Gå til innhold

sommer og fattigdom


Anbefalte innlegg

Skrevet

ja da er ferien vår her får fult,en uke er alt brukt opp,og vi har kun vært hjemme. med store store barn ,der hvor fokus på ferie og opplevelser blir delt overalt er dette helt forferdelig,og dermed vokser presset på oss voksne. har trålet alle veldedige organisasjoner for og se om det er noe for oss uten hel....til alle dere som faktisk er på ferie...kos dere og nye det...det er jaggu ikke en selvfølge.



Anonymous poster hash: fa33a...dcc
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skal ikke på ferie vi heller, men selger det ikke inn som helvetessommer til barna. Vi går på fjellturer og tar lunjen på toppen, vi besøker folk vi ikke har hatt tid til å besøke, vi fisker og snart er blåbærsesongen her.

 

Anonymous poster hash: d4d22...741

Skrevet

Jeg forstår virkelig ikke dette kravet om å måtte reise for å oppleve, det er bare de som ikke har råd til det som føler så veldig på det tror jeg.

 

Vi skal heller ikke reise noe sted, og våre barn er mellom 7 og 15 år gamle. Ingen har da en fæl ferie for det.... Denne uken har de en fetter på besøk, neste uke kommer min søster og familien på besøk noen dager. Vi besøker campingplasser i nærområdet og bruker strender og lekeplasser, vi fisker, vi tenner bålpannen i hagen og griller pølser på spyd, vi ser film om kveldene, i går spilte vi alle sammen brettspill, vi nyter rolige dager uten stress og sover lenge om morgenen. Neste uke skal vi til sentrum når P4-sommerturneen kommer hit osv.

 

Vi har råd til å reise på ferie, men velger å være hjemme. Vi var en tur på fjellet i vinterferien, men nå i sommerferien nyter vi rolige dager hjemme.



Anonymous poster hash: d75bd...f8e
Skrevet

mye mulig det bare vi som ikke kan reise som føler det slik ja. hjemme ferie kan være veldig greit det,vist man eks har telt, familiebesøk,strandturer osv ....vi har ikke noe av dette ,både pga lange avstander og null bil, og dårlig vær....så vi har faktisk bare vært hjemme... det er slitsomt og det gnager...store forskjeller i dette landet,men samme presset for ungdommene. hi



Anonymous poster hash: fa33a...dcc
Skrevet

Et billig telt hadde du kunnet skaffe i løpet av året om du hadde giddet. Og en eller annen slags natur har du uansett hvor i Norge du bor. Enten har du sjø, fjell eller skog.

 

Anonymous poster hash: e135e...df4

Skrevet

Da søsken mine og jeg var yngre, hadde foreldre våres også dårlig råd, siden vi levde på kun på mammas vanlig industri jobb inntekt. Pappa hadde nemlig bestemte seg for å studere. De var ærlig og fortalte oss det. Så i 8 år på rad, ferierte vi hjemme. Og jammen hadde vi mange flotte opplevelser som jeg aldri vil glemme. For min del var de somre der de aller beste. Ingen stress,mas og alle var alltids i godt humør. I senere tid da pappa ble siv.ing og vi hadde bedre råd, ble det en del utenlandske turer. Vi koste oss i utlandet med mange nye opplevelser, men det kan aldri sammenlignes med 'late' dager og de virkelig kvalitetstid vi hadde hjemme. Noe som hele familien på 5 følte, dermed ble det veto hjemme ferie annet hvert år. Selv nå som jeg er blitt voksne og stifter min egen familie, og vi har bedre råd enn foreldrene mine, så har vi hjemme ferie for det annen hvert år. I år blir det hjemme ferie på oss :) Det blir en del telt kombinert fisketur, badeland, bedre kjent med nærområdet, sykkeltur, impulsive pikniktur, rebusløp som vi ordne selv, besøk hos kjente og kjære, telting i hagen o.l. Ingen bestemte planer når tid ting skal gjøres, vi tar det som det kommer :) Storkoser kommer vi iallefall til å gjøre. Endelig 3 uker med kvalitetstid uten stress og mas med familien.

 

God sommer til deg og dine :)

 

Anonymous poster hash: 7bf12...fbe

Skrevet

 

mye mulig det bare vi som ikke kan reise som føler det slik ja. hjemme ferie kan være veldig greit det,vist man eks har telt, familiebesøk,strandturer osv ....vi har ikke noe av dette ,både pga lange avstander og null bil, og dårlig vær....så vi har faktisk bare vært hjemme... det er slitsomt og det gnager...store forskjeller i dette landet,men samme presset for ungdommene. hi

 

Anonymous poster hash: fa33a...dcc

Det er fortsatt mulig å være ute og få opplevelser til tross for dårlig vær. Ja dere har dårlig råd, men da må dere gjøre det beste ut av det med de forutsetningene dere har. Dine barn får iallefall ingen god ferie hvis du skal gå rundt og henge med hodet fordi dere ikke har råd til ferie.

 

 

Anonymous poster hash: 71afb...7ad

Skrevet

veldig godt og se at dere koser dere med hjemme ferier,legger merke til at det er dere som faktisk har valg muligheter som svarer. jeg tror det er stor forskjell på di som kan velge og di som må ha det . og til deg over her ...jeg er ikke lat fordi jeg ikke har kjøpt telt og utstyr, for og kjøpe det kreves det penger og vist man skal velge mellom det og mat på bordet så veit alle hva man velger .



Anonymous poster hash: fa33a...dcc
Skrevet

 

veldig godt og se at dere koser dere med hjemme ferier,legger merke til at det er dere som faktisk har valg muligheter som svarer. jeg tror det er stor forskjell på di som kan velge og di som må ha det . og til deg over her ...jeg er ikke lat fordi jeg ikke har kjøpt telt og utstyr, for og kjøpe det kreves det penger og vist man skal velge mellom det og mat på bordet så veit alle hva man velger .

 

Anonymous poster hash: fa33a...dcc

Så du har ikke brukt noe penger på unødvendige ting i løpet av året som du kunne kuttet ut til fordel for et brukt telt fra Finn?

 

Anonymous poster hash: e135e...df4

Skrevet

Presset legger du på deg selv. Det blir en ond sirkel med selvoppfyllende profeti.

Skrevet

Snakk om selvmedlidende innlegg. Vi er en familie på fem, barna er i barneskolealder. Ingen ferie verken i år eller i fjor, men ingen av barna klager på det. Vi har ikke økonomi til å dra bort på ferie de neste par årene heller.

 

Vi koser oss med late dager. Leker i hagen, rusler ned på stranda et par timer, tar en sykkeltur etter middag. Har "kino" med popcorn i stua midt på dagen på en regnværsdag. Eller baker med barna mens det regner ute. Inviterer venner på teltovernatting i hagen.

 

Og en hel masse andre ting!

 

Ferie er fri fra skole og jobb, god tid til å være sammen. Ferie må ikke tilbringes andre steder enn hjemme. Fyll dagene med gode opplevelser, og slutt å klage på at andre har penger til en sydentur!

 

Anonymous poster hash: 63fd0...401

Skrevet

 

veldig godt og se at dere koser dere med hjemme ferier,legger merke til at det er dere som faktisk har valg muligheter som svarer. jeg tror det er stor forskjell på di som kan velge og di som må ha det . og til deg over her ...jeg er ikke lat fordi jeg ikke har kjøpt telt og utstyr, for og kjøpe det kreves det penger og vist man skal velge mellom det og mat på bordet så veit alle hva man velger .

 

Anonymous poster hash: fa33a...dcc

Vi velger å prioritere. Kan ikke få alt vi kan få lyst på. Tid sammen er også et valg, uten stress og press. Vi må det, for være sammen.

 

Anonymous poster hash: 3e555...c59

Skrevet

Gi nå faen i å dytte dårlig samvittighet over på de som reiser.

Dra på stranden, går på bærplukking, spill fotball, lån en hytte hvis dere har mulighet, etc. Ferien blir naturligvis ræva med den holdningen du viser her.

 

Anonymous poster hash: f0c85...0cb

Skrevet

Vokste opp med skilte foreldre med dårlig råd begge to. Dro til familie med buss på ferier og husker hvor stolt mamma var det året vi klarte dra en uke på en bitte bitte liten camping hytte uten vann :) mamma tok meg med til syden året jeg var 18 i januar ett år , da jeg hadde egne lommepenger da jeg jobbet . Nå har jeg selv barn , mannen min er ufør pga en arbeidsulykke , og jeg måtte begynne studere igjen da helsen ikke holdt i yrket jeg jobbet i. I snart 7 mnd har vi spart til ferie i år :) en uke i Hellas :) og hvis du leser innlegget mitt ser du vi ikke akkurat har mye penger inn , men det handle om å prioritere og unngå bruke unødvendig ellers i året . Så alt er mulig , så sant du ikke lever fra hånd til munn , da forstår jeg situasjonen :) men jeg elsket sommeren med mamma hvert år selvom vi ikke dro på ferier ( annet enn familie ) mamma fant alltid på morsomme ting å gjøre i nærmiljøet :)

 

Anonymous poster hash: 97881...9c0

Skrevet

Du har jo bestemt deg for at ferien blir dårlig. Da blir den dårlig. Her er det ikke mangel på penger det handler om, det handler ene og alene om din innstilling.

 

Anonymous poster hash: f2457...033

Skrevet

 

ja da er ferien vår her får fult,en uke er alt brukt opp,og vi har kun vært hjemme. med store store barn ,der hvor fokus på ferie og opplevelser blir delt overalt er dette helt forferdelig,og dermed vokser presset på oss voksne. har trålet alle veldedige organisasjoner for og se om det er noe for oss uten hel....til alle dere som faktisk er på ferie...kos dere og nye det...det er jaggu ikke en selvfølge.

 

Anonymous poster hash: fa33a...dcc

Etter at det ene av mine tre barn ble akutt og alvorlig sykt i desember, og etter at jeg har tilbragt store deler av 2016 sammen med ham på sykehus, vil jeg si at alle som er friske og har friske unger skal kose seg med dem i ferien, hjemme eller borte. For det er jaggu heller ingen selvfølge.

 

Anonymous poster hash: 7acfc...05a

Skrevet

Tror dette er noe de som ikke har råd til ferie føler ekstra på.

I fjor var minste syk og vi dro ikke på ferie. Jeg hadde NULL dårlig samvittighet for det. Vi byttet på å reise på stranda, gå tur, plukke jordbær og benytte oss av tilbud i nærmiljøet og være hjemme og på sykehus med den syke. Eldste var kjempe fornøyd med ferien og hadde like mye å fortelle som de andre barna. Hun spurte ikke en gang om hvorfor naboen var i Danmark og vi bare hjemme.

Barna vil ha koselige stunder med de de er glad i.

Er sikker på at hvis dere bruker tid på lek, moro og spill og kanskje noe utflukter i nærmiljøet så vil de være fornøyd.

 

Anonymous poster hash: c5548...43b

Skrevet

Her er det ingen sydentur eller noe fancy greier. Har ikke råd eller egentlig lyst til å dra jentungen på en stressende ferie bare for å gjøre det.

 

Men sommerferien her inkluderer flere strandturer hittil, og det blir sætertur, badetur, fjelltur, og telttur, også tar jeg meg råd til en tur i en familiepark (Jeg sparer hele året for dette). Men jeg er litt heldig, pappa bor på landet og familien hans eier ei sæter jeg får låne, og strender er det flust av her i området jeg bord (kystby i nord-norge).

 

Man gjør det beste ut av ting, jeg var aldri på noe særlig ferie med mamma som barn for hun hadde ikke råd, men var på stressende campingferier med pappa der vi satt flere dager i en bil til og fra, og vi ble kjørt rundt da vi kom fram og. 

 

Alle får råd til å sette av litt inni mellom, selv når det man setter av må brukes inni mellom og. Hadde det slikt i fjor levde fra måned til måned, og jeg klarte og få det til å gå opp i opp med en "billig billig ferie". (Er alene med et barn)



Anonymous poster hash: ca712...aac
Skrevet

Hi, vi er mange som har det som deg. Du må rett og slett snu holdningen din, også barnas hvis de klager. I det store og hele er vi utrolig heldige, selv om vi ikke kan sløse bort penger på reiser er det alltid mye man kan gjøre i nærområdet og hjemme hvis man bare vil. Vi tar utflukter til biblioteket, lager piknik på gulvet, bygger hytter av dyner. Har du en klesklype og litt snøre har du alt som trengs for å fiske krabber. Ta med barna på rusletur etter ordinær leggetid. Mine elsker å få være litt "gærne" og være ute på natten. Vi går gjerne til stranden og tar et nattbad. Bryt de vanlige rutinene. Les bøker, se filmer. Plukk markjordbær i en kopp.

 

Anonymous poster hash: 24731...7df

Skrevet

Har du sjekket om din by har gratis sommerkino?

Her hos oss arrangerer kommunen 2 uker med sommeraktiviteter opp til barna er 12 år. Liten egenandel.

Kirkens Bymisjon har noe som heter skattekammeret. Der får en låne utstyr til forskjellige aktiviteter. Ville sjekket det :)

 

Ikke vis barna at du synes dette er så grusomt. Glade foreldre gir glade barn. Bruk tid med dem. Bak noe godt og spill brettspill. Ikke så mye som skal til :)

 

Anonymous poster hash: 26e85...495

Skrevet

Du inntar offerrollen.

 

Håper ikke du lar den smitte over på barna dine.

 

Anonymous poster hash: 17981...cf7

Skrevet

Jeg er alenemamma og har ikke flust med penger. Men ferie blir det likevel :) Har kjøpt et brukt telt og vi skal bruke nærområdet til å dra på tur. Gode opplevelser, gode minner, tid sammen og ferie kan fint skapes i det området man bor i. Jeg husker som barn at bare det å sove i telt i hagen var super stas :)

 

Dere kan ha picknick i hagen, dra i fjæra, lage kino innomhus, låne sykler og dra på sykkeltur, gå i fjellet etc. Det er slike ting vi skal i sommer og på telttur. Både jeg og ungene gleder oss masse! Ungene synes det er kult med venner som skal til syden, til Danmark, til bestemor på Senja og at vi skal på telttur. Det spiller ofte mer rolle for foreldrene enn for barna hva man skal gjøre om sommeren. Det barna stort sett ønsker er fri, tid sammen med familien, is midt i uka, sol og noe utenom det vanlige - som feks. en fisketur midt på natta kun fordi det er fint vær.

 

God sommer :)!!



Anonymous poster hash: 1fbdd...8de
Skrevet

Vi har spart i to år til vår ferie. Hva har du gjort, HI?

 

Skjønner at det er tøft med lite penger, å måtte snu på hver krone og aldri ha råd til noe ekstra. Har vært der selv. Men med en stor sparegris og langsiktige planer går mye an! Legg unna småpenger. Ønsk deg penger i gave. Legg nedi en hundrelapp hver gang du får lønn/ trygd. Selg ting du ikke trenger...

 

Anonymous poster hash: fe93e...f81

Skrevet

Mi erfaring er at det beste er å akseptere at ein ikkje kan reise. De kan også søke om ferietilskot hjå NAV. Vi hadde tidlegare svært dårleg råd, og reiste aldri. Vi har no betre økonomi, vi pleier å reise, men akkurat i år skal vi vere heime.

 

Om eg ser på folk eg kjenner, naboer, vener, slekt etc. Det er ikkje sånn at det er dei "rikaste" som reiser på dei flotteste turane.

 

Anonymous poster hash: 15a2f...f26

Skrevet

 

mye mulig det bare vi som ikke kan reise som føler det slik ja. hjemme ferie kan være veldig greit det,vist man eks har telt, familiebesøk,strandturer osv ....vi har ikke noe av dette ,både pga lange avstander og null bil, og dårlig vær....så vi har faktisk bare vært hjemme... det er slitsomt og det gnager...store forskjeller i dette landet,men samme presset for ungdommene. hi

 

Anonymous poster hash: fa33a...dcc

 

Telt trenger en ikke holder lenge med presening og vist det ikke rengner er ingen ting som å sove under åpen himmel en sommernatt. Eller få besøk å kom til dere, invetere til kaffe . Lag en bolledeig og bak boller med unga eller noe annet godt. Det skjer ikke noe uten om du gjør noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...