kreft, for det kan jo potensielt også gå andre veien, dvs. fra mors genetiske brystkreft til at sønn som har arvet feilen kan få økt risiko for prostatakreft. Men igjen, dette gjelder bare et lite antall av de genetiske kreftformene.

Hvis din far er den eneste i slekten som har hatt prostatakreft, ikke hans far, onkler eller brødre så er risikoen for at han har en genetisk variant svært liten. Er det mange i slekten som har denne typen kreft og det er blitt bekreftet at det er en genetisk variant, da kan man høre med genetisk veileder om det også er en type som kan gi døtre økt risiko. Men atter en gang - risikoen for at det er en slik variant er liten, så ikke bli redd av den grunnen!

Takk for svar😊

Jeg mener at jeg var 14-15 når pappa hadde det. Så jeg har ikke tenkt så mye på det, forstod sikkert ikke hvor alvorlig det kunne være/bli. Fikk bare høre at de fant det tidlig og derfor kunne operere det bort. Jeg har 2 eldre brødre son er 10 og 12 år eldre enn meg. Synes at det er rart at jeg ikke har hørt noe om det, hvis det skulle være slik. Men er dette noe min far egentlig skulle ha visst. Jeg mener, er dette noe legene informerer om? Jeg er på ferie, men jeg tenker at det kan Være greit å spørre. Også med tanke på mine barn igjen

Skrevet

Jeg har forresten ikke hørt at andre I familien har hatt prostatakreft😊

Skrevet

Jeg har forresten ikke hørt at andre I familien har hatt prostatakreft😊

Men sant skal sies, døde farfar tildels ung av hjertesvikt, pappa var alenebarn og onklene vet jeg ikke så mye om😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...