Gå til innhold

Er dette uforsvarlig av min ex?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne bakgrunnsinfoen manglet i HI og vi kunne da umulig vite det.

Anonymous poster hash: b41f7...d1b

Ja jeg er klar over det, det er ikke meningen å virke sur og hissig. Jeg skulle vel egentlig bare ønske det var noe jeg kunne gjøre med hele situasjonen, det er frustrerende å vite at ungene kunne vært hos flere i min familie heller enn å sitte alene hos ham mens han jobber, men han nekter å ber dem sitte hjemme alene heller. Det er så unødvendig hele opplegget. 

HI

Anonymous poster hash: bb225...36c

Videoannonse
Annonse
Gjest Antarctica
Skrevet

Hva om far er en egoistisk dritt som gir seg f*** ? Der har du nemlig min ex, mannen som sa til meg at "man skal sette seg selv først" da han skulle sparke meg og begge ungene på gata da han fant ut at familielivet ikke er for han. For det er nemlig typen han er, driter i hva ungene tar seg til så lenge han kan gjøre det han vil. Så nei, der er ikke mye branntrening, eller førstehjelp. Der er "her er pc, der er tv, er hjemme seinere". Ikke gå ut i fra at alle er like flinke som deg her i verden, sånn er det ikke.

HI

Hvorfor insisterer han på å ha ungene på samvær da...? Han risikerer jo at de etter hvert ikke gidder å dra dit.

Skrevet

Hvorfor insisterer han på å ha ungene på samvær da...? Han risikerer jo at de etter hvert ikke gidder å dra dit.

Han har ungene 5 dager annenhver helg, men da er de mye av tiden hos besteforeldre og oldeforeldre. Etter at de flytta nærmere han har han forsøkt å få ungene 50 % for å slippe unna å betale bidrag, for nå kan jo familien hans ha dem for han likevel. Jeg vet det høres kynisk ut, men det er slik han er dessverre. Før han fikk seg dame med milioninntekt og foreldrene bodde en times kjøring unna prøvde han seg på å ha ungene 4 dager i mnd fordi han var så sliten. Akkurat lite nok til å holde seg innen bidraget han da betalte, og 4 dager mindre enn han hadde dem da slik at han kunne leve ungkarslivet. Men jeg sa nei til han. Dama hans kjøper klær og div til ungene, han bruker aldri ei krone på dem. Forventer at jeg og samboer skal ta dem med på sommerferie mens han "bare har råd" til å dra til sverige på camping. Jeg kan fortsette i det uendelige, saken er at ungene er jo selvsagt lojal mot sin far, selv om min sønn har begynt å stille litt spørsmål til enkelte ting min eks gjør. Det er trist rett og slett.

HI

Skrevet

Hva gjør folk som må jobbe når ungene har sommerferie, juleferie, høstferie? Du er lærer og kan derfor ha fri samtidig med barna, de fleste av oss andre kan det ikke.

Ulønnet ferie, bare delvis overlappende ferie for foreldrene, besteforeldre, bytteuker med venner, sommerskole, idretts-skoler (fotballakademi, multisportuke, osv), sommerklubb, sommerleir - det er da ikke noe problem å finne løsninger!

Anonymous poster hash: 08071...e57

Skrevet

Her har ungene vært hjemme alene mens vi har vært på jobb siden de startet i første klasse. Her har ungee fått valget mellom om å være hjemme alene elle dra til bestforeldre. De har faktisk valgt å være mest hjemme. Eldste har noen ganger reist til besteforeldre og minsta vært hjemme. Minsta syns det er så deilig hjemme alene, så for henne er det himmel å få være hjemme i tomt hus.

Unger er forskjellige og dt må vi voksne tilpasse oss. Om ungene syns det er ok å være hjemme alene må vi la de få lov og vi må slippe taket litt. Vil de ikke være hjemme alene, må vi finne en løsning. Om de vil, men ikke helt er klare for det må vi foreldre jobbe sammen med de for å kunne få det til.

Anonymous poster hash: 89043...802

Skrevet

Ulønnet ferie, bare delvis overlappende ferie for foreldrene, besteforeldre, bytteuker med venner, sommerskole, idretts-skoler (fotballakademi, multisportuke, osv), sommerklubb, sommerleir - det er da ikke noe problem å finne løsninger!

Anonymous poster hash: 08071...e57

Da jeg var alene så var det ikke noe sommerskoler der jeg bodde. Far hadde ikke samvær og jeg hadde ikke råd til å ha 14 ukers ferie i året. Ingen venner eller besteforeldre inne i bildet.

Skrevet

Først og fremst synes jeg du skal spørre deg selv om hvorvidt deler av det som gjør deg opprørt, handler om frustrasjonen over eksen. Det høres ikke ut som om dere har noen tillit til hverandre, og da blir det vanskelig å skjønne hva som skaper din følelse av irritasjon over valget han har tatt. Dernest synes jeg det er ugreit at du involverer barna i din vurdering av at faren har valgt feil. Du burde ikke latt sønnen din vite at du synes de burde dra hjem til stefaren, og dermed latt barna bli stående mellom dere voksne i en knipe de ikke kan løse. 

Mine barn er like gamle, og godt i stand til å være hjemme en arbeidsdag. De går på fotballskole, er litt hos besteforeldre osv mens SFO er stengt, og vi skal selvfølgelig på ferie, men de er altså noen dager alene hjemme. Det fungerer utmerket. De trives med det, jeg er ikke urolig, og de ringer hvis det er noe. 

Gjest Antarctica
Skrevet

Da jeg var alene så var det ikke noe sommerskoler der jeg bodde. Far hadde ikke samvær og jeg hadde ikke råd til å ha 14 ukers ferie i året. Ingen venner eller besteforeldre inne i bildet.

Men det endrer jo ikke på at HIs eks må finne på noe mer holdbart enn å la ungene sitte hjemme alene de ukene han jobber. Han fikk tilbud om at de kunne være hos stefaren. Men han sa nei. Det er jo bare dårlig gjort, handler ikke om å mangle nettverk.

Skrevet

Men det endrer jo ikke på at HIs eks må finne på noe mer holdbart enn å la ungene sitte hjemme alene de ukene han jobber. Han fikk tilbud om at de kunne være hos stefaren. Men han sa nei. Det er jo bare dårlig gjort, handler ikke om å mangle nettverk.

Sannsynligvis handler det vel mest om at han ikke liker at eksen vil bestemme hvordan han skal ordne det rundt barna også når de er hos ham. Ikke modent i det hele tatt, men allikevel ikke så rart når samarbeidet er så dårlig

Gjest Antarctica
Skrevet

Sannsynligvis handler det vel mest om at han ikke liker at eksen vil bestemme hvordan han skal ordne det rundt barna også når de er hos ham. Ikke modent i det hele tatt, men allikevel ikke så rart når samarbeidet er så dårlig

Han høres ut som en suppegjøk hele veien. Ikke så merkelig om han også er en gjøk overfor barna.

Skrevet

Jeg kan fint elte 7åringen hjemme alene en arbeidsdag. Hun har ferie og jeg må på jobb. Da blir det slik og det går greit.

Anonymous poster hash: 4d863...128
Skrevet

for og være ærlig ser jeg ikke helt problemet når barna er så store

Skrevet

Folk betaler SFO, har jeg hørt rykter om, i alle fall for 7-åringen.

(Og utover det: du vet ikke om jeg er lærer. Du vet NULL om hvor og hvordan jeg jobber og hva jeg gjør om somrene. Så rull inn din fornærmede moralisme.)

Du har jo selv sagt at du er lærer...

Anonymous poster hash: 5d4c3...edc

Skrevet

Jeg ser ikke problemet jeg heller. Min 10åring er hjemme nå om dagen. Hun liker det ikke, sier hun kjeder seg osv. men jeg sier at det må hun dessverre. Hun får lage avtaler med venner, be de hjem osv. 

Hadde hun hatt en 7 åring til søster, så hadde det vært lettere for meg også faktisk.

Problemet ligger nok heller i deres dårlige forhold

Skrevet

Vel jeg er moren deres, og jeg synes ikke noe om at de er alene hjemme en hel arbeidsdag. Jeg er den som har hovedomsorgen for dem, mens far kun har delt foreldreansvar med meg. At jeg og far har et dårlig forhold er en ting, at han ikke er skikket som far er en helt annen. Jeg har skrevet ned alle tingene han har lirt av seg, alle gangene han ikke har hentet dem i barnehage osv når han har skulle, han møter ikke opp på foreldremøter eller forestillinger og andre ting ungene arrangerer på skolen, and the list goes on. Jeg vurderer å ta en telefon til barnevernet å spørre hva jeg kan gjøre, det ville ikke være første gangen jeg ringer dem heller. Han skulle elte min da 7 år gamle sønn alene hjemme i 3 uker daglig mens han var på jobb fra 7-15. Barnevernet var rystet og ville ha en bekymringsmelding inn om han faktisk gjennomførte dette. Så til deg som lar 7-åringen din være alene, du burde kanskje tenke deg litt om.

HI

Skrevet

Uten voksentilsyn en hel dag er ikke greit synes jeg. Jeg har en jente som starter i 2 klasse, hun har aldri vært alene noen timer engang. (Og hun er egentlig ganske selvstendig i stor grad, men vi jobber en halvtime unna hjemmet med bil). Skal de være alene må det hvertfall være noen de kan oppsøke om det er noe - så da regner jeg med at barnefar er tilgjengelig på tlf for dem? 

Anonymous poster hash: 60b42...4e8
Skrevet

Jeg håper det, men vet av erfaring at jobben han har gjøre at han ikke alltid er tilgjengelig på telefon. Jeg er som regel det, men barnefar er rar på det med at barna har kontakt med meg når de er hos han og andre veien rundt. Når han har dem ser han helst at jeg ikke ringer eller tar kontakt i det hele tatt, og at ungene glemmer jeg eksisterer. Til gjengjeld vil han helst ikke ha noe å gjøre med dem når de er hos meg, da har han fri. Utrolig vanskelig menneske å forholde seg til, jeg hadde satt umåtelig pris på å kunne samarbeide som normale mennesker, men det har jeg gitt opp for flere år siden.

HI

Skrevet

Jeg håper det, men vet av erfaring at jobben han har gjøre at han ikke alltid er tilgjengelig på telefon. Jeg er som regel det, men barnefar er rar på det med at barna har kontakt med meg når de er hos han og andre veien rundt. Når han har dem ser han helst at jeg ikke ringer eller tar kontakt i det hele tatt, og at ungene glemmer jeg eksisterer. Til gjengjeld vil han helst ikke ha noe å gjøre med dem når de er hos meg, da har han fri. Utrolig vanskelig menneske å forholde seg til, jeg hadde satt umåtelig pris på å kunne samarbeide som normale mennesker, men det har jeg gitt opp for flere år siden.

HI

Men hvorfor skal du ringe hele tiden når de er hos far da? Jeg har inntrykk av at du fortsatt har kontrollbehov overfor din eks, og han er drittlei. For å kunne samarbeide som normale mennesker må du starte med deg selv, slutte å ringe barnevernet i tide og utide, dømme far for alt han gjør og utøve kontroll hele tiden når ungene er hos far. Ingen liker kontrollfreaker. Retten til kontroll over barnas far ga du opp da du valgte å forlate ham. Du er ikke lenger gift eller samboer med ham og har ingen rett til å diktere ham hva han skal gjøre. Han slår ikke barna, kjefter ikke på dem dagen lang, forsømmer ikke dem på en annen måte. Du trenger ikke å ringe hele tiden og bli sur når far sier at nok er nok.

Gjest Antarctica
Skrevet

Kanskje UNGENE ikke har glemt at mamma eksisterer selv om far helst vil glemme det...? Barna kan ikke skru av og på en relasjon. De savner den som ikke er der.

Skrevet

Men hvorfor skal du ringe hele tiden når de er hos far da? Jeg har inntrykk av at du fortsatt har kontrollbehov overfor din eks, og han er drittlei. For å kunne samarbeide som normale mennesker må du starte med deg selv, slutte å ringe barnevernet i tide og utide, dømme far for alt han gjør og utøve kontroll hele tiden når ungene er hos far. Ingen liker kontrollfreaker. Retten til kontroll over barnas far ga du opp da du valgte å forlate ham. Du er ikke lenger gift eller samboer med ham og har ingen rett til å diktere ham hva han skal gjøre. Han slår ikke barna, kjefter ikke på dem dagen lang, forsømmer ikke dem på en annen måte. Du trenger ikke å ringe hele tiden og bli sur når far sier at nok er nok.

Hva får deg til å tro at disse påstandene du kommer med er rette? Jeg har ringt barnevernet EN gang før anonymt, jeg oppga ingen navn. Jeg ringer ALDRI min eks for å spørre hvordan barna har det, jeg gjorde det de første par årene fordi de var så små da, men fikk klar beskjed om å drite i å gjøre det mer. Det var han som forlot meg, ikke omvendt, det ser du lengre bak i tråden. Jeg har min fulle rett til å bekymre meg om mine barn selv om de er hos far, fordi han er en forbanna idiot som setter seg selv først, som du også hadde sett om du hadde lest lengre bak i tråden. De andre påstandene dine ser jeg ingen rot i da jeg ikke har uttalt meg hverken om det ene eller det andre? Kanskje greit å ha fakta på det tørre før man begynner å slenge ut påstander om folk man ikke kjenner, det bør du lære deg!

HI

Skrevet

Du har bestemt deg for at alt far gjør er galt.

Når ble det ikke godt nok med camping i Sverige? Er ikke det flott ferie? Men for deg teller ikke dette, hvor tar du med barna på ferie? Syden?

Fars samboer kjøper klær/utstyr til barna, men ikke far. Har det noe å si hvem som betaler? Hvordan vet du hvordan de har ordnet økonomien seg imellom og om far evt betaler tilbake på andre måter til sin samboer? Min mann kjøper aldri klær til barna (men det er likevel hans penger vi betaler med!)

La være å ringe ungene hele tiden. La de vite at de alltid kan ringe deg, så snakker du med dem når de ringer. Om far har vurdert slik at de kan være hjemme alene hele dagen så stol på det. Det hørtes jo ikke ut som om sønnen din mente det var et problem?

Om far har 5 dager samvær annenhver helg (husket jeg rett?) så kan du jo ikke forvente at far tar fri fra jobb? Det høres jo ut som om far skal ha ferie med barna senere?

La far gjøre ting på sin måte, så gjør du ting på din måte. Så lenge barna har det greit hos far så ikke bland deg. Barna har jo ikke klaget på å være hjemme?

Å anmelde noen til barnevernet pga en 7 åring er hjemme med søsken (og telefon) er jo idiotisk. La barnevernet bruke tid på viktige saker.

Anonymous poster hash: dcc7d...03f

Skrevet

Bestemt meg? Camping i Sverige er sikkert flott det, men far synes det er greit å blande seg i at vi har "hovedferie" med barna og forventer at vi reiser på storferie med dem som han så fint kaller det. Selv drar de på camping til Sverige hvert år til samme plass, og ungene sier selv de er lei. Selv sparer han de resterende 2-3 ukene av ferien sin til å reise til andre kontinenter med kjæresten, noe jeg aldri har lagt meg oppi for å ha det på det tørre. Men at jeg reagerer? Ja det gjør jeg.

Du kjenner ikke meg, og du kjenner ikke min samboer. Og ta deg tid til å lese hva jeg skriver før du begynner å synse, jeg ringer ikke barna hele tiden. 

Og hva mener du med at jeg ikke kan forvente far ta fri fra jobb fordi han har 5 dager samvær? Hva i alle dager har det med saken å gjøre? Jeg forventer at han ser til at ungene har tilsyn på en måte eller en annen, hvordan har gjør det får være opp til han. At sønnen min mener det er uproblematisk betyr ikke at det er rett. Han synes også det er uproblematisk å spise hamburger hver dag, å spille tv-spill fra han står opp til han legger seg. Betyr det at det er rett å la han gjøre det?

Far må gjerne gjøre ting på sin måte, så lenge det er forsvarlig. Dessverre er han ikke en veldig fornuftig person, til tross for hva du måtte synse, derfor reagerer jeg som jeg gjør fordi jeg kjenner både han og barna mine. Så jeg blander meg akkurat så mye jeg mener er riktig!

HI

Skrevet

Bestemt meg? Camping i Sverige er sikkert flott det, men far synes det er greit å blande seg i at vi har "hovedferie" med barna og forventer at vi reiser på storferie med dem som han så fint kaller det. Selv drar de på camping til Sverige hvert år til samme plass, og ungene sier selv de er lei. Selv sparer han de resterende 2-3 ukene av ferien sin til å reise til andre kontinenter med kjæresten, noe jeg aldri har lagt meg oppi for å ha det på det tørre. Men at jeg reagerer? Ja det gjør jeg.

Du kjenner ikke meg, og du kjenner ikke min samboer. Og ta deg tid til å lese hva jeg skriver før du begynner å synse, jeg ringer ikke barna hele tiden. 

Og hva mener du med at jeg ikke kan forvente far ta fri fra jobb fordi han har 5 dager samvær? Hva i alle dager har det med saken å gjøre? Jeg forventer at han ser til at ungene har tilsyn på en måte eller en annen, hvordan har gjør det får være opp til han. At sønnen min mener det er uproblematisk betyr ikke at det er rett. Han synes også det er uproblematisk å spise hamburger hver dag, å spille tv-spill fra han står opp til han legger seg. Betyr det at det er rett å la han gjøre det?

Far må gjerne gjøre ting på sin måte, så lenge det er forsvarlig. Dessverre er han ikke en veldig fornuftig person, til tross for hva du måtte synse, derfor reagerer jeg som jeg gjør fordi jeg kjenner både han og barna mine. Så jeg blander meg akkurat så mye jeg mener er riktig!

HI

Hvis det er en trøst sliter jeg og med min eks... Han gjør alt for å være vanskelig. Når jeg var alene nektet han datteren samvær for å straffe meg, jeg skulle da ikke få fritid for å skaffe andre mannfolk. Når jeg fikk kjæreste og deretter samboer og masse avlastning, da var samvær plutselig viktig, for tenk om en annen fyr tok hans plass? I år skulle datteren min ha 3 uker samvær etter å ha blitt enige på fvk, for noen dager siden etter de var dratt fikk jeg beskjed at de minst blir vekke 4 uker.. Skjønner du? Han er o vanskelig. Men vi skal trossalt samarbeide i hvertfall 10-11 år til, så prøver ikke bry meg. Men har dyp sympati med deg. Hilsen meg litt lengre opp! Bare vær tilgjengelig for barna du om det skulle være noe, og la han seile sin egen sjø. 

Anonymous poster hash: 60b42...4e8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...