Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #26 Skrevet 30. juni 2016 Bruker vaskenøtter så trenger ikke tøymykner. Tar feks. litt lavenderolje i der man tar i skyllemiddel/tøymykner. Klærne blir aldri stive med vaskenøtter, det er noe som iallefall må komme etter å bruke vanlig vaskemiddel. Anbefaler vaskenøtter til alle som er ute etter et miljøvennlig valg, det er også mye billigere i bruk enn vaskemiddel. disse har jeg lest om tidligere og tenkt at jeg skulle prøve, men har helt glemt det!! Takk for påminnelsen - jeg har nettopp bestilt en prøvepakke Anonymous poster hash: a74fa...f9c
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #27 Skrevet 30. juni 2016 Jeg bruker det på håndduker og ingenting annet. Mannen har tøymykner i alt... Anonymous poster hash: 69481...9b0
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #28 Skrevet 30. juni 2016 jeg bruker durance lavendel, og syns det gir så god lukt på tøyet, bruker en bruskork, så er ikek så mye. tørker det meste i tørketrommel, men syns det lett blir "skap" lukt om jeg ikke bruker det. Anonymous poster hash: df483...55f
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #29 Skrevet 30. juni 2016 Nei. En Miele-forhandler fortalte meg at tøymykner sliter noe enormt på alle typer vaskemaskin. Ekkelt lukter det også. Anonymous poster hash: 46d8b...e11
gærne ko Skrevet 30. juni 2016 #30 Skrevet 30. juni 2016 Aldri. Synes tøymykner med parfyme lukter utrolig ekkelt, blir litt uvel av lukta. All tøymykner legger seg som et lag utenpå tøyet, det kjennes veldig godt og er litt ekkelt å ta på. Synes det går helt fint med håndklær uten tøymykner, da trekker de i alle fall til seg vann. Haha, ser på det jeg skriver at jeg har utviklet ganske stor aversjon mot tøymykner med årene.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #31 Skrevet 30. juni 2016 Da får jeg være outsideren som bruker tøymykner på alt unntatt syntetiske materialer og ulltøy da. Jeg er litt sær på lukten da, ikke alle som lukter noe godt, og de styrer jeg unna. Anonymous poster hash: 6bb46...ece
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #32 Skrevet 30. juni 2016 Syns det lukter deilig, jeg. Anonymous poster hash: a99b8...975
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #33 Skrevet 30. juni 2016 Nei, aldri. Det stinker. Har begynt å bruke eddik på håndklær og sengetøy som ikke blir sendt i tørketrommelen. Lukten forsvinner ganske raskt og tekstilene blir gode og myke. Anonymous poster hash: 1c82c...a59
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #34 Skrevet 30. juni 2016 Nope. Bruker trommel på håndklær. Svigermor bruker derimot plenty, så om hun har vært "snill" og vasket klærne til ungene må jeg vaske de om igjen for å få bort den fæle lukta. Er så alt for mye parfyme! Anonymous poster hash: 6aef5...20d
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #36 Skrevet 30. juni 2016 Rart at alle som svarer ikke bruker pga ekkel lukt og miljøfarlig! 😂 Jeg bruker på håndklær og voksnes sengetøy, liker kun den blå softlan outdoor fresh. Anonymous poster hash: 11dd0...ac1
Gummibjørnen Skrevet 30. juni 2016 #37 Skrevet 30. juni 2016 Jeg bruker på vanlige klær, ellers blir de så stive. Tørketrommel på håndklær og sengetøy. Aldri hørt om disse nøttene før, må kanskje prøve det Men gir ikke eddik litt ekkel lukt i tøyet?
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #38 Skrevet 30. juni 2016 Aldri. Synes tøymykner med parfyme lukter utrolig ekkelt, blir litt uvel av lukta. All tøymykner legger seg som et lag utenpå tøyet, det kjennes veldig godt og er litt ekkelt å ta på. Synes det går helt fint med håndklær uten tøymykner, da trekker de i alle fall til seg vann. Haha, ser på det jeg skriver at jeg har utviklet ganske stor aversjon mot tøymykner med årene. Jeg er så enig med deg! Jeg tenker i tillegg hensyn til egen helse og til miljøet. Det er helt unødvendige kjemikalier å utsette seg selv og miljøet for. Klærne brukes rett på huden, og dermed absorberes over tid større mengder. Det som ikke blir igjen i klærne spyles rett ut i havet og påvirker miljøet der. Jeg har få ting jeg synes er "harry", men lukten av tøymykner er virkelig harry i mine øyne. Jeg kan ikke noe for det, men det er bare så utrolig harry med den lukten! (uansett hvilke lukter det er) Det verste er de som man kjenner på lukten mange meter unna - men de som bruker dem tror gjerne ikke det er noe lukt av dem, for de er blitt immune på samme måte som man blir for parfymelukt. Anonymous poster hash: 4e2f3...ca1
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #39 Skrevet 30. juni 2016 Har ikke tørketrommel så håndduker og klær blir stive uten tøymykner. Men bruker ikke tøymykner til klær som man ikke skal bruke det på. Bruker tøymykner uten parfyme pga allergi. Anonymous poster hash: 7d62e...184
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #40 Skrevet 30. juni 2016 Aldri. Synes tøymykner med parfyme lukter utrolig ekkelt, blir litt uvel av lukta. All tøymykner legger seg som et lag utenpå tøyet, det kjennes veldig godt og er litt ekkelt å ta på. Synes det går helt fint med håndklær uten tøymykner, da trekker de i alle fall til seg vann. Haha, ser på det jeg skriver at jeg har utviklet ganske stor aversjon mot tøymykner med årene. Alltid brukt tøymykner på håndduker og de trekker da til seg vann 😂 Må være en merkelig tøymyker du har brukt. Og det laget utenpå klærne merker jeg ikke noe til heller 😊 Tøymykner uten parfyme passer bra når man ikke liker lukta! Anonymous poster hash: 7d62e...184
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #41 Skrevet 30. juni 2016 Synes forøvrig håndkledene blir myke nok i tørketrommelen Og ser ikke behovet for tøymykner på klær Tørker man håndkleder på snor uten tøymykner derimot blir det jo som papp Vi tørker håndklær på tørkestativ, så derfor trenger vi tøymykner. Hvor lang tid bruker tørketrommelen deres på å tørke en maskin med håndklær? Vår bruker fort tre timer! Anonymous poster hash: 7013f...c90
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #42 Skrevet 30. juni 2016 Vi bruker tøymykner på alt bortsett fra treningstøy og håndklær, ellers blir klærna stive og ekle. Bruker ikke på håndklær, fordi de mister sugeevnen av tøymykner. Jeg har vasket håndklær med tøymykner i 15 år, men har aldri merket noen forskjell på sugeevnen? Derimot merker jeg godt forskjell mellom håndklær, noen har god sugeevne, men noen jeg har brukt når jeg har vært gjest hos folk så tørker de meg ikke, vannet blir på en måte bare flyttet rundt på kroppen. Så jeg tror ikke det har noe med tøymykner eller ikke å gjøre, men om håndkledet er av god kvalitet og med god sugeevne. Anonymous poster hash: 7013f...c90
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #43 Skrevet 30. juni 2016 Jeg har vasket håndklær med tøymykner i 15 år, men har aldri merket noen forskjell på sugeevnen? Derimot merker jeg godt forskjell mellom håndklær, noen har god sugeevne, men noen jeg har brukt når jeg har vært gjest hos folk så tørker de meg ikke, vannet blir på en måte bare flyttet rundt på kroppen. Så jeg tror ikke det har noe med tøymykner eller ikke å gjøre, men om håndkledet er av god kvalitet og med god sugeevne. Anonymous poster hash: 7013f...c90 Enig. Og jeg må bare le litt av de her inne som tror de er så miljøvennlige ved å ikke bruke tøymykner, men så tørker de alt i tørketrommel likevel. Hvor miljøvennlig er det da, å tromle håndklær i to timer?! Anonymous poster hash: a99b8...975
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #44 Skrevet 30. juni 2016 Aldri. Tøymykner stinker. Det legger seg utenpå fibrene i tøyet, og vil med tiden ødelegge dem. Håndklær tørker ikke like godt om fibrene er dekket av gørr. Det er ekkelt å få mot huden. Jeg kan aldri tenke meg at bruk av tøymykner er synderlig miljøvennlig. Folk som bruker tøymykner kan luktes på flere meters hold, og det lukte IKKE godt. Jeg har brukt tøymykner i 15 år, men har aldri merket at det har ødelagt klærne mine? Hvordan blir de ødelagt? Jeg hater å shoppe, så jeg bruker klær LENGE. Håndklærne våre tørker like godt som de jeg bruker på hotell, spa osv., selv om vi bruker tøymykner. De gangene jeg glemmer å ha det i så blir håndklærne som sandpapir, men de tørker ikke noe bedre av det, synes jeg. Jeg kjenner heller ingen forskjell mot huden. Hvordan kjennes klær med tøymykner vs klær uten? Jeg er genuint nysgjerrig, jeg merker nemlig ikke noe til alle disse ulempene alle nevner i denne tråden! Unntatt lukten, men jeg synes tøymykner lukter herlig. Jeg kan gjerne kutte ut tøymykner (spare penger, slippe å ha i hver gang), så jeg forsvarer ikke bruken, altså, jeg bare lurer. Anonymous poster hash: 7013f...c90
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #45 Skrevet 30. juni 2016 Aldri! Veldig miljøfiendtlig, og skader tøyet. Dessuten nekter jeg å tro at det er sunt å gå rundt og absorbere disse stoffene via huden heller. Er det miljøfiendtlig? Skadet det tøyet? Absorberer man tøymykner gjennom huden? Det hørtes veldig rart ut! Tøymykneren skylles jo ut igjen? Hva med vaskemiddelet da, er det miljøfiendtlig? Skader det tøyet? Absorberer jeg det gjennom huden min? Jeg skjønner ikke helt forskjellen på vaskemiddel og tøymykner når det gjelder dette. Anonymous poster hash: 7013f...c90
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #46 Skrevet 30. juni 2016 Jeg har vasket håndklær med tøymykner i 15 år, men har aldri merket noen forskjell på sugeevnen? Derimot merker jeg godt forskjell mellom håndklær, noen har god sugeevne, men noen jeg har brukt når jeg har vært gjest hos folk så tørker de meg ikke, vannet blir på en måte bare flyttet rundt på kroppen. Så jeg tror ikke det har noe med tøymykner eller ikke å gjøre, men om håndkledet er av god kvalitet og med god sugeevne. Anonymous poster hash: 7013f...c90 Håndklærne blir slik om det brukes for mye tøymykner. Det har lite med kvaliteten på håndklærne å gjøre. Bomull suger væske, men innsatt med for mye tøymykner preller vannet bare av. Anonymous poster hash: 4e2f3...ca1
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #47 Skrevet 30. juni 2016 Enig. Og jeg må bare le litt av de her inne som tror de er så miljøvennlige ved å ikke bruke tøymykner, men så tørker de alt i tørketrommel likevel. Hvor miljøvennlig er det da, å tromle håndklær i to timer?! Anonymous poster hash: a99b8...975 Ikke alle av oss som bruker tørketrommel Hadde en tørketrommel for flere år siden, men brukte den så minimalt at jeg heller ga den bort til en familie som hadde mange barn og slet med å få tørket ting fort nok. Anonymous poster hash: 4e2f3...ca1
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #48 Skrevet 30. juni 2016 Håndklærne blir slik om det brukes for mye tøymykner. Det har lite med kvaliteten på håndklærne å gjøre. Bomull suger væske, men innsatt med for mye tøymykner preller vannet bare av. Anonymous poster hash: 4e2f3...ca1 Nei, nei, nei. Det gjør jo ikke det. Hvor mye tøymykner er det egentlig du har hatt oppi? Forøvrig enig med anonym ...c90 over her. Anonymous poster hash: a99b8...975
Ylva og Mathilde Skrevet 30. juni 2016 #49 Skrevet 30. juni 2016 Alltid brukt tøymykner på håndduker og de trekker da til seg vann 😂 Må være en merkelig tøymyker du har brukt. Og det laget utenpå klærne merker jeg ikke noe til heller 😊 Tøymykner uten parfyme passer bra når man ikke liker lukta! Anonymous poster hash: 7d62e...184 Du store, var det så morsomt at du gråter? 😳 Jeg er enig, jeg føler også at jeg bare "flytter vannet rundt på huden" når håndkleene er myke, foretrekker stive, som rasper og "klør" meg på ryggen samtidig.
Anonym bruker Skrevet 30. juni 2016 #50 Skrevet 30. juni 2016 Er det miljøfiendtlig? Skadet det tøyet? Absorberer man tøymykner gjennom huden? Det hørtes veldig rart ut! Tøymykneren skylles jo ut igjen? Hva med vaskemiddelet da, er det miljøfiendtlig? Skader det tøyet? Absorberer jeg det gjennom huden min? Jeg skjønner ikke helt forskjellen på vaskemiddel og tøymykner når det gjelder dette. Anonymous poster hash: 7013f...c90 Vaskemidlene er jo ment å skylles helt ut av klærne når det har gjort nytten sin. Tøymykner er ikke ment å skylles helt ut, men legger seg som et tynt lag rundt stoffibre i tøyet for smøre dem og gjøre dem myke. Enzymene i tøymykner skader stretch-materiale som er i mange klær. Treningstøy har som regel stretchmaterialer og microfiber i seg som ødelegges av tøymykner. Det er som med mye annet, man kan velge mer og mindre miljøødeleggende løsninger. Det finnes gode og miljøvennlige og helsevennlige løsninger. Vaskenøtter som Elina nevnte er en av dem, eddik som andre har nevnt en annen. Tøymykner er et produkt som er helt unødvendig, et produkt som har skapt et behov som egentlig ikke er der. Siden tøymykner er ment å legge seg som et lag rundt fiberhårene så blir også stoffene i tøymykneren liggende i klærne, og tøymykner består av masse uønskede kjemikalier, og ikke minst er det helt unødvendige kjemikalier å plassere rett på huden. Anonymous poster hash: 4e2f3...ca1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå