Gå til innhold

Stopper dere for begravelsesfølge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste en artikkel i en avis i dag om at folk ikke slipper et begravelsesfølge inn på veien.

Jeg er oppdratt av foreldre som var strenge på folkeskikk og har alltid gjort dette ut fra respekt for de som sørger og den døde.

Diskuterte det med mannen nå og han mener at han ikke kan komme noen minutter for sen til en avtale flere ganger i uka for å stoppe for slike ting. Hva er vanlig?

Anonymous poster hash: a473b...675

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg mener det ikke bare er folkeskikk som gjør at man bør stoppe, men at det er påbudt. Sitter med håpløst nett, så gidder ikke google om det stemmer...

Anonymous poster hash: e7ea3...733

Skrevet

Ja....absolutt. Senest forrige uke.

Skrevet

Ja, selvsagt gjør jeg det. Det skulle vært helt enormt presserende grunner til å la det være. Å vise en slik respekt har en verdi i seg selv. 

Anonymous poster hash: cce69...28f
Skrevet

Selvfølgelig!! Men må jo si at jeg kun har truffet på et følge en eneste gang.

Anonymous poster hash: 4e748...547

Skrevet

Selvfølgelig!

Lurer litt på hvor dere bor siden mannen din møter på slike følger flere ganger i uken? Og også på hvorfor han kjører hjemmefra med så dårlig tid at et par minutters forsinkelse i trafikken gjør at han kommer for sent på jobb...

Anonymous poster hash: 52b18...432

Skrevet

Jeg har aldri gjort det, men har aldri møtt på det heller. Ville selvfølgelig stoppet.

Anonymous poster hash: 5e719...15d

Skrevet

Hvor ofte møter dere slike følger hvis det er et problem? Bor dere nær kirke? Jeg møter dem "aldri" men ville selvfølgelig stoppet.

Anonymous poster hash: 62ff3...73e

Skrevet

Da jeg tok teoriprøven for billappen stod det at man skulle stoppe opp og ta av bilen mens følget gikk over veien

Anonymous poster hash: c876f...88e

Skrevet

Selvfølgelig. Din mann er helt på bærtur. Du kan få en skikkelig bot for ikke å stoppe.

Anonymous poster hash: fd2da...561

Skrevet

Ja, det gjør jeg.

Bortsett fra hvis jeg møter de i en tunnel her jeg bor. Gravfølget trenger strengt tatt ikke kjøre der for å komme til kirkegården, går like greit å kjøre en annen vei og det har skjedd påkjørsel bakfra flere ganger i tunnellen fordi folk ikke er oppmerksomme på at biler har stoppet for gravfølge.

Anonymous poster hash: e0630...6a5
Gjest Sekretøsa
Skrevet

Selvsagt. Det er lovregulert

Skrevet

Alltid.

Tidligere bodde jeg mellom en kirke og gravplass, så det skjedde ganske ofte, men ikke sånn at jeg traff på følge flere ganger i uka. Kanskje sånn max en gang i mnd at jeg kjørte akkurat samtidig som det skjedde. Mest sannsynlig annenhver mnd eller så. Har ikke oversikt.

Skrevet

Ja det gjør jeg.

Men en gang havnet jeg midt i et følge. Det var så langt så jeg la ikke merke til korset på taket med en gang og begravelsesbilen hadde passert før jeg kom til rundkjøringen.

La meg inn i en busslomme og slapp alle forbi mens skamrødmen brant i fjeset.

Jeg er faktisk godt oppdratt.

Anonymous poster hash: 42296...619

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Selvfølgelig. Vel kan det være at jeg er dum, men ikke idiot.

Skrevet

Hvis man treffer på en kollonne hvor bilene har kors på taket (som pårørende ofte får når de skal kjøre fra kirka til kirkegården) så regnes disse bilene som ett kjøretøy, og man skal ikke legge seg mellom dem, men vente til alle har passert

Anonymous poster hash: 30069...c74
Skrevet

Selvfølgelig! Normal folkeskikk å gjøre det, dessverre har jeg sett flere som ikke har gjort det. Noe som kanskje har resultert i at mange begravelsesfølger her i byen har politi i front og bak av følget.

Skrevet

Takk for link til lovverk, hadde glemt det fra oppkjøring men da skal jeg vise det til mannen.

Vi bor i en middels stor by der flere kirker ikke har kirkegård sammen med kirka og han er montør så han kjører mye i jobben, tror ikke ham møter de flere ganger i uka da men en gang i mellom. Tror han sier det sånn fordi ham synes jeg er prektig. Jeg oppdrar ungene til å reise seg for eldre å syke, takke og være høflige og hjelpsomme mot andre mens han mener vi skal fokusere mer på rydding og hvordan de leker med hverandre så vi har nokk litt forskjellige verdier.

Hi

Skrevet

Takk for link til lovverk, hadde glemt det fra oppkjøring men da skal jeg vise det til mannen.

Vi bor i en middels stor by der flere kirker ikke har kirkegård sammen med kirka og han er montør så han kjører mye i jobben, tror ikke ham møter de flere ganger i uka da men en gang i mellom. Tror han sier det sånn fordi ham synes jeg er prektig. Jeg oppdrar ungene til å reise seg for eldre å syke, takke og være høflige og hjelpsomme mot andre mens han mener vi skal fokusere mer på rydding og hvordan de leker med hverandre så vi har nokk litt forskjellige verdier.

Hi

Da kan du fortelle han at det er bedre å være prektig enn fullstendig respektløs som han er

Anonymous poster hash: b0f04...6e6

Skrevet

Hi

Men hvis du og han respektere og følger opp det den andre mener er viktig så må dere tilsammen være ganske så perfekte på verdiene dere videreformidler til barna ;)

Anonymous poster hash: c4c75...1e7

Skrevet

Selvfølgelig!

Lurer litt på hvor dere bor siden mannen din møter på slike følger flere ganger i uken? Og også på hvorfor han kjører hjemmefra med så dårlig tid at et par minutters forsinkelse i trafikken gjør at han kommer for sent på jobb...

Anonymous poster hash: 52b18...432

Bærum. Møter begravelsesfølger flere ganger i uka.

Stopper forøvrig alltid.

Anonymous poster hash: 79f7a...8dc

Skrevet

har ikke bil,men hvis jeg hadde det,så hadde jeg det, er da respektløs og gjøre noe annet

Skrevet

Ja, det gjør jeg alltid. For å vise respekt for de døde.

Anonymous poster hash: 94f07...873

Skrevet

Ja, det gjør jeg.Bortsett fra hvis jeg møter de i en tunnel her jeg bor. Gravfølget trenger strengt tatt ikke kjøre der for å komme til kirkegården, går like greit å kjøre en annen vei og det har skjedd påkjørsel bakfra flere ganger i tunnellen fordi folk ikke er oppmerksomme på at biler har stoppet for gravfølge. Anonymous poster hash: e0630...6a5

Er det mange innpåkjørsler inni tunellen? Eller stopper folk for å slippe dem forbi slik en gjør for utrykningskjøretøy? Det skal man jo ikke gjøre... Men ikke kjøre utpå foran eller innimellom følget. Er lov å kjøre foran om man ikke hindrer dem.

Anonymous poster hash: 2bab5...e57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...