Gå til innhold

Bruker du tøymykner? Hvorfor/hvorfor ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bruker du tøymykner? Hvorfor/hvorfor ikke?

Trenger man det? Hvordan blir klær og håndklær dersom man ikke bruker det?

Anonymous poster hash: 7013f...c90
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker alltid tøymykner. Klærne blir jo ubehagelig stive uten. Håndklær blir jo som sandpapir...

Anonymous poster hash: 8d109...7a8
Skrevet

Bruker det på naturmaterialer som bomull og ull, som blir veldig hardt uten. Bruker det ikke på treningstøy, regntøy, vinterdresser osv bl.a fordi det gjør det mindre vannavstøtende og ødelegger pusteegenskapene i syntetisk tøy.

Skrevet (endret)

Så godt som aldri.  Handukar vert tørka i tørketrommel, så dei vert mjuke og gode likevel. Andre klede har ikkje godt av det, spesiellt ikkje klede med elastikk.  Synes ikkje andre klede vert spesiellt stive utan tøymjukar, og tenkjer me ikkje treng unødvendig parfyme og kjemikaliar på huda.

Endret av soleia
Skrevet

Bruker det ikke. Brukte det før, og etter jeg sluttet å bruke det fant jeg ut at det lukter vondt. Kan lukte på andre at de bruker det på flere meters avstand.

Anonymous poster hash: fc40a...60a

Skrevet

Jeg bruker alltid tøymykner. Klærne blir jo ubehagelig stive uten. Håndklær blir jo som sandpapir...

Anonymous poster hash: 8d109...7a8

Enig! Det er derfor jeg lurer. På håndklær MÅ jeg bruke det. På klær kan jeg la vær, men foretrekker å bruke det.

Skrevet

Bruker det på naturmaterialer som bomull og ull, som blir veldig hardt uten. Bruker det ikke på treningstøy, regntøy, vinterdresser osv bl.a fordi det gjør det mindre vannavstøtende og ødelegger pusteegenskapene i syntetisk tøy.

Vi bruker det heller ikke på treningstøy, regntøy, vinterdresser osv., altså. Men bruker det i alle andre vask.

Skrevet

Så godt som aldri.  Handukar vert tørka i tørketrommel, så dei vert mjuke og gode likevel. Andre klede har ikkje godt av det, spesiellt ikkje klede med elastikk.  Synes ikkje andre klede vert spesiellt stive utan tøymjukar, og tenkjer me ikkje treng unødvendig parfyme og kjemikaliar på huda.

Vi har også tørketrommel (kombinert vaskemaskin og tørketrommel), men bruker den nesten aldri. Tar så lang tid, synes jeg. Kanskje jeg burde forsøke å tørke noen håndklær en gang. Jeg har tørket sengetøy, og det var veldig deilig å legge seg i nyvasket og varmt sengetøy. :) Men det tar jo timesvis! Vi bruker sensitiv tøymykner, så da er det ikke parfyme, og alt her i verden er jo "kjemikalier", da.

Skrevet

Bruker det ikke. Brukte det før, og etter jeg sluttet å bruke det fant jeg ut at det lukter vondt. Kan lukte på andre at de bruker det på flere meters avstand.

Anonymous poster hash: fc40a...60a

Jeg pleide å elske å bytte tøymykner, for de lukter så godt. :) Nå bruker vi bare sensitiv/blenda, pga. babyen, og jeg savner det. De tøymyknerne vi bruker nå har ikke noe lukt.

Skrevet

Tøymykner er ekkelt! Jeg bruker en skvett 7 % eddik på håndklær, t-sljoryer, undertøy og sengetøy, på annet enn det brukes ingenting.

Anonymous poster hash: 08a50...37c

Skrevet

Jeg måtte slutte å bruke det pga at jeg reagerer på det. Selv om vi brukte Neutral tøymykner.. 

Skrevet

Tøymykner er ekkelt! Jeg bruker en skvett 7 % eddik på håndklær, t-sljoryer, undertøy og sengetøy, på annet enn det brukes ingenting.

Hvorfor er tøymykner ekkelt? Jeg forstår ikke dette.

Skrevet

Jeg måtte slutte å bruke det pga at jeg reagerer på det. Selv om vi brukte Neutral tøymykner.. 

Det kan jeg forstå! Hvis en av oss hadde reagert på det, så hadde vi sluttet, også!

Skrevet

Det kan jeg forstå! Hvis en av oss hadde reagert på det, så hadde vi sluttet, også!

Synes forøvrig håndkledene blir myke nok i tørketrommelen :) Og ser ikke behovet for tøymykner på klær ;) Tørker man håndkleder på snor uten tøymykner derimot blir det jo som papp :P 

Skrevet

Bruker aldri tøymykner - ser ikke behovet!

De som bruker parfymert tøymykner merker det kanskje ikke selv, men lukter kjip parfymert blomsterlukt på lang avstand!!

Anonymous poster hash: a74fa...f9c

Skrevet

Ja, men aldri på treningsklær og jeans.

Skrevet

Hvorfor er tøymykner ekkelt? Jeg forstår ikke dette.

Tøymykner legger seg utenpå fibrene, og danner til slutt et belegg. 90 % av dem lukter dessuten høgg.

Skrevet

Bruker ikke pga unger som reagerer.

Mannen brukte det på en vask, vistnok noe tøy som måtte ha tøymykner. Ungene hylte av smerte når de fikk på seg noe som var vasket i maskinen etterpå. Da gikk det opp for mannen hvorfor jeg vi ikke bruker. Vaske,askimen må renses før vi kan vaske ungenes tøy. (Må gjøre det når vi er på hytta, mine foreldre og søsken bruker vaskemiddel og skyllemiddel med perfyme)

Har tørketrommel og der går alt, så alt tøyet er mykt og godt. Det lukter ikke noe, men det får nå være.

Anonymous poster hash: ef063...92d

Skrevet

Vi bruker tøymykner på alt bortsett fra treningstøy og håndklær, ellers blir klærna stive og ekle. Bruker ikke på håndklær, fordi de mister sugeevnen av tøymykner.

Skrevet

Bruker aldri, har tørketrommel. Nok parfyme som det er rundt, trenger ikke tilsette mer enn nødvendig.

Kjøper stort sett produker uten om det er praktisk mulig.

Skrevet

Aldri.

Tøymykner stinker.

Det legger seg utenpå fibrene i tøyet, og vil med tiden ødelegge dem.

Håndklær tørker ikke like godt om fibrene er dekket av gørr.

Det er ekkelt å få mot huden.

Jeg kan aldri tenke meg at bruk av tøymykner er synderlig miljøvennlig.

Folk som bruker tøymykner kan luktes på flere meters hold, og det lukte IKKE godt.

Skrevet

Før jeg fikk tørketrommel så brukte jeg det på håndklær. Men nå som jeg tromler alt sengetøy og håndklær så har Jeg sluttet da de blir så myke uansett. Bruker ikke tøymykner på noe annet klær.

Skrevet (endret)

Aldri! Veldig miljøfiendtlig, og skader tøyet. Dessuten nekter jeg å tro at det er sunt å gå rundt og absorbere disse stoffene via huden heller.

Endret av Ylva og Mathilde
Skrevet

Bruker vaskenøtter så trenger ikke tøymykner. Tar feks. litt lavenderolje i der man tar i skyllemiddel/tøymykner. Klærne blir aldri stive med vaskenøtter, det er noe som iallefall må komme etter å bruke vanlig vaskemiddel. Anbefaler vaskenøtter til alle som er ute etter et miljøvennlig valg, det er også mye billigere i bruk enn vaskemiddel.

Skrevet

Enig med denne.

Og legget til at jeg liker lukten av tøymykner. I moderate mengder.

Anonymous poster hash: e5e5a...8fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...