Gå til innhold

Er dette uforsvarlig av min ex?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Ringte min sønn på 10 år for 15 min siden, og han kan fortelle at han og søsteren på 7 år er aleine hjemme mens han er på jobb. Det har de vært helt siden imårrest, og skal være til han kommer hjem i ettermiddag. Sa min sønn kunne ringe han og si de kan dra til min samboer som er hjemme, men det fikk de ikke lov til. Jeg liker IKKE at han lar dem være alene hjemme i flere timer, er ikke det litt vel uforsvarlig??



Anonymous poster hash: bb225...36c
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor? Er det unger som kan finne på noe bøll? Min 8 åring har vært alene hjemme hver dag i halvannen uke mens vi har vært på jobb. Han kunne dratt på Sfo, men det ville han ikke

 

Anonymous poster hash: 523f9...c3a

Skrevet

Det kommer jo selvfølgelig litt ann på hvordan barna er da ... Men sånn i utgangspunktet synes jeg ikke en 10 åring er stor nok til å ta vare på en 7 åring en hel dag 🤔

 

Jeg har selv 4 barn på 2 , 7 , 9 og 10 . Å vist jeg skal en tur i butikken som er 3 min unna , tar jeg med meg mini . Å di andre er hjemme alene . Men da er det snakk om 30 min max ...

Skrevet

Ja jeg kan godt la dem være alene sammen en halv time/times tid, 10 åringen kan nok være alene hjemme en kort arbeidsdag, men jeg synes ikke 7 åringen skal. De er forsvarlige og fornuftige unger begge to, men jeg syns at 7-8 timer aleine det er faktisk ikke greit! Det er vel heller ikke noe jeg kan gjøre med det?



Anonymous poster hash: bb225...36c
Skrevet

Husker tilbake til når jeg og broderen var på samme alder, vi var også "hjemme alene" da men vi var med naboungene all som en hele dagen og da var det gjerne flere voksne som var hjemme og holdt et øye med oss. 



Anonymous poster hash: d4712...5e9
Skrevet

 

Husker tilbake til når jeg og broderen var på samme alder, vi var også "hjemme alene" da men vi var med naboungene all som en hele dagen og da var det gjerne flere voksne som var hjemme og holdt et øye med oss. 

 

Anonymous poster hash: d4712...5e9

 

Vil legge til at vi var en stor gjeng 8+ barn som lekte sammen. 

 

Anonymous poster hash: d4712...5e9

Skrevet

Det er ikke tilfelle her, de sitter alene i en leilighet å ser på tv eller spiller regner jeg med. De har ingen i umiddelbar nærhet som kan se til dem, så om noe hender er de på egenhånd. Jeg synes ikke det er grei, for jeg ville aldri gjort det selv!

 

HI



Anonymous poster hash: bb225...36c
Skrevet

Hvis det er slik at du ikke stoler på barna så forstår jeg din bekymring.

Min 11 og 7-åring klarer fint å være hjemme en arbeidsdag. Nå har vi naboer som er hjemme og holder øye med huset, de har telefon og jeg er ti minutter unna.

 

Anonymous poster hash: 74086...09d

Skrevet

Jeg tror ikke de vil gjøre noe galt i så måte, men jeg liker ikke tanken på at de skal være alene så lenge. Jenta bruker ikke like at vi drar noen steder uten henne og gutten liker heller ikke være for lenge alene. Men kanskje de finner selskap i hverandre, jeg har som sagt aldri eltet dem alene lengre enn en time, og da ringer de gjerne for å spørre når vi er hjemme. Sendte min ex en melding og sa jeg plukker dem opp klokka 3 når jeg er ferdig, men han har ikke svart. Vi har ikke et veldig godt forhold jeg og han, men det er en lang historie. 

 

HI



Anonymous poster hash: bb225...36c
Skrevet

 

Jeg tror ikke de vil gjøre noe galt i så måte, men jeg liker ikke tanken på at de skal være alene så lenge. Jenta bruker ikke like at vi drar noen steder uten henne og gutten liker heller ikke være for lenge alene. Men kanskje de finner selskap i hverandre, jeg har som sagt aldri eltet dem alene lengre enn en time, og da ringer de gjerne for å spørre når vi er hjemme. Sendte min ex en melding og sa jeg plukker dem opp klokka 3 når jeg er ferdig, men han har ikke svart. Vi har ikke et veldig godt forhold jeg og han, men det er en lang historie. 

 

HI

 

Anonymous poster hash: bb225...36c

 

 

Hvis en tiåring ikke synes noe om å være alene og må ha foreldrene rundt seg hele tiden, må du lære ham å være mer selvstendig. Eller at det kanskje er du som er litt hønemor og overbekymret? Hvordan løser andre det, når skoler har 8 uker sommerferie? Tar alle ulønnet fri en måned hvert år for å være hjemme med barna sine?

 

P.S. Min tiåring bruker å reise på motsatt kant av landet i forbindelse med stevner med en reiseleder fordelt på 5-6 unger, bo på hotellrom med en annen tiåring og ordne seg. Han synes ikke det er noe big deal, og heller ikke jeg.

 

Anonymous poster hash: b41f7...d1b

Gjest Antarctica
Skrevet

Men hel arbeidsdag ville ikke jeg ha latt mine sitte hjemme. Det er bare dårlig gjort. Ikke uforsvarlig akkurat, men det er ensomt og kjipt.

Skrevet

Men hel arbeidsdag ville ikke jeg ha latt mine sitte hjemme. Det er bare dårlig gjort. Ikke uforsvarlig akkurat, men det er ensomt og kjipt.

 

 

Hva gjør folk som må jobbe når ungene har sommerferie, juleferie, høstferie? Du er lærer og kan derfor ha fri samtidig med barna, de fleste av oss andre kan det ikke.

 

Anonymous poster hash: b41f7...d1b

Skrevet

Jeg har en sønn på 10 og ei datter som akkurat er fylt 8. Jeg lar ikke de være alene en hel dag mens vi er på jobb!

 

10 åringen kunne fint vært alene, men sammen er det ikke ok. De er som søsken flest enten veldig gode venner eller som hund og katt. Min 10 åring kan være litt voldsom og sjefete over søstra si om vi ikke er tilstede og det vil vi ikke utsette dattera vår for. Vet ikke om det er slik med dine barn, men min erfaring med egne barn er at det ikke er ok å la de være alene en hel arbeidsdag.

 

Om de har voksne de kan være sammen med synes jeg det er uansvarlig av far å heller forlange at de skal være alene hele dagen.

 

Anonymous poster hash: 294c1...076

Skrevet

Det å reise på tur med en reiseleder er vel ikke det samme som å la dem være alene hjemme i timesvis? Blir jo som å sende dem avgårde på skoletur, kan vel ikke helt sammenlignes. Flott for deg og tiåringen din.

 

Jeg sier ikke at han ikke kan være alene, men ikke med søsteren i en hel dag. Synes ikke det er noe særlig ok, hvertfall med tanke på at hun har 100 % SFO fram til vi tar ferie med dem. De kan være ganske stygge med hverandre også, så det at han lar dem sitte alene sammen en hel dag er faktisk ikke greit. Sønnen min på 10 år er selvstendig nok han, men han er da fortsatt bare et barn, og alle er forskjellige.

 

Ja jeg sa jo at de kunne dra opp til samboern min som tross alt jobber hjemme i sommer, men det ga min eks beskjed til ungene at det fikk de ikke lov til. Meg svarer han ikke. Jeg har vel ikke noe jeg skulle ha sagt uansett her, han må vel bare få dure fram som han vil.....

 

HI



Anonymous poster hash: bb225...36c
Skrevet

 

Hva gjør folk som må jobbe når ungene har sommerferie, juleferie, høstferie? Du er lærer og kan derfor ha fri samtidig med barna, de fleste av oss andre kan det ikke.

 

Anonymous poster hash: b41f7...d1b

 

Har du ingen familie, venner andre foreldre som kan trå til? Da må du vel ta ferie da som alle andre foreldre må gjøre enn å elte ungene alene hjemme?

 

Anonymous poster hash: bb225...36c

Gjest Antarctica
Skrevet

 

Hva gjør folk som må jobbe når ungene har sommerferie, juleferie, høstferie? Du er lærer og kan derfor ha fri samtidig med barna, de fleste av oss andre kan det ikke.

 

Anonymous poster hash: b41f7...d1b

Folk betaler SFO, har jeg hørt rykter om, i alle fall for 7-åringen.

 

(Og utover det: du vet ikke om jeg er lærer. Du vet NULL om hvor og hvordan jeg jobber og hva jeg gjør om somrene. Så rull inn din fornærmede moralisme.)

Skrevet

 

Har du ingen familie, venner andre foreldre som kan trå til? Da må du vel ta ferie da som alle andre foreldre må gjøre enn å elte ungene alene hjemme?

 

Anonymous poster hash: bb225...36c

 

 

 

Familie, venner og foreldre har også jobb. Ingen foreldre har 14 ukers ferie i året, da hadde alle gått konk. Og jeg kjenner ingen foreldre som er hjemme med barna hele sommeren. Hva har skjedd? Skal barna ha barnevakt til de er 18?

 

Anonymous poster hash: b41f7...d1b

Skrevet

Folk betaler SFO, har jeg hørt rykter om, i alle fall for 7-åringen.

 

(Og utover det: du vet ikke om jeg er lærer. Du vet NULL om hvor og hvordan jeg jobber og hva jeg gjør om somrene. Så rull inn din fornærmede moralisme.)

 

 

Har ikke du skrevet før at du er lærer? I mange innlegg? Og nei, jeg ønsker ikke å fornærme noen ved å konstatere at lærere har ferie sammen med ungene, det er bare fakta det. SFO er for 7-åringer ja, men ikke for 10-åringer. Hvis far har opplevd at det går fint å ha dem hjemme, de har mobil, har trent på brannsituasjoner og førstehjelp (slik vi har lært våre barn), så skal det være opptil far og ikke mor i fars samværsuker.

 

Anonymous poster hash: b41f7...d1b

Skrevet

Her hadde 6 og 8 åringen fint kunnet vært hjemme en hel dag slik. De ansvarlige, kan bruke mobil og har naboer å springe til, men på grunn av alder så kommer vi til å vente et par år til.

 

Anonymous poster hash: 117c7...ca9

Gjest Antarctica
Skrevet

 

Har ikke du skrevet før at du er lærer? I mange innlegg? Og nei, jeg ønsker ikke å fornærme noen ved å konstatere at lærere har ferie sammen med ungene, det er bare fakta det. SFO er for 7-åringer ja, men ikke for 10-åringer. Hvis far har opplevd at det går fint å ha dem hjemme, de har mobil, har trent på brannsituasjoner og førstehjelp (slik vi har lært våre barn), så skal det være opptil far og ikke mor i fars samværsuker.

 

Anonymous poster hash: b41f7...d1b

Nei, jeg har for noen år siden skrevet at jeg jobbet i videregående skole. Om jeg fortsatt gjør det vet du ikke. Du vet ikke heller om jeg var vaskedame, kontoransatt, rektor, rådgiver eller vaktmester...

Skrevet

 

Familie, venner og foreldre har også jobb. Ingen foreldre har 14 ukers ferie i året, da hadde alle gått konk. Og jeg kjenner ingen foreldre som er hjemme med barna hele sommeren. Hva har skjedd? Skal barna ha barnevakt til de er 18?

 

Anonymous poster hash: b41f7...d1b

 

 

Hørt om SFO? Der kan de gå ut sommeren når de slutter i 4 med 50 % plass. Ikke en gang når jeg var barn var jeg da hjemme alene hele dagen når foreldrene mine var på jobb. Enten var jeg på SFO eller så delte de opp sommerferien så de hadde 8 uker, men overlappet så de hadde litt sammen. Handler om å ta litt ansvar?

 

Anonymous poster hash: bb225...36c

Skrevet

 

Har ikke du skrevet før at du er lærer? I mange innlegg? Og nei, jeg ønsker ikke å fornærme noen ved å konstatere at lærere har ferie sammen med ungene, det er bare fakta det. SFO er for 7-åringer ja, men ikke for 10-åringer. Hvis far har opplevd at det går fint å ha dem hjemme, de har mobil, har trent på brannsituasjoner og førstehjelp (slik vi har lært våre barn), så skal det være opptil far og ikke mor i fars samværsuker.

 

Anonymous poster hash: b41f7...d1b

 

Hva om far er en egoistisk dritt som gir seg f*** ? Der har du nemlig min ex, mannen som sa til meg at "man skal sette seg selv først" da han skulle sparke meg og begge ungene på gata da han fant ut at familielivet ikke er for han. For det er nemlig typen han er, driter i hva ungene tar seg til så lenge han kan gjøre det han vil. Så nei, der er ikke mye branntrening, eller førstehjelp. Der er "her er pc, der er tv, er hjemme seinere". Ikke gå ut i fra at alle er like flinke som deg her i verden, sånn er det ikke.

 

HI

 

Anonymous poster hash: bb225...36c

Skrevet

Jeg synes ikke det er greit at barn i den alderen er alene hjemme hele dagen. Hva om noe skjer? Skal 10-åringen ha ansvar for 7-åringen? Synes ikke det er greit at barn er alene hjemme mens foreldrene jobber. Da må man heller betale penger for barnevakt, fotballskole, SFO eller lignenede.



Anonymous poster hash: 6ceca...6d9
Skrevet

 

Hva om far er en egoistisk dritt som gir seg f*** ? Der har du nemlig min ex, mannen som sa til meg at "man skal sette seg selv først" da han skulle sparke meg og begge ungene på gata da han fant ut at familielivet ikke er for han. For det er nemlig typen han er, driter i hva ungene tar seg til så lenge han kan gjøre det han vil. Så nei, der er ikke mye branntrening, eller førstehjelp. Der er "her er pc, der er tv, er hjemme seinere". Ikke gå ut i fra at alle er like flinke som deg her i verden, sånn er det ikke.

 

HI

 

Anonymous poster hash: bb225...36c

 

 

 

Denne bakgrunnsinfoen manglet i HI og vi kunne da umulig vite det.

 

Anonymous poster hash: b41f7...d1b

Skrevet

 

Hørt om SFO? Der kan de gå ut sommeren når de slutter i 4 med 50 % plass. Ikke en gang når jeg var barn var jeg da hjemme alene hele dagen når foreldrene mine var på jobb. Enten var jeg på SFO eller så delte de opp sommerferien så de hadde 8 uker, men overlappet så de hadde litt sammen. Handler om å ta litt ansvar?

 

Anonymous poster hash: bb225...36c

 

 

 

Hos oss er SFO stengt fra neste uke til skolestart.

 

Anonymous poster hash: b41f7...d1b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...