Gå til innhold

Stopper dere for begravelsesfølge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mange innpåkjørsler inni tunellen? Eller stopper folk for å slippe dem forbi slik en gjør for utrykningskjøretøy? Det skal man jo ikke gjøre... Men ikke kjøre utpå foran eller innimellom følget. Er lov å kjøre foran om man ikke hindrer dem.

Anonymous poster hash: 2bab5...e57

Regner med at de kommer i motsatt kjørebane, og om hun da stopper er det lett å bli påkjørt bakfra.

Anonymous poster hash: b1ed1...c46

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener det ikke bare er folkeskikk som gjør at man bør stoppe, men at det er påbudt. Sitter med håpløst nett, så gidder ikke google om det stemmer...Anonymous poster hash: e7ea3...733

det stemmer. Det er nedfelt i loven at man har vikeplikt og alltid skal stoppe for begravelsesfølge. Står i teoriboken og de refererte til loven

Anonymous poster hash: 96530...398

Skrevet

Regner med at de kommer i motsatt kjørebane, og om hun da stopper er det lett å bli påkjørt bakfra.

Anonymous poster hash: b1ed1...c46

Men man trenger da ikke å stoppe om de kommer i motsatt kjørebane vel?

Anonymous poster hash: b0f04...6e6

Skrevet

Det regnes jo på en måte som ett kjøretøy, så selvsagt stopper jeg til hele følget har passert.

Har selv opplevd at følget jeg kjører i blir delt opp, men det har nok også vært litt på grunn av at begravelsesmannen har kjørt ganske fort.

Anonymous poster hash: f707d...753

Gjest Antarctica
Skrevet

Stopper så klart. Har han så stram tidsplan at han ikke kan slippe inn et likfølge, så vil han også komme for seint av 10000 andre grunner; veiarbeid, jordbruksmaskiner som går sakte, kantslått, stripemerking i veien, søplebiler, plassering av brøytestikker, steinsprang/skred, omkjøringer, ulykker, oversvømmelse... Masse små og store hendelser som kan hefte deg, han må jo bare lære seg å ha bedre margin.

Skrevet

Men man trenger da ikke å stoppe om de kommer i motsatt kjørebane vel?

Jo, stopper i veikanten til det er passert. Det er hvertfall vanlig her.

Anonymous poster hash: e0630...6a5

Skrevet

Det er jeg lært opp til også. Men vi er tydeligvis i fåtall. Sist jeg stoppa i møte med et gravfølge ble jeg forbikjørt og tuta på...

Anonymous poster hash: d09ab...157

Skrevet

Det å jeg innrømme at jeg ikke hadde tenkt på, har aldri møtt et gravfølge så vet egentlig ikke hva andre gjør. Men da skal jeg legge meg det på minnet :)

Skrevet

Jeg stopper ikke om jeg kjører i motsatt retning, men jeg slipper følget frem som i at de har forkjørsrett.

Anonymous poster hash: 34bc8...ec5

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Jeg skrev tidligere at jeg selvfølgelig stopper for begravelsesfølge, og det gjør jeg så lenge det er snakk om i min kjøreretning. Møter jeg følget, stopper jeg ikke. Slik jeg forstår lovverket, er det heller ikke meningen.

Skrevet

Jeg skrev tidligere at jeg selvfølgelig stopper for begravelsesfølge, og det gjør jeg så lenge det er snakk om i min kjøreretning. Møter jeg følget, stopper jeg ikke. Slik jeg forstår lovverket, er det heller ikke meningen.

Jeg skjønte ikke heller at man skulle det. Tenker at det er trafikkfarlig å stoppe når de kommer i motsatt retning

Skrevet

det stemmer. Det er nedfelt i loven at man har vikeplikt og alltid skal stoppe for begravelsesfølge. Står i teoriboken og de refererte til lovenAnonymous poster hash: 96530...398

Hehe.. Man skal ikke stoppe om en møter de, selvsagt! Da er man da ikke til hinder. Ikke rart det blir mye ulykker om folk stopper når de møtet slike følger... Hjelpe meg!

Skrevet

Hehe.. Man skal ikke stoppe om en møter de, selvsagt! Da er man da ikke til hinder. Ikke rart det blir mye ulykker om folk stopper når de møtet slike følger... Hjelpe meg!

Det er regnet som normal folkeskikk å stoppe eller kjøre veldig sakte om man møter et begravelsesfølge som kjører motsatt vei. Det var også det kjøreskolene lærte opp, i hvert fall der jeg bodde da jeg tok lappen.

Å hevde at grunnen til ulykker er at folk stopper når de møter begravelsesfølger blir bare for dumt!

Har man ikke nok tid til å vise andre respekt i en slik stund, da bør man revurdere sine verdier og sin tid.

Hi - hva sa mannen da du viste ham hva loven sier?

Anonymous poster hash: c4c75...1e7

Skrevet

Vi bor sånn til at det hender at følget kjører forbi huset vårt, oppi byggefelt. De kan kjøre to veier. Ene gangen så kom jeg til ett av kryssa og følget kjørte da rett fremfor oss. Jeg stoppa selvfølgelig og skrudde av bilen.

Det var en veldig grei måte å snakke med ungene på også om respekt for følget og den døde.

Anonymous poster hash: 77327...819

Skrevet

Har aldri opplevd det før (bergen) unntatt en gang, men det var oppe i ålesundområdet og alle bilene stoppet langs veiene når vi i begravelsesfølge kom kjørende. Jeg syns det var spesielt men veldig fint egentlig ❤️

Skrevet

Det er regnet som normal folkeskikk å stoppe eller kjøre veldig sakte om man møter et begravelsesfølge som kjører motsatt vei. Det var også det kjøreskolene lærte opp, i hvert fall der jeg bodde da jeg tok lappen. Å hevde at grunnen til ulykker er at folk stopper når de møter begravelsesfølger blir bare for dumt!Har man ikke nok tid til å vise andre respekt i en slik stund, da bør man revurdere sine verdier og sin tid. Hi - hva sa mannen da du viste ham hva loven sier? Anonymous poster hash: c4c75...1e7

Vel, her vi bor lærer de ikke bort å lage trafikkfarlige situasjoner om man møter et begravelsesfølge. Ikke å vise respekt for noen det å plutselig bråbremse slik!

Skrevet

Det er regnet som normal folkeskikk å stoppe eller kjøre veldig sakte om man møter et begravelsesfølge som kjører motsatt vei. Det var også det kjøreskolene lærte opp, i hvert fall der jeg bodde da jeg tok lappen.

Å hevde at grunnen til ulykker er at folk stopper når de møter begravelsesfølger blir bare for dumt!

Har man ikke nok tid til å vise andre respekt i en slik stund, da bør man revurdere sine verdier og sin tid.

Hi - hva sa mannen da du viste ham hva loven sier?

Anonymous poster hash: c4c75...1e7

Det har jeg aldri hørt om der jeg tok lappen, og det praktiseres ikke her jeg bor heller. Det høres ut som oppskriften på å skape trafikkork og farlige situasjoner.

Skal jeg inn på en vei og det kommer et begravelsesfølge, stopper jeg selvsagt og venter til alle bilene har kjørt. Nå er det ikke så lett å vite hvilke biler som hører med i følget, for her deler de ikke ut kors til å sette på biltaket. Det sluttet de med for lenge siden, fordi det viste seg at det var mange som glemte å ta av korset og levere det tilbake. Men jeg venter selvsagt så lenge at jeg tror jeg har latt hele følget passere.

Jeg skrur heller ikke av motoren, forresten. Det har jeg heller ikke hørt om at man skal.

Skrevet

Han sa at sa måtte jeg begynne å levere i bhgen om morgenen for han orka ikke å stå opp tidligere. Ikke mitt problem sa jeg, (han leverte i bhgen i dag) så regner med d var for å få siste kommentaren

Hi

Anonymous poster hash: a473b...675

Skrevet

Har aldri opplevd det før (bergen) unntatt en gang, men det var oppe i ålesundområdet og alle bilene stoppet langs veiene når vi i begravelsesfølge kom kjørende. Jeg syns det var spesielt men veldig fint egentlig ❤️

Og jeg bor i Ålesund :)  (Har svart ang trafikkfarlig å stoppe for gravfølget i tunnel)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...