Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #1 Skrevet 2. juli 2016 Er det noen som ville ha vurdert dette for barnet sitt? Føler meg presset av helsesøster for å starte prosessen på jentungen slik at hun kan bi det som 10 åring, hun er 5 nå så det er enda 5 år til dette kan startes. Jeg skulle bli dette som barn, men jeg nektet siden det var snakk om 2 cm så jeg slapp (glad for det i dag) Anonymous poster hash: ed4bf...6fb
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #2 Skrevet 2. juli 2016 Hva mener du? For å øke høyden? Anonymous poster hash: da160...f9c
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #3 Skrevet 2. juli 2016 For det første, veksthormoner får du ikke på resept hos fastlegen. Det er en omfattende og krevende utredning på sykehuset som må gjennomgås først. Med mindre barnet har vært prematurt eller har et syndrom, må en få påvist veksthormon mangel før en får det. Det er dyyyyre medisiner! For det andre så skjønner jeg egentlig ikke hvorfor du er skeptisk? Det er ingen bivirkninger med det! For det tredje, viss barnet ditt skal oppnå best mulig resultater er det viktig å begynne FØR hun er 5 år. Når hun er 10 år er det så å si for sent å starte behandling. Anonymous poster hash: b18c0...270
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #4 Skrevet 2. juli 2016 Er det noen som ville ha vurdert dette for barnet sitt? Føler meg presset av helsesøster for å starte prosessen på jentungen slik at hun kan bi det som 10 åring, hun er 5 nå så det er enda 5 år til dette kan startes. Jeg skulle bli dette som barn, men jeg nektet siden det var snakk om 2 cm så jeg slapp (glad for det i dag) Anonymous poster hash: ed4bf...6fb Hvorfor er du glad du slapp?? Anonymous poster hash: b18c0...270
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #5 Skrevet 2. juli 2016 Ei i klassen gikk på det. Hun ble 10cm høyere 157. Skulle vært ca 147. Hun var jo lav men skulle jo vært enda lavere. Anonymous poster hash: 20889...532
Fullrulle86 Skrevet 2. juli 2016 #6 Skrevet 2. juli 2016 Skjønner ikke at du har betenkligheter med det???
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #7 Skrevet 2. juli 2016 Mine foreldre fikk tilbud om dette for meg. De takket nei.. Jeg sluttet å vokse ved 153 cm Kunne virkelig tenkt meg å være litt høyere Anonymous poster hash: e9b14...de2
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #8 Skrevet 2. juli 2016 En eks av meg fikk det, han endte opp som 197 cm og han er glad for at han ikke ble høyere. Altså han fikk det for å ikke bli så høy. En kompis av meg er 208 og fikk ikke noe for å hindre å bli så høy, og han sliter med å finne klær (lang både i bena og overkroppen), smerter i ryggen, bena og mer. Å være liten er neppe noe vondt for kroppen men om vi får vite at sønnen min blir 150 cm (tvilsomt) så hadde jeg absolutt vurdert hormoner. Men det kan snu. En i klassen på ungdomsskolen var bare ca 140 alle 3 årene, han var skikkelig knøtt i forhold til oss andre. Som voksen ble han ca 180. Anonymous poster hash: 75ede...0fc
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #9 Skrevet 2. juli 2016 En eks av meg fikk det, han endte opp som 197 cm og han er glad for at han ikke ble høyere. Altså han fikk det for å ikke bli så høy. En kompis av meg er 208 og fikk ikke noe for å hindre å bli så høy, og han sliter med å finne klær (lang både i bena og overkroppen), smerter i ryggen, bena og mer. Å være liten er neppe noe vondt for kroppen men om vi får vite at sønnen min blir 150 cm (tvilsomt) så hadde jeg absolutt vurdert hormoner. Men det kan snu. En i klassen på ungdomsskolen var bare ca 140 alle 3 årene, han var skikkelig knøtt i forhold til oss andre. Som voksen ble han ca 180. Anonymous poster hash: 75ede...0fc Det er absolutt ikke alle det plutselig snur for. En god pekepinne er vekstkurven. Ligger barnet jevnt over på sin egen kurve er det nok ingen belymring, men dersom kurven på ingen måte er jevn men f.eks. går opp og ned så er noe ganske sikkert galt. Anonymous poster hash: b18c0...270
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #10 Skrevet 2. juli 2016 Er ikke snakk om å øke veksten, men å stoppe veksten. Jeg er glad jeg slapp etter hva jeg har hørt om hormonbehandling for å stoppe vekst, og at det kun var snakk om å bli 2 cm lavere. De gjør det ikke før tidligst 10 års alderen, hvis ikke hun har fått mensen (mener at den har noe og si). Derfor helsesøsteren vil starte prosessen tidlig slik at hvis vokse kurven fortsetter i den banen den er nå, så kan de forsøke og stoppe den. Det er dette som jeg er usikker på, dette med om det i det hele tatt er verdt det. Jeg kjenner ingen med erfaring, og jeg har mest hørt skrekkhistorier om bivirkninger. Ingen som har barn eller gått igjennom denne behandlingen selv her? HI Anonymous poster hash: ed4bf...6fb
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #11 Skrevet 2. juli 2016 En i familien har forsøkt å stoppe veksten. Vedkommende har bla mye problemer med tennene som følge av dette. Datteren vår ser ut til å bli høy, og høyden hun ligger an til nå er ikke noe problem. Det skal endre seg mye før vi vil vurdere å stoppe veksten hennes. Hun er forresten 3 år, og høyde ble nevnt på helsestasjonen før hun var et år. Anonymous poster hash: 16fb4...44e
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #12 Skrevet 2. juli 2016 Er ikke snakk om å øke veksten, men å stoppe veksten. Jeg er glad jeg slapp etter hva jeg har hørt om hormonbehandling for å stoppe vekst, og at det kun var snakk om å bli 2 cm lavere. De gjør det ikke før tidligst 10 års alderen, hvis ikke hun har fått mensen (mener at den har noe og si). Derfor helsesøsteren vil starte prosessen tidlig slik at hvis vokse kurven fortsetter i den banen den er nå, så kan de forsøke og stoppe den. Det er dette som jeg er usikker på, dette med om det i det hele tatt er verdt det. Jeg kjenner ingen med erfaring, og jeg har mest hørt skrekkhistorier om bivirkninger. Ingen som har barn eller gått igjennom denne behandlingen selv her? HI Anonymous poster hash: ed4bf...6fb Datteren til en venninne har vært gjennom forundersøkelser med røntgen av hånden o.l for å estimere høyden. Det kan du jo la datteren din også få gjøre, også ta et standpunkt om hormonbehandling etter det Datteren til venninnen min er 10 år og er nå 1,63 cm høy, hun ble estimert til å bli 1,80 som voksen og da gir de ikke hormoner for det er levelig høyde for en kvinne, men særlig høyere enn det er det gjerne ugreit å bli Anonymous poster hash: 8573f...388
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #13 Skrevet 2. juli 2016 Kusinen min fikk det, hun hadde blitt under 150 cm dersom hun ikke tok behandlingen. En kompis av mannen fikk ikke behandlingen, han er en liten spirevipp som aldri har rørt en dame, stakkars mann! Anonymous poster hash: dbf19...261
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #14 Skrevet 2. juli 2016 En i familien har forsøkt å stoppe veksten. Vedkommende har bla mye problemer med tennene som følge av dette. Datteren vår ser ut til å bli høy, og høyden hun ligger an til nå er ikke noe problem. Det skal endre seg mye før vi vil vurdere å stoppe veksten hennes. Hun er forresten 3 år, og høyde ble nevnt på helsestasjonen før hun var et år. Anonymous poster hash: 16fb4...44e Har vært nevnt tidlig her og, men har greid og unngått dette fram til nå. Det jeg har kommet over av bivirkninger er at jenter kan få økt risiko for kreft, sterilitet, skjelettfeil (pga man bremser veksten unaturlig fort) blant annet bekken som ikke er helt korrekt. I tillegg til problemer de kan få under selve behandlingen og at den kan rett og slett ikke ha effekt. Men så er det ikke forsket skikkelig på heller virker det som, skal vist ikke være kartlagt langtidsbivirkninger heller Er skeptisk på hele opplegget. Anonymous poster hash: ed4bf...6fb
Tipp topp Skrevet 2. juli 2016 #15 Skrevet 2. juli 2016 Hvor høy og gammel er hun nå da? Legen vår frarådet på det sterkeste behandling for å stoppe høyden pga mye bivirkninger.
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #16 Skrevet 2. juli 2016 Datteren til en venninne har vært gjennom forundersøkelser med røntgen av hånden o.l for å estimere høyden. Det kan du jo la datteren din også få gjøre, også ta et standpunkt om hormonbehandling etter det Datteren til venninnen min er 10 år og er nå 1,63 cm høy, hun ble estimert til å bli 1,80 som voksen og da gir de ikke hormoner for det er levelig høyde for en kvinne, men særlig høyere enn det er det gjerne ugreit å bli Anonymous poster hash: 8573f...388 Jeg skal gå med på at de gjør en estimering av høyden, det er ikke noe problem. Men her legger helsesøster press på at jentungen ikke skal bli for høy, noe som jeg ikke vil ta standpunkt til nå som hun er 5 år. Hvorfor er det så ugreit og bli over 180 egentlig? Anonymous poster hash: ed4bf...6fb
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #17 Skrevet 2. juli 2016 Hvor høy og gammel er hun nå da? Legen vår frarådet på det sterkeste behandling for å stoppe høyden pga mye bivirkninger. 5 år og 131 cm Anonymous poster hash: ed4bf...6fb
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #18 Skrevet 2. juli 2016 Hun kan få problemer med å bli gravid f.eks. Jeg ble selv vurdert, men hadde allerede fått mens. Nå er jeg 185 og helt fornøyd med det. Hvorfor i all verden skal ikke jenter/damer være høye? Søk på "høye damer i høye heler", der er det mye erfaring med å være høy. Mange har også erfaring med hormonbehandling og kan si noe om det. Lykke til for jenta di. Det er ikke alltid lett når man vokser opp, men de aller fleste trives godt med seg selv når de blir voksne. Det er virkelig IKKE henne det er noe i veien med. Det er samfunnet rundt som vil ha alle inn i samme formen. Anonymous poster hash: 76937...666
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #19 Skrevet 2. juli 2016 Jeg hadde ikke gjort det, men kan heller ikke sette meg inn i problemstillingen da alle i vår familie er forholdsvis små av vekst. Begrunnelsen min for å si nei er fordi min venninne fikk stoppet veksten i tenårene ved hjelp av medisiner. I dag er hun uforklarlig barnløs på 10. Året, og legene tror det har noe med hormonene hun fikk å gjøre. Hun er i dag i 189 høy, og lever helt fint med det. Hun har aldri ønsker hun var lavere. Anonymous poster hash: ddc91...81b
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #20 Skrevet 2. juli 2016 5 år og 131 cm Anonymous poster hash: ed4bf...6fb Det samme var jeg. Var 172 som 11 åring og fikk mensen, og har ikke vokst en cm etterpå. Anonymous poster hash: 3e4bb...a00
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #21 Skrevet 2. juli 2016 http://forskning.no/medisin-medisinske-metoder-barn-og-ungdom/2011/05/nar-hoyde-blir-en-sykdom Her er en presentasjon av en studie som inkluderte 700 jenter som er blitt hormonbehandlet for å ikke bli veldig lange. De er mer skeptiske til denne type behandling nå. jeg er 180 selv. Aldri hatt særlig problem med høyden min. Har en mann som er lavere enn meg. Vi har to barn. Ene er helt gjennomsnittlig høy for sin alder. Datteren vår er imidlertid 2,5 år og 1m. Foreløpig er kommentarene til helsestasjonen at hun ligger an til å bli lang og slank, men at det vel ikke det værste man kan bli... Vi vil nok vurdere å utrede etter hvert. Om estimert slutthøyde vil være ca 190 vil jeg nok vurdere å søke om behandling. Men om jeg kunne leve med meg selv om hun ble steril, fikk kreft eller annet man vet kan komme som følge av denne type behandling, det vet jeg ikke og må tas med i vurderingen. Anonymous poster hash: fab07...217
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #22 Skrevet 2. juli 2016 Jeg har en niese som er veldig lang. Hun var inne og tok røntgen når og fikk vite hun kom til å bli ca 190cm. Men så fikk hun mensen da hun var 10,5 år, og det stoppet veksten endel. Hun er nå 16 år og 186 cm ca. Flott jente! Anonymous poster hash: cb561...295
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #23 Skrevet 2. juli 2016 5 år og 131 cm Anonymous poster hash: ed4bf...6fb Jeg var 127 da og er 163 nå. Anonymous poster hash: 75ede...0fc
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #24 Skrevet 2. juli 2016 Det er absolutt ikke alle det plutselig snur for. En god pekepinne er vekstkurven. Ligger barnet jevnt over på sin egen kurve er det nok ingen belymring, men dersom kurven på ingen måte er jevn men f.eks. går opp og ned så er noe ganske sikkert galt. Anonymous poster hash: b18c0...270 Jeg skrev ikke at det snur for ALLE Jeg var en av de høyeste i klassen hele barneskolen og endte opp som en av de laveste som voksen. Men det gjelder ikke alle nei. Anonymous poster hash: 75ede...0fc
Anonym bruker Skrevet 2. juli 2016 #25 Skrevet 2. juli 2016 Jeg har tatt hormonbehandling for å bremse høyden. Jeg kunne bli 184 +/- 3 cm. Da jeg var på siste kontroll var jeg 180, nå er jeg 184. Alikevell er jeg glad jeg tok behandlingen. Verden er ikke tilpasset høye mennesker og jeg har problemer med å finne klær, har alltid hatt for små stol og pulter på skolen, har dårlig holdning for jeg alltid må bøye meg ned for ting, spesielt når jeg var yngre og vennene mine var 150.. Jeg er glad jeg er høy, men kunne gjerne vært et par cm lavere og er veldig glad jeg ikke ble 187. Anonymous poster hash: 20609...bc5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå